Kunde inte motstå detta. Det är behöver inte vara kontroversiellt för det hänger ihop matematiskt/fysisikt på ett mycket enkelt sätt, alla som inte sov sig igenom mattelektionerna på högstadiet ska kunna följa med i resonomanget.Tomas wrote:Jag tror också att det är en bra ide om vi kan undvika hk vs vrid diskussioner om möjligt, det verkar vara ett kontroversiellt ämne
Tomas
Ska försöka göra några enkla diagram sen som visar det hela, så länge får vi nöja oss med några mycket enkla formler och lite resonomang.
Principellt är det såhär:
Effekt = vridmoment gånger varvtal (eller vinkelhastighet som det egentligen heter)
följdaktligen kan man stuva om i formlen och skriva:
Vridmoment = effekt dividerat med varvtal
Så känner man till t.ex effekten vid ett visst varvtal är det enkelt att räcka ut vridmomentet vid samma varvtal
Det som gör att det kännas en gnutta knöligt är att formlen stämmer om man använder de sk SI-enheterna, dvs Watt (eller kilowatt, kW) för effekt, Newtonmeter (Nm) för vridmoment och radianer per sekund för varvtal (vinkelhastighet). Men för att göra det lite enklare kan man stoppa in en korrektionsfaktor i formlen så att dom vanliga enheterna Hk, rpm och Nm kan användas.
Då kan man skriva (om jag räknat rätt i hastigheten):
Vridmoment (Nm) = Effekt (hk) gånger 7022 dividerat med varvtal (rpm)
eller
Effekt (hk) = Vridmoment (Nm) gånger varvtal (rpm) dividerat med 7022
Återkommer till vad det är som gör att bilen acceleras med hjälp av effekten och växellådan och varför en herrejösses massa vridmoment på låga varv inte spelar någon direkt stor roll....