944 89-Till och från jobbet bilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

944 89-Till och från jobbet bilen

#1 Post by Anders K »

Hallå,

Nu är det dax igen, sommarbilen ska in i garaget och ett vinterbrux inhandlas.
Förra vintern var vi i Thailand och slapp då vinterbruxet, sasongen innan var det franskt, en Renault Sport, fantastisk motor men otroligt diffus kvalitet.
Miata, SAAB 9-3, det pendlade lite fram och tillbaka.
Landade sen pa Aygo/107 men hade lite problem att se mig själv i en sån och tyckte att det var for dyrt.
Visst, ar forutsägbar men siktade in mig pa en 944, tredje gången gillt.
Hårdscannade marknaden och hittade en 944S (2.7 liter, 8 ventiler) med diff, farthållare, AC och utan taklucka.
Done deal, bjöd en peng som accepterades, skickade över handpenning och stängde affären.
Avsaknad av taklucka är en klar fördel, har haft 4 st 944/968or som samtliga haft just den dar förbaskade takluckan.
Pa en av 968orna råkade takluckan lossna och flyga iväg vid en sammanstötning med ett fast föremål, vi hittade aldrig takluckan.
På en av 944orna så lyfte takluckan, framför allt på långa rakan på Mantorp, silvertejp kan fixa det mesta.
Undra om Porsche gav rabatt till de som skaffade taklucka?
Eller om Porsche säljarna hade mer provis om dom krängde bilar med takluckor?
Eller fick man rabatt om man nu gjorde det aktiva valet att skaffa en bil med taklucka?
Men tillbaka till bruxet.
Schysst bil, 14200 mil, tre ägare, förra agaren hade den i 8 ar, han är säkert väldigt vass inom sitt yrkesområde, men det där med bilar kunde han inte.
Hittade ingen faktura under 15 kr, Porsche syd hade debiterat 22 tkr for en normal service med broms skivor/klossar.
Bilen fixas nu upp, har en del saker fran min fd race-bil, race kamraterna har lite annat.
Skoj bil som ska E85 konverteras och registreras som miljöbil.
Har påbörjat en del av arbetet och ska registrerings besiktiga den i Oktober.

Todo list Projekt 944

Motor
Fördelarlock
Rotor
Tändstift
Luftfilter
Oljefilter
Olja
Bränslefilter
Kamrem
Balansrem
Tändkablar
E85 konvertering

Drivlina
Stålomspunna bromsslangar
Bromsvätska
Förstarkt växellådsfäste
Täck kåpa inspektion koppling

Chassi:
Bilstein clubsport dämpare
H&R fjädrar
M030 krängare
Casterblock
Torsionsstavs föste
Bärarmsbussningar främre
4 hjulsinställning
4 st design 90 8”

Kaross:
Stereo
Rekond
Byta batteri larm
Dekaltrimning
Förvaringsfack under stereo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Anders K on 2009-11-17 16:25:29, edited 1 time in total.

TheHulk
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2008-08-01 22:05:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#2 Post by TheHulk »

Grattis till bilen :)
Men lite bättre bilder hade varit fint :wink:
Nyfiken på att se hela bilen :)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

944S Ska ju 16 ventils topp och ligga på 2.5 liter. Är du säker på att det är en S?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

TheHulk
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2008-08-01 22:05:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#4 Post by TheHulk »

Här är lite info om modellerna

http://www.connact.com/~kgross/FAQ/944faq04.html

1989 944
Larger 2.7 liter engine for the last year of the standard 944. This is the only year of production of a 2.7 liter engine

Så då kan det nog stämma,det är ingen 944S utan en helt vanlig 944 med 2,7 liters motor som jag har förståt det.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

2.7 litern kom till för att höja effekten pga av katalysator blev standard om jag inte minns fel. Med andra ord så bibehölls samma effekt som tidigare i slutändan.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#6 Post by Tino Carrasco »

Blev vridet bättre på 2,7:an?
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

TheHulk
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2008-08-01 22:05:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#7 Post by TheHulk »

Hittade denna info hos våra danska grannar :)

Motor. Type. Årstal. Hk/omdr. Nm
M44/11 944 2,7 1989 165/5900 225

Motor. Type. Årstal. Hk/omdr. Nm
M44/05 944 2,5 1985-1987 163/5800 205

Lite skillnad inte mycket :wink:

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#8 Post by Anders K »

Vad bra att mitt vinterbrux kommer att medföra att kunskapsnivån avseende olika 944 modeller höjjs.
Jag har en 944S, 2.7 liters motor med 8 ventils topp, den är levererad 89-12 från Södertälje till ÅF.
1989 gick det att beställa 944 med 16 ventils topp, den hette även den 944S.
Från den ursprungliga dokumentationen (första köpekontraktet, servicebok) framgår det att bilen är en 944S.
Rörigt?
Jo, en aning.
Men nu vet ni att det finns 8 ventils resp 16 ventils varianter av 944S.
Helgens projekt är att ta bort lite gnissel och kolla varför värmen inte funkar som den ska.
Trevlig bil.

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#9 Post by Anders K »

Fel, den är levererad 88-12.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Bosse »

Anders K wrote:Vad bra att mitt vinterbrux kommer att medföra att kunskapsnivån avseende olika 944 modeller höjjs.
Jag har en 944S, 2.7 liters motor med 8 ventils topp, den är levererad 89-12 från Södertälje till ÅF.
1989 gick det att beställa 944 med 16 ventils topp, den hette även den 944S.
Från den ursprungliga dokumentationen (första köpekontraktet, servicebok) framgår det att bilen är en 944S.
Rörigt?
Jo, en aning.
Men nu vet ni att det finns 8 ventils resp 16 ventils varianter av 944S.
Helgens projekt är att ta bort lite gnissel och kolla varför värmen inte funkar som den ska.
Trevlig bil.
Detta var ju helt nytt för mig och jag tror hela forumet.
944S med 8 ventilstopp på 2,7 liter.
Kan detta värkligen stämma?
Det kanske är som med den Svenska "R" modellen. Eller den Engelska SE modellen.
Porsche Sverige/England fixade en specialare för att få dom sålda.
"S"et finns ju löst.

Vad är chassinumret?

Bosse

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#11 Post by Freddan »

Jag kanske tar mig vatten över huvudet... men jag hävdar att det inte fanns några 8 ventilers 944S och heller jag inte att S modellen tillverkades med 2,7 motorn, det var väl bara den "vanliga" 944an. Och dessutom så var det ju bara S2 som fanns -89.

Rätta mig om jag har fel, men så tror jag att det är.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by bill b »

Som Bosse sa, kolla chassinumret. Verkar lite konstigt att 944S skulle ha funnits att beställa med 8v-topp. Är du säker på att det verkligen är originalmotorn som sitter i?

Någon kanske har stoppat i 163hk-motorn efter ett haveri...?
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

Det mest troliga är ett Vägverket har gjort en Major Fuckup som vanligt. Kan som referens meddela att min S2:a står som 944S med 163 pållar. Kolla själva "OSB 248".

Detta är inget ovanligt alls.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#14 Post by Pehr Johnsson »

bill b wrote:Som Bosse sa, kolla chassinumret. Verkar lite konstigt att 944S skulle ha funnits att beställa med 8v-topp. Är du säker på att det verkligen är originalmotorn som sitter i?

Någon kanske har stoppat i 163hk-motorn efter ett haveri...?
S:et i 944S är just 16Ventiler. Inget annat skiljer 944S från 944. Visst kan någon bytt motor!!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#15 Post by Freddan »

Pehr Johnsson wrote: S:et i 944S är just 16Ventiler. Inget annat skiljer 944S från 944. Visst kan någon bytt motor!!!
Det låter troligare med att vägverket gjort ett misstag isf och att det är en "vanlig" 944 med 2,7 motorn. För att ha bytt motor och lyckats hitta en 2,7lit är kanske lite långsökt, men visst allt är ju möjligt.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users