944 89-Till och från jobbet bilen
-
- S2-Poster
- Posts: 231
- Joined: 2004-08-03 21:54:24
- Bilmodell: 968/964
- Årsmodell: 1992
- Location: Oslo/Åre
- Contact:
944 89-Till och från jobbet bilen
Hallå,
Nu är det dax igen, sommarbilen ska in i garaget och ett vinterbrux inhandlas.
Förra vintern var vi i Thailand och slapp då vinterbruxet, sasongen innan var det franskt, en Renault Sport, fantastisk motor men otroligt diffus kvalitet.
Miata, SAAB 9-3, det pendlade lite fram och tillbaka.
Landade sen pa Aygo/107 men hade lite problem att se mig själv i en sån och tyckte att det var for dyrt.
Visst, ar forutsägbar men siktade in mig pa en 944, tredje gången gillt.
Hårdscannade marknaden och hittade en 944S (2.7 liter, 8 ventiler) med diff, farthållare, AC och utan taklucka.
Done deal, bjöd en peng som accepterades, skickade över handpenning och stängde affären.
Avsaknad av taklucka är en klar fördel, har haft 4 st 944/968or som samtliga haft just den dar förbaskade takluckan.
Pa en av 968orna råkade takluckan lossna och flyga iväg vid en sammanstötning med ett fast föremål, vi hittade aldrig takluckan.
På en av 944orna så lyfte takluckan, framför allt på långa rakan på Mantorp, silvertejp kan fixa det mesta.
Undra om Porsche gav rabatt till de som skaffade taklucka?
Eller om Porsche säljarna hade mer provis om dom krängde bilar med takluckor?
Eller fick man rabatt om man nu gjorde det aktiva valet att skaffa en bil med taklucka?
Men tillbaka till bruxet.
Schysst bil, 14200 mil, tre ägare, förra agaren hade den i 8 ar, han är säkert väldigt vass inom sitt yrkesområde, men det där med bilar kunde han inte.
Hittade ingen faktura under 15 kr, Porsche syd hade debiterat 22 tkr for en normal service med broms skivor/klossar.
Bilen fixas nu upp, har en del saker fran min fd race-bil, race kamraterna har lite annat.
Skoj bil som ska E85 konverteras och registreras som miljöbil.
Har påbörjat en del av arbetet och ska registrerings besiktiga den i Oktober.
Todo list Projekt 944
Motor
Fördelarlock
Rotor
Tändstift
Luftfilter
Oljefilter
Olja
Bränslefilter
Kamrem
Balansrem
Tändkablar
E85 konvertering
Drivlina
Stålomspunna bromsslangar
Bromsvätska
Förstarkt växellådsfäste
Täck kåpa inspektion koppling
Chassi:
Bilstein clubsport dämpare
H&R fjädrar
M030 krängare
Casterblock
Torsionsstavs föste
Bärarmsbussningar främre
4 hjulsinställning
4 st design 90 8”
Kaross:
Stereo
Rekond
Byta batteri larm
Dekaltrimning
Förvaringsfack under stereo
Nu är det dax igen, sommarbilen ska in i garaget och ett vinterbrux inhandlas.
Förra vintern var vi i Thailand och slapp då vinterbruxet, sasongen innan var det franskt, en Renault Sport, fantastisk motor men otroligt diffus kvalitet.
Miata, SAAB 9-3, det pendlade lite fram och tillbaka.
Landade sen pa Aygo/107 men hade lite problem att se mig själv i en sån och tyckte att det var for dyrt.
Visst, ar forutsägbar men siktade in mig pa en 944, tredje gången gillt.
Hårdscannade marknaden och hittade en 944S (2.7 liter, 8 ventiler) med diff, farthållare, AC och utan taklucka.
Done deal, bjöd en peng som accepterades, skickade över handpenning och stängde affären.
Avsaknad av taklucka är en klar fördel, har haft 4 st 944/968or som samtliga haft just den dar förbaskade takluckan.
Pa en av 968orna råkade takluckan lossna och flyga iväg vid en sammanstötning med ett fast föremål, vi hittade aldrig takluckan.
På en av 944orna så lyfte takluckan, framför allt på långa rakan på Mantorp, silvertejp kan fixa det mesta.
Undra om Porsche gav rabatt till de som skaffade taklucka?
Eller om Porsche säljarna hade mer provis om dom krängde bilar med takluckor?
Eller fick man rabatt om man nu gjorde det aktiva valet att skaffa en bil med taklucka?
Men tillbaka till bruxet.
Schysst bil, 14200 mil, tre ägare, förra agaren hade den i 8 ar, han är säkert väldigt vass inom sitt yrkesområde, men det där med bilar kunde han inte.
Hittade ingen faktura under 15 kr, Porsche syd hade debiterat 22 tkr for en normal service med broms skivor/klossar.
Bilen fixas nu upp, har en del saker fran min fd race-bil, race kamraterna har lite annat.
Skoj bil som ska E85 konverteras och registreras som miljöbil.
Har påbörjat en del av arbetet och ska registrerings besiktiga den i Oktober.
Todo list Projekt 944
Motor
Fördelarlock
Rotor
Tändstift
Luftfilter
Oljefilter
Olja
Bränslefilter
Kamrem
Balansrem
Tändkablar
E85 konvertering
Drivlina
Stålomspunna bromsslangar
Bromsvätska
Förstarkt växellådsfäste
Täck kåpa inspektion koppling
Chassi:
Bilstein clubsport dämpare
H&R fjädrar
M030 krängare
Casterblock
Torsionsstavs föste
Bärarmsbussningar främre
4 hjulsinställning
4 st design 90 8”
Kaross:
Stereo
Rekond
Byta batteri larm
Dekaltrimning
Förvaringsfack under stereo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Anders K on 2009-11-17 16:25:29, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2008-08-01 22:05:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2008-08-01 22:05:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Här är lite info om modellerna
http://www.connact.com/~kgross/FAQ/944faq04.html
1989 944
Larger 2.7 liter engine for the last year of the standard 944. This is the only year of production of a 2.7 liter engine
Så då kan det nog stämma,det är ingen 944S utan en helt vanlig 944 med 2,7 liters motor som jag har förståt det.
http://www.connact.com/~kgross/FAQ/944faq04.html
1989 944
Larger 2.7 liter engine for the last year of the standard 944. This is the only year of production of a 2.7 liter engine
Så då kan det nog stämma,det är ingen 944S utan en helt vanlig 944 med 2,7 liters motor som jag har förståt det.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
2.7 litern kom till för att höja effekten pga av katalysator blev standard om jag inte minns fel. Med andra ord så bibehölls samma effekt som tidigare i slutändan.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2008-08-01 22:05:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 231
- Joined: 2004-08-03 21:54:24
- Bilmodell: 968/964
- Årsmodell: 1992
- Location: Oslo/Åre
- Contact:
Vad bra att mitt vinterbrux kommer att medföra att kunskapsnivån avseende olika 944 modeller höjjs.
Jag har en 944S, 2.7 liters motor med 8 ventils topp, den är levererad 89-12 från Södertälje till ÅF.
1989 gick det att beställa 944 med 16 ventils topp, den hette även den 944S.
Från den ursprungliga dokumentationen (första köpekontraktet, servicebok) framgår det att bilen är en 944S.
Rörigt?
Jo, en aning.
Men nu vet ni att det finns 8 ventils resp 16 ventils varianter av 944S.
Helgens projekt är att ta bort lite gnissel och kolla varför värmen inte funkar som den ska.
Trevlig bil.
Jag har en 944S, 2.7 liters motor med 8 ventils topp, den är levererad 89-12 från Södertälje till ÅF.
1989 gick det att beställa 944 med 16 ventils topp, den hette även den 944S.
Från den ursprungliga dokumentationen (första köpekontraktet, servicebok) framgår det att bilen är en 944S.
Rörigt?
Jo, en aning.
Men nu vet ni att det finns 8 ventils resp 16 ventils varianter av 944S.
Helgens projekt är att ta bort lite gnissel och kolla varför värmen inte funkar som den ska.
Trevlig bil.
-
- S2-Poster
- Posts: 231
- Joined: 2004-08-03 21:54:24
- Bilmodell: 968/964
- Årsmodell: 1992
- Location: Oslo/Åre
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Detta var ju helt nytt för mig och jag tror hela forumet.Anders K wrote:Vad bra att mitt vinterbrux kommer att medföra att kunskapsnivån avseende olika 944 modeller höjjs.
Jag har en 944S, 2.7 liters motor med 8 ventils topp, den är levererad 89-12 från Södertälje till ÅF.
1989 gick det att beställa 944 med 16 ventils topp, den hette även den 944S.
Från den ursprungliga dokumentationen (första köpekontraktet, servicebok) framgår det att bilen är en 944S.
Rörigt?
Jo, en aning.
Men nu vet ni att det finns 8 ventils resp 16 ventils varianter av 944S.
Helgens projekt är att ta bort lite gnissel och kolla varför värmen inte funkar som den ska.
Trevlig bil.
944S med 8 ventilstopp på 2,7 liter.
Kan detta värkligen stämma?
Det kanske är som med den Svenska "R" modellen. Eller den Engelska SE modellen.
Porsche Sverige/England fixade en specialare för att få dom sålda.
"S"et finns ju löst.
Vad är chassinumret?
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jag kanske tar mig vatten över huvudet... men jag hävdar att det inte fanns några 8 ventilers 944S och heller jag inte att S modellen tillverkades med 2,7 motorn, det var väl bara den "vanliga" 944an. Och dessutom så var det ju bara S2 som fanns -89.
Rätta mig om jag har fel, men så tror jag att det är.
//Fredrik
Rätta mig om jag har fel, men så tror jag att det är.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
Som Bosse sa, kolla chassinumret. Verkar lite konstigt att 944S skulle ha funnits att beställa med 8v-topp. Är du säker på att det verkligen är originalmotorn som sitter i?
Någon kanske har stoppat i 163hk-motorn efter ett haveri...?
Någon kanske har stoppat i 163hk-motorn efter ett haveri...?
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Det mest troliga är ett Vägverket har gjort en Major Fuckup som vanligt. Kan som referens meddela att min S2:a står som 944S med 163 pållar. Kolla själva "OSB 248".
Detta är inget ovanligt alls.
Detta är inget ovanligt alls.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
S:et i 944S är just 16Ventiler. Inget annat skiljer 944S från 944. Visst kan någon bytt motor!!!bill b wrote:Som Bosse sa, kolla chassinumret. Verkar lite konstigt att 944S skulle ha funnits att beställa med 8v-topp. Är du säker på att det verkligen är originalmotorn som sitter i?
Någon kanske har stoppat i 163hk-motorn efter ett haveri...?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Det låter troligare med att vägverket gjort ett misstag isf och att det är en "vanlig" 944 med 2,7 motorn. För att ha bytt motor och lyckats hitta en 2,7lit är kanske lite långsökt, men visst allt är ju möjligt.Pehr Johnsson wrote: S:et i 944S är just 16Ventiler. Inget annat skiljer 944S från 944. Visst kan någon bytt motor!!!
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]