How To : Byta en trasig styrdamask
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
How To : Byta en trasig styrdamask
Hur svårt är det att byta detta på högersida? Vad kostar en ny damask och var finner man dem?
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Bytte nyligen på min S2.
Damasken kostar hutlösa 56kr och inhandlas på porsche center.
Lämnade in bilen för bytet och det kostade nån 100 lapp, så det är absolut ingen besvärlig operation.
Damasken kostar hutlösa 56kr och inhandlas på porsche center.
Lämnade in bilen för bytet och det kostade nån 100 lapp, så det är absolut ingen besvärlig operation.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Har du laddat ner verkstadshandboken? Om inte gör det! Där står allt sånt. Om du inte har URL så kan ngn säkert tipsa dig (jag ha rglömt bort var jag laddade ner den ifrån)patand wrote:Fortfarande lite nyfiken på själva jobbet... någon som gjort detta själv och kan beskriva proceduren? Annars får jag väl kasta mig över det i blindo och hoppas på det bästa...
mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag har försökt titta i den version jag fick här på forumet (någon engelsk variant) men inte hittat något matnyttigt just om detta.Pär Hylander wrote:Har du laddat ner verkstadshandboken? Om inte gör det! Där står allt sånt. Om du inte har URL så kan ngn säkert tipsa dig (jag ha rglömt bort var jag laddade ner den ifrån)
mvh, Pär
-
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2004-03-31 11:35:24
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Märsta
- Contact:
Annars kan du ju ta kontakt med t.ex Mekonomen och be dem ta hem en verkstadshandbok från Haynes åt dig. Finns dock då bara i en engelsk version, men där står också det mesta!
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu var det fixat... var inte så klurigt. Lite steg för steg om någon behöver:
0. Hissa upp bilen och ta bort hjulet
1.Lossade låsmuttern vid yttre styrleden. Lossa muttern så lite som möjligt så att du lätt kan få tillbaka samma styrgeometri.
2. Skuva på styrstaget tills det lossar.
3. Lossa skyddsplåten under motorn
4. Lossa slangklämman i den ände som vett in mot motorn
5. Trä av damasken
6. Dit med den nya damasken (sätt den åt rätt håll då yttre änden skall passa i en gummidel på styrstaget och ej sitter med slangklämma)
7. Skruva tillbaka styrstaget i styrleden, viktigt att detta görs INNAN damasken fästs med slanklämma då damasken annars riskerar att vridas sönder. Glöm inte dra åt låsmuttern!
8. Fäst inre änden på den nya damasken med slanklämma
9. Sätt tillbaka skyddsplåten
10. Sätt tillbaka hjulet och släpp ner bilen.
11. Dra åt hjulbultarna
12. Kör och se glad ut!
0. Hissa upp bilen och ta bort hjulet
1.Lossade låsmuttern vid yttre styrleden. Lossa muttern så lite som möjligt så att du lätt kan få tillbaka samma styrgeometri.
2. Skuva på styrstaget tills det lossar.
3. Lossa skyddsplåten under motorn
4. Lossa slangklämman i den ände som vett in mot motorn
5. Trä av damasken
6. Dit med den nya damasken (sätt den åt rätt håll då yttre änden skall passa i en gummidel på styrstaget och ej sitter med slangklämma)
7. Skruva tillbaka styrstaget i styrleden, viktigt att detta görs INNAN damasken fästs med slanklämma då damasken annars riskerar att vridas sönder. Glöm inte dra åt låsmuttern!
8. Fäst inre änden på den nya damasken med slanklämma
9. Sätt tillbaka skyddsplåten
10. Sätt tillbaka hjulet och släpp ner bilen.
11. Dra åt hjulbultarna
12. Kör och se glad ut!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users