924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Kul med din bil
Den verkar gå riktigt bra, ska se om jag hittar mitt gamla papper som också var på runt 1 bars laddtryck så kanske man kan jämföra både kamaxeln och topp. Tror att din turbo är bättre på turbinsidan men sämre på kompressor (Cedrik) så det kanske tar ut varandra.
Min husmappare gick i snabb pension pga av sjukdom, hoppas att han ska piggna på sig lite. Jag har lite avvaktande haft min motor färdig på en pall sen maj.
Lunteck kör han accelerationer eller statiskt eller både och?
Den verkar gå riktigt bra, ska se om jag hittar mitt gamla papper som också var på runt 1 bars laddtryck så kanske man kan jämföra både kamaxeln och topp. Tror att din turbo är bättre på turbinsidan men sämre på kompressor (Cedrik) så det kanske tar ut varandra.
Min husmappare gick i snabb pension pga av sjukdom, hoppas att han ska piggna på sig lite. Jag har lite avvaktande haft min motor färdig på en pall sen maj.
Lunteck kör han accelerationer eller statiskt eller både och?
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Tack!Joakim.S wrote: ↑2022-08-31 10:00:07 Kul med din bil
Den verkar gå riktigt bra, ska se om jag hittar mitt gamla papper som också var på runt 1 bars laddtryck så kanske man kan jämföra både kamaxeln och topp. Tror att din turbo är bättre på turbinsidan men sämre på kompressor (Cedrik) så det kanske tar ut varandra.
Min husmappare gick i snabb pension pga av sjukdom, hoppas att han ska piggna på sig lite. Jag har lite avvaktande haft min motor färdig på en pall sen maj.
Lunteck kör han accelerationer eller statiskt eller både och?
Han kör hubdyno, statiskt och svep.
Han hade bra kylning, stor fläkt med "slang" som han ställde framför fronten på bilen.
Har du motorn lös så hade han 2 motor dynos också för upp till 4000hk eller nått liknande
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Hittade pappret från 2014
Kan jag maila det till någon av er då jag inte orkar starta upp någon fototjänst?
Kan jag maila det till någon av er då jag inte orkar starta upp någon fototjänst?
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Kan maila dem till mig på Magnus.wennerberg@gmail.com
Men har du den som bild kan du ladda upp den som bilaga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Hade som bild men enklare att skicka
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
OTJoakim.S wrote: ↑2022-08-31 10:00:07 Kul med din bil
Den verkar gå riktigt bra, ska se om jag hittar mitt gamla papper som också var på runt 1 bars laddtryck så kanske man kan jämföra både kamaxeln och topp. Tror att din turbo är bättre på turbinsidan men sämre på kompressor (Cedrik) så det kanske tar ut varandra.
Min husmappare gick i snabb pension pga av sjukdom, hoppas att han ska piggna på sig lite. Jag har lite avvaktande haft min motor färdig på en pall sen maj.
Lunteck kör han accelerationer eller statiskt eller både och?
Längesen man hörde något från dig, verkar ju som att du fortfarande har kvar kärran, flera jag pratar med undrar var bilen tagit vägen vad har du ändrat som kräver omkalibrering? Vill du ha närmare finns ju även ultras rototest tex där jag körde, den är ju helt styrbar. Dom har väl motorbänk också, trendab har ju motorbänk och rullar, men dom vet jag inte om dom är bromsade, för mig är det uteslutet att ha däck med i en mätning Sen om dom gillar MBE är väl en annan femma.
Jockes motor levererar ju klart mer med samma laddtryck, turboladda en std na motor är ju lite av det motsatta konceptet Så länge man har bra verkningsgrad i turbosystemet och klarar knack/EGT/cylindertryck kan man ju kompensera en trött motor med mycket laddtryck och komma hyffsat långt.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Jo har kvar kärran och motorn nyrenoverad, gjort en agap kam och tagit toppen 0,4mm.
Blivit mycket båt men som tagit energi
Blivit mycket båt men som tagit energi
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Man kan alltid diskutera siffror och mätmetoder.
Men helt klart så spoolar din motor snabbare och har nära max vrid redan vid 3500 medan min ligger några hundra varv efter. Din motor håller i det till 6000 vilker är 1500 längre än min motor. Det skojar man inte bort!
Vad hade du för turbo, BorgWarner EFR nånting?
Det var många år sedan jag såg din bil på bana, men den eldade på fint på Mantorprakan då!
Hoppas du får ihop bil och motor snart!
Men helt klart så spoolar din motor snabbare och har nära max vrid redan vid 3500 medan min ligger några hundra varv efter. Din motor håller i det till 6000 vilker är 1500 längre än min motor. Det skojar man inte bort!
Vad hade du för turbo, BorgWarner EFR nånting?
Det var många år sedan jag såg din bil på bana, men den eldade på fint på Mantorprakan då!
Hoppas du får ihop bil och motor snart!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Tror inte din är så mycket sämre i botten, siffrorna är vid statisk bromsning.
EFR7670
Tack ska samla lite kraft under hösten så det blir lite mer Mantorp, hade 240 på mätaren i slutet på långrakan, vad det nu kan vara i verklig fart
EFR7670
Tack ska samla lite kraft under hösten så det blir lite mer Mantorp, hade 240 på mätaren i slutet på långrakan, vad det nu kan vara i verklig fart
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Det är ju en fin turbo med lite mer tryck i kompressorn.
Min airworks S200 -252 är lite enklare och lite "mindre".
Min airworks S200 -252 är lite enklare och lite "mindre".
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Vid transienter är ramphastigeten väldigt avgörande för när laddtrycket kommer, kan lätt skilja 500rpm om man kör lite olika, en av anledningarna till att jag ville köra styrbar bänk för att kunna ha nån sorts repeterbarhet när man kommer tillbaka vid ett senare tillfälle tex. Statiskt är ju nåt helt annat(och plågsamt att höra sin motor mata på maxvarv ), olika typer av körning har sina användningsområden Men EFR är ju fina när det kommer till transientsvar, å bra avgaskanaler ger mycket energi till turbinen.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Btw, kör du orginal trottelhus eller nåt större?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Jag? Jag har den stötte Audi variantwn.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Jag hade/har en tanke på att byta insuget, kortare rör och större kammare. Egentligen mest för att kunna sätta ett vanligt runt spjäll på kortsidan, något modernare, oslitet och med tomgångsmotor i kanske.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Har bytt hjullager, det gamla såg fint ut, bromsskivorna såg fina ut också, men jag hade beställt nya lager och skivor så jag bytte allt.
Provkörde och det gjorde ingen som helst skillnad....
Men jag har ett glapp någonstans i vänster fjäderben när jag rycker i hjulet. Känns inte som det är i topplagringen. Det låter illa om fjäderbenet också när man vrider på det med bilen upphissad.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]