924S -86 | Esset, fka N.N.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Snart dags att sätta i en S2-motor i bilen den sista provianteringen pågår. Sanden har gått igenom motorn och det var inga konstigheter med den.
Jag var och lämnade den här pallen till honom.
Förmodligen har det brunnit lite i motorutrymmet då nån kåpa och nån slang var svedda, samt att utsidan ser lite ärgig ut efter typ släckmedel. Det var nog därför som kabelhärvan var avklippt också.
Cylinderloppen och lager såg fina ut, och kolv- och oljeringarna var ok efter rengöring och kontroll.
Ett iordninggjort topplock jag kom över åkte i, bra att ha ett i reserv också.
Jag kunde köpa det mesta jag behövde begagnat, och det känns tryggt att veta att det är rätt grejor som skruvats dit och matchats ihop. Kabelhärva, motronicbox som matchar mina spridare, förkopplingsmotstånd, tändmodul, luftmassemätare, tryckplatta + ny lamell, diverse slangar och kablar, oljekylare, stabila motorfästen, mm mm.
Ser lite fräschare ut
Oljesumpen moddad med en baffel och en lucka
Nu står den och myser i garaget i väntan på montering
Bengt
Jag var och lämnade den här pallen till honom.
Förmodligen har det brunnit lite i motorutrymmet då nån kåpa och nån slang var svedda, samt att utsidan ser lite ärgig ut efter typ släckmedel. Det var nog därför som kabelhärvan var avklippt också.
Cylinderloppen och lager såg fina ut, och kolv- och oljeringarna var ok efter rengöring och kontroll.
Ett iordninggjort topplock jag kom över åkte i, bra att ha ett i reserv också.
Jag kunde köpa det mesta jag behövde begagnat, och det känns tryggt att veta att det är rätt grejor som skruvats dit och matchats ihop. Kabelhärva, motronicbox som matchar mina spridare, förkopplingsmotstånd, tändmodul, luftmassemätare, tryckplatta + ny lamell, diverse slangar och kablar, oljekylare, stabila motorfästen, mm mm.
Ser lite fräschare ut
Oljesumpen moddad med en baffel och en lucka
Nu står den och myser i garaget i väntan på montering
Bengt
Last edited by gtBen on 2021-01-29 00:51:30, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag saknar avgassystem och ingående bränsleledningar, har lagt ut en köpes-annons på det då de är NLA.
om nån här har, ring då 070-6480-fem-fyra-2
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Äntligen blev det is-körning, visserligen bara en helg men det får duga då det var 5 år sedan senast. Vi körde i en vik på Östersjön nån mil söderut, så det gick att köra dit på rallydubbat.
Det var inte så välordnat, men ändå plogat en nästan rund bana med en liten avstickare på om man kände för att köra ner några extra banmarkeringar. Magnus/Safe lyckades få ner/köra över alla utom en enda pinne så därför kommer en film istället. Jag tror han lyckades köra ett helt varv utan att snurra till slut. Kul var det
Jag får väl lägga till att bilen var väldigt svårkörd då jag varit tvungen att höja den så mycket som möjligt runtom samt att dämparna var ställda på max fram för att få frigång för de stora ilskna WRC-däcken mot mina plastskärmar, höjningen gjorde att det blev väldigt mycket toe-in fram. Sedan så är stenhård fjädring inget bra på is/grus. Bilen gick knappt att köra rakt fram, försökte man köra rakt så fick man jobba med ratten hela tiden.
Jag gjorde själv en rejäl snurrning in i packad snö (i slutet av filmen)
Bengt
Det var inte så välordnat, men ändå plogat en nästan rund bana med en liten avstickare på om man kände för att köra ner några extra banmarkeringar. Magnus/Safe lyckades få ner/köra över alla utom en enda pinne så därför kommer en film istället. Jag tror han lyckades köra ett helt varv utan att snurra till slut. Kul var det
Jag får väl lägga till att bilen var väldigt svårkörd då jag varit tvungen att höja den så mycket som möjligt runtom samt att dämparna var ställda på max fram för att få frigång för de stora ilskna WRC-däcken mot mina plastskärmar, höjningen gjorde att det blev väldigt mycket toe-in fram. Sedan så är stenhård fjädring inget bra på is/grus. Bilen gick knappt att köra rakt fram, försökte man köra rakt så fick man jobba med ratten hela tiden.
Jag gjorde själv en rejäl snurrning in i packad snö (i slutet av filmen)
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Is verkar såå kul måste prova nån gång men den veckan det finns står bilen alltid på pallbockar
Jag vill också ha 16V
Jag vill också ha 16V
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det var kul, men svårt. Tackar för nöjet! De flesta pinnarna var redan nerkörda!!
Så mycket grepp att man måste köra väldigt aggresivt för att kunna ligga på "drift".
Så mycket grepp att man måste köra väldigt aggresivt för att kunna ligga på "drift".
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Vill minnas att det var enklare att isdrifta med Panamera och 991 på Åre isen när jag var där...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Kul med is-körning.
Panamera och 991 på is! - det finns väl bara svenssondubb med något längre utstick från 17tum och uppåt, det blir som bambi på hal is jämfört med rallydubbat/wrc. Säkert lika kul och om inte annat lite bekvämare
Blir det varga-vinter får man väl göra en snabb hjulinställning så bilen blir mer förlåtande, roligare än att putta och skyffla snö.
Panamera och 991 på is! - det finns väl bara svenssondubb med något längre utstick från 17tum och uppåt, det blir som bambi på hal is jämfört med rallydubbat/wrc. Säkert lika kul och om inte annat lite bekvämare
Det är väl bara dem med safari-däck som behöver detCédric wrote: ↑2021-03-01 22:18:05Du behöver köpa lift kit hör jag
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... fe3d4733b7
Blir det varga-vinter får man väl göra en snabb hjulinställning så bilen blir mer förlåtande, roligare än att putta och skyffla snö.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
De körde med specialdubbade standarddäck. 19" lågprofil, breda, men en jäkla massa dubb, typ 5mm utstick.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag fick tag i lite användbara hpd-grejor till bränsle-anslutningarna:
Det blir hydraulkopplingsmuttrar med en stump hydraulrör i tillsammans med kläm-hylsor, fanns både i 8mm och 10mm. Jag satte en lite duttar med lödtenn på rören så slangen/slangklämmorna inte går att dra av så lätt. Får nog bli dubbla slangklämmor också.
Gängorna är M14 respektive M16, gängorna i sig är inte problemet utan det är att få till något som kommer att hålla tätt då ingenting på marknaden har han-kopplingar med rätt gängor och rätt konor. Med lite mek finns det flera kombinationer som skulle funka, den stora gängan är tex samma som för luftkopplingar.
Det blir hydraulkopplingsmuttrar med en stump hydraulrör i tillsammans med kläm-hylsor, fanns både i 8mm och 10mm. Jag satte en lite duttar med lödtenn på rören så slangen/slangklämmorna inte går att dra av så lätt. Får nog bli dubbla slangklämmor också.
Gängorna är M14 respektive M16, gängorna i sig är inte problemet utan det är att få till något som kommer att hålla tätt då ingenting på marknaden har han-kopplingar med rätt gängor och rätt konor. Med lite mek finns det flera kombinationer som skulle funka, den stora gängan är tex samma som för luftkopplingar.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
En konstig broms-grej också. Inte undra på att jag fått ombesiktning på handbromsen några gånger, undrar hur tusan jag lyckades få till tillräcklig bromsverkan innan
Handbromsbackarna hade kantrat helt i bromstrumman på förarsidan och de 2 svåra-att-montera-utan-rätt-verktyg-fjädrarna fanns inte kvar.
Jag gjorde nya och lättmonterade av 12.9-insex-skruvar, slipade ner dem och satte ett spår i änden. Båda monterades på första försöket med en skruvmejsel, man ser utifrån om de sitter åt rätt håll också . Dom här hoppar inte ut av sig själv
NU har jag bra handbroms för första gången på den här bilen
Bengt
Handbromsbackarna hade kantrat helt i bromstrumman på förarsidan och de 2 svåra-att-montera-utan-rätt-verktyg-fjädrarna fanns inte kvar.
Jag gjorde nya och lättmonterade av 12.9-insex-skruvar, slipade ner dem och satte ett spår i änden. Båda monterades på första försöket med en skruvmejsel, man ser utifrån om de sitter åt rätt håll också . Dom här hoppar inte ut av sig själv
NU har jag bra handbroms för första gången på den här bilen
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Kul att forumet är igång igen, jag ska försöka uppdatera ikapp tråden med det som har hänt under tiden ...men börjar med det aktuella så länge
Idag plockade jag ur elsystemet ur bilen, det enda som är kvar är den bakre delens el som jag rensade ur totalt för något år sedan. Sedan så sitter motor-kabelhärvan kvar på motorn, men den är frånkopplad från all vanlig/övrig el.
Även instrumentbrädan och värme-/fläktpaket urplockat, efter att bilden togs har jag även kapat bort några mindre fästen som inte behövs längre.
7,5kg kabelstam, jag tror själva vikten kan halveras. Men det viktigaste i mitt fall är att elen kommer att bli begriplig och åtkomlig då jag kommer att sätta den på passagerarsidan istället.
Det är totalt vansinnigt att elen sitter över förarens knäskålar, med buren i bilen så måste då stolen ur innan man ens kan ta sig en titt.
Har även bytt hjullager vänster fram igen efter 2 bara säsonger, det är nog nån vajsing med hjulspindeln/tappen.
På tur nu står lite andra skitjobb med kapning/slipning rengöring och målning.
Idag plockade jag ur elsystemet ur bilen, det enda som är kvar är den bakre delens el som jag rensade ur totalt för något år sedan. Sedan så sitter motor-kabelhärvan kvar på motorn, men den är frånkopplad från all vanlig/övrig el.
Även instrumentbrädan och värme-/fläktpaket urplockat, efter att bilden togs har jag även kapat bort några mindre fästen som inte behövs längre.
7,5kg kabelstam, jag tror själva vikten kan halveras. Men det viktigaste i mitt fall är att elen kommer att bli begriplig och åtkomlig då jag kommer att sätta den på passagerarsidan istället.
Det är totalt vansinnigt att elen sitter över förarens knäskålar, med buren i bilen så måste då stolen ur innan man ens kan ta sig en titt.
Har även bytt hjullager vänster fram igen efter 2 bara säsonger, det är nog nån vajsing med hjulspindeln/tappen.
På tur nu står lite andra skitjobb med kapning/slipning rengöring och målning.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Hur inspänner du lagret? Metoden är ju rätt diffus och tillåter rätt stort spann på inspänning. Se till att köra SKF lager om du kan, no name lager kan vara hur dåliga som helst, eller hyffsat bra, körde sönder ett no name på min n/a en gång i tiden på en bandag. Gnällde lite hos utzon och fick ett SKF, det har gått åtskilliga säsonger bankörning och sitter på den bilen än idag, typ 17 år senare..
Du ska inte jobba med en helt ny typ standard elcentral istället när du ändå är där? Dom är trötta med åldern och ställer till med besvär för många.
Du ska inte jobba med en helt ny typ standard elcentral istället när du ändå är där? Dom är trötta med åldern och ställer till med besvär för många.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag får byta ett lager på 911an också. Jag gissar att jag haft den lite tajt, men vet inte. Lagret var dock riktigt tokdåligt, har inte hört nånting....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Håller med Cédric byt elcentral till något med bladsäkringar eller automatsäkringar, jag vet ju hur bra du är på att koppla el Bengt! Blickers på halvljuset osv...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]