931 Silver | 1980
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 Silver | 1980
Och av en slump så viste han ju att jag gillar dessa.
Han köpte den i ett dödsbo där sönerna sålde bilen efter sin far.
Vid köp hade inte bilen startats på några år och den var inte bes sen 2003. En del att gå igenom alltså. Beställdes kamrem, filter, nya spridare och tänddelar. Sedan tidigare har jag byggt ett K-Jet testkit på jobbet och detta var guld värt här.
WUR demonterades och rengjordes samt ställdes in med rätt kontrolltryck och systemtryck. Bilen startar och går nu riktigt fint. Dock verkar bränsle accumulatorn trött och bilen är svårstartad varm. Men modifiering av manuell körning av kallstartsventilen är gjord sedan tidigare och det underlättar vid detta problem.
När allt väl fungerar så börjar startmotorn strula och stannar kvar i startläge vid start. Byte av solenoid gjorde susen trodde jag... Men då börjar den bättre begagnade jag satte på att bara ”klicka” oftare än att starta. Har en till solenoid att prova.
Bromsarna låg på i fram, blev demontering och genomgång av oken samt byte av bromsslangar.
Har även blivit en hel del kikat på el också. Lamporna fram gick upp men inte ned, och någon har kikat på det tidigare med egna lösningar. Inte bästa förutsättningarna för felsökning. Men nu är nog allt i sin ordning för bes inom snar framtid (förutom då startmotorn men den är ju lätt att ta ner) Måste ut och bromsa bilen lite mer och lägga lite lekmil på den på grusvägarna här hemma
I övrigt är förarstolen sliten och även en hel del småsaker på karossen. Framskärmar mm. Men riktigt fin undertill utan rost
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 931 Silver 1980
Kul att du hittat och gör i ordning en 931!
Inte många kvar av dessa längre. Lycka till med bilen!
Inte många kvar av dessa längre. Lycka till med bilen!
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: 931 Silver 1980
Idag åkte telefonerna från en tidig 951 på. Som en smäck. Men lite får man mixtra för att få dem att passa. Av med bakre originalspacers och köra öppna muttrar. Jag sågade helt enkelt av locken på 10 st lättviktsmuttrar. Jag har en hel drös liggandes . Sen max camber fram. Detta för att ET är lågt på telefonerna.
Jag körde ju även detta på min ”Silverblå” tidigare.
Jag körde ju även detta på min ”Silverblå” tidigare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 Silver 1980
Kul att du hittat en till, du verkar ha svårt att låta bli vad är planen med bilen?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: 931 Silver 1980
Ännu så länge är planen att ha en körbar 931:a medan jag renoverar/karossbyter de andra 2 jag har. Tyvärr var det en del jobbig rost på utbyteskarossen jag tänkte ha till det andra projektet. Skynda långsamt gäller där . Men har hittat en kontakt jag eventuellt ska träffa i helgen som är en fena på svets och plåtjobb som nog är det ända jag inte känner mig tillräcklig på. När man utgår från en naken kaross så vill man ha allt mint. Så man kan säga att jag har 2,5 931:or. Då jag har två kompletta och en kaross med papper. Var det leder får framtiden utvisa.
Men ska jag vara ärlig har tankarna skenat lite, denna bil behöver en lack för att bli riktigt fin. Och då har tankarna gått i two tone silver/grafitgrå. Men då grafitgrå under nedre midjelisten (eller där lister brukar sitta på vissa) Jag har något otalt med plain Silver bilar, det tilltalar mig inte och ser lite tråkigt ut
Och lacka kan jag ju...
Men ska jag vara ärlig har tankarna skenat lite, denna bil behöver en lack för att bli riktigt fin. Och då har tankarna gått i two tone silver/grafitgrå. Men då grafitgrå under nedre midjelisten (eller där lister brukar sitta på vissa) Jag har något otalt med plain Silver bilar, det tilltalar mig inte och ser lite tråkigt ut
Och lacka kan jag ju...
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 Silver 1980
Tvåton är ju najs, du har ju varit där å traskat tidigare. Ganska najs med grå undersida, finns ju heliosblå också som är mycket mörkare än minerva, hyffsat ovanlig men det finns några sådana 931or.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: 931 Silver | 1980
Besiktades idag, och nu tvår år till nästa bes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 931 Silver 1980
Sjukt snygg med telefonerna!Freddie_81 wrote: ↑2019-08-08 20:34:59 Idag åkte telefonerna från en tidig 951 på. Som en smäck. Men lite får man mixtra för att få dem att passa. Av med bakre originalspacers och köra öppna muttrar. Jag sågade helt enkelt av locken på 10 st lättviktsmuttrar. Jag har en hel drös liggandes . Sen max camber fram. Detta för att ET är lågt på telefonerna.
Jag körde ju även detta på min ”Silverblå” tidigare.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 931 Silver 1980
Snygga telefoner mycket snyggare än telefoner med höga et:t
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- gegge
- Addict
- Posts: 2631
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 Silver | 1980
+1 på telefonerna! (målade mina svarta och förlorade djupet)
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: 931 Silver | 1980
Bytte stift på silverpilen och det vart som en annan bil. Nu köptes ett par NGK 7:or på. Innan satte jag dit några billiga Beru som alltså inte fungerade optimalt.
Det har blivit en del åka efter bes, några vändor till jobbet och ut och leka rundor
Det mesta i elen verkar fungera, har dock inte börjar roto i spegelinställningen som fungerar på ena spegeln men väldigt konstigt. Elhissarna är igång.
Sen får vi se hur planerna lägger sig med denna. Skulle vilja lacka bilen och byta stolsöverdrag. Men det jag hittar i tygväg för stolarna går lös på 1000kr/m. Sen utöver det så ska det väl lämnas till någon som kan sy om det också. Vi får se vad det lider. Kul att köra är den ju hur som!
Det har blivit en del åka efter bes, några vändor till jobbet och ut och leka rundor
Det mesta i elen verkar fungera, har dock inte börjar roto i spegelinställningen som fungerar på ena spegeln men väldigt konstigt. Elhissarna är igång.
Sen får vi se hur planerna lägger sig med denna. Skulle vilja lacka bilen och byta stolsöverdrag. Men det jag hittar i tygväg för stolarna går lös på 1000kr/m. Sen utöver det så ska det väl lämnas till någon som kan sy om det också. Vi får se vad det lider. Kul att köra är den ju hur som!
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]