Hjulvinklar med sänkt chassis
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Hjulvinklar med sänkt chassis
Hej,
skulle ställa hjulvinklarna häromdagen hos en erfaren och erkänd verkstad.
Tyvärr hade de bytt ägare men det fick jag veta efteråt när jag frågade efter denne som gjort jobbet förra gången.
Jaja, summa summarum är att de inte kunde få de vinklarna jag önskade: mer gatvänliga vinklar.
Hittills har jag haft någonstans 3 grader neg camber fram och liiite toe ut. Bak ca 2,6 grader neg med liiite mer toe in.
Nu bad jag om mer camber (alltså från -3 till kring -1) lyckades de inte utan sade att bilen är så låg att det inte går att få mer camber bak och med det gick det inte att få till en vettig toe så nu åker jag med ca 2,5 grader neg camber runtom men på bekostnad att fram är det toe in och toe ut bak, alltså med en helt annan toe-set up...
Se bild för exakta data.
Jag tycker bilen har blivit lättare på ratten: styrutslaget "slår igenom"/förstärks ordentligt i högre farter vilket inte känns tryggt. Har ingen lust att vända på en enkrona i 110.
Frågor till er som kan detta med chassis;
1. kan bilen verkligen vara för låg för att ställa mindre camber? Hade hoppats på kring 1 neg grad.
2. går det verkligen inte att ställa toe ut fram/toe in bak om bilen är för låg (se bild igen) och med snällare camber (dvs > -2,5 grad?
Meddelande till mig var: om vi ska få till detta så måste du höja bilen några centimeter...
Vad sägs?
Ser fram emot era svar.
Mvh
Stephan
skulle ställa hjulvinklarna häromdagen hos en erfaren och erkänd verkstad.
Tyvärr hade de bytt ägare men det fick jag veta efteråt när jag frågade efter denne som gjort jobbet förra gången.
Jaja, summa summarum är att de inte kunde få de vinklarna jag önskade: mer gatvänliga vinklar.
Hittills har jag haft någonstans 3 grader neg camber fram och liiite toe ut. Bak ca 2,6 grader neg med liiite mer toe in.
Nu bad jag om mer camber (alltså från -3 till kring -1) lyckades de inte utan sade att bilen är så låg att det inte går att få mer camber bak och med det gick det inte att få till en vettig toe så nu åker jag med ca 2,5 grader neg camber runtom men på bekostnad att fram är det toe in och toe ut bak, alltså med en helt annan toe-set up...
Se bild för exakta data.
Jag tycker bilen har blivit lättare på ratten: styrutslaget "slår igenom"/förstärks ordentligt i högre farter vilket inte känns tryggt. Har ingen lust att vända på en enkrona i 110.
Frågor till er som kan detta med chassis;
1. kan bilen verkligen vara för låg för att ställa mindre camber? Hade hoppats på kring 1 neg grad.
2. går det verkligen inte att ställa toe ut fram/toe in bak om bilen är för låg (se bild igen) och med snällare camber (dvs > -2,5 grad?
Meddelande till mig var: om vi ska få till detta så måste du höja bilen några centimeter...
Vad sägs?
Ser fram emot era svar.
Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Gå till någon annan som hjälper dig skulle jag säga... Toe-out bak vill du inte ha... blir spännande (been there...)
Vad kör du med för prylar? Har du ställbara topplagringar kanske snubben inte visste det och då finns andra gränser för vinklar.
Din bil är inte lägre än många andra som tävlas med och har ok vinklar.
Vad kör du med för prylar? Har du ställbara topplagringar kanske snubben inte visste det och då finns andra gränser för vinklar.
Din bil är inte lägre än många andra som tävlas med och har ok vinklar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Hjulvinklar med sänkt chassis
Hade de koll på hur bakvagnen funkar? Det är inte alltid de har det plus att de bör ha ett verktyg som underlättar/gör det möjligt att justera till korrekt önskad camber och toe.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Hej!
Tack för era svar.
De fick veta om mitt HR chassi och ställbara topplagringar.
De sade att "de där bakvagnarna är svåra att justera" innan de började.
De fick låna mitt verktyg också...
Jaha vem i Stockholm kan man anförtro vinklarna till?
Tack för era svar.
De fick veta om mitt HR chassi och ställbara topplagringar.
De sade att "de där bakvagnarna är svåra att justera" innan de började.
De fick låna mitt verktyg också...
Jaha vem i Stockholm kan man anförtro vinklarna till?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Jag håller nog med om det som Karl B skriver!
Eller så får du läsa på ordentligt och själv agera arbetsledare för den som gör hjulinställningen. Det gjorde jag och det gick kanonbra till slut, hade även med alla rätt verktyg så han slapp fippla med att ta fram dem.
Även från en annan tråd:
Bengt
Eller så får du läsa på ordentligt och själv agera arbetsledare för den som gör hjulinställningen. Det gjorde jag och det gick kanonbra till slut, hade även med alla rätt verktyg så han slapp fippla med att ta fram dem.
Även från en annan tråd:
så börja med att få till toe-in bak och sedan cambern.Jag hade problem med att få till toe-in bak när jag var på däckverkstan förra året. Efter det så plockade jag med det igen och märkte upp var camber-inställningen var och släppte sedan på cambern. Då kunde jag justera in toe-in rätt bra och sedan skruva tillbaka till den camber-inställning jag hade märkt upp.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Hur kan en firma som tar betalt för en hjulinställning släppa ut en bil med toe out bak, vet de inte vad de gör?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Turbo-Poster
- Posts: 667
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Det är väl som med allt annat i samhället idag: de läser bara av siffror, konsekvensen bryr de sig inte omJanne J wrote:Hur kan en firma som tar betalt för en hjulinställning släppa ut en bil med toe out bak, vet de inte vad de gör?
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Tack allihopa.
Enklast är att låta en annan göra det med koll.
De jag var hos sist bild försöka en gång till...
Enklast är att låta en annan göra det med koll.
De jag var hos sist bild försöka en gång till...
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Problemet är bara att hitta någon i stockholmsområdet som kan den här bakvagnen, förr i tiden var skanstulls däck det som gällde, men inte längre enligt ryktet. Hojta till om du hittar någon, kan vara bra att veta. Framvagnen är enkelt att göra själv, men bakvagnen är ju äckligt seg att jobba med, man får vara glad att saker är ställbara iaf, dom flesta bilar har inte den lyxen
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Hej,
Vad har ändrats hos Skanstullsdäck? Jag går förbi rätt ofta och ser fortfarande mycket porschar där. Jag har inte sett ägaren på ett tag, har de möjligen bytt ägare. Han tävlar med porsche och det är därför de haft koll på dessa bilar.
/Staffan
Vad har ändrats hos Skanstullsdäck? Jag går förbi rätt ofta och ser fortfarande mycket porschar där. Jag har inte sett ägaren på ett tag, har de möjligen bytt ägare. Han tävlar med porsche och det är därför de haft koll på dessa bilar.
/Staffan
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Skanstull däck har bytt ägare...
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
och har blivit helt obegåvade på att använda verktyg...Nahpets wrote:Skanstull däck har bytt ägare...
Om det var där du var så dra åt alla skruvar innan du kör något mer är allt jag kan säga.... Det har hänt både mig (två ggr) och min kompis att inställningen rubbat sig och kompisen tappade skruvar från bakvagnen!! Idioter...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Ok, då är jag också intresserad av att veta vart man ska vända sig för inställningar.
/Staffan
/Staffan
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Jag också! Jag behöver egentligen göra en cornerweight snart.mojo158 wrote:Ok, då är jag också intresserad av att veta vart man ska vända sig för inställningar.
/Staffan
På Rejsa så har Bandhagens däck en reklam banner, de utför corner weight också. Ingen aning om hur de är.
http://www.bandhagensdack.se/#vi-erbjuder" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjulinställning, Rejsbil/Trackday (ink kontroll) 2000:-
Cornerweight (Startavgift, därefter 750:- per timme) 1000:-
K3 i Haninge gör nog inget dåligt jobb, men de tar 3500 + 3500 för hjulinställning + cornerweight (för min 911a).
Funderar på att köpa egna vågar, ett par inställningar och de har betalat sig...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Colin McRay vann sträckan efter han rullade i VM. På transporten tog det bort styrstaget om var krokigt och slog det lite rakare gnm att kasta en sten på den. Sen var det bara att gasa mot sträcksegern...
Just saying... LOL
Just saying... LOL
Who is online
Users browsing this forum: No registered users