på en 924 -78.
Tips och trix emottages tacksamt. Uppifrån? Nerifrån? Det ser ju så sjukt trångt ut...
Är det svårt att byta grenrörspackning
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Är det svårt att byta grenrörspackning
Nu är jag lite tråkigt, men det kam bli ett vidrigt jobb, du får hoppas att alla pinnskruvarna går att få ut, annars blir det än jobbigare. Underifrån med bortplockad framvagnsbalk kanske kan hjälpa till för åtkomsten. På turbon tycker jag nästan att det blir lättare att ta ur motorn istället. Minns inte exakt hur illa det är på NA, men det har gjorts på plats förr. Rock on!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: Är det svårt att byta grenrörspackning
Det var INTE det jag ville höra. Har ju köpt 2 924or och en 944 som alla ska sälja. Nuuuuu.
Silvertejp? : )
Silvertejp? : )
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Är det svårt att byta grenrörspackning
Jag har gjort det med allt på plats. Krävs små händer och som tidigare nämnts, att alla pinbultar samarbetar...
Tar mellan 1 och 100 timmar beroende på ovqnnämnda problem.
Jag drog av en bult och mitt grenrör satt därefter med en bult mindre...
men det blev tätt iallafall.
Bobo
Tar mellan 1 och 100 timmar beroende på ovqnnämnda problem.
Jag drog av en bult och mitt grenrör satt därefter med en bult mindre...
men det blev tätt iallafall.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Är det svårt att byta grenrörspackning
jag bytte de små packningarna mellan topp och grenrör när motorn var ur.
Dock så var de inte de som läckte utan att grenröret var sprucket.
8 muttrar mot toppen
5 muttrear mot avgassystemet
några muttrar till värmeplåtar.
Tar du ner framvagnsbalken så kommer motorn att hänga kvar om jag inte missminer mig men kuggstången till styrningen måste släppas från balken, vilket är lättare än att ta bort rattstången ifrån styrningen om nu inte framvagnsbalken är grymt rostig så att även dessa 4 bultar går av.
Även krängningshämmaren måste lossas för att balken skall gå ner "ordentligt".
Går någon pinnbult av så behöver du tillgång till svets, samt att pinnbulten inte går av jäms med toppen.
Jag hade bokat upp en full dag per bil och hoppats på att det räcker.
Dock så var de inte de som läckte utan att grenröret var sprucket.
8 muttrar mot toppen
5 muttrear mot avgassystemet
några muttrar till värmeplåtar.
Tar du ner framvagnsbalken så kommer motorn att hänga kvar om jag inte missminer mig men kuggstången till styrningen måste släppas från balken, vilket är lättare än att ta bort rattstången ifrån styrningen om nu inte framvagnsbalken är grymt rostig så att även dessa 4 bultar går av.
Även krängningshämmaren måste lossas för att balken skall gå ner "ordentligt".
Går någon pinnbult av så behöver du tillgång till svets, samt att pinnbulten inte går av jäms med toppen.
Jag hade bokat upp en full dag per bil och hoppats på att det räcker.
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Är det svårt att byta grenrörspackning
Det är trångt men det går.
Skaffa en MAPP-gas brännare (finns på Jula, de gula flaskorna) så du kan rödglödga muttrarna innan du börjar bryta av skruvarna.
Skaffa en MAPP-gas brännare (finns på Jula, de gula flaskorna) så du kan rödglödga muttrarna innan du börjar bryta av skruvarna.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Är det svårt att byta grenrörspackning
Jag tycker inte det var så farligt.. Som alla säger överlever bara pinnbultarna så är det en baggis.
Grenrör/avgas går enkelt med långa förlängare på spärrskaftet. De övre packningarna funkar med lite olika fasta nycklar, värmeskölden måste bort också.
Svetstång för de pinnbultar som du bryter av (förhoppningsvis är det något kvar att greppa i ).
Grenrör/avgas går enkelt med långa förlängare på spärrskaftet. De övre packningarna funkar med lite olika fasta nycklar, värmeskölden måste bort också.
Svetstång för de pinnbultar som du bryter av (förhoppningsvis är det något kvar att greppa i ).
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Är det svårt att byta grenrörspackning
Mellan grenrör/avgasrör kommer man åt lätt med ett par långa förlängare.
Skall man glögda muttrar så behövs det värme. Syre/acetylen är bäst men MAPgas fungerar men tro inte på de "billigare" allternativen om du vill ha muttrar röda.
Skall man glögda muttrar så behövs det värme. Syre/acetylen är bäst men MAPgas fungerar men tro inte på de "billigare" allternativen om du vill ha muttrar röda.
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: Är det svårt att byta grenrörspackning
Muttrarna på ovansidan är borta. Eller hela pinnbultarna hängde med på alla.
Bakersta är ur på undersidan. Vi tog bort byxröret, oljefilter och lite värmeplåtar underifrån.
Sen vågar vi inte ta i mer på de som är kvar. Kommer bara åt med en lednyckel. Ska försöka fixa MAPP-gas.
Funkar inte det får det bli o sänka framvagnen.
Kanske: )
Denna ska inte lekas sönder, den är för fin för det. Men jag slipar mina skärmbreddarknivar och återkommer : )
Bakersta är ur på undersidan. Vi tog bort byxröret, oljefilter och lite värmeplåtar underifrån.
Sen vågar vi inte ta i mer på de som är kvar. Kommer bara åt med en lednyckel. Ska försöka fixa MAPP-gas.
Funkar inte det får det bli o sänka framvagnen.
Kanske: )
Denna ska inte lekas sönder, den är för fin för det. Men jag slipar mina skärmbreddarknivar och återkommer : )
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]