Är det svårt att byta grenrörspackning

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Är det svårt att byta grenrörspackning

#1 Post by matsen »

på en 924 -78.
Tips och trix emottages tacksamt. Uppifrån? Nerifrån? Det ser ju så sjukt trångt ut...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

#2 Post by Cédric »

Nu är jag lite tråkigt, men det kam bli ett vidrigt jobb, du får hoppas att alla pinnskruvarna går att få ut, annars blir det än jobbigare. Underifrån med bortplockad framvagnsbalk kanske kan hjälpa till för åtkomsten. På turbon tycker jag nästan att det blir lättare att ta ur motorn istället. Minns inte exakt hur illa det är på NA, men det har gjorts på plats förr. Rock on! :)

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

#3 Post by matsen »

Det var INTE det jag ville höra. Har ju köpt 2 924or och en 944 som alla ska sälja. Nuuuuu.
Silvertejp? : )

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3919
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

#4 Post by [Bobo] »

Jag har gjort det med allt på plats. Krävs små händer och som tidigare nämnts, att alla pinbultar samarbetar...
Tar mellan 1 och 100 timmar beroende på ovqnnämnda problem.

Jag drog av en bult och mitt grenrör satt därefter med en bult mindre... :?
men det blev tätt iallafall.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

#5 Post by QV_ »

jag bytte de små packningarna mellan topp och grenrör när motorn var ur.
Dock så var de inte de som läckte utan att grenröret var sprucket.

8 muttrar mot toppen
5 muttrear mot avgassystemet
några muttrar till värmeplåtar.

Tar du ner framvagnsbalken så kommer motorn att hänga kvar om jag inte missminer mig men kuggstången till styrningen måste släppas från balken, vilket är lättare än att ta bort rattstången ifrån styrningen om nu inte framvagnsbalken är grymt rostig så att även dessa 4 bultar går av.
Även krängningshämmaren måste lossas för att balken skall gå ner "ordentligt".

Går någon pinnbult av så behöver du tillgång till svets, samt att pinnbulten inte går av jäms med toppen.

Jag hade bokat upp en full dag per bil och hoppats på att det räcker.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1466
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

#6 Post by safe »

Det är trångt men det går.
Skaffa en MAPP-gas brännare (finns på Jula, de gula flaskorna) så du kan rödglödga muttrarna innan du börjar bryta av skruvarna.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Borken
S2-Poster
Posts: 223
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

#7 Post by Borken »

Jag tycker inte det var så farligt.. Som alla säger överlever bara pinnbultarna så är det en baggis.

Grenrör/avgas går enkelt med långa förlängare på spärrskaftet. De övre packningarna funkar med lite olika fasta nycklar, värmeskölden måste bort också.

Svetstång för de pinnbultar som du bryter av (förhoppningsvis är det något kvar att greppa i :) ).

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

#8 Post by QV_ »

Mellan grenrör/avgasrör kommer man åt lätt med ett par långa förlängare.

Skall man glögda muttrar så behövs det värme. Syre/acetylen är bäst men MAPgas fungerar men tro inte på de "billigare" allternativen om du vill ha muttrar röda.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

#9 Post by matsen »

Muttrarna på ovansidan är borta. Eller hela pinnbultarna hängde med på alla.
Bakersta är ur på undersidan. Vi tog bort byxröret, oljefilter och lite värmeplåtar underifrån.
Sen vågar vi inte ta i mer på de som är kvar. Kommer bara åt med en lednyckel. Ska försöka fixa MAPP-gas.
Funkar inte det får det bli o sänka framvagnen.

Kanske: )

Denna ska inte lekas sönder, den är för fin för det. Men jag slipar mina skärmbreddarknivar och återkommer : )
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]