931 -81 | Dr. Müller
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Äntligen lite tid över, så jag öppnade bakluckan för att se vad som låg där plus tittade lite på vilka delar som ligger på hyllorna.
Det ser ut att bli en outlaw av bilen. Modern med lite retro. Patina, ingen singer. Porsche
Inredningen blir svarta GT3 stolar med sittyta i beige tartan. Samma tyg går igen på nedre delen av dörrsidorna som då har "PORSCHE" texten på den övre. Röda RS dörröppnare. Röda fyrpunkt SCHROTT med axelskydd i svart läder, präglat med texten "SCHROTT". Mittkonsol i svart läder från 911 med instrument. Instrumentbrädan får en HEUER Monte Carlo stoppur. Ratten blir en djup MOMO Prototipo variant. Växelspak i alu som kröns av en stor eightball med gamla Porscheloggan. MATTER halvbur med stoppning och sträva för bälten. Tunn matta bak.
GTS speglarna åker till förmån för Vitaloni Sebring Mach 1 och Toyrace splitter fram balanserar 968 vingen bak.
Så hann jag beställa en komplett laddning packningar och grejer för motormontering. Blir kul i vinter.
Det ser ut att bli en outlaw av bilen. Modern med lite retro. Patina, ingen singer. Porsche
Inredningen blir svarta GT3 stolar med sittyta i beige tartan. Samma tyg går igen på nedre delen av dörrsidorna som då har "PORSCHE" texten på den övre. Röda RS dörröppnare. Röda fyrpunkt SCHROTT med axelskydd i svart läder, präglat med texten "SCHROTT". Mittkonsol i svart läder från 911 med instrument. Instrumentbrädan får en HEUER Monte Carlo stoppur. Ratten blir en djup MOMO Prototipo variant. Växelspak i alu som kröns av en stor eightball med gamla Porscheloggan. MATTER halvbur med stoppning och sträva för bälten. Tunn matta bak.
GTS speglarna åker till förmån för Vitaloni Sebring Mach 1 och Toyrace splitter fram balanserar 968 vingen bak.
Så hann jag beställa en komplett laddning packningar och grejer för motormontering. Blir kul i vinter.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Kul, tror det blir skitbra stuk, både för att kännas lite speciellt utan att bli för rejsigt. Men jag skulle passa mig för svart läder, kan bli rätt onajst i en bil utan ac
Går speglarna att beställa med konvext glas? Min gamle blå hade vitaloni California på sig, vilka var helt usla, snudd på oanvändbara.?
Finns det nån plan, 2019 på gatan?
Går speglarna att beställa med konvext glas? Min gamle blå hade vitaloni California på sig, vilka var helt usla, snudd på oanvändbara.?
Finns det nån plan, 2019 på gatan?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Modern med lite retro. Bra inriktning. Gillar speciellt greppet med tartantyget på stolar och dörrsidor. Kommer att bli mycket snyggt. Inte minst i beige. Fint i övrigt också med reservation för att jag inte helt har klart för mig hur 968-vingen ser ut. OK med vingar men jag håller dem gärna ganska diskreta. Ska bli kul att följa! Blir säkert många trevliga timmar i garaget!
F
F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Lite jobb har påbörjats, främst på motorsidan. Ombussade orginalstakar med 88mm smidda kolvar. Lite hårdvara och diverse packningar. Den iordninggjorda toppen med kam som lyfter 13,5mm. Adapters för nytt sprut. På avgassidan sitter K27/8 turbon och en WG som ska få manuell laddtrycksstyrning a la GTR.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
trevligt med lite fix, vad blev det för kamvärden?gegge wrote:Lite jobb har påbörjats, främst på motorsidan. Ombussade orginalstakar med 88mm smidda kolvar. Lite hårdvara och diverse packningar. Den iordninggjorda toppen med kam som lyfter 13,5mm. Adapters för nytt sprut. På avgassidan sitter K27/8 turbon och en WG som ska få manuell laddtrycksstyrning a la GTR.
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Första gången blev den en R37-251-14 från AGAP. Det innebär 276° vid nollspel och 251° vid 1,27mm. Trodde det skulle bli lite vild och fel till originalgrenröret. Det fungerar finfint i sugbilen däremot!
Tog ner durationen till 237° vid 1,27 vilket kan jämföras med 223° för originalkammen. Hoppas på maxeffekt vid 6500-7000varv. Förhoppingsvis mjukstartar turbon innan 3500 vilket ger hyggligt register.
Tog ner durationen till 237° vid 1,27 vilket kan jämföras med 223° för originalkammen. Hoppas på maxeffekt vid 6500-7000varv. Förhoppingsvis mjukstartar turbon innan 3500 vilket ger hyggligt register.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Skoj att det rör på sig igen! Är det lika lång duration på avgas och insug, hur mycket overlap ? Vad är det för spec på kompressorn?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Gott att du börjat på den bilen igen
Skall du ha ut den i år?
Skall du ha ut den i år?
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Nockvinkel 110° som original och lika lång duration på insug som på avgas. Av ren snålhet, annars skulle jag vilja korta ner avgas lite då jag inte behöver lyftet. Avgasflödet är låg- och mellanlyft till skillnad från insugsflödet. Sätter ett ställbart kamdrev för att tidigarelägga ett par grader. Tror att overlap fungerar bra, skulle tom kunna gå ner lite i vinkel om man samtidigt kortade avgasdurationen. Ventilerna är 42/36 så det flödar fortfarande för bra på avgas i förhållande till insug.
Kompressorn är en gammal Porskeklassiker, 3070. Som K27/K26 hybrid kallas den Blitz K3T och var populär på japsbilar på 90-talet, god för 450hk. Kom över ett fräscht GTS turbinhus för länge sedan så över 300hk borde inte vara omöjligt. Istället för att bygga ut avgasröret tänkte jag testa en screamer från WG:n. Det är ett US WG rör. Köpte en likadan RIEGLER laddtrycksregulator som du har Cédric, tack för tipset!
Tror inte jag hinner få ut bilen i år. Har en växellåda att bygga ihop också. Sedan ska bakvagnen bytas mot alubananer och coilisar. Plus att jag skulle vilja få till inredningen. Om tio år till..?
Kompressorn är en gammal Porskeklassiker, 3070. Som K27/K26 hybrid kallas den Blitz K3T och var populär på japsbilar på 90-talet, god för 450hk. Kom över ett fräscht GTS turbinhus för länge sedan så över 300hk borde inte vara omöjligt. Istället för att bygga ut avgasröret tänkte jag testa en screamer från WG:n. Det är ett US WG rör. Köpte en likadan RIEGLER laddtrycksregulator som du har Cédric, tack för tipset!
Tror inte jag hinner få ut bilen i år. Har en växellåda att bygga ihop också. Sedan ska bakvagnen bytas mot alubananer och coilisar. Plus att jag skulle vilja få till inredningen. Om tio år till..?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Kan bli bra det där, jag vågade inte heller gå med tuffare nockvinkel än 110gegge wrote:Nockvinkel 110° som original och lika lång duration på insug som på avgas. Av ren snålhet, annars skulle jag vilja korta ner avgas lite då jag inte behöver lyftet. Avgasflödet är låg- och mellanlyft till skillnad från insugsflödet. Sätter ett ställbart kamdrev för att tidigarelägga ett par grader. Tror att overlap fungerar bra, skulle tom kunna gå ner lite i vinkel om man samtidigt kortade avgasdurationen. Ventilerna är 42/36 så det flödar fortfarande för bra på avgas i förhållande till insug.
Kompressorn är en gammal Porskeklassiker, 3070. Som K27/K26 hybrid kallas den Blitz K3T och var populär på japsbilar på 90-talet, god för 450hk. Kom över ett fräscht GTS turbinhus för länge sedan så över 300hk borde inte vara omöjligt. Istället för att bygga ut avgasröret tänkte jag testa en screamer från WG:n. Det är ett US WG rör. Köpte en likadan RIEGLER laddtrycksregulator som du har Cédric, tack för tipset!
Tror inte jag hinner få ut bilen i år. Har en växellåda att bygga ihop också. Sedan ska bakvagnen bytas mot alubananer och coilisar. Plus att jag skulle vilja få till inredningen. Om tio år till..?
Jag köpte en 247-13,7 och 110 i nock, skall precis mäta in vilka lasch caps jag behöver
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Jo, assymetrisk med kort avgaskam är ju klart trevligt för oss som kör limpa, vad kostar det att köra customprofil?gegge wrote:Nockvinkel 110° som original och lika lång duration på insug som på avgas. Av ren snålhet, annars skulle jag vilja korta ner avgas lite då jag inte behöver lyftet. Avgasflödet är låg- och mellanlyft till skillnad från insugsflödet. Sätter ett ställbart kamdrev för att tidigarelägga ett par grader. Tror att overlap fungerar bra, skulle tom kunna gå ner lite i vinkel om man samtidigt kortade avgasdurationen. Ventilerna är 42/36 så det flödar fortfarande för bra på avgas i förhållande till insug.
Kompressorn är en gammal Porskeklassiker, 3070. Som K27/K26 hybrid kallas den Blitz K3T och var populär på japsbilar på 90-talet, god för 450hk. Kom över ett fräscht GTS turbinhus för länge sedan så över 300hk borde inte vara omöjligt. Istället för att bygga ut avgasröret tänkte jag testa en screamer från WG:n. Det är ett US WG rör. Köpte en likadan RIEGLER laddtrycksregulator som du har Cédric, tack för tipset!
Tror inte jag hinner få ut bilen i år. Har en växellåda att bygga ihop också. Sedan ska bakvagnen bytas mot alubananer och coilisar. Plus att jag skulle vilja få till inredningen. Om tio år till..?
3070 på ett 26/8 hus, hur är det möjligt? Skiljer inte axeldiamtern mellan k27 och k26?
Finns lite saker som händer när man kör stor assymetri i diameter, du kommer ju också ändra arbetsvarvtalet för turbinen vilket oftast brukar resultera i lite torskad turbinverkningsgrad och större flödeskapacitet i turbinhjulet för ett givet tryckförhållande, vilket inte känns helt intuitivt för alla. hur som helst borde den kompressorn räcka till en hel del mos. Lär ju inte bli årets mest responsiva motor dock
Får hoppas Riegler regulatorn funkar bra, har bara kört den på bänken med tryckluft och jag tycker den verkar funka riktigt bra. Får hoppas få testa den skarpt inom inte allt för lång tid.
Jag har funderat på om man skulle kunna montera nån sorts modern kompakt WG mycket närmare grenröret, helst direkt på flänsen, den avgasvolym man blir av med skulle göra en märkbar skillnad i laddtrycksuppbyggnad enligt mina simuleringar. Kanske blir för jäkla trångt med tanke på hur det der ut där bakom motorn..
Kan du inte köra stålarmar? så har du sparat en hel del ombyggnation. Kommer bli trevligt när allt är ihop, verkar ju bli lite mer gatmys än tidigare planer iaf
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Det finns rätt många K27 hjul för K26 axel dvs 7mm, bla 2970, 3070 och 3072. Den största jag känner till är till Volvo Penta KAD43 K26-3272OXAAA/10.72W som tom har samma axel och turbinhjul som våra bilar, 53261205002. Kompressorn är 82/59
Turbinhjulet på K27 finns också i flera storlekar bla 76/64 som sitter på 3070 och den mindre 70/59 som sitter på 3072. Jmf K26 på 64/55 eller den ovanliga 64/48 på 944 turbo.
Annars är jag lite nyfiken på att testa BMWs 3 liters biturbodiesel som har en fin oljekyld K26-2871. En sådan CHRA går att få för struntpengar från Mellet. Problemet blir då kompressorhuset om man inte kan hitta någon som radiesvarvar.
Turbinhjulet på K27 finns också i flera storlekar bla 76/64 som sitter på 3070 och den mindre 70/59 som sitter på 3072. Jmf K26 på 64/55 eller den ovanliga 64/48 på 944 turbo.
Annars är jag lite nyfiken på att testa BMWs 3 liters biturbodiesel som har en fin oljekyld K26-2871. En sådan CHRA går att få för struntpengar från Mellet. Problemet blir då kompressorhuset om man inte kan hitta någon som radiesvarvar.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Hr du kvar dom där svinfeta kryssfälgarna som du tyckte så ut som fordfälgar?
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Compomotive CX500? Nej, de såldes till en Capribyggare vill jag minnas. Har dock en uppsättning CX500 med Ford delning 4x108 och betydligt tunnare fälgbanor. Såg dock att det säljs breda 16" ytter- och innerbanor på Rejsa. Frestande, men det blir trångt fram..
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Håller på att (tror jag) bygga en hotrod-vinter-kärra till fast denna gång av en 924 med breddade skärmar som bygger typ 7-9 cm. 4 bult och jag behöver väl ut 17cm iallafall från navet bak... Får se hur det går...
: )
: )
Who is online
Users browsing this forum: No registered users