Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Hej!
Jag fick denna: http://www.jula.se/mutterdragarsats-1-2 ... 0nm-073007" onclick="window.open(this.href);return false;.
226 l/min och 6 bar.
Kopplade på denna med en passande pvc slang (ID ca 8-10 mm).
Kompressorn lämnar 2 hk, 240 l/min med 20 liters tank.
När jag skulle använda pickan så kunde jag hålla emot tappen med handen !?!
Medveten om att tanken är liten, men momentant ska den ju orka åtminstone....
Kompressorn har inte använts på ca 8 mån. Och är några år och sparsamt nyttjad. Jag får upp till 8 bar (om manometern inte är paj...)
Slangen är tre m lång.
Är mutterdragaren paj eller har jag en flaskhals (var)?
Flöde och tryck matchar ju på pappret!
Hjälp....
Jag fick denna: http://www.jula.se/mutterdragarsats-1-2 ... 0nm-073007" onclick="window.open(this.href);return false;.
226 l/min och 6 bar.
Kopplade på denna med en passande pvc slang (ID ca 8-10 mm).
Kompressorn lämnar 2 hk, 240 l/min med 20 liters tank.
När jag skulle använda pickan så kunde jag hålla emot tappen med handen !?!
Medveten om att tanken är liten, men momentant ska den ju orka åtminstone....
Kompressorn har inte använts på ca 8 mån. Och är några år och sparsamt nyttjad. Jag får upp till 8 bar (om manometern inte är paj...)
Slangen är tre m lång.
Är mutterdragaren paj eller har jag en flaskhals (var)?
Flöde och tryck matchar ju på pappret!
Hjälp....
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Jag har precis köpt en ny mutterdragare, hade tidigare den som du länkade till. Fattar inte vad den ska användas till, den orkar ingenting...
Jag har en 5,5 hästars kompressor med 100 liters tank.
Nu har jag en med över 500 nm, den är hyfsad, men hade gärna haft en med 800nm.
Jag har en 5,5 hästars kompressor med 100 liters tank.
Nu har jag en med över 500 nm, den är hyfsad, men hade gärna haft en med 800nm.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Tack för ditt svar Janne!
Låter som reklamation...
Man åker väl på en sån här: http://www.jula.se/mutterdragare-bp815-1-2-825nm-073009" onclick="window.open(this.href);return false;.
Någon som provat Biltemas mutterdragare?
Låter som reklamation...
Man åker väl på en sån här: http://www.jula.se/mutterdragare-bp815-1-2-825nm-073009" onclick="window.open(this.href);return false;.
Någon som provat Biltemas mutterdragare?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Jag köpte den här:
http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-576nm-073001" onclick="window.open(this.href);return false;
Men hade gärna köpt Bahco om den inte varit så dyr.
Positivt var att den jag köpte spräckte en förlängning och en hylsa vid första användningen, såpass mycket kraft fanns det i alla fall.
http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-576nm-073001" onclick="window.open(this.href);return false;
Men hade gärna köpt Bahco om den inte varit så dyr.
Positivt var att den jag köpte spräckte en förlängning och en hylsa vid första användningen, såpass mycket kraft fanns det i alla fall.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Har du provat den på en hårt sittande mutter?
En kompis har en skum mutterdragare av för mig okänt märke och den håller man lätt fast med handen men den slår utan problem loss muttrar som sitter hårt.
En kompis har en skum mutterdragare av för mig okänt märke och den håller man lätt fast med handen men den slår utan problem loss muttrar som sitter hårt.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Jag har en liten modell av mutterdragare/makita 10,8v batterimaskin. Samma där du håller lätt emot den med handen men den är förvånansvärt stark när man drar/lättar muttrar.
Ok nu är ju detta en väldigt liten maskin ingen heavy duty. Men men en input iaf.
Ok nu är ju detta en väldigt liten maskin ingen heavy duty. Men men en input iaf.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
http://www.verktygsboden.se/mutterdraga ... .0.22951.1" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa brukar få bra kritik, kostar ca 1.400:-
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Tack för responsen!
Janne J
Tack, får se hur Jula tar mitt ärende.
Mattias 924 & Freddie_81
Jag provade att försöka lossa XZN skruvar på vår Audi ... dessa sitter ju med minst 45-55 Nm ... bara fes runt. Inte ett skit.
Ska prova en gång till på en hjulbult, men jag tror att den inte har något att ge tyvärr.
Erol
Tack för tipset, tyvärr ligger den utanför min kompressors flöde.
Nu har jag nada erfarenhet och kunskaper inom tryck och pys dock ...
Mvh
Stephan
Janne J
Tack, får se hur Jula tar mitt ärende.
Mattias 924 & Freddie_81
Jag provade att försöka lossa XZN skruvar på vår Audi ... dessa sitter ju med minst 45-55 Nm ... bara fes runt. Inte ett skit.
Ska prova en gång till på en hjulbult, men jag tror att den inte har något att ge tyvärr.
Erol
Tack för tipset, tyvärr ligger den utanför min kompressors flöde.
Nu har jag nada erfarenhet och kunskaper inom tryck och pys dock ...
Mvh
Stephan
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Innebär ju att mutterdragaren förbrukar luft snabbare än vad din kompressor kan fylla på.Nahpets wrote:Erol
Tack för tipset, tyvärr ligger den utanför min kompressors flöde.
Nu har jag nada erfarenhet och kunskaper inom tryck och pys dock ...
Mvh
Stephan
Det innebär det att du ibland kommer få vänta på att kompressorn fyller upp tanken innan du kan ånga på igen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Har haft samma problem jag med en Biltema mutterdragare jag köpte för rätt många år sedan nu. Minns inte specen på den men den har inte funkat alls med min gamla kompressor (25 liters tank och kanske runt 200l/min) och med den kompressor jag köpte i vintras (50 liters tank och över 300 liter/min) orkar den visserligen lite bättre men orkar ändock inte lossa hjulmuttrar som min batteridrivna mutterdragare orkar med.
När man läser på specar så verkar det som att dyrare mutterknackare förbrukar mindre luft men är ändock betydligt starkare. Blir alltså lite bakvänt då "svensson" ofta tycker de klarar sig med en liten enkel kompressor men då i gengäld måste köpa proffsverktyg för att de ska orka något med det lilla luftflödet man får ut. De billiga mutterknackarna verkar ju behöva en kompressor i industriklass.
När jag får råd ska jag köpa en riktig mutterdragare...
När man läser på specar så verkar det som att dyrare mutterknackare förbrukar mindre luft men är ändock betydligt starkare. Blir alltså lite bakvänt då "svensson" ofta tycker de klarar sig med en liten enkel kompressor men då i gengäld måste köpa proffsverktyg för att de ska orka något med det lilla luftflödet man får ut. De billiga mutterknackarna verkar ju behöva en kompressor i industriklass.
När jag får råd ska jag köpa en riktig mutterdragare...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Kompressorn är inte svaga länken. De där minsta mutterdragarna brukar inte vara så användbara tyvärr. Jag har den modellen Erol visar - hur bra som helst.
Innan dess körde jag Biltemas största och den funkade till allt förutom största muttern i bakvagnarna.
Tror den dragaren kostade runt 700 kr på Biltema förut. Stephan om du vill kan du köpa den för en tvåhundring av mig?
Innan dess körde jag Biltemas största och den funkade till allt förutom största muttern i bakvagnarna.
Tror den dragaren kostade runt 700 kr på Biltema förut. Stephan om du vill kan du köpa den för en tvåhundring av mig?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Hej Gurra,
tack för ditt förslag!
Vilken av dem liknar de: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... erdragare/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Tillbaka till den jag har: Jag fattar inte att man kan speca en mutterdragare till ca 370 Nm och så levererar den inte ens 50 Nm !!
tack för ditt förslag!
Vilken av dem liknar de: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... erdragare/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Tillbaka till den jag har: Jag fattar inte att man kan speca en mutterdragare till ca 370 Nm och så levererar den inte ens 50 Nm !!
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Dum fråga men har du kollat att den är inställd på max moment? Den är är ställbar i ett antal steg med en ratt undertill antar jag.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Testat alla lägen
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: Luftkompresspr & mutterdragarkombo - råd behõvs
Jag har den som Erol länkade till också och den funkar perfekt men som Erol säger ibland får man vänta på kompressorn.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users