Porsche 944, högtrycksturbo
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2009-07-03 11:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sjöbo
- Contact:
Porsche 944, högtrycksturbo
Har fått tag på en turbo på 2 bar.
Hur mår stakar och kolvar om man monterar på denna?
Hur mår stakar och kolvar om man monterar på denna?
drfactory.tk
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2009-07-03 11:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sjöbo
- Contact:
- A944T
- Turbo-Poster
- Posts: 727
- Joined: 2005-09-11 17:28:55
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
2 bar övertryck eller 2 bar absoluttryck? 2 bar övertryck är mycket...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Att montera en större turbo på en orginalmotor och mosa på med 2 bars
laddtryck dödar nog vilken motor som hellst, oavsett märke.
Sök här på forumet ang. trimma 944 turbo och bilda dig en uppfattning
själv. Mitt tips är att låta bli om du inte har stenkoll på vad du gör
och en stor plånbok för uppgraderingar.
Sen undrar jag varför du ska ladda 2 bar? det går att få ut duktigt med
effekt redan vid 1,2-1,5 bar med rätt grejer.
/ Erol
laddtryck dödar nog vilken motor som hellst, oavsett märke.
Sök här på forumet ang. trimma 944 turbo och bilda dig en uppfattning
själv. Mitt tips är att låta bli om du inte har stenkoll på vad du gör
och en stor plånbok för uppgraderingar.
Sen undrar jag varför du ska ladda 2 bar? det går att få ut duktigt med
effekt redan vid 1,2-1,5 bar med rätt grejer.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2009-07-03 11:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sjöbo
- Contact:
Syftade mer på ett absoluttryck på 2 bar, vilket resulterar i ca 1 bars övertryck, om jag inte har fel?Erol wrote:Att montera en större turbo på en orginalmotor och mosa på med 2 bars
laddtryck dödar nog vilken motor som hellst, oavsett märke.
Sök här på forumet ang. trimma 944 turbo och bilda dig en uppfattning
själv. Mitt tips är att låta bli om du inte har stenkoll på vad du gör
och en stor plånbok för uppgraderingar.
Sen undrar jag varför du ska ladda 2 bar? det går att få ut duktigt med
effekt redan vid 1,2-1,5 bar med rätt grejer.
/ Erol
(Fick för mig att man alltid snackar om absoluttryck?)
drfactory.tk
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
1 bar kan du ladda med både lilla o stora k26 turbon utan problem, det håller stakar o kolvar för men se till att ha rätt chip bara annars finns risken för att du blåser topplockspackningen.
och sök på forumet så hittar du massor av trimtrådar o tips
och sök på forumet så hittar du massor av trimtrådar o tips
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Här på forumet snackar man nog oftast övertryck och inte absoluttryck... därav att du fick lite "starka" reaktioner på dina 2 bar!arkearke wrote:Syftade mer på ett absoluttryck på 2 bar, vilket resulterar i ca 1 bars övertryck, om jag inte har fel?
(Fick för mig att man alltid snackar om absoluttryck?)
1 bar övertryck är helt klart möjligt i en 944 Turbo, det är det nog många som kör med.
Pratar du om att turbokonvertera en vanlig 944a så är 1 bar övertryck nog för mycket med original kompression gissar jag. Men det går ju att bygga om motorn så man får lägre komp osv.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2009-07-03 11:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sjöbo
- Contact:
Underbart, tack för hjälpen. =)DLS wrote:1 bar kan du ladda med både lilla o stora k26 turbon utan problem, det håller stakar o kolvar för men se till att ha rätt chip bara annars finns risken för att du blåser topplockspackningen.
och sök på forumet så hittar du massor av trimtrådar o tips
Ursäktar mig i sådanna fall..patand wrote:Här på forumet snackar man nog oftast övertryck och inte absoluttryck... därav att du fick lite "starka" reaktioner på dina 2 bar!arkearke wrote:Syftade mer på ett absoluttryck på 2 bar, vilket resulterar i ca 1 bars övertryck, om jag inte har fel?
(Fick för mig att man alltid snackar om absoluttryck?)
1 bar övertryck är helt klart möjligt i en 944 Turbo, det är det nog många som kör med.
Pratar du om att turbokonvertera en vanlig 944a så är 1 bar övertryck nog för mycket med original kompression gissar jag. Men det går ju att bygga om motorn så man får lägre komp osv.
Yes, det var en turbokonvertering jag hade tänkt mig.. =)
Hmm, men vad tycker ni jag ska göra för att minska kompressionen?
Kan eventuellt tillverka en liten distans att sätta mellan cylinderhuvudet och motorblocket?
(Har gjort detta på flertalet av mina crossmotorer, men är det en smart lösning på en bilmotor?)
drfactory.tk
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
hm trodde du menade på en 944 turbo, vet inte hur det funkar på en NA, du lär nog som sagt behöva kompsänka men det finns några här på forumet tror jag som turbokonverterat så kolla med dom
finns säkert nån gammal tråd om det.
finns säkert nån gammal tråd om det.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2009-07-03 11:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sjöbo
- Contact:
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Svarva ner kolvarna och använd grövre topplockspackning. Vet iof inte hur mycket som går att ta ur orginalkolvarna men det ser du när du skruvar isär motorn. Turbon kan vara knepig att få plats med på avgassidan, kolla hur det är löst på 951. Är din motor 85a eller tidigare så är det klenare block och kylkanaler än på senare n/a eller orginalturbon. Kolla lagerspel o renovera motorn innan och montera oljekylare så borde den bli ganska driftsäker ändå. Större spridare är ett måste och kan vara ett problem eftersom de är lågohmiga, ovanligt och dyrt. Har du tur kanske du kan köpa någons orginal 951 spridare. Eller byt styrsystem så kan du köra vilka spridare som hellst.
Starta en byggtråd och håll oss uppdaterade
Lycka till!
Starta en byggtråd och håll oss uppdaterade
Lycka till!
Andreas Larsen
Who is online
Users browsing this forum: No registered users