944 turbo Cup 1986
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
944 turbo Cup 1986
Jag blev smittad av bankörningsdrogen för ett par år sedan men det har varit väldigt sparsamt kört sedan dess, har kört en del hyrkart senaste året för att få lite känsla för det här med bankörning..
Efter att ha kört slalom med 928:an vilket den klarade alldeles utmärkt även om aptiten på däck och bromsar var lite tröttande med runt 1800 kilos vikt att tröska runt med.. Sålde den bilen och såg turbo Cupen på annons, körde ut och kollade på den och var såld på den innan jag ens rört vid den.
Det är den första tillverkade bilen i cup-utförande och är helt i originalskick förutom en annan slutdämpare än det stuprör som satt där när ja gköpte den (original?). Ljudet utan dämpare var fräckt men efter att ha varit lomhörd ett tag tröttnade jag. Det går att återställa då jag har kvar gamla stupröret.
Min turbo Cup är den först tillverkade av alla Porsches Cup-bilar och har idag precis slått om till 7900 mil. Dessutom är det lite kul att den utsätts till årets bil 2004 i PCS och alla klubbens sponsorer och samarbetspartners har fått en tavla med bilen på. Första året 1986 tillverkades 43 bilar, mer om turbo Cup serien kan ni läsa om här: http://www.asarus.com/cup/index.shtml
Bilen är av 1986 års modell och importerades 1987 av Staffan Kaiser med 900 mil på nacken. Den hade avverkat som Porsches utvecklings- och demobil. Första ägaren var Didrik Lund som förutom daglig körning tävlade en del i Roadsport och slalom. Nästa ägare var Anders Hammer som sedermara körde STCC. Tredje ägaren var Pe-Ge Englund och Bertil Holmgren som jag köpte bilen av i Juli 2004 förvärvade den 1999 av Pe-Ge. Bertil körde en del i PCS Racing och lade totalt strax under 800 mil på mätaren.
1986 års modell hade en ganska blygsam effekt av 220 hästar och min bil har fått 1987 år uppgraderingar i form av större turbo och vassare programvara. Tydligen skall effekten vara 305 hästar. Vad som är intressant är att hastighetsmätaren bottnar ur ganska kvickt och att bilen drar ganska friskt till varvspärren i femman. Bra klös i maskinen alltså.
Bilen är även uppgraderad med M030 bromsar fram (304mm), kör med orangea Pagid fram och blå Pagid bak tills bakklossarna tar slut, har orangea även til bakbromsarna.
Bild: Graham Mitchell, 2004-08-08 Sturup Raceway
Mer bilder finns här: http://caesar.99kr.com/~ixbauto/Porsche/951cup%231/
Bilen blev årets bil i Svenska Porscheklubben 2004 och det målades en tavla till dess ära. Här är en bild på tacktavlan, bilen har här originalfälgarna som är gula Fuchs 16" 8+9".
Bild från Anderstorp 20040810:
Efter att ha kört slalom med 928:an vilket den klarade alldeles utmärkt även om aptiten på däck och bromsar var lite tröttande med runt 1800 kilos vikt att tröska runt med.. Sålde den bilen och såg turbo Cupen på annons, körde ut och kollade på den och var såld på den innan jag ens rört vid den.
Det är den första tillverkade bilen i cup-utförande och är helt i originalskick förutom en annan slutdämpare än det stuprör som satt där när ja gköpte den (original?). Ljudet utan dämpare var fräckt men efter att ha varit lomhörd ett tag tröttnade jag. Det går att återställa då jag har kvar gamla stupröret.
Min turbo Cup är den först tillverkade av alla Porsches Cup-bilar och har idag precis slått om till 7900 mil. Dessutom är det lite kul att den utsätts till årets bil 2004 i PCS och alla klubbens sponsorer och samarbetspartners har fått en tavla med bilen på. Första året 1986 tillverkades 43 bilar, mer om turbo Cup serien kan ni läsa om här: http://www.asarus.com/cup/index.shtml
Bilen är av 1986 års modell och importerades 1987 av Staffan Kaiser med 900 mil på nacken. Den hade avverkat som Porsches utvecklings- och demobil. Första ägaren var Didrik Lund som förutom daglig körning tävlade en del i Roadsport och slalom. Nästa ägare var Anders Hammer som sedermara körde STCC. Tredje ägaren var Pe-Ge Englund och Bertil Holmgren som jag köpte bilen av i Juli 2004 förvärvade den 1999 av Pe-Ge. Bertil körde en del i PCS Racing och lade totalt strax under 800 mil på mätaren.
1986 års modell hade en ganska blygsam effekt av 220 hästar och min bil har fått 1987 år uppgraderingar i form av större turbo och vassare programvara. Tydligen skall effekten vara 305 hästar. Vad som är intressant är att hastighetsmätaren bottnar ur ganska kvickt och att bilen drar ganska friskt till varvspärren i femman. Bra klös i maskinen alltså.
Bilen är även uppgraderad med M030 bromsar fram (304mm), kör med orangea Pagid fram och blå Pagid bak tills bakklossarna tar slut, har orangea även til bakbromsarna.
Bild: Graham Mitchell, 2004-08-08 Sturup Raceway
Mer bilder finns här: http://caesar.99kr.com/~ixbauto/Porsche/951cup%231/
Bilen blev årets bil i Svenska Porscheklubben 2004 och det målades en tavla till dess ära. Här är en bild på tacktavlan, bilen har här originalfälgarna som är gula Fuchs 16" 8+9".
Bild från Anderstorp 20040810:
Last edited by sweanders on 2005-02-20 14:21:37, edited 4 times in total.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Fler bilder:
Här är en bild på nya hastighetsmätaren i panelen, kan ordna fler hastighetsmätare med 959 tavla om någon vill ha.
Och här en bild på den gamla, inte så många mil för att vara en 19 år gammal bil..
Här är en bild på nya hastighetsmätaren i panelen, kan ordna fler hastighetsmätare med 959 tavla om någon vill ha.
Och här en bild på den gamla, inte så många mil för att vara en 19 år gammal bil..
Last edited by sweanders on 2005-02-05 03:45:56, edited 1 time in total.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Har kommit fram till att bromsarna fram är uppgraderade till 304 mm skivor, likadana som i M030 paketet och turbo Cup från 1987. Samma bromsar satt även på 944 turbo S (1988) och 944 turbo 1989-91. Oken sitter även på 928S4 och GT men har där inte hålborrade skivor. Skivorna är samma storlek fram och bak som 928 och fram är de samma dimension som 993 Carrera 2 och 4.
Håller även på att labba med lite effektökning. Har installerat 3 Bars bränsletrycksregulator (original är på 2,5 Bar), har chips som väntar på att komma i, antingen Gurus 1,25-1,4 Bar chip eller någon hemlig sydskånsk variant. Även spridare kommer snart i.
Ett tips till er som skall köpa bränsletrycksregulator till en 3 Bars är att ta en från en Volvo 740 turbo, de är identiska. Många 740 ägare byter till 3,8 Bar när de skall trimma. 3,8 Bar är även standard på Porsche 968.
Spridare har jag även liggande som väntar på installation, vill ta en sak i taget och har problem med att få Gurus chips att lira. Skall även i en Reliaboost för att manuellt kunna ställa in önskat turbotryck. Kommer förmodligen att byta till en elektronisk boost controller när allt lirar.
Senare skall även toppackning bytas till en 1 mm stålpackning från Guru.
Håller även på att labba med lite effektökning. Har installerat 3 Bars bränsletrycksregulator (original är på 2,5 Bar), har chips som väntar på att komma i, antingen Gurus 1,25-1,4 Bar chip eller någon hemlig sydskånsk variant. Även spridare kommer snart i.
Ett tips till er som skall köpa bränsletrycksregulator till en 3 Bars är att ta en från en Volvo 740 turbo, de är identiska. Många 740 ägare byter till 3,8 Bar när de skall trimma. 3,8 Bar är även standard på Porsche 968.
Spridare har jag även liggande som väntar på installation, vill ta en sak i taget och har problem med att få Gurus chips att lira. Skall även i en Reliaboost för att manuellt kunna ställa in önskat turbotryck. Kommer förmodligen att byta till en elektronisk boost controller när allt lirar.
Senare skall även toppackning bytas till en 1 mm stålpackning från Guru.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Kul att du lägger upp en tråd om din speciella bil här Anders
Jag får tacka för sjutsen i sommras på Sturup och jag kan intyga att det är tryck i den vagnen. Fjädersättningen var riktigt trevlig.
Jag får tacka för sjutsen i sommras på Sturup och jag kan intyga att det är tryck i den vagnen. Fjädersättningen var riktigt trevlig.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Än så länge så är målet att få Guru chipsen att lira, annars blir det något bra alternativ. Sedan är Sydskåne stort.Daniel wrote:Grattis till en unik bil!! Sydskånsk hemlig chipvariant?? Eftersom jag också är lokaliserad i sydskåne så blev jag nyfiken. Är det månne Bengt i Bjärred som bränner själv??
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jo, den lät gött men lite väl mycket. Sedan går den väl egentligen inte snabbare än de flesta andra 951 men chassit är ganska optimerat.Sydbom wrote:hittade filmen du hade på den där länken också, grymt! härligt ljud! och den går ju inte dåligt direkt!
Jag har satt på en ljuddämpare nu, så att inte larmet går igång på alla bilarna i garaget när man startar den. Det är bara en Seat och en BMW som inte tycker om tomgångsmullret nu.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Fantastisk bil!
Något som även slog mig när jag bläddrade lite i tråden var att min bil är utrustad med likadana fälgar(Ronal) som din. Är det här en ren slump, eller var just den typen av fälg ett populärt val till 944:an under det glada åttiotalet, tidiga nittiotalet?
Något som även slog mig när jag bläddrade lite i tråden var att min bil är utrustad med likadana fälgar(Ronal) som din. Är det här en ren slump, eller var just den typen av fälg ett populärt val till 944:an under det glada åttiotalet, tidiga nittiotalet?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jag vet inte hur de hamnade på din bil men fälgarna är lätta, tror faktiskt att de är lättare än Fuchs (känns så när man hanterar dem). Mina är 8" fram och 9" bak, ganska ovanligt med 16" fälgar i den dimensionen. Sedan tycker jag inte att de är sådär supersnygga men de funkar bra.Anton N wrote:Fantastisk bil!
Något som även slog mig när jag bläddrade lite i tråden var att min bil är utrustad med likadana fälgar(Ronal) som din. Är det här en ren slump, eller var just den typen av fälg ett populärt val till 944:an under det glada åttiotalet, tidiga nittiotalet?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Porsche har lagt upp info om deras fabriksbilar, kul att se vad som förmodligen är min bil (eller Fredrik Åbergs):
http://content3.us.porsche.com/prod/mot ... nnwagen&18
944 Turbo Cup
With the 944 Turbo Cup Porsche starts the tradition of the single-marque trophies with near-standard cars. The racing car features a four-cylinder engine with a turbo charger and intercooler, which delivers 162 kW at 5,800 rpm from 2,479 cc. (Since 1987: 184 kW (250 hp) at 6,000 rpm). The maximum torque is 330 Nm at 3,500 rpm (since 1987: 350 Nm at 4,000 rpm). A magnesium oil sump (standard: aluminium), a smaller generator, a modified turbo charger and reinforced engine bearings are concessions for racing. As a novelty in motorsport the engine features a three way catalytic converter. The gearbox bearing of the fully synchromesh five-speed gearbox is reinforced. The harder, height adjustable suspension with larger anti-roll bars (front 27 mm, rear 21 mm), an additional spring at the rear axle and bigger perforated brake discs, as well as a larger brake calliper at the front, allow numerous possibilities for adjustment and racing precision. A standard ABS adjusted for racing purposes comes into operation. In the 944 Turbo Cup 245/45 VR 16 inch tyres are fitted to the front axle, with rear tyres measuring 255/40 VR 16 inches.
På ett annat ställe skriver de så här:
http://content3.us.porsche.com/prod/mot ... chichte&17
With the 944 Turbo Cup, Porsche begins its successful history of the one-make trophies. Near standard, technically identical Porsches sporting uniform tyres, ensure attractive and cost-effective motorsport. The 944 Turbo in Cup-specification delivers - like its standard cousin - 250 hp from a 2.5-litre capacity and features a catalytic converter - new to motorsport. The Cup-car is reduced in weight to 1,170 kilograms. Race related modifications are made predominantly to power transmission and suspension. The idea is accepted. 39 Turbos take up the qualifying session for the first round on the Nürburgring. Joachim Winkelhock finishes the season as the overall winner in front of Jörg van Ommen and Harald Grohs.
In the race for the Porsche Cup, prominent drivers collect points in the Sportscar World Championship, in the Group C Supercup race and in the Interseries. At the end of an exciting season Klaus Ludwig is crowned as winner.
http://content3.us.porsche.com/prod/mot ... nnwagen&18
944 Turbo Cup
With the 944 Turbo Cup Porsche starts the tradition of the single-marque trophies with near-standard cars. The racing car features a four-cylinder engine with a turbo charger and intercooler, which delivers 162 kW at 5,800 rpm from 2,479 cc. (Since 1987: 184 kW (250 hp) at 6,000 rpm). The maximum torque is 330 Nm at 3,500 rpm (since 1987: 350 Nm at 4,000 rpm). A magnesium oil sump (standard: aluminium), a smaller generator, a modified turbo charger and reinforced engine bearings are concessions for racing. As a novelty in motorsport the engine features a three way catalytic converter. The gearbox bearing of the fully synchromesh five-speed gearbox is reinforced. The harder, height adjustable suspension with larger anti-roll bars (front 27 mm, rear 21 mm), an additional spring at the rear axle and bigger perforated brake discs, as well as a larger brake calliper at the front, allow numerous possibilities for adjustment and racing precision. A standard ABS adjusted for racing purposes comes into operation. In the 944 Turbo Cup 245/45 VR 16 inch tyres are fitted to the front axle, with rear tyres measuring 255/40 VR 16 inches.
På ett annat ställe skriver de så här:
http://content3.us.porsche.com/prod/mot ... chichte&17
With the 944 Turbo Cup, Porsche begins its successful history of the one-make trophies. Near standard, technically identical Porsches sporting uniform tyres, ensure attractive and cost-effective motorsport. The 944 Turbo in Cup-specification delivers - like its standard cousin - 250 hp from a 2.5-litre capacity and features a catalytic converter - new to motorsport. The Cup-car is reduced in weight to 1,170 kilograms. Race related modifications are made predominantly to power transmission and suspension. The idea is accepted. 39 Turbos take up the qualifying session for the first round on the Nürburgring. Joachim Winkelhock finishes the season as the overall winner in front of Jörg van Ommen and Harald Grohs.
In the race for the Porsche Cup, prominent drivers collect points in the Sportscar World Championship, in the Group C Supercup race and in the Interseries. At the end of an exciting season Klaus Ludwig is crowned as winner.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users