Söker race/trackday 924 med bur.
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2005-05-07 07:45:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
Jodå, biltråd dyker upp inom rimlig framtid.
Såg bilen för första gången igår (pappa hämtade den i götet) och blev ganska förvånad av skicket, karossen var i princip rostfri och helt rak dock billigt lackad med vidrig inredning.
Då bilen blir tävlingredskap betyder ju inredningen inte mkt så det gör inget.
Buren var rimligt bra inpassad och svetsad, bilen funkar riktigt fint utan varken sig rassel eller skevheter.
Det som behöver göras innan den släpps ut på bana blir att städa upp den ordentligen och bygga färdigt vissa saker såsom inredning och chassi, även en riktig service med kamremsbyte är ett krav. Bilen ser förnärvarande ut som en buggy på sina 17"s fälgar och den verkar ha plågats med kraftig understyrning då bilen från tidigare trackdays har påvisat r-Däck fram och gatdäck bak. Krängingshämmaren fram har även eliminerats.
Jag har då en undran hur chassibalansen är på dessa?? och hur mkt man kan sänka dom för att lyckas åstadkomma dräglig höjd på chassit, var är en god ride-height på 924an för bana?
Dock allt som all känner jag mig ganska nöjd av mitt 3e porsche köp då beskrivningen av vagnen var precis som säljaren lovat
Såg bilen för första gången igår (pappa hämtade den i götet) och blev ganska förvånad av skicket, karossen var i princip rostfri och helt rak dock billigt lackad med vidrig inredning.
Då bilen blir tävlingredskap betyder ju inredningen inte mkt så det gör inget.
Buren var rimligt bra inpassad och svetsad, bilen funkar riktigt fint utan varken sig rassel eller skevheter.
Det som behöver göras innan den släpps ut på bana blir att städa upp den ordentligen och bygga färdigt vissa saker såsom inredning och chassi, även en riktig service med kamremsbyte är ett krav. Bilen ser förnärvarande ut som en buggy på sina 17"s fälgar och den verkar ha plågats med kraftig understyrning då bilen från tidigare trackdays har påvisat r-Däck fram och gatdäck bak. Krängingshämmaren fram har även eliminerats.
Jag har då en undran hur chassibalansen är på dessa?? och hur mkt man kan sänka dom för att lyckas åstadkomma dräglig höjd på chassit, var är en god ride-height på 924an för bana?
Dock allt som all känner jag mig ganska nöjd av mitt 3e porsche köp då beskrivningen av vagnen var precis som säljaren lovat
:-)
Joakim
Joakim
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
hm, konstigt, nåt är inte som det ska vara. Min bil på orginalgrejer, enda mod är rdäck och -3 grader camber fram beter sig riktigt bra på banan. Visst är det mjukt men balansen är kalasfin, neutral precis som man vill ha den med lätt lift of oversteer när man lättar på gasen. Gissar på nån form av bytta fjädrar fram men dom orkade inte byta stavar bak.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2005-05-07 07:45:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Lagom ridehight tycker jag att jag har på min bil... chassiebalansen på 924or är riktigt bra från början och med en lagom säkning med rätt uppstyvning och hjulvinklar så blir det riktigt kanon!
ca 130N/mm fjädrar fram (700lb/in) och kortade torn med 911 turbo torsionsfjädrar bak. Original 931 kränghämmare fram och ingen krängare bak (för bättre grepp ut ur kurvorna). Ställbara fjäderben fram (populärt kallat "coilover", fast coilover är det ju även original dock ej ställbart) med bilstein dämpare och bak är det ställbara Koni dämpare. Funkar kanonbra på min bil. Men det finns ju många "recept" som funkar fint, bara man hittar en bra balans mellan fram och bakvagn.
-2 grader camber bak och -2,5 grader fram (behöver mer!), toe bak är nog obefintligt och fram är det standard. Caster ställer man max vad som går fram.
Med receptet på min bil så åker jag jämnt med många bilar som på pappret ska vara snabbare.
ca 130N/mm fjädrar fram (700lb/in) och kortade torn med 911 turbo torsionsfjädrar bak. Original 931 kränghämmare fram och ingen krängare bak (för bättre grepp ut ur kurvorna). Ställbara fjäderben fram (populärt kallat "coilover", fast coilover är det ju även original dock ej ställbart) med bilstein dämpare och bak är det ställbara Koni dämpare. Funkar kanonbra på min bil. Men det finns ju många "recept" som funkar fint, bara man hittar en bra balans mellan fram och bakvagn.
-2 grader camber bak och -2,5 grader fram (behöver mer!), toe bak är nog obefintligt och fram är det standard. Caster ställer man max vad som går fram.
Med receptet på min bil så åker jag jämnt med många bilar som på pappret ska vara snabbare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Förresten... var bor du Joakim? Kanske ett garagebesök är möjligt? Du får gärna kika på min kärra om du vill ha lite inspiration.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
924 kördes bla i
http://www.porscheracingdrivers.co.uk/
http://www.brscc.co.uk/porsche-924.html
Då med kam på 284° och kamdrev som enda modifiering och var begränsad till 143hk i enhetsklassen och var lika snabba som 944:orna. Sponsrades av Lodge Sport. Finns åtskilliga artiklar i engelska Porschetidningar om dessa.
Efter att ha åkt med Patand kan jag intyga om vad en 924 klarar av med en kompetent förare! Kan man dessutom jaga vikt behövs inte så "mycket" hästar.
http://www.porscheracingdrivers.co.uk/
http://www.brscc.co.uk/porsche-924.html
Då med kam på 284° och kamdrev som enda modifiering och var begränsad till 143hk i enhetsklassen och var lika snabba som 944:orna. Sponsrades av Lodge Sport. Finns åtskilliga artiklar i engelska Porschetidningar om dessa.
Efter att ha åkt med Patand kan jag intyga om vad en 924 klarar av med en kompetent förare! Kan man dessutom jaga vikt behövs inte så "mycket" hästar.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2005-05-07 07:45:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2005-05-07 07:45:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
En visst motor modifiering vill jag nog göra framöver dock blir fokus på vikt och chassiinställning då bilen bla kommer att rulla i 24hs i sommar.gegge wrote:924 kördes bla i
http://www.porscheracingdrivers.co.uk/
http://www.brscc.co.uk/porsche-924.html
Då med kam på 284° och kamdrev som enda modifiering och var begränsad till 143hk i enhetsklassen och var lika snabba som 944:orna. Sponsrades av Lodge Sport. Finns åtskilliga artiklar i engelska Porschetidningar om dessa.
Efter att ha åkt med Patand kan jag intyga om vad en 924 klarar av med en kompetent förare! Kan man dessutom jaga vikt behövs inte så "mycket" hästar.
:-)
Joakim
Joakim
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är ju nästgårds (snudd på iaf, bara 8 mil eller så). Du är välkommen ner till mig om du vill klämma och känna lite på en bil med "race" chassie.joakim_adolfson wrote:Hej bor i täby.
Förresten, uppdatera gärna din profil med var du bor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2005-05-07 07:45:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Jag tycker det börjar bli dags nu..joakim_adolfson wrote:Jodå, biltråd dyker upp inom rimlig framtid.
Vi håller ju också på med en 924-räser till 5papp+, så lite tips, trix och inspiration är ju aldrig fel.
Ser fram emot roliga fighter på banorna framöver.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Who is online
Users browsing this forum: No registered users