Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts:437
Joined:2009-09-29 10:03:33
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Visby
Contact:
Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

#1 Post by SebStein » 2010-02-09 14:41:54

Tjena!

Har ju min 968CS i garage nu över vinter och har den larmad där den står. Imobilizern är ju på då åxå.

Men om den bara står så i två veckor med fulladdat batteri så är batteriet HELT tomt!

Drar ett larm så mycket batteri?

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
maverick
Addict
Posts:1989
Joined:2005-05-22 19:03:55
Bilmodell:944 S1
Årsmodell:1988
Location:Stockholms län
Contact:

Re: Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

#2 Post by maverick » 2010-02-09 14:51:34

SebStein wrote:Tjena!

Har ju min 968CS i garage nu över vinter och har den larmad där den står. Imobilizern är ju på då åxå.

Men om den bara står så i två veckor med fulladdat batteri så är batteriet HELT tomt!

Drar ett larm så mycket batteri?

mvh Sebbe
Det har jag mycket svårt att tro!
Min bil kan stå längre i vinterkylan och starta finfint.
MVH//Per

User avatar
Mårten
Addict
Posts:1436
Joined:2005-07-26 07:36:58
Telefon:0706505189
Bilmodell:944 turbo
Årsmodell:1988
Location:Borås
Contact:

#3 Post by Mårten » 2010-02-09 15:03:13

Det kan inte vara rätt, min kan stå med immobilizer + radiobackup mycket längre utan att tveka vid start.
Tips, kolla lampan till handskfacket, den brytaren är lite sliten på min och ibland slocknar inte den lampan och då drar det mer ström.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts:437
Joined:2009-09-29 10:03:33
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Visby
Contact:

#4 Post by SebStein » 2010-02-09 15:26:27

Jo, jag tycker åxå det verkar lite skumt, därav frågan. Skall kolla lampan i hansktfacket. Eftersom det är en riktig CS med "extra inget" eller "minusmeny" så har den ju inge så mycket sånt el-junk som kan stå och tjuva ström.

Kopplar alltid loss frönten på stereon åxå, ha ju en liten röd diod som märker knappen. :)

Nåja, får kolla lite närmare på det. Tack för hjälpen.

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
makkanftw
Addict
Posts:1456
Joined:2009-02-08 20:11:35
Bilmodell:931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell:1980
Location:Ed
Contact:

#5 Post by makkanftw » 2010-02-09 15:59:35

Felsökning av tjyvström är ju rätt enkel. Koppla loss en pol på batteriet och mät strömmen mellan polen och kabeln (A). Ryck sen en säkring åt gången så ser du snabbt vad som är boven (om det inte bara är ett slitet batteri).
- Marcus

User avatar
Highway
Addict
Posts:1953
Joined:2004-05-14 22:20:38
Bilmodell:Porsche 993 C2
Årsmodell:1994
Location:Oslo
Contact:

#6 Post by Highway » 2010-02-09 19:18:19

Mitt tips är att skaffa en Ctec underhållsladdare grymt bra för batteriet :D

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =146587070
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts:437
Joined:2009-09-29 10:03:33
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Visby
Contact:

#7 Post by SebStein » 2010-02-09 21:24:20

Highway wrote:Mitt tips är att skaffa en Ctec underhållsladdare grymt bra för batteriet :D

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =146587070
Har en c-tek laddare och kör den ibland. Men vill inte ha den på jämt, så jag tog bort den för ca 2 veckor sen. Räckte för att batteriet skulle vara slut..

Blir att köra c-tek hela tiden.

/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Highway
Addict
Posts:1953
Joined:2004-05-14 22:20:38
Bilmodell:Porsche 993 C2
Årsmodell:1994
Location:Oslo
Contact:

#8 Post by Highway » 2010-02-09 21:38:19

Eller så laddar du batteriet fullt och kopplar ur det, det har funkat för mig ett par vintrar
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
snoddas1980
NA-Poster
Posts:39
Joined:2014-01-21 13:38:44
Telefon:0761023321
Bilmodell:Porsche 944
Årsmodell:1984
Location:Kvidinge
Contact:

Re: Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

#9 Post by snoddas1980 » 2015-09-19 10:00:31

Jag har samma problem med min 944 -84:a men da har ju satt alla minus anslutningar lättilgängligt i motorrummet men de argar fint där mm. Så i vinter ska jag ge mig på de jordanslutningarna jag kan hitta för de bidrar nog med ökat övergångsmotstånd och ökad elförbrukning. Så jag tror en kombination av dåliga anslutningar och "tjuvar" gör det extra svårt. Märker att har jag haft igång mitt larm, slår ifrån det och sen ska starta så är där något i larmet som inte vill för spänningen i startögonblicket blir för låg och det tror jag jag beror på för högt motstånd i kablage tillsammans med "tjuvar". Men det här är bara tankar och funderingar från min sida har inte provat det i praktiken än.

QV_
Addict
Posts:1203
Joined:2010-08-04 22:37:55
Bilmodell:924
Årsmodell:1980
Location:Mariefred
Contact:

Re: Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

#10 Post by QV_ » 2015-09-19 10:09:30

Det finns lite att reda ut här.

Bara för att ett batteri är "fulladdat" och att bilen startar betyder inte att batteriet har full kapacitet.
För att kolla strömen så lossar men på muttern till ena polen.
Innan man tar bort den lägger man ampermätaren på batteripolen och polskon.
Nu lyfter man bort polskon och ser hur mycket ström det går igenom.

10 miliampere förbrukar 0,01A *24 = 0,24Ah per dygn = 7,2 Ah i månaden vilket alltså är i mesta laget om bilen skall starta efter en 5-6 månader.

/Jan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]