924 på blocket

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

924 på blocket

#1 Post by Bear84 »

http://www.blocket.se/vi/20527829.htm?ca=23_10_s

Tänkte höra om någon vet något om denna bil? Kanske varit och tittat på den redan och om någon har en teori varför den är billigast på blocket.

Precis som de flesta i den här delen av forumet så är jag novis inom porsche (om inte alla luftkylda boxermotorer klassas som porsche : ) ).

Är det värt för mig att åka Lund Göteborg för att kika på den?

Tack på förhand /Björn

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Teori om varför den är billigast: Den gräsliga färgen på baksätets ryggstöd... ;)

Sen kanske en strulande startmotor spelar in också (fast jag tror det är troligare att felet sitter i kontaktstycket för tändningslåset, men det kan ju vara startmotorn iof).

Om det är värt att åka eller inte kan nog bara du avgöra, men 25 mil enkel resa för att hitta rätt bil till rätt pris är ju inte farligt alls. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

theELK
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-07-21 16:39:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#3 Post by theELK »

Den här bilen fanns ute på blocket i sommras också. Om det var samma ägare som sålde då eller om det är den nya ägaren som vill sälja nu efter ett halvår vet jag inget om. Förra gången fanns det fler bilder och framsätena ser riktigt risiga ut. Om jag inte minns fel var lacken inte den bästa heller.

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#4 Post by Bear84 »

Tack å bock!

Bilen är kvar så jag skjuter iväg lite frågor över nätet innan jag bestämmer mig om det blir nån göteborgsresa.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Frostyfog »

den förra ägaren nämnde väl att det var problem med läckage från takluckan i annonsen (den var tejpad med silvertejp på dom bilderna) och därav fuktskador på sidoklädseln bak
inte helt 100, men tror det var den... (var länge ute på blocket för 10k vill jag minnas)

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by spirou944t »

Byte ägare senast 2008-09-18.
Dock har dom två tidigare ägarna samma efternamn.
Och en av dom samma postadress, och den andra i närheten.

Senast godkända besiktning 2008-05-28.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Machnow
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2009-03-20 16:44:19
Contact:

#7 Post by Machnow »

Hej, kapar tråden lite hoppas att de är ok?

Jag ska åka och kolla bilen imorgon och jag har pratat med ägaren lite.

Det som jag har fått veta är att läckan i taket är fixad men att det behövs ett nytt innertak på targan.

Täningslåset är förbikopplat så att det är en startknapp nu. När man ska starta bilen så ibland klickar det bara men att den starta efter ett par försök.

Någon som har några åsikter om det eller har några förslag om vad jag ska kolla extra noga?

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Frostyfog »

Machnow wrote:Någon som har några åsikter om det eller har några förslag om vad jag ska kolla extra noga?
Syftar du specifikt på den bilen eller mer allmänt på 924?
jag tror det har skrivits allmänna rekomendationer i ett flertal trådar (även relativt färska)

i grund och botten är det "slitage överlag" som man får utvärdera på dom gamla bilarna - många har haft minimalt underhåll

jag antar att du redan vet att synkringarna (främst på 2an) på den äldre porsche-lådan (1an bakåt, 5vxl) är en vanlig problempunkt, men en -81a borde ha en vanlig (1an fram) som inte har samma problemrykte.
Diverse glapp... det kostar att byta delar för att åtgärda... ganska självklart... men var beredd på det :)
jag hade rejält glapp i styrningen - inte rekomenderat, även om konstruktionen är dödsenkel och egentligen skitbillig jmf med moderna bilar så kostar delarna tusenlappar.

Machnow
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2009-03-20 16:44:19
Contact:

#9 Post by Machnow »

Frostyfog wrote:Syftar du specifikt på den bilen eller mer allmänt på 924?
jag tror det har skrivits allmänna rekomendationer i ett flertal trådar (även relativt färska)

i grund och botten är det "slitage överlag" som man får utvärdera på dom gamla bilarna - många har haft minimalt underhåll

jag antar att du redan vet att synkringarna (främst på 2an) på den äldre porsche-lådan (1an bakåt, 5vxl) är en vanlig problempunkt, men en -81a borde ha en vanlig (1an fram) som inte har samma problemrykte.
Diverse glapp... det kostar att byta delar för att åtgärda... ganska självklart... men var beredd på det :)
jag hade rejält glapp i styrningen - inte rekomenderat, även om konstruktionen är dödsenkel och egentligen skitbillig jmf med moderna bilar så kostar delarna tusenlappar.
Tack för det snabba svaret.

Det med växellådan visste jag inte, men jag antar att det "skorrar" när man ska lägga i 2:an då?

Glappet i styrningen, är det att man kan vrida ratten några cm utan att hjulen rör sig?

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by Bear84 »

Verkar som Machnow inte var så sugen på bilen så imorrn åker jag å kikar på den, blir ju lite fundersam varför inte Machnow slog till...

Machnow
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2009-03-20 16:44:19
Contact:

#11 Post by Machnow »

Bear84 wrote:Verkar som Machnow inte var så sugen på bilen så imorrn åker jag å kikar på den, blir ju lite fundersam varför inte Machnow slog till...
Jadu, varför Machnow inte ville ha den berodde delvis på Machnow´s flickvän :roll: (varför har man sånna?)

Nä men allvarligt, jag kan börja med att säga att killen som äger bilen var mycket trevlig.

Det negativta med bilen var att det var bubblor i lacken lite här och där (dålig lack), och den hadde två ganska stora sprickor i lacken, det var två bubblor som spruckit, typ.
Och det var dålig färgmatchning mellan olika delar. Detta gjorde dock inte så mycket för mig då jag bara ska ha den som bruksbil.

Andra "småsaker" var att innertaket var dåligt, att kopplingen gick lite trögt och att det var svår att få i backen när motorn var varm.(det kan iof berott på mig)

Det stora problemet var avgasljudet, vid typ 3000 varv så var det öronbedövande resonans i hela bilen, jag vet inte om detta beror på att man tagit bort en av ljuddämparna eller något annat fel?

Kanske 924:orna låter så,jag vet inte då det är den första jag kör.

Men efter lite övertalning från min flickvän (som efter åkturen fått huvudvärk av det höga ljudet :roll: ) så skippade jag att köpa den iaf.

Detta är dock en högst oprofitionella bedömning från min sida, då det som sagt var den första 924:a jag kör. Och hade det inte varit för Avgasljudet så hadde jag nog köpt den.

Bear84, du får gärna återkomma och berätta vad du tyckte om bilen eller om du köpte den(mycket nyfiken).

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#12 Post by Bear84 »

Ja som dom säger; den enes flickvän den andres glädje! eller hur är det nu...:)

köpte faktiskt åbäket idag, och du har helt rätt,

låter något fruktansvärt över 3000 rpm, men det blir ett senare problem.

Prio ett: byta startmotor och fixa nyckelstart igen, finns visst något känt fel med kontaktstycket bakom nyckeln.

Prio två: luska ut varför killen har bytt från brytarlöst tändsystem till brytare (trasig hallgivare, tändmodul eller taskiga sladdar?)

Prio efter det: läckande spridare, ingen kalluft i fläkten, kolla dämparna runt om (kändes väldigt svampiga), på vägen hem anade jag ett missljud från hjullagret höger fram och som sagt sätta dit en ljuddämpare till.

Det kosmetiska med bilen var ju inte så bra heller, precis som du säger, men de skiter jag i för tillfället.

Jag gav 9000:- för bil + fälgar och kommer säkert få lägga ut mer närmsta tiden, men då jag är student så ska det hållas så billigt som möjligt.

mkt trevlig försäljare btw.

/Björn

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

BILTRÅD!!!! :lol:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Grattis Björn! :D

Håller med Pehr... biltråd krävs! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#15 Post by Bear84 »

Det borde jag kunna lösa, får ta med kameran nästa gång.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users