Hej,
Jag inser att de L-stag jag använder för att monter pinnarna till huvlåsen är lite för klena, 2 mm. Istället för att sätta dit nya tänkte jag prova att förstärka de gamla, med ett tvärgående stag, så att de blir mer av ett triangelstag än ett L-stag. Vad tror ni ska staget hårdlödas, popnitas eller skruvas? Jag skulle gärna pröva att hårdlöda (kul eftersom att jag aldrig gjort det) men är rädd att staget då blir hårt och sprött istället för segt. Vad tror ni?
/Staffan
Hårdlöda eller popnita huvlås
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3332
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hårdlöda eller popnita huvlås
Huvlås ska i mina ögon ha svetsade fästen. Har sett tillräckligt med huvar släppa för att pinnarna inte har suttit ordentligt.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hårdlöda eller popnita huvlås
Hej,
Tack för svar.
/Staffan
Tack för svar.
/Staffan
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hårdlöda eller popnita huvlås
Hårdlödning, silverlod, gjort rätt är starkt. Det är inte sprött. Man måste dock ha bra grejer att värma med, det man ska löda måste bli rejält varmt "cherry red". Är det inte för stora saker så duger en map-gas brännare.
Brukar bara löda saker som rör och kopplingar, det är fint att använda för att få saker täta, eller för att foga ihop kopparlegeringar med järn, det är svårt att svetsa.
Brukar bara löda saker som rör och kopplingar, det är fint att använda för att få saker täta, eller för att foga ihop kopparlegeringar med järn, det är svårt att svetsa.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hårdlöda eller popnita huvlås
Hej Magnus,
Jag tänkte nog inte att själva lödningen skulle bli spröd utan bitarna jag ska löda ihop. Uppvärmning leder till härdning och så vidare. Men tack för vägledningen angående temperaturen och hur man ser det.
Hälsningar
Staffan
Jag tänkte nog inte att själva lödningen skulle bli spröd utan bitarna jag ska löda ihop. Uppvärmning leder till härdning och så vidare. Men tack för vägledningen angående temperaturen och hur man ser det.
Hälsningar
Staffan
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hårdlöda eller popnita huvlås
Värmer du upp bitarna och låter de svalna så blir de mjukare än innan, de härdas bara om du kyler dom snabbt.
Härdning förutsätter också att järnet du jobbar med är härdbart, dvs har en viss mängd kol och då är stål.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hårdlöda eller popnita huvlås
Aha, tackar!
/Staffan
/Staffan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users