924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Tack själv Ragnar!
Mycket trevlig film, det är inte ofta man ser sig själv på bana.
Klart inspirerande inför kommande möten ( kamera finns, det är bara fäste till bågen som saknas )
Mycket trevlig film, det är inte ofta man ser sig själv på bana.
Klart inspirerande inför kommande möten ( kamera finns, det är bara fäste till bågen som saknas )
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- MattiasA
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2006-06-21 20:23:38
- Bilmodell: 944Turbo -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Säger detsamma även om det "bara" var strax innan 5min när jag släppte förbi er . Jag skyller ALLT på mina 12 år gamla Dunlop gatdäck... .Janne J wrote: det är inte ofta man ser sig själv på bana.
Bra reklam för klassik-gruppen med gott om plats, bra körning och bra hänsyn mellan förarna.
/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746
944 turbo-90
PCS 10746
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Tack det samma Ragnar och tack alla andra i klassik gänget för en trevlig dag på bananRagnar Joensen wrote: Tack till Hasse och Janne för trevligt sällskap på banan
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jättekul med filmen! När jag får tid och råd till PCS körning ska jag sikta på att köra i klassik gruppen med er andra 924or!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Fler av oss var och körde på Mantorp i R1/R2 och Klassik.
Anders Falk, som är instruktör, filmade 924:an några varv. Jag tycker nästan det ser tråkigt och odramatiskt ut - det är ju knapt så att bilen lutar. Men jag fick jobba en del, t.ex. i parisen, där jag låg på varvstoppet i trean en stor del av kurvan.
http://youtu.be/zFi9V-IPeR8" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders Falk, som är instruktör, filmade 924:an några varv. Jag tycker nästan det ser tråkigt och odramatiskt ut - det är ju knapt så att bilen lutar. Men jag fick jobba en del, t.ex. i parisen, där jag låg på varvstoppet i trean en stor del av kurvan.
http://youtu.be/zFi9V-IPeR8" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Ragnar Joensen wrote:Fler av oss var och körde på Mantorp i R1/R2 och Klassik.
Anders Falk, som är instruktör, filmade 924:an några varv. Jag tycker nästan det ser tråkigt och odramatiskt ut - det är ju knapt så att bilen lutar. Men jag fick jobba en del, t.ex. i parisen, där jag låg på varvstoppet i trean en stor del av kurvan.
http://youtu.be/zFi9V-IPeR8" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser kul ut! Synd att jag missat pcs körningar i år, får försöka pricka nån gång nästa säsong
Det finns nog många sköna sekunder att spara om du vill prova köra ett lite mindre ballongigt spår, kika på lite välkörda mantorpvarv på youtube så finns det mycket inspiration att hitta
Var det fler 924or på plats?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Tack för input, Cédric.
Senast jag körde på Mantorp snurrade jag 2 gånger - först från Krönet mot hårnålen, och sen vid skarven (ny asfalt till gammal asfalt) i Parisen. Det var torrt och därför har jag lite extra respekt för dessa två partier - därav ballongspåret. Jag har bytt bromsbelägg och justerat marktryck höger fram inför körningen denna gången, och bilen känns mer konsistent och jag har större förtroende för den nu. Kanske dags att gå in med mer attack ?
I Parisen ligger jag på varvstoppet i trean vid andra Apex konen - andra som har andra erfarenheter ? Jag vet inte om min bil går att jämföra rakt över mot en vanlig 944.
Söndagen körde vi Klassik i regn/spöregn. Återigen var det halt samma två platser och vid varje passage av skarven, hade jag noll grepp fram - ingen reaktion vid korrigeringar. Fick bara låta bilen flyta över i vänsterkanten. Kanske toe justeringen gör att hjulen vill åt var sitt håll - och båda då tappar fäste ?
Annars var Hasse också på Mantorp med sin 924S. Han körde i R2 och Klassik.
Senast jag körde på Mantorp snurrade jag 2 gånger - först från Krönet mot hårnålen, och sen vid skarven (ny asfalt till gammal asfalt) i Parisen. Det var torrt och därför har jag lite extra respekt för dessa två partier - därav ballongspåret. Jag har bytt bromsbelägg och justerat marktryck höger fram inför körningen denna gången, och bilen känns mer konsistent och jag har större förtroende för den nu. Kanske dags att gå in med mer attack ?
I Parisen ligger jag på varvstoppet i trean vid andra Apex konen - andra som har andra erfarenheter ? Jag vet inte om min bil går att jämföra rakt över mot en vanlig 944.
Söndagen körde vi Klassik i regn/spöregn. Återigen var det halt samma två platser och vid varje passage av skarven, hade jag noll grepp fram - ingen reaktion vid korrigeringar. Fick bara låta bilen flyta över i vänsterkanten. Kanske toe justeringen gör att hjulen vill åt var sitt håll - och båda då tappar fäste ?
Annars var Hasse också på Mantorp med sin 924S. Han körde i R2 och Klassik.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Skickade upp min körning från sista passet i R2 förra året, kan vara kul som referens. Kommer ikapp hasse en bit in i filmen, han kör rätt fort han med. Jag kommer helt försöka göra om spåret in i mjölbykurvan till ett betydligt tajtare nästa gång jag är där, där finns mer tid att spara. Synd att man inte får logga med PCS, det är verkligen grundbulten i att lära sig köra snabbare. Loggar dock när jag kör på andra evenemang, så därifrån får jag ta loggar och jämföra med liknande bilar. Finns mycket att lära för att jobba vidare med sitt varv!
En fördel med ett tajtare spår, förutom att det är kortare är ju att man kan gå in med mer fart eftersom marginel är lite större mot yttersidan. Det funkar oftast, förutom när det tex är en lång raka efteråt då det är viktigt att få med sig så mycket fart som möjligt med sig ut.
Ett tydligt exempel är torparen på kullen, där ligger PCS koner helt åt skogen, det märks också hur mycket bilar framför en förlorar på att åka ballongspår där. Det finns ingen poäng eftersom kurvan ändå är så lång, så det går liksom inte göra radien större med ett vidare spår.
Har säkert frågat tidigare, men hur mycket däck och vikt har du ?
https://www.youtube.com/watch?v=vKne_oWxNik" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: H*''**, hur fasiken embeddar man youtubefilmer? Någon får gärna förklara Det verkar inte fungera för mig..
En fördel med ett tajtare spår, förutom att det är kortare är ju att man kan gå in med mer fart eftersom marginel är lite större mot yttersidan. Det funkar oftast, förutom när det tex är en lång raka efteråt då det är viktigt att få med sig så mycket fart som möjligt med sig ut.
Ett tydligt exempel är torparen på kullen, där ligger PCS koner helt åt skogen, det märks också hur mycket bilar framför en förlorar på att åka ballongspår där. Det finns ingen poäng eftersom kurvan ändå är så lång, så det går liksom inte göra radien större med ett vidare spår.
Har säkert frågat tidigare, men hur mycket däck och vikt har du ?
https://www.youtube.com/watch?v=vKne_oWxNik" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: H*''**, hur fasiken embeddar man youtubefilmer? Någon får gärna förklara Det verkar inte fungera för mig..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jag har kört tajt i Mjölby och Kvarkurvan på Kinnekulle, men då hoppar oljetrycksnålen till, och det hade jag ju inte tänkt att den skulle.
Som mest har jag dragit 1,2 G i sidled, och undrar hur mycket motorn kan hålla.
Här en snutt från R1 å Kinnekulle: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 2dSSUyyjHQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Som mest har jag dragit 1,2 G i sidled, och undrar hur mycket motorn kan hålla.
Här en snutt från R1 å Kinnekulle: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 2dSSUyyjHQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Det var länge sedan jag körde på Mantorp, men om ni vill jämföra med ytterligare en förare i 924a så är det här en film (faktiskt filmad med Cédrics kamera) innifrån min bil: http://www.youtube.com/watch?v=Z6Vw0lQH490" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyvärr hade jag skeva bromsskivor fram så det låter rätt illa vid varje inbromsning, men det får ni leva med...
Har inte haft tid att kolla hela filmerna men jag tog iaf och jämförde det första hela varvet på min och Cédrics film och det finns en del skillnader. T.ex kör jag på 4:an genom parisaren och även i Mjölbykurvan där jag också tycker jag verkar gå lite tidigare in mot apex.
Varvtiderna är nog inte relevant att jämföra egentligen eftersom Cédric hade trafik framför sig och det inte var samma dag vi körde (temperatur osv skiljer säkert), men mitt första hela varv på filmen tog 1:39 och Cédrics tog 1:44 så vitt jag kan se. EDIT: Cédric kör ca 1:40 på ett par fria varv senare i filmen, så största skillnaden var nog trafiken på första varvet.
Sektortider kanske är intressantare?
Från 200 skylten efter långa rakan till ingången till depån tar det 32 sekunder för mig och 34 för Cédric. Kanske är det att jag slipper en växling samt lite annat spår? Sen blir du kanske lite bromsad av bilen framför också iof.
Långa rakan från chikanen till 200 skylten tar 17 sekunder för Cédric och 18 sekunder för mig. Du har väl några extra hästar jämför med min?
Kul att kunna jämföra med liknande bilar, man borde ta sig mer tid till denna typ av studerande.
Tyvärr hade jag skeva bromsskivor fram så det låter rätt illa vid varje inbromsning, men det får ni leva med...
Har inte haft tid att kolla hela filmerna men jag tog iaf och jämförde det första hela varvet på min och Cédrics film och det finns en del skillnader. T.ex kör jag på 4:an genom parisaren och även i Mjölbykurvan där jag också tycker jag verkar gå lite tidigare in mot apex.
Varvtiderna är nog inte relevant att jämföra egentligen eftersom Cédric hade trafik framför sig och det inte var samma dag vi körde (temperatur osv skiljer säkert), men mitt första hela varv på filmen tog 1:39 och Cédrics tog 1:44 så vitt jag kan se. EDIT: Cédric kör ca 1:40 på ett par fria varv senare i filmen, så största skillnaden var nog trafiken på första varvet.
Sektortider kanske är intressantare?
Från 200 skylten efter långa rakan till ingången till depån tar det 32 sekunder för mig och 34 för Cédric. Kanske är det att jag slipper en växling samt lite annat spår? Sen blir du kanske lite bromsad av bilen framför också iof.
Långa rakan från chikanen till 200 skylten tar 17 sekunder för Cédric och 18 sekunder för mig. Du har väl några extra hästar jämför med min?
Kul att kunna jämföra med liknande bilar, man borde ta sig mer tid till denna typ av studerande.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jag har 205 fram och 225 bak på 16" fälgar. 70 N/mm fjädrar fram och 150 N/mm bak. 26.8 mm krängningshämmare fram, ingen bak. Vikten på bilen är 1.020 kg halvtankad.Cédric wrote:...
Har säkert frågat tidigare, men hur mycket däck och vikt har du ?
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Haha, ja det var ett tag sedan, när jag hade en GoPro Gen1 (då visste ingen va GoPro va för nåt )
Jag tror att när jag kollade frame by frame så var dagens snabbaste 1.39 nånting. Hur som helst så provade jag lite mer 4an i slutet av passet, men det är lite svårt att sia om det går snabbare eller inte. 4an känns sjukt seg innnan draget kommer igång, tex genom mjölby, en evig väntan ...
Kikar man så ser jag att jag laborerar en del, samt även kanske tappar fokus eftersom det är sista passet för dagen. Men det va ett tag sen jag var på mantorp när det här kördes, så det var att prova sig fram lite.
Hade varit sjukt intressant om flera av oss 924or kunde körde ett banmöte där det går att logga, då tror jag man hade kunnat lära sig en hel del. Jag har en del loggar från icke PCS banmöten som jag jämfört med bla Eddie varvstopp, då går det betydligt snabbare att se var man är vass och var man behöver fila på spåret..
Jag tror att när jag kollade frame by frame så var dagens snabbaste 1.39 nånting. Hur som helst så provade jag lite mer 4an i slutet av passet, men det är lite svårt att sia om det går snabbare eller inte. 4an känns sjukt seg innnan draget kommer igång, tex genom mjölby, en evig väntan ...
Kikar man så ser jag att jag laborerar en del, samt även kanske tappar fokus eftersom det är sista passet för dagen. Men det va ett tag sen jag var på mantorp när det här kördes, så det var att prova sig fram lite.
Hade varit sjukt intressant om flera av oss 924or kunde körde ett banmöte där det går att logga, då tror jag man hade kunnat lära sig en hel del. Jag har en del loggar från icke PCS banmöten som jag jämfört med bla Eddie varvstopp, då går det betydligt snabbare att se var man är vass och var man behöver fila på spåret..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Du som har S2 motorn med bättre bottendrag ska inte klaga på lagget!Cédric wrote:4an känns sjukt seg innnan draget kommer igång, tex genom mjölby, en evig väntan ...
Ja det hade verkligen varit intressant! Det är många som har Sviestad som närmaste bana så vi kanske kunde få till något på LMS öppna körningar där. Själv vill jag dock ha riktiga R-däck igen innan det känns aktuellt med jämförelser och just nu finns inte finanserna att köpa en omgång.Cédric wrote:Hade varit sjukt intressant om flera av oss 924or kunde körde ett banmöte där det går att logga, då tror jag man hade kunnat lära sig en hel del.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
924:an har nu fått en efterträdare. Än så länge är det inte satt något datum för när efterträdaren tar över, och om det blir helt och hållet, eller bara delvis. Efterträdaren är egentligen också en 924, fast i lite dyrare uniform.
Tanken är att göra exakt samma sak med denna, som jag gjorde med 924:an.
924:an har en särskild plats i mitt hjärta, och det bästa Porsche köpet jag gjort, i alla fall när det gäller nöje och utveckling av mig som förare.
Tanken är att göra exakt samma sak med denna, som jag gjorde med 924:an.
924:an har en särskild plats i mitt hjärta, och det bästa Porsche köpet jag gjort, i alla fall när det gäller nöje och utveckling av mig som förare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- BigRickPerformance
- NA-Poster
- Posts: 44
- Joined: 2014-08-12 21:57:49
- Telefon: 0704371412
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Knivsta
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
grattis till nya Porschen =) ohh lila. jag gillar lila. ser matt ut? e den dippad? =)
Porsche 951 -86
VW Amarok 2012
Polaris PRO RMK 800 -12
KTM 250 exc Sixdays 2016
Honda CB900F2 -82 "Nuderacer"
(Den som har mest saker när han dör vinner )
VW Amarok 2012
Polaris PRO RMK 800 -12
KTM 250 exc Sixdays 2016
Honda CB900F2 -82 "Nuderacer"
(Den som har mest saker när han dör vinner )
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]