Page 3 of 8

Posted: 2009-08-24 19:17:31
by patand
Ny tid med M3an i helgen: 1:38.786 Även denna gång på gatdäck och full tank när stintet började. Börjar väl så sakteliga vänja mig att köra med gatdäck, men tycker jag får mer konsekventa varv på R-däck fortfarande.

Vore intressant att få en tid på 931an på Mantorp, troligen är M3an snabbare iom högre fart på rakorna men å andra sidan kör jag ju 931an på R-däck så man vet ju aldrig. :)

Posted: 2009-08-24 20:20:39
by gurra
Kul att tiderna går neråt! Hur går fajten inom teamet :)

Var på Mantorop i Fredags men blev bara ett par varv i dimma, regn och skymning :?
Ska eventuellt dit på onsdag igen, hoppas på bättre väder!

Posted: 2009-08-24 21:23:50
by patand
gurra wrote:Kul att tiderna går neråt! Hur går fajten inom teamet :)
Jag är fortfarande näst snabbast... men som teamchefen sa i lördags då jag påpekade att jag inte var allra snabbast: "Med dig händer det ju aldrig något. XXXX råkar ju ut för saker ibland."

Dvs teamchefen menade att han som är snabbast (XXXX) kör kanske lite för hårt ibland. Jag vet ju att jag kan satsa lite till (det gör jag ju med 931an) men man vill ju ha marginal så man håller sig på banan när man kör långlopp. Dessutom hade jag ju mer soppa i tanken än "XXXX"...

Det får väl räcka då att man är 3 sekunder snabbare än teamchefen (vilken också är bilägaren) på varvet... ;)
gurra wrote:Var på Mantorop i Fredags men blev bara ett par varv i dimma, regn och skymning :?
Ska eventuellt dit på onsdag igen, hoppas på bättre väder!
Då hade jag rätt! Vi kom ner till Mantorp på fredagskvällen och såg att det var några tappra själar som verkade köra med gatbilar i ruskvädret. Såg att det var en 944a ute på banan (vi orkade inte ta oss någon närmare titt utan stannade i den torra husvagnen) och sa att det såg ut att vara din bil! :D

Förresten, visst var det en svart Volvo PV med också? Med Porschefälgar? Om jag såg rätt så har jag sett den bilen i lite olika stadier av färdigställande, kul att se att den är igång och kör i så fall! :) Den är ju ett lite speciellt bygge...

Posted: 2009-08-24 21:32:37
by Nahpets
Nahpets wrote:1:37,00.
Halvtank, fet chaufför på 93 kilo (moi :) ), R888or 255 bak 235 fram, Bengts chip och laddade strax under 1 bar, HR kit (100 N fram 210 N bak utan stavar) från Sandén samt 030 kränghämmare.
Grymt nöjd för en söndagschaffis som jag. Andra gången på Mantorp och jag börjar få lite självförtroende tillbaka efter Gotland Ring avkörningen.

Dock fick jag lägga av två timmar innan dagens slut då mina Zimmermanskivor sprack ut till kanten och bromsarna plötsligt blev mjuka ... :( blää
Utzon nästa ...

Mvh
Stephan
Fick idag 1:34,9.

Posted: 2009-08-24 21:41:42
by patand
Nahpets wrote:Fick idag 1:34,9.
:d=: Bra jobbat! :D

Som jämförelse körde Örby Gummi Racing sin Volvo 240 i klass 5 (samma klass som vi kör med M3an) på 1:34.938 som bäst i lördags. De kör givetvis på gatdäck...

Tror de har den bil som överraskar mest på MSLS tävlingar. Motorn är nog inte helt original (turbo inte tillåtet i klassen och max 2,5 liters volym) och jag tror bilen är ganska lättad och att de fått till båda chassie och aerodynamik bra! :) Imponerande är det iaf att få en gammal Volvo skokartong att gå så fort! :shock:

Posted: 2009-08-25 09:23:24
by gurra
Härlig tidskapning Nahpets!

Patrik i långlopp tycker jag det verkar helrätt att köra jämnt och med lite marginal, särskilt när man hyr in sig också. Vänta nu, "jämnt och med lite marginal" kanske är rätt bra när man kör sin egen bil också :lol:

Posted: 2009-08-25 12:17:29
by Nahpets
Tackar för klapparna på ryggen.

Kan säkert plocka en sek till om jag lär mig spårvalet bättre och minskar understyrningen. :) Var på väg att åka ut vid Mjölby kruvan en gång ... :shock:


Åkte med Spjuvern i hans gula M3a ... fyyy f*N vad det gick ! Han kör Kuhmo ... och ganska snabbt lärde jag mig att däcksval Toyo/Kuhmo INTE är flaskhalsen i mitt fall :) .

Mvh
Stephan

Posted: 2009-08-25 13:00:18
by gurra
Hehe bromsade du lite sent innan Mjölby?
Spjuvern kör under 1.30 va?

Kom ihåg att alltid att något att skylla på, typ dåliga däck, bromsar, felinställd bakvagn eller liknande :lol:
Själv skyller jag alltid på mina 5 år gamla r-däck :(

Posted: 2009-08-25 13:14:20
by Nahpets
Jo jag bromsade ... men inte tillräckligt hårt. Har inte fullt förtroende för dem så jag blir lite ojämn. Men jag hängde kvar på ytterkanten hehe.

Jo jag tror han gör det.

Ursäkter är riktigt roliga att höra. När du frågar om tid kommer det oftast upp en förklaring till denna tidtagning. Vissa är proffs på detta och lyckas baka in det riktigt subtilt.

Det finns ett ord som förklarar detta generellt: DAGSFORM.

Mvh
Stephan

Posted: 2009-08-26 18:33:46
by gurra
Precis tillbaka från Mantorp. Med min sedvanliga tur regnade det givetvis hela förmiddagen. Men från lunch var det torrt och det gick att köra på riktigt. Av någon anledning vill min bromsvätska koka efter en sisådär 8 varv så det fick bli korta sessioner. Körde även denna gång med lågt laddtryck, 0,9 bar.
Dagens bästa tid blev 1:30,4 vilket jag är jäkligt nöjd med!

Posted: 2009-08-26 19:08:38
by Nahpets
Oj! Riktigt najs! Första gången du nådde den tiden?

Hur många kusar har du vid 0,9 ?

Mvh
Stephan

Posted: 2009-08-26 20:11:57
by gurra
Tackar, ja det är min bästa tid hittills.
Ca 350-370 hk vid dagens körning. Gick jämnt med 996 Cup på rakan, inte i kurvorna dock :lol:

Posted: 2009-08-26 20:53:49
by patand
gurra wrote:Gick jämnt med 996 Cup på rakan, inte i kurvorna dock :lol:
Visst är det jobbigt när de där svansmotorbilarna ligger i vägen i kurvorna... :roll:

Posted: 2009-09-13 20:08:52
by Highway
Körde 1.33.1 på träning med PCSR, undra hur det känns när man är nöjd med farten genom Parisen????

Posted: 2009-09-13 21:01:20
by FSN
gurra wrote:Precis tillbaka från Mantorp. Med min sedvanliga tur regnade det givetvis hela förmiddagen. Men från lunch var det torrt och det gick att köra på riktigt. Av någon anledning vill min bromsvätska koka efter en sisådär 8 varv så det fick bli korta sessioner. Körde även denna gång med lågt laddtryck, 0,9 bar.
Dagens bästa tid blev 1:30,4 vilket jag är jäkligt nöjd med!
Grym tid. Gott med lite flås under huven uppför rakan. Vad har du för toppfart på rakan. Jag hittade en gammal log från mitt senaste besök på Mantorp i Augusti -07. Hade 193,5km/h som bäst.