931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#76 Post by Cédric »

Titta vad jag fick idag. Inte hetl bra då jag egentligen satt och väntade på kopplingen som ska till balansering. Menmen, man är som ett litet barn på julafton när man får kul grejer. Undra bara hur man ska få ihop pusslet, inte visste jag att framkrängare kunde komma i 200 delar :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#77 Post by patand »

Trevligt 3D pussel du fick! :D En weltmeister krängare? Skiljer den sig mycket från original?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#78 Post by Cédric »

Jo, det är en weltmeister 28mm. Det som skiljer är ju såklart tjockleken. Men fästena är väldigt mycket mer grejer i. Jag tror man förutom hävarm även kan justera pre-load så att man kan justera corner weight (ursäkta språket:)). Ett riktigt pussel av länkar. Lite trevligt var att man fick uniballs med också. Trevlig överraskning. Med tanke på hur grejerna känns så verkar det mycket prisvärt. Jag betalade drygt 1650 spänn inkl frakt :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#79 Post by patand »

Verkar som mycket prisvärt! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#80 Post by TPR »

Cédric wrote:Jo, det är en weltmeister 28mm. Det som skiljer är ju såklart tjockleken. Men fästena är väldigt mycket mer grejer i. Jag tror man förutom hävarm även kan justera pre-load så att man kan justera corner weight (ursäkta språket:)). Ett riktigt pussel av länkar. Lite trevligt var att man fick uniballs med också. Trevlig överraskning. Med tanke på hur grejerna känns så verkar det mycket prisvärt. Jag betalade drygt 1650 spänn inkl frakt :)
Njaa, de justerbara droplänkarna är för att kränghämmaren inte ska påverka corner weight... :wink:
Man justerar först corner weight och sedan kopplar man på droplänkarna till kränghämmaren och justerar så att corner weight är samma som utan krängare.
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#81 Post by Cédric »

Aha. Tack för förklaringen.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#82 Post by Cédric »

En liten uppdatering.

Jag fick tillbaka mina balanserade grejer från Lasse på Ekerö bilteknik, nogrann gubbe det där! Och därför så tänkte vi påbörja ihopmonteringen av bottendelen. En stor del av tiden gick som vanligt till rengöring, block kanaler o.s.v. Passade även på att hena cylinderloppen, Tack patand för lånet !
Dock så skulle nog en omborrning sitta lite bättre, en cylinder var lite illa sliten. Men det får gå, en omborrning med allt vad det innebär blir alldeles för dyrt. Sen började ihopslabbandet. Dock tog det stopp då vi inte fick vevaxelskrapan tillräckligt nära veven. Så nu har jag lite diskutioner med han som tillverkade skrapan. Riktigt seriös kille som verkligen försöker hjälpa till. Så vi får se hur det löser sig.

I övrigt så viktade jag kovlarna. Lägsta stake+kolv vikt var på 1479.9g om jag minns rätt. 88g lättare än patands far bertils prylar. Jag antar att det är komphöjningen som är den extra vikten. Hur som helst så viktades resterande 3 till korrekt vikt. Det var inga stora skillnader, som mest 3.7 gram tror jag.

Här kommer lite bilder !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#83 Post by patand »

Cédric wrote:Passade även på att hena cylinderloppen, Tack patand för lånet !
Varsågod! Ser som vanligt oförskämt rent och fint ut när du varit framme! :D

Far min ("Berand") heter förresten Bernt, inte Bertil... :) Men annars var det ju rätt. ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#84 Post by Cédric »

Hm, jag är lite usel på uppdateringarna ser jag...Mest för att det inte gått så himla fort framåt. Nu ska ett gäng delar till blästring. Och så har vi ju såklart blockhistorien som drar ut på tiden..


Men nu har jag provat lite inpassning med min framkrängare. Det visade sig att det inte var en 924 krängare vilket var det jag beställde. Men det var den sista dom hade. Och till det facila priset jag fick den till så är det väl bara bita ihop och modda lite. Vad hur tycker ni det verkar det här. först och främst måste jag bygga ett annat fäste än det tänkta för droplänken. Det måste sitta betydligt längre fram än mitt på bärarmen. Sen är problemet att krängaren sitter för högt upp. Ska jag kanske lägga emellean nån form av kloss. Kanske samtidigt höja droplänken lite. vad tror ni ? Skiljer sig verkligen karosserna så mycket åt vid rambenen där framme.


Den verkar ju uppenbarligen inte riktigt se ut som på hylanders kärra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#85 Post by Cédric »

Här kommer lite bilder på första experimentet med citroncyra. Funkar över förväntan faktiskt. Rosten blir geggig och så kör jag av skiten med maskin med stålborst på. Tänk på att inte skölja av en insyrat grenrör på gräsmattan. Då blir det en brun fläck där grenröret legat ;);)

Jag tar gärna emot tips angående kärngaren.

Headline hade en botten till mig, synd att den ligger i vänersborg. Får se om jag åker och hämtar den..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#86 Post by patand »

Jag säger som jag brukar... jisses vilken puts det blir! :shock:

Hmmm angående krängaren så var det som vi diskuterade i vintras då, den verkade lite knepigt utformad för att passa 924. Upptäckte dock häromdagen att vår cabbe inte har likadan krängare som min 931a. Ska se om jag kan få någon bild på det så kanske du kan få inspiration till någon lösning. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#87 Post by Cédric »

Vore kul att se, det är ju inte omöjligt att få dit den. Bara mer eller mindre knöligt.
Har ju numera fått deadline på när grejerna ska kunna rulla ut ur garaget. Far ska nämligen köra sitt 50-års kalas i garaget. Och då ska ALLT ut. Det betyder att framvagnen ska vara klar med hjul på senast oktober. Då hade jag tänkt att framvagn med renoverade bromsok och fjäderben med hårdare fjädrar ska vara klart så bilen kan rulla självmant. Helst även krängaren...

Sen har jag än en gång satt nyår som mål för motorns färdigställande. Men man vet aldrig, rätt var det är så måste man prioritera viktigare saker. Hellre det än att behöva ta om ett år i skolan. Då blir man ju aldrig klar :)

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

944

#88 Post by 931Melander »

Har satt en 44 krängare på min 931 och det blev lite pyssel.
Krängaren sitter på stag ner från karossen på 944 och direkt i rambenen bed låånga länkarmar på 931.
Sedan är inte 944 krängaren lika lång som 931 , så den räcker inte riktigt fram.

Jag tog länkarna ( de långa) och använde stängerna till 944 krängaren så att fästena i bilen blev lika som orginal.
Detta är inte den optimala lösningen men den funkade, ska göra det bättre i vinter.

Jag tror intedu ska flytta fram fästena på bärarmen då får du ju en vridningsbelastning och en kraftig momentökning p bärarmen.

Förläng ist. krängaren med en hylsa eller nåt.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944

#89 Post by patand »

931Melander wrote:Har satt en 44 krängare på min 931 och det blev lite pyssel.
Krängaren sitter på stag ner från karossen på 944 och direkt i rambenen bed låånga länkarmar på 931.
Precis så är det gjort på vår cabbe. Då är det som jag misstänkte så att den som byggde om cabben också satte 944 krängare på den. :) Står ju iof i regbeviset att den har hjulupphäningar och bromsar från 944, men man tror ju inte på allt man läser... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#90 Post by Pär Hylander »

Utan att med detta i tanke detaljstuderat skillanden så skulle jag tro att 944-krängaren ska sitta mycket lägre ned (den tvärgående delen) jmf med 931. Detta pga att 931-krängaren ligger precis framför remskivan och eftersom 944-motorn rimligen är lite längre så finns inte platsen där för krängaran.

De där vingliga plattjärnen mellan ramben och krängare är nog uppåt 100 mm långa. Antagligen får du göra ngn lsg liknande det för att kunna använda 944 krängaren skulle jag gissa. Bra för tyngdpunkten dock!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users