924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#76 Post by patand »

gtBen wrote:Tur att man kör 924 och inte behöver ha nån press på sig att prestera tidsmässigt bra resultat 8)
Nu förstår jag inte, 924or ska vara snabba i slalom så självklart ska du känna pressen! :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#77 Post by gtBen »

Hej
safe wrote:
gtBen wrote:”veteranbilsträffarna” i Hembygdsparken i Mönsterås
Tisdagar var det va? Har du koll på tider, kanske tar hojen upp nån gång tänkte jag.
Mycket välkommen på tisdagar kl.18 till ~kl.20. Gubbarna håller bra ordning på det och fordonet ska vara minst 25 år gammalt, riskokare med neonbelysning på bredden och tvären göre sig icke besvär 8) det är ingen gammel-tjosan-dans till live-band i år :#pray:
För övrigt är det även i Kalmar Folkets Park varje tisdag, onsdagar hamnen i Oskarshamn, torsdagar i Färjestaden.
patand wrote:
gtBen wrote:Tur att man kör 924 och inte behöver ha nån press på sig att prestera tidsmässigt bra resultat 8)
Nu förstår jag inte, 924or ska vara snabba i slalom så självklart ska du känna pressen! :wink:
Även om det är helt ovetenskapligt så hade jag 25sekunder ner till de snabbaste bilarna (964RS - 993RS - 996GT3) på den långa banan varav 10sek på ett ungefär kan härledas till R-däck ...eller jag kanske måste ge full gas för att hänga med de bilarna :mrgreen:
Jag kan tänka mig att det går att köra 10 sekunder snabbare med min bil utan omfattande modifieringar, och några såna blir det inte :roll:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#78 Post by patand »

Måste varit en väldigt snabb och lång slalombana?

25 sekunder är ju en evighet. :-) R-däck gör förståss skillnad, man brukar säga 2-3 sekunder per varv på en vanlig svensk räserbana. Övning ger ju färdighet också, du kommer köra fortare för varje gång!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#79 Post by gtBen »

Hej
patand wrote:Måste varit en väldigt snabb och lång slalombana?
Jodå, lång och inte så många knixar. Jag körde på 1,42 nånting och en förare med 30 års slalom-vana i 924 Turbo på 1,34 .

4 riktigt fina Telefonfälgar i dim 15x7 utan något enda skrapmärke har kommit hem, emballerade med däck i dim 215/60x15. Jag ska prova med 2 av dem bak och känna hur det känns att ha olika dimension fram och bak, funkar det kanske jag gör ett snål-försök med bara 2 nya däck.

Årets första träff i Hembygdsparken. Min reflektion ...är att det verkar vara många som läser Vi Bilägare 8)

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#80 Post by gtBen »

Hej
Jag har nu haft min 924S ett tag och varit med den på olika gammelbilsträffar mm, så man har hunnit möta lite folk med den och fått deras reaktioner.
OCH, jag tycker folks okunnighet och illvilja står mig upp i halsen. Typ att nån på macken frågar om S:et står för att den har Audi-motor. Eller som senast när två gubbar pratade med varandra om min bil som ”fattigmansporschen”, den ene sa också att ”det är skillnad på 944:an som hade en riktig motor och var vrålsnabb”.
Varför ställer ägare till Volvo-fordar och SAAB-chevor och Dacia-Renaulter och Datsun-bilar och andra riskokare såna frågor? Varför kastar de sten när de själva sitter i glashus! En del av dem är väl bara hederligt okunniga och det är ju tillåtet, men när mopedbilsåkare triumfatoriskt pratar om fattigmansporsche och Audi-motor och man märker en dåligt maskerad illvilja och avundsjuka …då blir man bara så ****** lack på det. Stackars människor.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#81 Post by Cédric »

Haha, jadu, det verkar vara vissa som tvångsartat måste visa att dom minsann vet vad som är under huven. Urporschen 356 hade en boxerfyra från en VW bubbla, men den var ju lika skoj för det. Audibaserade motorn är ju perfekt, stryktålig, billig, går fint( i synnerhet i turboform :)) och låter rätt skapligt med lite öppnare system. Jag hör faktiskt inte det där tjafset särskilt ofta nu för tiden, i synnerhet inte på banträffar och dylikt., framför allt så orkar jag inte bry mig. Jag har sjukt mycket roligare bakom ratten och det är huvudsaken :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#82 Post by gtBen »

Hej
I söndags var jag på PCS bankörning på Mantorp och körde OR, jag har aldrig kört på bana innan. Det var väl-organiserat och de rutinerade instruktörernas genomgång av banan tillsammans med de hjälpfulla konorna som visade ideal-spåret gjorde att man slapp göra onödigt mycket fel ens som nybörjare.
Innan körningen hade man sina funderingar på om några vildhjärnor skulle vara med och köra sitt eget race med farliga omkörningar med egna spår mm, men något sådant såg man inte röken av :#pray:

Tyvärr …hände något med bränsletillförseln till bilen efter typ 6 varvs körning :evil: så det var bara att rulla åt sidan efter chikanen och invänta bogsering till depån. Himla snopet att det skulle strula just denna viktiga dag :shock: bilen har ju skött sig exemplariskt hela tiden innan detta och fått smaka på diverse påfrestningar som slalom och iskörningar och andra strapatser.
Bränslepumpen går inte längre, sedan om det är själva pumpen eller något elektriskt på vägen dit vet jag inte ännu. När man kollar på den del av elschemat som visar säkringar/reläer och jämför med hur det ser ut på min bil så kan man se att det finns en hel del ful-el vid elcentralen. Jag ska kolla upp det som jag kan göra själv och låta en som kan sin sak se över det sedan. Man blir så trött när man ser att nån okunnig person har varit och trollat bort säkringar och reläer (tex DME) som Porsches ingenjörer designat elsystemet med.

Hur som, det var kul så länge det varade :-) och även kul att möta några trevliga forummedlemmar.
Jag kunde också rätt snabbt konstatera att min bil var den enda äldre bilen som fortfarande hade kvar originalhöjden med tillhörande originalhöga däck.
Efter helgen kommer det i alla fall någon bild på framfarten på banan.

Image
Det blev till att köra upp igår och hämta hem bilen med kärra, och inte heller kan jag åka ståndsmässigt de kommande dagarna när man ska spana in Midnattssolsrallyt i värmlandsskogarna :(
Cédric wrote:Jag hör faktiskt inte det där tjafset särskilt ofta nu för tiden, i synnerhet inte på banträffar och dylikt
Stämmer - träffar man andra Porsche-fantaster känner man sig väldigt välkommen med en 924 :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#83 Post by Ragnar Joensen »

Trevligt att träffas, Bengt.

Hoppas det löser sig smidigt med soppapumpen.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#84 Post by safe »

gtBen wrote:
Cédric wrote:Jag hör faktiskt inte det där tjafset särskilt ofta nu för tiden, i synnerhet inte på banträffar och dylikt
Stämmer - träffar man andra Porsche-fantaster känner man sig väldigt välkommen med en 924 :#944burn:

Bengt

Vi skattar bara lite åt er när ni inte ser. ;)

Skämt å sido, så om folk kan något om Porsche så är det:
1: Att 911an har en boxer motor som sitter bak och är typ en hottad bubbla.
2: Att 924an är "fattigmans Porschen" med Audi-motor, alternativt LT31 motorn.
och kanske
3: Att det fanns en 924a med V8...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#85 Post by Ragnar Joensen »

safe wrote:
Vi skattar bara lite åt er när ni inte ser. ;)

...
Jag såg dig ... i backspegeln !

:D :D :D
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#86 Post by safe »

Ragnar Joensen wrote:
safe wrote:
Vi skattar bara lite åt er när ni inte ser. ;)

...
Jag såg dig ... i backspegeln !

:D :D :D
Det måste varit när du bromsade på dig i mjölbykurvan! :D
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#87 Post by Ragnar Joensen »

safe wrote:
Det måste varit när du bromsade på dig i mjölbykurvan! :D
Ja kanske också då.

:#cheers:
Porsche fantast !

968 1992

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#88 Post by fälgen »

Hej, har du fått igång bilen sen Mantorp? Det är ju snart körning där igen, blir det någon revansch? :D

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#89 Post by gtBen »

Hejsan
fälgen wrote:Hej, har du fått igång bilen sen Mantorp? Det är ju snart körning där igen, blir det någon revansch? :D
Nej, den är bara inrullad. En köksrenovering har kommit emellan, nu är allt fokus på gardiner :shock: Inte så manligt men säg inget till nån :mrgreen:
Jag hoppas på mer bankörning i år :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#90 Post by safe »

Anmäl dig till Mantorp nu!
Sen har du Knutstorp den 22/9, perfekt bana för en 924.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users