944 Turbo 1989 Rogue M-tune
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Otroligt länge sen man var här nu. Har nyligen installerat ny Lambda och lite nya relän. Gängpaj i framvagnsbalken fick mitt styrrack att lossna. Insatsgängor och ett nytt rack sitter på plats nu.
Ett försök att bli av med mitt Cargard 850 finns också med i planerna. Tror att det är summern i larmet som får mina spridare och spolen att flippa ur när startspärren är i. Teorin är att detta kan vara en av anledningarna till att mina MAF-mätare tenderar att ge sig rätt snabbt. Ett nytt DME-relä gjorde en hel del skillnad men relät slår fortfarande lite ibland.
Någon som har tipps om lättaste sättet att bli av med sitt larm?
Ett försök att bli av med mitt Cargard 850 finns också med i planerna. Tror att det är summern i larmet som får mina spridare och spolen att flippa ur när startspärren är i. Teorin är att detta kan vara en av anledningarna till att mina MAF-mätare tenderar att ge sig rätt snabbt. Ett nytt DME-relä gjorde en hel del skillnad men relät slår fortfarande lite ibland.
Någon som har tipps om lättaste sättet att bli av med sitt larm?
- Rhodin-Gbg
- Turbo-Poster
- Posts: 502
- Joined: 2012-11-18 21:48:07
- Telefon: 0705810303
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg - Vallda!
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Synd att du inte har originallarm, för då har jag en perfekt manual att följa. Dessvärre kan ju ett eftermarknadslarm vara inskarvat var som helst. Dock ska det väl sägas att larminstallatörer är lata som folk i största allmänhet, så det är nog inte så svårt att leta reda på varken boxen, och kablarna som sticker iväg från den. Testa att kolla bakom handskfacket, eller ovanför pedalerna, så hittar du säkert en plastbox stor som 2 cigarettpaket på längden gissningsvis. Ur denna går det förmodligen kablar till respektive dörrkontakt, samt åt tändningslåsets håll, alternativ mot databoxen, beroende på hur vass personen som installerat larmet är. Enkelt uttryckt så är det ett relä, som bryter din start-trigg från tändningslåset till startmotorn. Detta är det viktigaste att hitta. Finner du dessa 2 kablar (in och ut ur larmet) bör du kunna återkoppla den brytning som larmet utgör, och sedan få bilen att fungera igen.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-23.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944online.com/cgi-bin/forum/ ... 1294689267" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... edure.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-23.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944online.com/cgi-bin/forum/ ... 1294689267" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... edure.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Vet vart lådan sitter och allt. Tänkte mest bara om det fanns ett bra system man kunde använda Tack för länkarna. Dom kommer nog väl till pass Tyvärr verkar det inte vara någon lat person som installerat detta lam.Rhodin-Gbg wrote:Synd att du inte har originallarm, för då har jag en perfekt manual att följa. Dessvärre kan ju ett eftermarknadslarm vara inskarvat var som helst. Dock ska det väl sägas att larminstallatörer är lata som folk i största allmänhet, så det är nog inte så svårt att leta reda på varken boxen, och kablarna som sticker iväg från den. Testa att kolla bakom handskfacket, eller ovanför pedalerna, så hittar du säkert en plastbox stor som 2 cigarettpaket på längden gissningsvis. Ur denna går det förmodligen kablar till respektive dörrkontakt, samt åt tändningslåsets håll, alternativ mot databoxen, beroende på hur vass personen som installerat larmet är. Enkelt uttryckt så är det ett relä, som bryter din start-trigg från tändningslåset till startmotorn. Detta är det viktigaste att hitta. Finner du dessa 2 kablar (in och ut ur larmet) bör du kunna återkoppla den brytning som larmet utgör, och sedan få bilen att fungera igen.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-23.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944online.com/cgi-bin/forum/ ... 1294689267" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... edure.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Nästa problem är att slangen mellan fuelrail och dämparen gått sönder. Tittade runt på ebay och billigast verkar vara runt 800:- Då kör jag helre med läckande slang (läs över min döda kropp). Någon som hittat billigare alternativ? Just nu lutar det åt att jag tar med mig min fuelrail och besöker Hydroskand..
- Rhodin-Gbg
- Turbo-Poster
- Posts: 502
- Joined: 2012-11-18 21:48:07
- Telefon: 0705810303
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg - Vallda!
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Lägg ett mail till: info@sanden.nu och bifoga ett foto på din slang, samt längden på den, så kanske han har en bättre begagnad till salu. Jag köpte en fräsch av honom, när jag bytte alla broms, och bränslerör på bilen. Anledningen till fotot är för att det finns olika varianter beroende på årsmodell, där vissa ansluts efter BTR:en med slangklämma, och andra har en "mutter", plus vilken sorts kona du söker!
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!
-
- S-Poster
- Posts: 134
- Joined: 2010-06-14 16:09:31
- Telefon: 0702567772
- Bilmodell: Porsche 944 T
- Årsmodell: 1985B
- Location: Nacka
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Hydroscand kirrar biffen
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Var iväg på Hydroscand med hela fuelrailen idag. Dom har byggt slangar åt mig tidigare. Både till mitt öltappsprojekt och till bilen. Då kopplingarna till slangen är väldigt speciella för att undvika toppen så hade dom inga kopplingar. Då slipade dom helt enkelt bort plåten från originalkopplingarna och pressade fast ny slang. Som ny, priset var så att säga oslagbart
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Efter ett lyckat fix av slang är allt tätt igen. Tyvärr verkar styrracket jag köpt från skroten inte vara fullt fungerande. Blir att sätta in mitt gamla och hoppas på att det fortfarande är lika bra som tidigare. Problemet jag har nu är att racket går trögt från mitten när man svänger höger. Det "hackar sig fram. Från mitten till vänster fungerar dock utmärkt. Nån som har erfarenhet? På det igen bara...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
styrracken utbytt. Verkar fungera bra mycket bättre. Har dock inte hunnit se efter om det är tätt. Ser inte varför det ska läcka heller.
Vidare har en ny mätdel till min MAF inköpts från ebay. Söker bara en ny sladd nu då den andra var lite sliten och behöver bytas ut. Någon som vet vart man får tag på MAF-sladdar till bosch? Hittar inga på ebay.
Vidare har en ny mätdel till min MAF inköpts från ebay. Söker bara en ny sladd nu då den andra var lite sliten och behöver bytas ut. Någon som vet vart man får tag på MAF-sladdar till bosch? Hittar inga på ebay.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Har hittat stift och kabel för att renovera hela kontakten. Vart lite ivrig och noterade dock inte färgordningen :-S någon med Tomas MAF-kit som kan hjälpa?newkie wrote:styrracken utbytt. Verkar fungera bra mycket bättre. Har dock inte hunnit se efter om det är tätt. Ser inte varför det ska läcka heller.
Vidare har en ny mätdel till min MAF inköpts från ebay. Söker bara en ny sladd nu då den andra var lite sliten och behöver bytas ut. Någon som vet vart man får tag på MAF-sladdar till bosch? Hittar inga på ebay.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Skicka ett PM till DLS, han kan säkert hjälpa dig om du inte får tag på Tomas.newkie wrote:Har hittat stift och kabel för att renovera hela kontakten. Vart lite ivrig och noterade dock inte färgordningen :-S någon med Tomas MAF-kit som kan hjälpa?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Då rullar bilen igen. Var iväg på en gammal flygbas med ett gäng driftingsnubbar i helgen. Lyckades även få upp laddtrycket. Dock verkar jag haft e85-läget trotts bensin i tanken. Laddade 1 bar och hjulen släpper så fort laddtrycket kommer in på ettan. Undra hur den beter sig när man inte har 9-10 i AFR
En annan sak. När man ser och hör vissa av deras bilar börjar man inse att man kanske ska sluta noja om tomgången och ha kul istället.
En annan sak. När man ser och hör vissa av deras bilar börjar man inse att man kanske ska sluta noja om tomgången och ha kul istället.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Innan jag börjar söka reda på samtliga givare. Kan någon svara på om alla givare på bilen gjordas separat eller om något jordas mot blocket?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Nya tankebanor...
Hej alla glada.. Det var inte igår
Bilen står nu i ett kallföråd. Eftersom att jag gått och blivit fastighetsägare samt ska bli farsa till sommaren kommer Porscheägandet i ett annat läge. Som jag ser det har jag två alternativ. I båda fallen är det dags att ge upp.
1: Sälja bilen till slumppris. Klar möjlighet även om det känns tråkigt och som att bilen vunnit över mig.
2: Original topp/kam, original luftmätare och chippad samt turbo motsvarande original vad gäller flöde.
Alternativ två gör troligen att alternativ 1 blir enklare och att jag kan få ut mer pengar för en bil som faktiskt går som den ska när det väl blir dags att sälja.
Det jag vill diskutera är följande.
1: vet någon av en turbotopp till en inte allt för dyr peng?
2: Kan jag lika gärna köra en N/A-topp?
3: Vilka turbos finns tillgängliga och kan leverera ca 300 HK ur 951? Tänker mig att det borde finnas snabbare agg än den som satt original...
Tacksam för funderingar...
Bilen står nu i ett kallföråd. Eftersom att jag gått och blivit fastighetsägare samt ska bli farsa till sommaren kommer Porscheägandet i ett annat läge. Som jag ser det har jag två alternativ. I båda fallen är det dags att ge upp.
1: Sälja bilen till slumppris. Klar möjlighet även om det känns tråkigt och som att bilen vunnit över mig.
2: Original topp/kam, original luftmätare och chippad samt turbo motsvarande original vad gäller flöde.
Alternativ två gör troligen att alternativ 1 blir enklare och att jag kan få ut mer pengar för en bil som faktiskt går som den ska när det väl blir dags att sälja.
Det jag vill diskutera är följande.
1: vet någon av en turbotopp till en inte allt för dyr peng?
2: Kan jag lika gärna köra en N/A-topp?
3: Vilka turbos finns tillgängliga och kan leverera ca 300 HK ur 951? Tänker mig att det borde finnas snabbare agg än den som satt original...
Tacksam för funderingar...
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Tror på att endera sälja bilen i bitar eller som renoveringsobjekt.
Men det är klart att en körbar bil är mera värd.
När du väl fått barn kommer du nog prioritera annat än försöka skruva ihop bilen till original.
Du kan använda en NA topp (det gör jag) men det är "rekommenderat" kanske till o med ett måste att flytta över avgasventilerna från turbo toppen då dom är natriumkylda o tål lite mera.
Det är inge fel på ett k26/8 agg om du bara ska ha 300hk, klart enklaste vägen om du inte redan byggt om downpipe o turbopedestalen.
PS
Jag har en turbo topp utan avgasventiler liggande som jag kan byta mot din med större ventiler
DS
Men det är klart att en körbar bil är mera värd.
När du väl fått barn kommer du nog prioritera annat än försöka skruva ihop bilen till original.
Du kan använda en NA topp (det gör jag) men det är "rekommenderat" kanske till o med ett måste att flytta över avgasventilerna från turbo toppen då dom är natriumkylda o tål lite mera.
Det är inge fel på ett k26/8 agg om du bara ska ha 300hk, klart enklaste vägen om du inte redan byggt om downpipe o turbopedestalen.
PS
Jag har en turbo topp utan avgasventiler liggande som jag kan byta mot din med större ventiler
DS
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users