924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#511 Post by gtBen »

safe wrote: 2024-05-16 07:52:29Behöver du handbroms? Det är väl vikt att spara in på?
Har lagt dämparna i bagaget på Passaten så de är "på väg" troligen på söndag.
Tar jag bort handbromsgrejorna blir väl bilen aldrig mer besiktigad, då är det stol ur och svetsning som gäller om man vill ha tillbaka det. Alltsammans väger väl max 4kg ...för lite uppsida på det, bättre att traggla ihop det ordentligt nu.

Dämpare :#pray: ...drömmen om att åka till ringen på tisdag/onsdag lever :mrgreen: , då är det öppet så man kan köra torsdag-fredag-lördag kväll och halva söndagen
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#512 Post by gtBen »

Dags för lite bilder nu när det mesta är klart, återstår nästan bara lite åtdragning till rätta momenten och ...bakdämparna/bakcoilsen

Image
Framöver ställer man bara toe-in på svärden, det hade inte varit dumt med ett avlångt hål på höjden där man hade kunnat använda en justering med original justeringsverktyg i det stora tomma hålet. Jag misstänker att det blir att lossa och banka med gummiklubba nu :roll: Är man helt fel får man lossa svärdet och grovjustera på uniballs:en som sitter under gummitutorna som bilprovningen vill att man har.

Image
Camber ställer man genom att flytta inre upphängningen i höjdled där det nu är ett avlångt spår. Plastis har tänkt att laserskära ett set med "brickor" som låser i höjdled så man lätt kan ändra cambern till förutbestämda lägen.

Image
bakomvarande bilar kommer nu även att se lite av växellådan och en nedersta delen av tanken, då inga dämpare är monterade så hänger högersidans bärarm lågt nu

Image
utbytbart slutrör om man kommer till en kinkig bana ...Knutan

Image
hoppas ljuddämparen är tillräcklig

Image
Det blev ett extra fäste för avgassystemet då det tidigare doppat ner flexröret i backen, man får väl skylla sig själv när man kör väldigt låg bil. Jag satte även lite avgasbandage där det ligger emot bakvagnsröret.

knappt resten kvar nu :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#513 Post by Nahpets »

safe wrote: 2024-02-26 16:47:23 Hittade en bild på min ebay aluminium kylare en 944 S2/turbo kylare enligt annonsen.
Bredvid ligger min original 924 kylare. Original vet jag ju inte om den är iofs... men storlekarna på anslutningar var samma som 924a och fläktkåpan satt på.

Min alukylare verkar ju mindre än din då Bengt.
Hej!

Hur har dessa eftermarknadskylare funkat? :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#514 Post by gtBen »

Nahpets wrote: 2024-05-19 21:16:01
safe wrote: 2024-02-26 16:47:23 Hittade en bild på min ebay aluminium kylare en 944 S2/turbo kylare enligt annonsen.
Bredvid ligger min original 924 kylare. Original vet jag ju inte om den är iofs... men storlekarna på anslutningar var samma som 924a och fläktkåpan satt på.

Min alukylare verkar ju mindre än din då Bengt.
Hej!
Hur har dessa eftermarknadskylare funkat? :)
Det är lite för tidigt för min del att uttala mig då jag inte ens kört den varm ännu ...rapport kommer

Äntligen ...har jag stötdämpare till bilen :#cheers:

Image
De såg lite trötta ut och den ena har läckt lite men inte gett upp

Image
...och de gick att snygga till, så de duger gott och väl att köra på om mina LEDA som är på G in inte kommer tillbaka inom nån dag eller 2.

Image
5 minuter försenad till proffs-hjulinställning efter 4 månaders mekning. Tyvärr gick det inte att ställa toe bak på plats då jag inte kunde med att flytta svärden på bärarmarna ...

Image
Väl hemma så borrade jag ett hål i "det-gamla-vanliga-toejusterings-hålet" och kunde då hur lätt som helst flytta svärden på bärarmarna. Då jag chansat riktigt bra vid min första montering/grovinställning så finjusteringen blev enkel så blir det inte efterkontroll med proffs-mätutrustningen.

Image
Efter det höjde jag bilen knappt 15mm fram och satte på fusk-Fuchsen med TB5:orna, det var en riktig motivations-kick att slippa se den på de smala höga besiktningshjulen :mrgreen:
Nu återstår bara en riktig provkörning ...och att byta dörrar stolar och jag tror jag sätter ditt de vanliga bältena, och sen en tvätt på det.

En summering på vikterna efter vårens mekning också:
-7,95kg för utbytta delar under huven - batteri + kylare + fläkt + generator
-3,0kg för borttagen reservhjulsbalja'
-8,5kg för bakvagnen
-3,6kg på bakre delen av avgassytemet
alltså -23,05kg totalt ...bra jobbat på den fronten tycker jag :mrgreen: ...fina siffror, jag får ge prognonsen på den kommande viktökningen för tävlingssäsongen en annan dag :shock:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#515 Post by Cédric »

Kul att den står på marken! Vilken tävling siktar du på? Dämparna ser lite halvtrötta ut, hoppas dom orkar hålla emot :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#516 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2024-05-21 07:29:53Kul att den står på marken! Vilken tävling siktar du på? Dämparna ser lite halvtrötta ut, hoppas dom orkar hålla emot :)
Mina egna hade helt tappat det men på dessa dämparna så har även den som läcker gott och väl kvar umpf:en ...inte cykelpumpar :#cheers:
Mina egna är på väg vid det här laget så ev blir lånedämparna bara använda för lite provkörning av årets mods och kanske en runda till ringen också. Sedan är det kul att se vad lite mjukare fjädersättning bak känns som. Dessa är dia 12mm (100 lbs/ft) på fjädern och mina fjädrar är ~13,95mm.

Första tävlingen blir Kinnekulle den 15/6, det är en hel del att göra innan dess.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#517 Post by safe »

gtBen wrote: 2024-05-21 08:21:09 . Dessa är dia 12mm (100 lbs/ft) på fjädern och mina fjädrar är ~13,95mm.
Korrigering:
100 N/mm vilket är strax under 600 lbs/in.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#518 Post by gtBen »

Ännu en heldag med pärlan.

Image
Fick till en provkörning. Den går bra men det märks att den är mjukare bak med HR Nurburgring-coilsen. Var även en sväng på testbanan men Raceboxen fick inte till några drag-tider, kan redan nu konstatera att varvstoppet behöver mappas om då det slår in vid typ 6300 rpm. Jag försökte provocera att den skulle gå varv men lyckades inte, det är ett helt grönt fält kvar innan det röda. Kylfläkten funkar bra, det är ingen orkan men mycket varmluft som kommer ut i motorutrymmet.

Sen blev det en välbehövlig tvätt och torkning på ut- och insidan. Och i med vanlig skalstol utan öronlappar på förarsidan och även en skalstol på passagerarsidan, och vanliga bälten till båda stolarna. Jag kan ha kvar även 6punktsbältet på förarsidan, och där sitter nu mitt breda gamla som passar bra när man kör utan hans- eller hybridskydd. Och även tagit ur plastdörrarna och satt i original plåtdörrarna med glasrutor och flag-mirrors.
Det blir 18kg extra/dörr + cirka 20kg för passagerarstol och båda standardbältena. Det borde väl i allafall vara bäst att ha vikten på golvet i kupen än längst fram och långt bak.

Imorgon blir det lite fix med glassbilen och packning/lastning, vackert väder är beställt men det ser lite sisådär ut i alla fall på fredag :#pray:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#519 Post by gtBen »

safe wrote: 2024-05-21 10:02:37
gtBen wrote: 2024-05-21 08:21:09 . Dessa är dia 12mm (100 lbs/ft) på fjädern och mina fjädrar är ~13,95mm.
Korrigering:
100 N/mm vilket är strax under 600 lbs/in.
Det är ju katastrof att jag inte ser skillnad på en fot och en tumme :#cheers:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#520 Post by gtBen »

Image
Jag kom till slut fram, men dagen började dåligt ...med en däckexplosion i morgonrusningen på E22 vid Ronneby, en 2-1-väg precis där 2-1:an tar slut. Men fick snabbt tag på servicebil och bärgare och 2 nya bakdäck. Igår fick bilen 2 nya framdäck.

Image
Hur kul ska inte detta bli :mrgreen: med lite tur kommer det inte att regna under banans öppettider fredag-lördag-söndag :roll:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#521 Post by safe »

Du körde de gamla däcken i alla fall. Tur du inte var så långt bort.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#522 Post by Cédric »

Fasen va kul med ringen, hoppas trafiken på banan är någorlunda lugn, brukar löna sig att vara där så tidigt det går på morgonen. Hur fort går ekipaget egentligen 8:30 BTG? :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#523 Post by gtBen »

safe wrote: 2024-05-24 06:47:15Du körde de gamla däcken i alla fall. Tur du inte var så långt bort.
Jag bytte till nya, det var de andra däcken som såg fina ut som pangade
Cédric wrote: 2024-05-24 07:43:13Fasen va kul med ringen, hoppas trafiken på banan är någorlunda lugn, brukar löna sig att vara där så tidigt det går på morgonen. Hur fort går ekipaget egentligen 8:30 BTG? :)
Svårt att vara på banan på morgonen när de öppnar vid kl.17 :#cheers: på söndag är det visserligen halvdag men troligen väldigt mycket folk.
Bilen går nog närmare 8 minuter med rätt förare kan jag tänka mig, men det är inte med mig än så länge och det blir ändå mycket trafik. Får jag den under 9 minuter är jag glad. Denna resan är för att njuta och se hur kul den är på ringen.

Det är härligt att vakna upp till ljudet av rejsbilar som plågas, träningen inför Nurburgring Classic började idag. Jag bor ändå typ 5 km fågelvägen från banan.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#524 Post by Cédric »

Köra maxat fort med trafik i turistkörning är ju väldigt riskabelt, den borde funka väldigt bra på ringen, såvida du inte får slut på fjädringsväg eller nåt sånt. Min var klippstabil där även över 200 blås.

Har du tråkigt(måttlig risk, hehe) får du väl slinka över till GP slingan och heja, det är ett gäng i svenska formel Vee gänget som tagit sig dit vet jag för att köra :) Nu blir jag sugen på att åka tillbaka, det är verkligen en helt unik miljö där nere, helt galet på så många sätt :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 672
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#525 Post by gtBen »

Så ...bilens första 7 varv på Nurburgring är avklarade utan problem.
När jag lastade av den idag rann det ut mycket vatten efter regnet på resan ner. Och utan någon mappad kallstarts-mapp så gick den riktigt risigt och smälligt tills den blev riktigt varmkörd under lugn körning i några mil följt av upptorkande vila med varm motor. Vid nästa uppstart gick den kanonfint utan misständningar eller smällar. Mappningen är ändå inte riktigt 100% då den ofta spottar till det första den gör när man växlat upp. Så en kallstarts-mappning och ett höjt varvstopp och lite fin-lir skulle sitta fint, men egentligen klagar jag inte då den rör på sig riktigt fint.

Well, innan idag regnade det ihärdigt och började sedan att skvätta lagom till att touristenfahrten drog igång. Första varvet öste det ner från Hatzenbach till Bergwerk för att sedan bara dugga lite titt som tätt, men överlag så torkade det upp rätt bra. Det är rätt kul att ha en billig bil när det regnar då man ofta kan stressa och köra ifrån dyrare bilar som nyarew GT3:or och GT4:or.
Varvtiderna var inte mycket att skriva hem om, och tyvärr så krashade RaceChrono när batterispar-varningen dök upp :#drool: dessutom en hel del gulflaggor då småbilar envisades med att åka ur i Schwedenkreuz. Trots det blev de sista varven rätt härliga, och bilen går som en dröm när det är torrt. Imorgon får det bli att skruva upp lite på framdämparna då jag körde på det lugnaste läget (av 24st) idag.


lite video på det - del 1:2


mer video - del 2:2
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users