Page 1 of 6
Garagemissar...
Posted: 2010-01-29 12:49:51
by bergodalvana
Denna tråd handlar om lite mekmissar vi gjort i garaget, kan bli en kul tråd.
Ok, en av många mekmissar jag gjort.
När jag slängde i motorn i bilen och skulle sätta på styrstaget så märkte jag att den var för kort då jag tagit bort servon. Jaja tänkte jag och släppte ner motorn och bytte till det längre styrstaget.
Sagt och upp med motorn igen och och på med framvagnen, dämparna, bromsarna och allting.
Satte mig i bilen för att visualisera den kommande sommaren och började snurra på ratten... TVÄRSTOP.
Suck tänkte jag och såg framför mig 4 timmars mekande åt skogen, ingen ide att gråta över spilld mjölk och börja plocka ner allting jag satt ihop.
Plocka ner ena stötdämparen och började fundera på att detta kan inte stämma, kolla runt styrstaget och det såg inte ut att fastna nånstans då kom jag plötsligt på -RATTLÅSET...
Satte mig i bilen, vred om nyckeln och snurra på ratten som gick fint och inga problem där inte...
Gissa om jag kände mig som en riktigt amatör. Hahaha.
Posted: 2010-01-29 12:59:37
by patand
Har hänt att man i början av mekkarriären glömde att sätta dit oljepluggen innan man började hälla i den nya oljan...
Klassiskt nybörjarmisstag!
Posted: 2010-01-29 13:53:52
by makkanftw
Tappat en av brickorna som sitter på topplocksbultarna ner i de grövre oljekanalerna ner mot tråget. Tur som var behövde resten av motorn också plockas ner
Posted: 2010-01-29 13:57:18
by broberg
inte bilen, men likväl bågen.
hade skruvat bort tändstiften under en felsökning, och för att fortsätta felsökningen skruvade jag även bort tändspolarna. Tändspolarna är placerade direkt ovanför..
Gissa vad som hände om inte att man tappar ner en skruv rakt ner i ena cylindern?!
Så efter 1 timmes fifflande med en magnet på en pinne så fick jag upp skruven ur cylindern som tur var.. annars hade det blivit ännu mer demontering
Posted: 2010-01-29 14:17:09
by Mattias 924
Bytte kamremen för ett tag sen. När jag var klar och vänder mig om så ligger kamremskåpan bakom mig. Bort med generatorremen igen för att sätta på kåpan och så passar jag på att torka bort lite smuts innan jag sätter ihop den. När jag är klar så vänder jag mig om och där ligger fortfarande kamremskåpan.
Jag skulle byta olja men föregående ägare hade varit ordentlig och dragit åt pluggen hårt. Jag fick inte loss den så jag tog en krafthylsa och muttermaskinen. Dålig idé. Det går jättefort att skruva ur oljepluggen med muttermaskinen och man hinner INTE ta fram spilloljedunken innan all olja är på garagegolvet.
Jag har spänt en kamrem ordentligt så den inte skulle slira.
Tappat mutter ner i cylinder.
Tagit fram moped som stått länge, tvättat den, kollat att tanken inte var tom och försökt att starta den. Efter ett par dagars skruvande så upptäckte jag att i tanken var inte bensin utan vatten som läckt in när jag tvättade den.
Bytt olja och startat motorn innan jag satt dit oljefiltret.
Slagit i 13 liter dyr motorolja i min 911 för att upptäcka att jag missat kopparpackningen till oljepluggen på tanken och det läcker...
Jag köpte en SAAB 99 turbo som gick på tre cylindrar efter att föregående ägare missat växel, övervarvat och krökt en ventil. Jag tog tjuren vid hornen och bestämde mig för att chansa och försiktigt köra hem bilen. Under resan hem föreslår min kamrat ett toppfartsprov på tre cylindrar och jag accepterar. Mitt under provet så går ventlien av och så var det skrot av hela motorn istället för ett ventilbyte.
Ska jag vara ärlig så har jag nog klantat mig några fler gånger också.
Posted: 2010-01-29 14:27:01
by Patrik Börjesson
Mattias 924 wrote:
Slagit i 13 liter dyr motorolja i min 911 för att upptäcka att jag missat kopparpackningen till oljepluggen på tanken och det läcker...
Den där har jag oxå gjort. Jag tog morsans dammsugaren i påfyllningshålet och lossade pluggen, satte dit packningen å drog dit pluggen igen.
Jättenöjd ställde jag tillbaka Mammas dammsugare och for iväg på Såtenäs träff... Morsan ringer några dagar senare och undrar varför hennes dammsugare luktar olja...
Det var kanske 1-2dl olja i dammsugaren..
Det där med Muttrar å dyligt ner i tändstiftshål har jag aldrig gjort, men däremot hjälpt en kille på en mack som lyckats. Han stod och såg bedrövad ut med huven öppen, ja fråga vad som hänt å han förklara att han tappat ner en skruv i hålet. Som tur var hade jag verktygsväskan i bilen och har där en magnetpenna, så det löste sig enkelt.
Sen finns det ju självklart en hel drös med andra missar man gjort, men mycket glömmer man ju bort..
Posted: 2010-01-29 14:42:36
by rob3rt
att hälla i ny olja utan att sätta dit oljepluggen har jag aldrig gjort men när jag skulle byta olja på praktiken så lyckades jag ta en full oljesamlare. tog loss pluggen för att gå och göra något annat under tiden.. när jag kommer tillbaka är det olja under hela bilen,, min handledare bara skratta åt mig och sa att alla gjort så någon gång,
så nu tittar jag alltid i om den är full eller inte..
men en klasskompis glömde fylla på olja
i en S80 innan dem tog en provtur med den, motorn klarade sig... min klasskompis oxå..
Posted: 2010-01-29 14:47:51
by patand
Patrik Börjesson wrote:Sen finns det ju självklart en hel drös med andra missar man gjort, men mycket glömmer man ju bort..
Jag försöker komma på fler missar jag gjort, men antingen är jag så duktig så jag inte gör något fel eller så är det så att jag förtränger jag missarna ordentligt... jag tror på det senare.
Posted: 2010-01-29 14:52:55
by makkanftw
Selektiv minnesförlust
Mycket smått man gjort, tappat den "lilla" startmotorn i pannan är det som satte sig bäst av nån anledning
Posted: 2010-01-29 15:07:27
by Mattias 924
När vi är inne på ämnet så har jag ett mysterium också. Min kompis Janne bytte bromsar bak på sin 1303S som f.ö. har samma konstruktion som 924. Det sista han vet innan han vaknar till sans på garagegolvet med näsblod och smärtor i ansiktet är att han ska lossa den stora muttern som håller bromstrumman. Vi har två hypoteser som vi arbetar efter:
#1:
Några stora killar har kommit in i garaget och gett honom smörj.
#2:
Skiftnyckeln slant och han fick den i ansiktet.
Posted: 2010-01-29 15:10:35
by Mattias 924
patand wrote:Jag försöker komma på fler missar jag gjort, men antingen är jag så duktig så jag inte gör något fel eller så är det så att jag förtränger jag missarna ordentligt... jag tror på det senare.
Var inte orolig för minnet. Du kommer att komma på massor med missar om du tänker på det.
För övrigt. I helgen som gick justerade jag ventilerna och sedan så startade, nja, försökte jag starta motorn utan att ta bort 24:ans ringnyckel som satt kvar på vevaxeln.
Posted: 2010-01-29 15:32:45
by patand
Mattias 924 wrote:Skiftnyckeln slant och han fick den i ansiktet.
Använder man skiftnyckel för att lossa kronmuttern får man nog skylla sig själv...
Posted: 2010-01-29 16:01:14
by Mattias 924
patand wrote:Mattias 924 wrote:Skiftnyckeln slant och han fick den i ansiktet.
Använder man skiftnyckel för att lossa kronmuttern får man nog skylla sig själv...
Ja, man kan säga att han blev straffad direkt.
Posted: 2010-01-29 16:35:48
by Cédric
patand wrote:Patrik Börjesson wrote:Sen finns det ju självklart en hel drös med andra missar man gjort, men mycket glömmer man ju bort..
Jag försöker komma på fler missar jag gjort, men antingen är jag så duktig så jag inte gör något fel eller så är det så att jag förtränger jag missarna ordentligt... jag tror på det senare.
Eller meckar för lite
Jag lyckades få huven i bakhuvudet (pinnen satt inte riktigt i hålet) när jag var på malmby-slalom och skulle undersöka något. Eftersom huvudet var så nära motorrummet slog jag hakan i karossen och har numera ett fint ärr
Posted: 2010-01-29 16:49:10
by Mattias 924
Jag har fått ett Ford Cosworth BDA motorblock i ansiktet. En kompis skulle köra in sin bil i verkstan och det stod ett skrotat motorblock i vägen så han bad mig flytta det lite. jag hade ju lyft motorblock tidigare och hade en uppfattning om vad det vägde. Jag tog ett ordentligt tag och lyfte och slog det i ansiktet. Blocket var av inte av gjutjärn som jag var van vid och det vägde nästan ingenting.