928 Brann upp i stockholm

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 242
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

928 Brann upp i stockholm

#1 Post by B_2 »

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3901
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 Brann upp i stockholm

#2 Post by [Bobo] »

Mycket tråkigt.😢
Läckande bränslesystem?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 Brann upp i stockholm

#3 Post by henca »

Ja, de flesta spekulationer som jag sett på facebook tror att det beror på läckande bränsleledningar.

Igår skulle jag hämta hem min 928 från vinterförvaringen, det hade kunnat sluta lika illa för mig.

När jag kliver ur bilen för att stänga garageporten känner jag att det luktar bensin. Jag ser också en mystisk rökpuff som kommer ut under bilen framme på högersidan. Då tänkte jag att det är bäst att öppna huven för säkerhet skull och kolla så att det inte läcker bensin i motorrummet.

Mycket riktigt så kom det som en dimma ur en bränsleslang och det var helt blött av bensin i motorrummet. Fort som attan stängde jag av motorn och funderade på vad jag skulle göra. Det slutade med att jag valde att chansa och starta motorn igen för att köra tillbaka in i garaget, det gick bra. Nu är planen att beställa nya bränsleslangar och försöka montera dem under min semester (bilen står ett par timmar från min bostad).

Jag ber om ursäkt för en suddig bild tagen med mobilkamera utan blixt i ett skumt garage utan belysning eller elektricitet:
bensinslang.jpg
Det är en av de omspunna slangarna som läcker. Dessa slangar ser inte alls ut som original och går i en ganska lång omväg. Mycket är moddat i min bil av tidigare ägare. Min plan är att försöka beställa original-slangar och hoppas att de fortfarande passar.

Till saken hör att jag alltid tankat E5 i denna bil, när 95 oktan började säljas som E10 övergick jag i stället till 98 oktan E5 just för att jag var lite orolig för vad den högre etanolhalten skulle kunna ställa till. Detta är inte heller första gången jag drabbas av bensinläckage. Förra gången var det en slang där bak vid bensinpumpen som spruckit.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 242
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 928 Brann upp i stockholm

#4 Post by B_2 »

Måste erkänna att jag också mötts av dimma under huven.

Sprucken fuelrail p.g.a balansrem som hoppat ett par kugg och kollapsat motorfäste bidrog till det. Lödde ihop den men letat efter alternativ sen dess.
Körde tjugo mil hem med vibrationer och när jag startade dan efter gick hon dåligt, öppnade huven och möttes av Lütsendimma. Oklart om den sprack under resan eller efter att motorn kallnat över natten. Kunde lika gärna brunnit upp helt klart!

Också haft fukt vid bränslefiltret efter byte, se upp med den! :|

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users