Viktskillnad targa/taklucka/"vanlig"?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
zoddri
NA-Poster
Posts:21
Joined:2006-07-20 16:07:34
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Umeå
Contact:
Viktskillnad targa/taklucka/"vanlig"?

#1 Post by zoddri » 2006-07-22 14:05:19

Ska börja fixa en 944 så att den passar mina behov under hösten/vintern och en av huvudpunkterna är viktminskning.

Därför undrar jag nu om det är någon märkbar skillnad i vikt mellan dessa tre alternativ?

User avatar
Maxx
Addict
Posts:6039
Joined:2004-04-13 00:16:47
Bilmodell:968 Clubsport
Årsmodell:1994
Location:Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx » 2006-07-22 14:24:42

Targa är det samma som taklucka. Egentligen finns det ingen 924/944/968 med "targa" men efter som luckan är relativt stor och 911-modellen med "stor taklucka"/löstagbart tak fick namnet "targa" så har namnet överförts i folkmun.

Du vill ha en bil utan taklucka. Mindre vikt högt upp och styvare kaross (om än marginellt?).
Last edited by Maxx on 2013-04-13 15:21:29, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

zoddri
NA-Poster
Posts:21
Joined:2006-07-20 16:07:34
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Umeå
Contact:

#3 Post by zoddri » 2006-07-22 14:56:43

Ok, hade fått intrycket att det fanns två modeller. Kanske var fråga om eftermonterade små takluckor.
Tack för det snabba svaret!
Porschelös :(

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts:611
Joined:2004-05-06 10:29:40
Bilmodell:Saknar en Porsche
Årsmodell:1991
Location:Strövelstorp
Contact:

#4 Post by Lasse » 2006-07-22 14:57:20

Fel. Taklucka finns inte på 944. Eftersom att du kan plocka bort taket helt o lägga det i skuffen så fick det inte heta taklucka, därför heter det targa på 944. Samma som på 911:an där du plockar bort taket. Sen så har 911 en coupe version med taklucka också.
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

User avatar
Maxx
Addict
Posts:6039
Joined:2004-04-13 00:16:47
Bilmodell:968 Clubsport
Årsmodell:1994
Location:Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx » 2006-07-22 15:20:24

Lasse wrote:Fel. Taklucka finns inte på 944. Eftersom att du kan plocka bort taket helt o lägga det i skuffen så fick det inte heta taklucka, därför heter det targa på 944. Samma som på 911:an där du plockar bort taket. Sen så har 911 en coupe version med taklucka också.
Fånig sak att ens diskutera ... men men ... :roll:

944 finns endast som coupé- och cabrioletversion (944 S2 och 944 turbo), inte som targa. För coupéversionen finns det en löstagbar stor taklucka, en så kallad "targalucka", som option (M560 för manuell lucka, M650 för elektriskt manövrerad lucka).

Vad gäller "targa" för 911 så är det en karossmodell, inte en option så som för 924/944/968.

Och det är fortfarande en 944 utan taklucka du antagligen vill ha zoddri. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Avve
Carrera-Poster
Posts:319
Joined:2006-06-05 14:05:58
Bilmodell:928s såld
Årsmodell:1986
Location:Linköping
Contact:

#6 Post by Avve » 2006-07-24 11:54:13

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 13:11:22, edited 1 time in total.

zoddri
NA-Poster
Posts:21
Joined:2006-07-20 16:07:34
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Umeå
Contact:

#7 Post by zoddri » 2006-07-24 11:56:39

Så sammanfattningsvis verkar det inte vara vikten som är problemet utan vridstyvheten?
Det är ju bra att veta, blir ju inte så svårt att ersätta luckan med något lättare material.. :)
Porschelös :(

Avve
Carrera-Poster
Posts:319
Joined:2006-06-05 14:05:58
Bilmodell:928s såld
Årsmodell:1986
Location:Linköping
Contact:

#8 Post by Avve » 2006-07-24 12:16:58

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 13:11:38, edited 1 time in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts:4198
Joined:2004-09-20 22:10:24
Bilmodell:924 turbo, 924
Årsmodell:1980
Location:Stockholm
Contact:

#9 Post by Cédric » 2006-07-24 14:38:47

Jag har läst att (gäller 924 i.a.f) bilar med targalucka är vridstyvare än bilar utan, dock till kostnad av lite extra vikt på fel ställe.

zoddri
NA-Poster
Posts:21
Joined:2006-07-20 16:07:34
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Umeå
Contact:

#10 Post by zoddri » 2006-07-24 16:18:59

Enligt http://www.utzon.se/tavla/weights.htm väger ett komplett targatak 7,1kg. Det är väl i och för sig till en 924 men konstruktionen är väl endå rätt så samma får man anta.
Hm, rensa det och så en välformad kolfiberbit i hålet borde ju kunna hjälpa en i viktjakten..
Porschelös :(

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts:334
Joined:2004-03-29 21:28:23
Bilmodell:968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell:1992
Location:Staffanstorp, Skåne
Contact:

#11 Post by Mike-DK » 2006-07-25 13:17:55

Cédric wrote:Jag har läst att (gäller 924 i.a.f) bilar med targalucka är vridstyvare än bilar utan, dock till kostnad av lite extra vikt på fel ställe.
Samma sak har jag också läst. Konstruktionen med kanten rundt hålet i taket öker styvheten rejält sägs det.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Avve
Carrera-Poster
Posts:319
Joined:2006-06-05 14:05:58
Bilmodell:928s såld
Årsmodell:1986
Location:Linköping
Contact:

#12 Post by Avve » 2006-07-25 14:40:21

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 13:12:05, edited 1 time in total.

Tomas
Addict
Posts:1184
Joined:2004-04-03 11:33:27
Bilmodell:944 turbo S
Årsmodell:1988
Location:Boden
Contact:

#13 Post by Tomas » 2006-07-26 23:40:17

Avve wrote:Så en lätt glasfiberlucka är eg en bra lösning på "problemet"!?
Original är i glasfiber, i alla fall på turbo S.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

j.g
Turbo-Poster
Posts:618
Joined:2006-05-29 01:16:47
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:sthlm
Contact:

#14 Post by j.g » 2006-07-27 00:42:44

zoddri wrote:Hm, rensa det och så en välformad kolfiberbit i hålet borde ju kunna hjälpa en i viktjakten..
eller så skiter du i den helt och race'ar bara i solsken! :wink: :roll: :lol:

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts:917
Joined:2004-03-29 22:25:52
Bilmodell:Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by sweanders » 2006-07-27 03:28:09

j.g wrote:
zoddri wrote:Hm, rensa det och så en välformad kolfiberbit i hålet borde ju kunna hjälpa en i viktjakten..
eller så skiter du i den helt och race'ar bara i solsken! :wink: :roll: :lol:
Jättebra för säkerheten och aerodynamik..
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users