Kjolpaket till 924 någon?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
Dolle89
S-Poster
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-06-07 20:59:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Vimmerby
Kontakt:

Kjolpaket till 924 någon?

#1 Inlägg av Dolle89 » 2006-06-10 17:18:47

Hej.. Vill föst säga att detta är den bästa sidan om man vill ha reda på nått vettigt.. väldigt trevligt! :D
Jag har nyligen köpt en 924 från 79, letar efter ett kjolpaket o en turbo helst, men hittar ingenting.
är det någon som vet vart man kan få tag i lite vettiga grejer? :wink:

Skulle vara intressant med lite tips på trim o sådant.
Övning ger färdighet

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Kjolpaket till 924 någon?

#2 Inlägg av Maxx » 2006-06-10 18:18:34

Dolle89 skrev:Hej.. Vill föst säga att detta är den bästa sidan om man vill ha reda på nått vettigt.. väldigt trevligt! :D
Jag har nyligen köpt en 924 från 79, letar efter ett kjolpaket o en turbo helst, men hittar ingenting.
är det någon som vet vart man kan få tag i lite vettiga grejer? :wink:

Skulle vara intressant med lite tips på trim o sådant.
Finns väldigt lite kjolpaket och liknande till 924. Kolla följande länkar om du hittar något.

http://www.rnr-porscheparts.com/ (Återförsäljare för GT Racing! Woohoo! Samma priser som GT Racing, byt bara $ mot € ... :roll: )
http://www.v-zweeden.com/
http://www.porscheshop.co.uk/
http://www.essentialstyling.com/
http://www.clubautosport.co.uk/
Finns säkert fler som andra kan fylla på med.

Om ställena ovan är seriösa eller ej, har snabba leveranser osv är inget jag tänker garantera. Flera verkar även sälja samma delar så du får kolla själv vilka som är billigast/bäst.

Turbo? Var ska du ha den? Upputsad hemma i hyllan? :wink: Om du tänkt att turbokonvertera din 924 så är standardsvaret 1A: Sälj den och köp en 924 turbo. Det blir billigare och bättre. En 924 turbo är inte bara en 924 som blivit turbokonverterad av fabriken. Det är betydligt mer förändringar än så.

Om du nu ändå tycker "Äh, skitsnack" så har du nog så pass koll att du inte behöver fråga här var du köper en turbo. Har du inte koll, har väldigt gott om pengar, tillgång till garage, nödvändig utrustning och gör det för att du vill lära dig så är en av våra sponsorer kanske ett tips. Annars finns bland andra http://www.gikturbo.se/ med flera. Google är din vän!

Tänk på att du aldrig kommer att kunna besiktiga bilen om du turbokonverterar den. Inte i det ombyggda skicket i alla fall.

Om jag skulle vara dig skulle jag lägga pengarna på bensin, färska högprestandadäck, kanske fälgar, och ordentlig service på bilen. Sen köra, köra, köra ... Efter det skulle jag fundera på fjädrar och stötdämpare. Sen köra, köra, köra ... Ett tag senare när jag verkligen vill ha mer hästar så skulle jag sälja 924 och köpa en 944, kanske en 924 turbo eller varför inte en 944 turbo.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Dolle89
S-Poster
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-06-07 20:59:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Vimmerby
Kontakt:

#3 Inlägg av Dolle89 » 2006-06-11 13:32:11

ok. tackar för länkarna..
Har inte så mycket pengar men garage och grejer har jag, de viktigaste ja veta är att lära mej saker,
Men vad kan man göra om man vill ha mer hkr men utan turbo?
Är intresserad av sådant.
Men jag tänkte som så att, när man fyller arton snart så måste man juh kunna dra ifrån dom andra vanliga volvos som kommer o ska räjsa.
Och kör man porsche så måste man väl ha lite under huver? (rätta mej om jag har fel).

Men om man sätter i en turbo o trimmar den lite på annat sätt åxå, kan man inte göra en ny regbesiktning då??
Tackar för svar..
//anton
Övning ger färdighet

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#4 Inlägg av Maxx » 2006-06-11 14:28:36

Dolle89 skrev:Men vad kan man göra om man vill ha mer hkr men utan turbo?
Det får andra svara på men billigt är inte ett ord du kommer att få läsa. :wink:

Jo, ett tips på något som är helt gratis eller som du till och med kan tjäna pengar på är att plocka ut allt onödigt ur bilen, dvs lätta den. Lättare bil = fler hk/kg. Lite synd dock om bilen och inredningen är i bra skick.

Men jag tänkte som så att, när man fyller arton snart så måste man juh kunna dra ifrån dom andra vanliga volvos som kommer o ska räjsa. Och kör man porsche så måste man väl ha lite under huver? (rätta mej om jag har fel).
Tja ... definiera "vanlig volvo". Rakt fram får man nog stryk av det mesta, förhoppningsvis inte av en otrimmad volvo 740 dock. Spelar det någon roll? Jag lovar att du kommer ha roligare i din 924 på kurviga vägar än vad dina polare har i sina volvos på raksträckorna. Vid korvkiosken så kollar tjejerna hellre på din välpolerade 924 (som de tycker är "söt") än på dina polares skabbiga volvo 740 med svarta rutor bak. :mrgreen:

Det är inte vad du har under huven som räknas, det är hur brett ditt leende är när du sitter bakom ratten. :mrgreen: (<-- illustration av en 924/944/968-ägare bakom ratten på sin bil)

Men om man sätter i en turbo o trimmar den lite på annat sätt åxå, kan man inte göra en ny regbesiktning då?
Korta svaret: Nej.

Långa svaret: Nej, det går inte på grund av att avgascertifieringen inte längre gäller eftersom du har förändrat motorns funktion och därmed är den inte laglig. Och ja, "alla andra" som turbokonverterat sina motorer kör olagligt.

Eventuellt skulle det kanske gå att lyfta i en orginal 924 turbo-motor men då ska även bromsar och annat uppgraderas för att motsvara motorn och kontentan av det hela blir att du i princip måste bygga en 924 turbo. Det blir mycket billigare att sälja 924:an och köpa en 924 turbo direkt istället, eller varför inte en 944 som är lättare att få tag på i bra skick.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Användarvisningsbild
maverick
Addict
Inlägg: 1989
Blev medlem: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Ort: Stockholms län
Kontakt:

#5 Inlägg av maverick » 2006-06-11 19:48:49

944 ägare har väl inga problem att ta en orginal 740 tic? (eller vad nu torbosarna heter:)
EDIT: NA såklart.
Senast redigerad av 1 maverick, redigerad totalt 2006 gånger.
MVH//Per

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

#6 Inlägg av Jon80 » 2006-06-11 19:54:22

Kan man inte regga om bilen som ombyggt fordon.. det var så jag fick för mig att turbo-konverterade bilar gick igenom?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#7 Inlägg av Maxx » 2006-06-11 21:23:23

Jon80 skrev:Kan man inte regga om bilen som ombyggt fordon.. det var så jag fick för mig att turbo-konverterade bilar gick igenom?
Nej, om du inte får generalagenten, i detta fall Porsche Sverige AB, att intyga att motorn uppfyller avgascertifieringen vilket de ju inte kan göra i och med att du har ändrat konstruktionen.

Om du däremot hypotetiskt bygger om en 924 turbo-motor till en 924 Carrera GTS-motor med alla rätt (orginal-)delar så skulle de i teorin kunna ge dig ett intyg. Dvs, de kollar att motorn stämmer med hur en GTS-motor ska vara och skriver ett intyg på att den gör det.

Så trimma en motor och få den laglig är i det närmaste omöjligt, i synnerhet om man turbokonverterar den. Turbon är ju svår för besiktningsmannen att missa ... Om man däremot byter ut turbon på en turbomotor, kan få ut ett högre laddtryck och därigenom fler hästar så är det ju inte lika lätt att upptäcka. Men fortfarande olagligt. Däremot kan du trycka ner en annan godkänd motor med fler hästar än den som redan fanns i bilen och regga den som "ombyggt fordon" men då krävs det att man byter/bygger om fler saker än bara motorn, som hjulupphängningar, bromsar, styrning med mera. SFRO har info och deras bygghandbok brukar finnas på biblioteket att läsa i.

Vad som är lagligt och vad som slinker oupptäckt igenom en besiktning är inte samma sak. :wink:

Sen gäller ju regeln om max 15 kW per 100 kg vilket för en 1120 kg 924 betyder 168 kW, eller 225 hk, vilket iofs gör att byte till en starkare maskin kan vara intressant.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Dolle89
S-Poster
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-06-07 20:59:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Vimmerby
Kontakt:

#8 Inlägg av Dolle89 » 2006-06-11 21:36:16

Ok. då vet jag. de e klart att brudarna kollar på min skönhet.. hehe...
Men tror ni inte att man drar en 740 på rakan?
Dom är väl tyngre än 924?
Ni får gärna komma med tips och sådant ni tycker skulle passa på en 924.
Så 924:an e alltså skönare i kurvtagning?
Men 225Hkr skulle räcka för mej ett tag iaf..
En vanlig volvo= En 740 med lite under huven.


Måste en en gång säga att denna sidan är bäst!!

De e fasen va ni kan mycke på denna sida,, de e juh skitbra
Övning ger färdighet

Dolle89
S-Poster
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-06-07 20:59:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Vimmerby
Kontakt:

#9 Inlägg av Dolle89 » 2006-06-11 21:58:17

Är alltså 944 lättare att få tag på i vettigt skick än en 924turbo??

En idiotisk fråga då då: Va är det för skillnad på 924turbo och 944??
Kalla mej dum..
Övning ger färdighet

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#10 Inlägg av Maxx » 2006-06-11 22:09:43

Dolle89 skrev:Ok. då vet jag. de e klart att brudarna kollar på min skönhet.. hehe...
Men tror ni inte att man drar en 740 på rakan?
Dom är väl tyngre än 924?
Ni får gärna komma med tips och sådant ni tycker skulle passa på en 924.
Så 924:an e alltså skönare i kurvtagning?
Men 225Hkr skulle räcka för mej ett tag iaf..
En vanlig volvo= En 740 med lite under huven.


Måste en en gång säga att denna sidan är bäst!!

De e fasen va ni kan mycke på denna sida,, de e juh skitbra
Du drar en helt vanlig volvo 740, även rakt fram. 125 hk räcker. Tips på vad du ska göra med bilen har du fått tidigare, sen är det upp till din fantasi om du vill blinga till den. Snygga 16"-fälgar kanske?

Vill du ha över 200 hk är det enklast att köpa en 944 turbo eller en 944 S2 men då hamnar du i en helt annan prisklass än vad en 924 kostar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#11 Inlägg av Maxx » 2006-06-11 22:23:34

Dolle89 skrev:Är alltså 944 lättare att få tag på i vettigt skick än en 924turbo??

En idiotisk fråga då då: Va är det för skillnad på 924turbo och 944??
Kalla mej dum..
Det finns betydligt fler 944:or än 924 turbo som inte är så vanlig även om det dyker upp en och annan till salu då och då.

Hur ska du få reda på något om du inte frågar? :roll:

Skillnaden mellan 924 turbo (eller 931 som den brukar kallas) och en tidig 944 är motorn, växellådan och karossen. Motorn i 931 är samma gjutjärnsblock på 2 liter som i 924 fast med ett annan topp, och turbo naturligtvis, plus en massa andra förändringar. Motorn i en 944 är på 2,5 liter och är i aluminium, blocket är i princip ena halvan av en 928-motor (V8.). Karossen är i grunden samma på alla 924/944 (och 968) men 944:an har breddningar över hjulhusen (liksom 968:an). Tidiga 944 och 931 har samma hjulupphängningar och bromsar, som t ex skivbromsar runt om vilket 924 inte har.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Dolle89
S-Poster
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-06-07 20:59:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Vimmerby
Kontakt:

#12 Inlägg av Dolle89 » 2006-06-11 22:25:02

Ok. vad kostar en 944 turbo/ s2?

Har en kontakr i tyskland som kan fixa snygga 17-19" fälgar billigt.
Vad tror du om 18"?? e det för maffigt?
Har läst på forumet att de va roligare att köra 924 än 944. Vad tycker du?
Tack igen för alla svar!
Övning ger färdighet

Dolle89
S-Poster
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-06-07 20:59:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Vimmerby
Kontakt:

#13 Inlägg av Dolle89 » 2006-06-11 22:27:51

Då tycker du alltså att jag ska sälja 924 o köpa 944?
Har inte kört min 924 så mycket än pga körkort. håller på att blinga upp den :lol: ..
Övning ger färdighet

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#14 Inlägg av Maxx » 2006-06-11 23:05:40

Dolle89 skrev:Ok. vad kostar en 944 turbo/ s2?
Kolla Blocket. Tänk på att de billigaste antagligen inte är de bästa, utan att det nog lönar sig att lägga på 10-20k för en bättre bil.
Har en kontakr i tyskland som kan fixa snygga 17-19" fälgar billigt. Vad tror du om 18"?? e det för maffigt?

Personligen skulle jag tycka att 18" är för maffigt. Dessutom blir däcken betydligt dyrare (läs snordyra). 16" med 205/55 skulle jag kolla på i så fall. Tänk på att det inte är samma bultcirkel till 924 som till 924 turbo och 944/968. 924 har fyra bultar, inte fem som alla andra porschar har. Bultcirkeln till 924 är 108/4, offset/ET är 33,8 mm.
Har läst på forumet att de va roligare att köra 924 än 944. Vad tycker du?
De är roliga allihopa skulle jag gissa. Jag kan bara jämföra 924 turbo och 944 S2 som är väldigt lika varandra men samtidigt väldigt olika. De är sköna att köra, ger mycket info genom ratten och är lätta att balansera.
Dolle89 skrev:Då tycker du alltså att jag ska sälja 924 o köpa 944?
Har inte kört min 924 så mycket än pga körkort. håller på att blinga upp den :lol: ..
Nej, jag tycker du ska behålla din 924! Ge den en ordentlig service, fixa det som behövs fixa mekaniskt, köp bra däck när du slitit ut de som sitter på nu (om de inte redan är slitna), polera och putsa den (så att tjejerna gillar den :wink: ) och tanka den full med bensin och kör! :D Kör, kör kör! Det är ju det som är roligast.

Sen kan du ju blinga till den om du verkligen vill och har pengar över till det.

Spara undan pengar till en 944 under tiden. Du bor antagligen hemma fortfarande närmaste åren utan att ha några större utgifter. Skulle du spara en tusenlapp per månad i tre år så har du 36.000:-. Då har du råd med en 944 i bra skick. (Snylta på föräldrar lönar sig alltid. :wink: )
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Dolle89
S-Poster
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-06-07 20:59:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Vimmerby
Kontakt:

#15 Inlägg av Dolle89 » 2006-06-12 14:11:48

Föräldrar är alltid bra att ha,, hehe..
Kontakten i tyskland sa att det fanns nått o köpa så att man får 5bult ist. nått som man bara satt på.

Ok. Man får köra några varv på stan med lite bling bling så får man nog några brudar på fall :D .hehe

Har en liten fråga till: Du vet ingen som har lite fräscha säten? mina är så fult tyg på men samtidigt e de juh skinn, vet du om det är svårt att sy på en tygremsa i mitten på sätena??

Vet du nått ställe med bra dekaler mm??
Tackar igen!
Övning ger färdighet

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare