2 Rod bearing Falilure 2,5L 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
kma
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche
Kontakt:

2 Rod bearing Falilure 2,5L 944

#1 Inlägg av kma » 2006-05-31 17:52:56

Er der nogen der ligesom jeg har ødelagt plejstangsleje (rod bearing)nr. 2 ved hurtig kurvekørsel på racerbane (Sturup raceway)? (langt venstre sving, se Paragon www.tech-session.com )

Jeg har en Racer 944 2,5l Na med coilovers front og rear + slicks

Vil med den nye motor prøve at sætte oil pan baffle (944.107.389.03) fra
944 S2 i olie sumpen samt en 944 crank Scraber
( www.crank-scrapers.com )og windage tray for at undgå at det går i stykker igen.

Har nogen erfaring med crankscraper / windage tray ???

Gode idears please !!!

Hilsen Kim M-A

Användarvisningsbild
headline
Addict
Kontakt:

#2 Inlägg av headline » 2006-05-31 22:25:42

Har ingen reell erfarenhet men har läst en del om det. Mitt 2:a vevstakslager var helt slut men dom andra fanns det mycket kvar att ta på när jag rev min motor. Har själv funderat på crank scraper, bafflat tråg, avskärmad oljepickup osv. Problemet verkar vara att det är ingen som riktigt vet varför problemet uppstår. Jag gissar att det är någon inbyggd defekt i veven som gör att det kommer lite mindre olja till 2:ans vevstakslager. Kanske vid alla körförhållanden men jag misstänker att det speciellt uppstår vid höga varvtal och möjligtvis i samband med att oljepickupen tar liiite luft vid hårda kurvor och liknande. Det är nog inggen dum idé att försöka säkerställa att oljepickupen suger olja i alla sammanhang med trix liknande ovan (lite extra olja i tråget rekommenderas även på flera ställen (det är ju det första och enklaste "fixet")

Sen finns det lite mer drastiska åtgärder och det handlar om att borra nya oljehål i veven. Här tvistas det en del. Tog upp det tidigare i denna tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... ight=crank

Personligen tycker jag man lika gärna kan göra det man kan så den inte riskerar att suga luft i alla fall.

Har nån erfarenhet av denna mod.? Bild

Är personligen skeptisk till att hänga på mer vikt i oljepickupen (min vibrerade av och den lär ju inte hålla längre med extra vikt) men den gör nog susen mot att suga luft.
Bild

Här har vi en skrapa:
Bild

Ni som plockar ut mycket effekt har ni koll/gjort något åt detta?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Skriv svar