944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
gurra
Sponsor
Inlägg: 3531
Blev medlem: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#1 Inlägg av gurra » 2005-12-27 13:22:21

Aktuell status, uppdaterad 2010-03-19

Säsongen är inte riktigt över men vinterplanerna är i full gång.
Det ser ut att bli en rätt hektiskt vinter :cry:
Det gäller mao att sätta igång i tid så att allt är klart till våren.

Modifieringar inför säsong 2010

Motor
En 3.0l 16v turbomotor ska byggs. Motorn baseras på en 968-motor med bibehållen variocam. Målet är en hållbar och responsiv motor. Kommer att köra lite högre komp och samma turbo så registret blir ca 3500-4000 rpm långt. Effekten bör hamna på 450+ hp @ 0,9 bar, 500+ @ 1,1 bar.
- PÅBÖRJAT

Bränslesystem
* Byta ut nuvarande Bosch 044 pump mot en FueLab pump och filter.
* Nya nylonomspunna bränsleslangar i AN8 från tank till pump till filter till motor.
* Uppgradera elkablaget till pumpen också


Chassi & fästen
* Nya bärarmar fram i chrome moly med utbytbara spindelleder justerade för bättre vinkel med låg bil - KLART
* Nya fjädrar - 650 lbs fram - KLART
* Nya fjädrar - 750 lbs bak - KLART
* 18mm spacers bak - KLART
* 7mm spacers fram - KLART
* Cornerweight & ny inställning.
* Nya semisolida fästen för motor och växellåda.


Bromsar
Effekt kräver bromsar.. Mina 322x32 mm big reds har inte räckt till, förhoppningsvis avhjälps det med rejält kylning.
Modifieringarna:
* Bygga rejäl bromskylning med 3" intag i fronten - 90% färdigt
* Isolerande material mellan kolvar och belägg (från KH Motorsport)
* Byta dammskydden plus ny vätska RBF660 osv...

Interiör / säkerhet
* Fullbur från Heigo. Pulverlackad illgrön :) - KLART
* Ombyggda stolsfästen osv för att få till bra position och justerbarhet. - KLART
* Nya mätarpaneler, kläs i svart alcantara - KLART
* Schroth 6-punktsbälten

Exteriör
* Ny motorhuv med kärna av karbon, stort integrerat luftutsläpp from Oreca Viper
* 968-speglar i glasfiber (viss lättning :))
* Bromsscoop i fronten - Färdiga för lack
* 968 vinge för att bli av med den fula gummivingen. Downforce får vänta till 2011

Motorstyrning/Mätare
* STACK bredbandslambda - KLART
* ProSport 60mm peak/warning-mätare för:
- Vattentemp
- Oljetemp
- Oljetryck
- EGT
- Bränsletryck
- Turbotryck - KLART

----------------------------------------------------------------------------------
GAMMAL INFO, POSTAD 2005-12-27:

Är lite sent ute med den här infon här, vissa av er kanske har läst på jänkeforumen men nu är det iaf dags att prestentera vinterprojektet för hemmapubliken :)

Det hela började i höstas då jag kände att det fanns 2 vägar att gå med Gröne Jägarn... Antingen anse den som "klar" och gå vidare med ett annat projekt. Eller att satsa fullt ut. Go Big or Go Home.
Det kloka (?) beslutet blev GO BIG och här är vad som är på gång nu under vintern...


Idolbild från i somras, Gröne Jägarn - 944 Turbo S -88:
Bild

Bilen lackades om för ett par år sen i Porsche Rainforest Green. Inget lätt beslut det här med färg men den gröna är lagom diskret och farlig.. På insidan har den en svart läderinteriör i nyskick.

Så vad kommer hända?? Hmm det är nog lättare att nämna det som inte kommer bytas ut eller byggas om :P

Chassi:
* Bilstein Escort Turbo Cup coilovers. Club Sport dämpning. Hypercoil fjädrar och Lindsey camber plates.
* Borttagna torsionsstavar
* Welmeister solida bussningar bak
* Powerflex bussningar fram
* 968 M030 kränghämmare, 30/19mm ställbar bak. Nya bussningar


Bromsar:
* 996 GT3/TT bromsok fram
* 993 TT skivor med gjutna hål och lösa nav. Nya brorrade skivor bak
* Lindsey anodiserade nav
* Stålomspunna bromsslangar
* Mintex C-tech belägg fram och bak
* Renoverade, blästrade och pulverlackade bromsok bak


Fälgar och däck:
* 18", inte bestämt vilka ännu
* Bridgestone RE540S R-däck.

Motor:
Aha... now börjar det RIKTIGT intressanta :)

Motorn blir ett samarbete mellan Revline Racing och Skunk Workz som är en norsk motorfirma.

Alla delar i motorn har beaktats och allt är framtaget och beräknat för att fungera optimalt och i harmoni med varandra.

Motorn blir fortfarande på 2.5 liter och med 8v topp.

Lite av godsakerna:
* Skunk Workz custom storventilstopp (N/A core)
* Skunk Workz custom kamaxel med solida lyftare
* Skunk Workz custom förstärkt block
* Skunk Workz intercooler
* Skunk Workz insug
* Garret GTxxR BB turbo
* Revline Racing special turbo installation
* Revline Racing custom downpipe och avgasarrangemang. 3" från downpipe och 2" från wastegate some går ihop till 4".
* DTA Fast P8Pro styrsystem med RR custom kabelhärva och givetvis mappas motorn av RR också
* Revline Racing oljekyl (25 raders Setrab)
* Revline Racing custom IC-rör
* Raceware bultar
* Spec lättviktssvänghjul i alu
* Spec Stage 3 lättviktskoppling

Relaterade delar :
* Nya sensorer etc överallt
* Nya packningar och vattenslangar överallt
* Broadfoot AC delete
* Balance shaft delete
* Keramiskt coatade grenrör och downpipe
* All lösa motordelar antingen polerade eller pulverlackade
* Nya motorfästen

Har glömt en massa så ny info kommer att läggas till löpande.

Målet med motorn:
Massvis med hästar på vanlig macksoppa... Massor massor :P


Blandade bilder:

Tomt...
Bild

Vad är ett garage utan en kalender?
Bild

Konst...
Bild

Ett par M44-motorer och en väldigt smutsig jägare
Bild

Extremt hög kvalitetskänsla på dessa grejer
Bild

Mer konst! Guldanodiserade grejer... vad kan vara vackrare??
Bild

Vibratorminimerare...
Bild

Ny hårdvara (detta kitt för kopplingen)
Bild

..tyska för "en helt ny snygg och läcker kritvit kylvattentank"
Bild

Huhu..
Bild

Samtliga kylarslangar...
Bild

Grymma kameror är nästan lika roligt som grymma bilar :)
Bild

Ahhh dessa guldanodiserade grejer alltså...
Bild

Solida bussningar..
Bild

Biltemabultar...eller inte
Bild

Lager lager lager
Bild

Hårdvara och sensorer
Bild

Spec koppling
Bild

Frisbee
Bild

Stop it
Bild

Skitigt block redo för rengöring...
Bild

Toppen enligt 2005' spec..mycket fint, men för rekordmål krävs rekordtopp, :twisted:
Bild

Ytterligare info kommer snart :twisted:
Senast redigerad av 33 gurra, redigerad totalt 2010 gång.

Användarvisningsbild
djungel-Jim
Turbo-Poster
Inlägg: 696
Blev medlem: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av djungel-Jim » 2005-12-27 14:06:22

Härliga prylar!! :D Jag ser fram emot att se bilen på räserbanorna i vår! Lycka till i mekandet :)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25388
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#3 Inlägg av patand » 2005-12-27 16:57:52

Hoppas vi får fortsätta följa bygget i ord och bild! Spännande! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Fredrik C
Addict
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Katrineholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Fredrik C » 2005-12-27 17:26:22

Fina bilder! Ska bli kul att följa bygget :D .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Användarvisningsbild
Joakim
Forum founder
Inlägg: 1248
Blev medlem: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Ort: Linköping
Kontakt:

#5 Inlägg av Joakim » 2005-12-27 17:33:55

Jag älskar bilder :)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Adde_k
Turbo-Poster
Inlägg: 969
Blev medlem: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Halmstad
Kontakt:

#6 Inlägg av Adde_k » 2005-12-27 18:27:27

man kan dreggla för mindre ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Användarvisningsbild
Frejkan
Carrera-Poster
Inlägg: 376
Blev medlem: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm, Falun
Kontakt:

#7 Inlägg av Frejkan » 2005-12-27 22:52:11

ojoj, läckert! En fråga: var bilen sänkt på bilden från i somras?

/Fredrik
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

Användarvisningsbild
gurra
Sponsor
Inlägg: 3531
Blev medlem: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av gurra » 2005-12-28 00:11:44

Mer bilder kommer snart :)

På bilden har bilen standard M030 chassi som är nerskruvat max fram och justerade stavar bak. Precis lagom lågt!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
gurra
Sponsor
Inlägg: 3531
Blev medlem: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av gurra » 2005-12-28 12:51:21

Några nya bilder :)

Alla delar som ska återanvändas genomgår en invecklad rengöringsprocess... Tyvärr innebär de flesta stegen ömma händer ;)

Bärarmar o smått o gott
Bild

Bakdäcken... får se hur länge de håller på high boost läge hoho...
Bild

Rengjort och delvis nerplockat motorblock snart redo för Skunk Workz i Norge att sätta tänderna i
Bild
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
gurra
Sponsor
Inlägg: 3531
Blev medlem: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av gurra » 2005-12-29 12:23:45

Lite nya bilder på chassigrejer och blandade delar.

De eftertraktade 968 M030 kränghämmarna med nya bussningar:
Bild

Främre kränghämmaren är galet tjock med sina 30mm...
Bild

19mm bakre kränghämmare ställbar i 3 lägen.
Bild

Lindsey Racing head steam kit. Några teorier gör gällande att det finns en kylvattenficka ovanför 4-e cylindern som inte har något flöde vilket gör att det samlas ånga där. Det är givetvis förödande för kylningen och detta lilla kit ventilerar detta hålrum.
Bild

Vem kan räkna antalet packningar på denna bild?? Vinnaren får en åktur i bilen :d=:
Bild

Mäktiga paket med godsaker från Bilstein och Hypercoil
Bild

En fram- och en bakdämpare
Bild

Närbild av botten på framdämparen. Det har sagts förr men det måste nog sägas igen... kvalitén är enormt hög på dessa grejer!
Bild

Närbild av övre fjädertallriken på bakdämparen
Bild
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
emm
Addict
Inlägg: 3901
Blev medlem: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Ort: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Kontakt:

#11 Inlägg av emm » 2005-12-29 12:30:22

herregud :shock:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Dea
Addict
Inlägg: 1746
Blev medlem: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Göteborg
Kontakt:

#12 Inlägg av Dea » 2005-12-29 12:31:54

Ahhrghhh, jag klarar inte mer... ren bilporr.... och jag som har tight budgtet i år...

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6021
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#13 Inlägg av Maxx » 2005-12-29 14:26:50

42 packningar? :mrgreen:

(42 is the answer to life, the universe, and everything)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Användarvisningsbild
Adde_k
Turbo-Poster
Inlägg: 969
Blev medlem: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Halmstad
Kontakt:

#14 Inlägg av Adde_k » 2005-12-29 19:54:49

själv gissar jag på X antal packningar ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Användarvisningsbild
gurra
Sponsor
Inlägg: 3531
Blev medlem: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av gurra » 2006-01-04 16:55:10

Hehe tror faktiskt det är runt 75 packningar..

nya bilder :)

det är tänkt att dessa rör nån gång ska bilda 1...
Bild

4" Magnaflow ljuddämpare i rostfritt
Bild

En bild för alla ricers :P
Bild

Och äntligen... provmontering av respiratorn på extramotorn :twisted:
Bild
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare