Svänghjul utan markering ??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
DJ
NA-Poster
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Linköping
Kontakt:

Svänghjul utan markering ??

#1 Inlägg av DJ » 2005-10-11 12:17:19

Hej!

Skulle ställa tändningen på 24:an och blinkade med tändinställningslampan mot svänghjulet genom den lilla gluggen utan att hitta nån markering. Hur jag än vred på fördelaren (tills den gick uselt åt båda hållen) så kom det aldrig fram nån markering. :(

Antingen så har jag fel svänghjul (med markering åt nåt annat håll) eller så har någon tidigare ägare lyckats montera svänghjulet fel om det är möjligt.

Min bästa nuvarande idé, som föddes nyss och är obeprövad, är att nolla motorn via markeringen på kamdrevet (hur exakt det nu kan vara, kammen sitter troligtvis inte exakt rätt mot svänghjulet), sedan måla nollmarkeringar på remskivan och kamremskåpan samt en 10-gradersmarkering som mäts ut med gradskiva.

Vad tycker ni om förslaget?
Har ni nån bättre idé?

Uffe L
S2-Poster
Inlägg: 230
Blev medlem: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Ort: Linköping
Kontakt:

#2 Inlägg av Uffe L » 2005-10-11 18:09:19

Hej!

Inte för att jag nu kommer att tillföra något men jag har också stått och lyst mot svänghjulet på den bilen och kännt mig som ett fån... ;) Vill dock minnas att det senare befanns finnas markeringar där, men ganska dolda av smuts. Kan tro att tidigare ägaren kommer in med en kommentar om det.

Om det sitter felmonterat så borde det ju iaf vara möjligt att leta efter markeringarna om du ber någon vrida veven ett varv, sakta, och hela tiden kika på svänghjulet. De borde ju gå att hitta då. Vet iofs inte vad du ska med den vetskapen till men det kan ju vara kul att veta...

M.v.h. Uffe

Användarvisningsbild
Pär Hylander
Raceputte
Inlägg: 4392
Blev medlem: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Laholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Pär Hylander » 2005-10-11 19:35:22

Det kan vara attans svårt att se. Försök att ställ den med ettan i TDC och lys med ficklampa samt vrid motorn lite framåt/bakåt för hand med spärrnyckel på remskivans mutter.

Jag trodde inte jag hade ngra markeringar mitt svänghjul först heller ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Inlägg: 2255
Blev medlem: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Ort: Kumla
Kontakt:

#4 Inlägg av 944_Driver » 2005-10-11 20:48:29

Samma här, har letat märken på olika maskiner utan att se något förän efter rengörning och letande. 944:ans TDC-märke är löjligt litet och svårt att se.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#5 Inlägg av patand » 2005-10-12 12:06:57

Jag måste haft tur, eller bra ögon, eller ovanligt rena svänghjul... hade inga som helst problem varken på NAn eller Turbon att hitta markeringarna... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Magnus K
Turbo-Poster
Inlägg: 660
Blev medlem: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Linköping
Kontakt:

#6 Inlägg av Magnus K » 2005-10-19 21:00:39

Daniel, det finns markeringar men de är mycket otydliga. Om du letar bland mina gamla inlägg här så kommer du nog finna en exakt kopia av ditt inlägg... Tyvärr. :(

Mvh
Mangan

Användarvisningsbild
DJ
NA-Poster
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Linköping
Kontakt:

#7 Inlägg av DJ » 2005-10-19 21:30:46

Magnus K skrev:Daniel, det finns markeringar men de är mycket otydliga. Om du letar bland mina gamla inlägg här så kommer du nog finna en exakt kopia av ditt inlägg... Tyvärr. :(

Mvh
Mangan
Jaha, bra! Då kan jag ju leta rätt på det och bättra på med lite tippex :D

Användarvisningsbild
Magnus K
Turbo-Poster
Inlägg: 660
Blev medlem: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Linköping
Kontakt:

#8 Inlägg av Magnus K » 2005-10-20 12:24:15

Hoppas de stämmer med nollning av motorn också. ;)

Jag testade som du antagligen gjorde med tändinställningslampa men såg inget alls. Sen vred jag runt motorn med handkraft lite åt gången skrapade av allt bös från svänghjulet och se, där fanns lite markeringar.

Dock kom jag aldrig så långt som till att fylla i markeringarna, därtill var jag för lat... :(

Mvh
Mangan

Användarvisningsbild
931Melander
Addict
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Ort: Piteå
Kontakt:

sv¨ry

#9 Inlägg av 931Melander » 2005-10-21 20:21:42

Ett tips är att dra upp motorvarvet lite så "står" markeringen lite mer still.
Den kan ju flexa lite på tomgång och då är markeringen inte exakt stilla.
Kan kanske ha med vacuumstyrningar o lfttryck att göra också.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=20686
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: sv¨ry

#10 Inlägg av patand » 2005-10-22 10:32:30

931Melander skrev:Ett tips är att dra upp motorvarvet lite så "står" markeringen lite mer still.
Ska man ställa tändningen så skall ju det ske vid ett visst motorvarv... inte så smart att då öka varvet... :roll: Men för att bara hitta markeringen så kan det ju funka... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
931Melander
Addict
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: sv¨ry

#11 Inlägg av 931Melander » 2005-10-22 21:16:11

patand skrev:
931Melander skrev:Ett tips är att dra upp motorvarvet lite så "står" markeringen lite mer still.
Ska man ställa tändningen så skall ju det ske vid ett visst motorvarv... inte så smart att då öka varvet... :roll: Men för att bara hitta markeringen så kan det ju funka... :)
Japp, menar för att hitta markeringen, sedan tror jag att man ska kolla turbon med ökat varvtal för att se så tändförställningen funkar i ordning?
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=20686
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Användarvisningsbild
DJ
NA-Poster
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Linköping
Kontakt:

#12 Inlägg av DJ » 2005-10-24 07:43:02

Jag har letat och hittat markeringarna, de var inte så otydliga.

Den stora anledningen till att markeringarna inte hittades var att vid svänghjulets nolla står fördelaren och kammen enligt bilderna som jag inte lyckas bifoga :x , så de ligger i garaget, klicka på mitt garage för att se på dem.

Helt klart har någon cylinder kompression vid svänghjulets nolla, frågan är bara vilken cylinder. Tvåan??

(Tänkte inte igår på att jag kunde provat att ställa tändningen med lampan kopplad på tvåans cylinder istället, för att se om det skulle ge nån vettig ledtråd.)

Om svänghjulet står rätt, så står kammen åt skogen fel.
Det faktum att bilen går skapligt bra talar lite mot det.

Nästa spår blir nog att ta bort ett stift, stoppa ner en lång mejsel och kolla vilken cylinder som har komp vid svänghjulets nolla.

Eller finns det nåt man borde kolla först?

/Daniel

Användarvisningsbild
Magnus K
Turbo-Poster
Inlägg: 660
Blev medlem: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Linköping
Kontakt:

#13 Inlägg av Magnus K » 2005-10-24 08:15:46

Jag och Uffe L testade att koppla tändlampan till alla 4 olika tändkablarna men fick inte fram nån markering ändå...

Så det bästa är nog att använda "peta genom t-stiftshålet"-metoden, tror jag...

Vet inte hur remhjulet på kamaxen sitter fast, går det att montera det fel måntro? (Jag kom aldrig så långt som till motorfix...)

Mvh
Mangan

PS
Daniel, har du kvar mitt nummer och har frågor är det bara att ringa! :)
DS

Användarvisningsbild
DJ
NA-Poster
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Linköping
Kontakt:

#14 Inlägg av DJ » 2005-10-24 09:22:22

Magnus K skrev:Jag och Uffe L testade att koppla tändlampan till alla 4 olika tändkablarna men fick inte fram nån markering ändå...

Så det bästa är nog att använda "peta genom t-stiftshålet"-metoden, tror jag...

Vet inte hur remhjulet på kamaxen sitter fast, går det att montera det fel måntro? (Jag kom aldrig så långt som till motorfix...)

Mvh
Mangan

PS
Daniel, har du kvar mitt nummer och har frågor är det bara att ringa! :)
DS
Remhjulet/kammen "borde" ha en kil. Det har i alla fall VW-bilarna som har liknande remhjul. I så fall kan man inte sätta kammen fel mot remhjulet.
Kammen och fördelaren står lika fel ungefär, d.v.s. ungefär vid lämplig position för komp & tändning på 2:ans cylinder.

Remmen bör inte ha kuggat över så långt. 90 grader på kammen/fördelaren blir 180 grader på vevaxeln...
Då skulle nog inte motorn gå alls...


/Daniel

Användarvisningsbild
931Melander
Addict
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Ort: Piteå
Kontakt:

kåpa

#15 Inlägg av 931Melander » 2005-10-24 17:28:19

DJ skrev:Jag har letat och hittat markeringarna, de var inte så otydliga.

Den stora anledningen till att markeringarna inte hittades var att vid svänghjulets nolla står fördelaren och kammen enligt bilderna som jag inte lyckas bifoga :x , så de ligger i garaget, klicka på mitt garage för att se på dem.

Helt klart har någon cylinder kompression vid svänghjulets nolla, frågan är bara vilken cylinder. Tvåan??

(Tänkte inte igår på att jag kunde provat att ställa tändningen med lampan kopplad på tvåans cylinder istället, för att se om det skulle ge nån vettig ledtråd.)

Om svänghjulet står rätt, så står kammen åt skogen fel.
Det faktum att bilen går skapligt bra talar lite mot det.

Nästa spår blir nog att ta bort ett stift, stoppa ner en lång mejsel och kolla vilken cylinder som har komp vid svänghjulets nolla.

Eller finns det nåt man borde kolla först?

/Daniel
Lyft av kåpan för kamaxeln så ser du på lyftarna vilken cylinder som har tändning vid svänghjulsmarkeringen.

Stoppar du en mejsel i tändstiftet går oxå, dock kan motorn stå ett helt varv fel eftersom att motorn går två varv på ett kamaxelvarv...

Detta torde inte vara fallet eftersom att motorn går skapligt.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=20686
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Wahl944