Vässa kamen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Dontus
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2004-12-27 09:41:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Södertälje
Kontakt:

Vässa kamen

#1 Inlägg av Dontus » 2005-01-28 17:20:01

Har varit i kontakt med Enem i sthlm för att kolla om de kunde vässa kamen till min 944 N/A 83 lite.
Svaret var som väntat att de skulle gå hur bra som helst.

Problemet är att jag inte har en susning om hur jag ska montera bort den och hur jag ska få dit den igen med att inställningarna blir rätt.
Hur svårt är det att göra det?
Nån som gjort eller tänker göra som har lite bilder kanske?
eller en nära boende "vän" som kan ge en hjälpande hand...

Tänkte att de är dax att byta kamrem i samma veva oxå, tror inte att jag skulle lyckas med det själv heller för den delen.

Bör man plana toppen i samband med att man byter kamaxel o är i motorn o donar?


Mvh
Pontus

944 N/A -83

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#2 Inlägg av patand » 2005-01-28 22:10:57

Hur mycket skulle det kosta att få enem att slipa kammen? *bara nyfiken*

PS. Jag bor nära... men vet inte någe mer än du om detta tyvärr. DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Dontus
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2004-12-27 09:41:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Södertälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Dontus » 2005-01-28 22:58:31

De ville ha 2308:- inkl moms + pengar för att frakta grejen till dig. Men för oss som bor i sthlms området så kan man ju åka dit med den o sedan hämta den när de är klara.
Enem ligger i saltsjö-boo ca 5 mil från stälje.

Vore skoj att träffas o snacka lite idéer. Får höras när de e dax att ta ut pärlorna =)


Mvh
Pontus

944 N/A -83

Användarvisningsbild
Porrsche
Turbo-Poster
Inlägg: 409
Blev medlem: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Ort: Sollentuna
Kontakt:

#4 Inlägg av Porrsche » 2005-01-29 10:36:08

Eftersom det är så nära, hör om de kan ta & göra hela jobbet, kamremsbyte & allt eftersom du ändå inte vill göra det själv.

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Användarvisningsbild
Dontus
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2004-12-27 09:41:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Södertälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Dontus » 2005-01-29 11:33:45

Jag frågade dom om de kunde ta ur kamen o sätta dit den igen. Och de var något de inte gjorde normalt sett så de skulle bli ett jobb som de fick göra per timme... vet inte hur lång tid de tar att göra det men om någon i närheten visste hur man gjorde o de inte är för jobbigt så hade man ju själv kunna lärt sig det oxå.. Men visst är det ett alternativ
Pontus

944 N/A -83

Användarvisningsbild
931Melander
Addict
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Ort: Piteå
Kontakt:

plana toppen!

#6 Inlägg av 931Melander » 2005-01-29 22:20:32

Att plana toppen i samband med ett kamaxelbyte är i storleksordningen ca. 10 ggr större jobb.
Kamaxeln demonteras "utifrån" , man behöver inte dela motorn, ska man av med toppen och plana den så måste hela toppen isär också.
Räkna med ca. 15000 kr för att leja bort ett sådant jobb.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=20686
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Tomas
Addict
Inlägg: 1184
Blev medlem: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Ort: Boden
Kontakt:

#7 Inlägg av Tomas » 2005-01-30 01:11:05

Har ingen aning om vad som funkar på en 944N/A men normalt är ju kompressionshöjning en av de viktigare åtgärderna vid trimmning.
Sensmoralen i detta tror jag är att om man vill öka effekten ska man tänka efter före och räkna på vad det kommer att kosta när man är klar och jämföra det med att byta bil.
944->944S->944S2 osv.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#8 Inlägg av patand » 2005-01-30 22:10:22

Dontus skrev:Vore skoj att träffas o snacka lite idéer. Får höras när de e dax att ta ut pärlorna =)
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Dontus
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2004-12-27 09:41:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Södertälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Dontus » 2005-02-02 16:06:46

har hittat en kille som ville hjälpa till med att ta ur kamen o byta kamrem... så när lönen kommer i februari bär det iväg... ska bli skoj när de väl sitter i.

ngn som har en aning om hur mycket mer prestanda man kan förvänta sig?

mvh
Pontus

944 N/A -83

Användarvisningsbild
Dan Hovang
Carrera-Poster
Inlägg: 314
Blev medlem: 2004-04-15 22:41:21
Kontakt:

#10 Inlägg av Dan Hovang » 2005-02-02 18:51:35

Dontus skrev:ngn som har en aning om hur mycket mer prestanda man kan förvänta sig?
Det är väl också en fråga om vilken typ av prestandaökning man får. Man kan ju offra effekt på låga varv mot hög effekt på höga har jag förstått.

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg: 580
Blev medlem: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Ducati » 2005-02-03 08:52:05

Vad är det för kille du har hittat??
skulle nämligen behöva byta kamrem också....
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
Dontus
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2004-12-27 09:41:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Södertälje
Kontakt:

#12 Inlägg av Dontus » 2005-02-03 10:39:59

En kille på jobbet kände att han ha de så pass mycket kunskap så att han kunde fixa det år mig. Har ju haynes verkstads manual så är de några problem kan man ju alltid kolla i den.
Pontus

944 N/A -83

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg: 580
Blev medlem: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Ducati » 2005-02-03 12:10:53

om du är med vid bytet, ta lite kort och skriv ner lite anteckningar.
Ska kanske försöka mig på bytet själv
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
Dontus
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2004-12-27 09:41:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Södertälje
Kontakt:

#14 Inlägg av Dontus » 2005-02-03 13:25:05

jo då jag hade tänkt att vara med.. operationen sker ju i mitt garage =)
Ska ha kameran redo när vi lyfter ur kamen samt byter kamrem...

tänkte köpa kamrem + spännare på mekonomen... funkar de lika bra som orginal?
vad kostar en kamrem hos porsche center?

mvh
Pontus

944 N/A -83

Användarvisningsbild
broberg
Addict
Inlägg: 2069
Blev medlem: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Kontakt:

#15 Inlägg av broberg » 2005-02-03 13:34:59

Tomas skrev:Har ingen aning om vad som funkar på en 944N/A men normalt är ju kompressionshöjning en av de viktigare åtgärderna vid trimmning.
Sensmoralen i detta tror jag är att om man vill öka effekten ska man tänka efter före och räkna på vad det kommer att kosta när man är klar och jämföra det med att byta bil.
944->944S->944S2 osv.
Ibland är resan viktigare än målet.

*kompressor konvertering är dyrt, men bra mycket roligare när man får pilla ihop det själv* :twisted:
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare