944 -85B

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Kangaroo
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche
Kontakt:

944 -85B

#1 Inlägg av Kangaroo » 2009-11-16 01:47:10

Bild
Foto: Niklas Falk

De senaste åren har mest varit en väntan på att få den där rosa lappen i händerna. För hålla sig sysselsatt under tiden har många timmar spenderats på annonssidor för att hitta den bil som man skulle köpa när den där speciella dagen fallit in. Det finns så mycket där ute. Alla rimliga och ordinära förstabilar föll tidigt. En Ford Scorpio, en Volvo 740 eller något annat med samma sportighet och banåkapotential var inte ens att tänka på. En 911a från 80-talet eller kanske en E30 M3 har hög dragningskraft, men däremot med en prislapp och driftskostnader som skulle skrämma bort den mest välbärgade av 18-åringar. Försäkringarna ska vi inte ens tänka på.

Nej, det behövde vara något med banåkapotential, som inte smälter in på den lokala stormarknadens parkering och som har en prislapp som inte tvingar mig till nudlar de nästkommande åren (det löser nog CSN på egen hand). Då blev genast urvalet lite snävare. Det fanns egentligen bara en bil som passade in på hur jag ville ha det. En Porsche 944.

Djupt in i de småländska skogarna hittades ett exemplar, som framför allt hade rätt prislapp, men som också såg ut att vara i hyggligt skick. Dessutom endast 14000 mil på 25 år känns helt acceptabelt. Visst, elfel finns det väl några av och sedan så immar rutorna igen för snabbt och för ofta, men förutom några småfel så är den i dugligt mekaniskt skick. Som sig bör med en 944 så finns det heller inte någon rost.

Målet med den här bilen är helt enkelt ha så roligt som möjligt på banträffar och konbanekörningar. Några problem måste åtgärdas. En bakre ljuddämpare (som någon tidigare ägare inte ville ha kvar) måste monteras. Växelspaken känns lite slapp, trots att lägena är distinkta. Några stötdämpare har antagligen sett sina bästa dagar, förhoppningsvis kan det åka på lite coilovers rätt snart. Spacers (som synes) och banåkafälgar måste skaffas. Lite elfel finns också som sagt. Sedan självklart R-däck, bättre belägg, sitta-still-stol och annat som man måste ha. Längtar mycket till våren och att få ge sig ut på banorna!
Senast redigerad av 2 Kangaroo, redigerad totalt 2009 gång.
Emil Sällberg

Användarvisningsbild
marazas
S2-Poster
Kontakt:

#2 Inlägg av marazas » 2009-11-16 13:58:13

Grattis!

Användarvisningsbild
Tjonken
S2-Poster
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Kontakt:

#3 Inlägg av Tjonken » 2009-11-16 15:22:09

Välkommen till 944-träsket!
Härligt med en 944 till i Linköping!
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

Kangaroo
S-Poster
Kontakt:

#4 Inlägg av Kangaroo » 2009-11-19 21:18:10

Tack så mycket!

Nu till dagens fråga. Hur *censur* svårt kan det vara att sätta dit en ny bakre ljuddämpare. Jo, väldigt visar det sig.

Först och främst så upptäcker vi att det saknas lite gummiupphängningar. Detta för att jag inte hade koll på hur många som behövdes utan beställde en av varje som fanns hos Utzon (tillsammans med ljuddämparen) då jag trodde att det var uppsättningar det räknades med. Det skulle ju ändå gå att lösa provisoriskt.

Av med det gamla utan problem. Sen upp med det nya. Första oj då, drivaxel i vägen. Aja, den var lätt att få bort. Nästa oj var att bultarna för att koppla ihop främre ljuddämparen med bakre var lite korta. Aja, Biltema har öppet i en halvtimme till. Just innan min far skulle sticka iväg till Biltema så upptäcker jag att drivaxeln inte går att trycka upp till sin plats under ljuddämparen. Trycker man upp ljuddämparen så mycket det går så får man ändå inte plats med någon drivaxel. Alltså, själva ljuddämparen är för stor. Jaha, bara att packa ihop då. Satte på det gamla, raka, fulmekade röret och åkte hem.

Gummit som man skulle sätta upp röret med såg också helt fel ut med tanke på hur det såg ut på bilen (som krokar på min bil, en framme vid skarven och två längre bak) och hur ljuddämparen såg ut. Det skulle nog ha passat bra på bilen, men inte på ljuddämparen. Såg att artikelnumret som fanns på dämparen började på 924. Tänkte inte vidare på det med tanke på att bilarna ju trots allt delar några delar, men det kan ju vara en orsak.

Är det någon som kan komma på ett uppenbart fel som man har gjort eller är det helt enkelt så att det är fel ljuddämpare?

Usch och fy. Skruva gamla bilar. Inget ska gå smidigt. ;)
Emil Sällberg

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 -85B
Kontakt:

#5 Inlägg av Patrik Börjesson » 2009-11-19 21:22:39

Det låter som du har fått fel dämpare, ring Utzon och konsultera.

Fick du fart på Värmen i bakrutan eller hade Tidigare ägare fixat det när du köpte? funkade nämligen inte när jag provkörde.
Lyckats torka ur bilen?

Kangaroo
S-Poster
Kontakt:

#6 Inlägg av Kangaroo » 2009-11-19 21:28:27

Värmen i bakrutan är inte igång än. Bilen börjar torka upp känns det som. Har inget garage till den så it's a slow process.

Det som känns lite lurigt är ju att den ser precis ut som hans produktbild till dämparen. Det spelar heller ingen roll om det är en bil innan 85 eller efter. Det är tydligen samma ljuddämpare enligt Utzons hemsida. Blir inte helt klok på detta.
Emil Sällberg

Användarvisningsbild
Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Kontakt:

#7 Inlägg av Mats Jacobsson » 2009-11-19 21:33:18

Vi får snart skaffa os ett 944 garage här i Linköping :) Nu börjar vi bli några stycken.
Någon son vet om ett bra tillhåll för flera Porschar?
Fälgar för banåkning kan jag nog ha till dej. 16" Telefon 4 st liggande som jag nog inte kommer att använda, när du ändå skall skaffa spacers till dom fälgar du har.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Användarvisningsbild
Mats Jacobsson
Addict
Kontakt:

#8 Inlägg av Mats Jacobsson » 2009-11-19 21:36:46

Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Kangaroo
S-Poster
Kontakt:

#9 Inlägg av Kangaroo » 2009-11-19 21:46:36

4 st 16" telefon? Låter utmärkt! Spacers var det ja. Försöker få tag i några som fungerar bra med pinnbultar. Någon som vet var man ska leta?

Ja, ett garage för 944or vore trevligt. Helt klart. Tyvärr ska väl inte jag vara Linköpingsbo i mer än cirka ett år till, men det vore ju trevligt.

Bifogar en bild som kanske förklarar mitt problem bättre. Lyckades inte ta en bild med ljuddämparen på "plats" och allt. Tycker att det är lite väl smalt mellan drivaxel och värmeskölden. Är det så att man ska ta bort värmeskölden kanske?

Mats: Precis så!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Emil Sällberg

Användarvisningsbild
Mats Jacobsson
Addict
Kontakt:

#10 Inlägg av Mats Jacobsson » 2009-11-19 22:12:27

Jag har aldrig tagit bort en drivaxel när jag har bytt avgassystem.
Det är inte tänkt att ta bort värmeskölden.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Kangaroo
S-Poster
Kontakt:

#11 Inlägg av Kangaroo » 2009-11-19 22:37:34

Nej, då måste ju något vara helt galet. Oh well, det löser sig väl säkert så småningom. Har skickat PM ang. fälgarna!
Emil Sällberg

Kangaroo
S-Poster
Kontakt:

#12 Inlägg av Kangaroo » 2009-11-20 10:54:58

Jag tror att problemet kan vara me, myself and I den här gången. Blev lurad av hur det hemsvetsade rör som sitter på nu var monterat. Det sitter draget över drivaxeln. När man har bilen uppe på en lyft så ser det inte fullt så trångt ut mellan och det ser lite dumt ut att dra avgassystemet under, men det är ju så man ska göra.

Monteringsdetaljer saknas för att tanken är väl att man ska ta de delarna från sitt gamla avgasrör, det avgasrör som inte finns. Aja, nytt försök ikväll. Så går det när man inte tänker till en gång extra och någon har varit där innan och pillat. Någon gång ska man väl lära sig, antar jag.
Emil Sällberg

Kangaroo
S-Poster
Kontakt:

#13 Inlägg av Kangaroo » 2009-11-20 19:25:57

Ett klassiskt fall av "Gör om, gör rätt" visade det sig. Hissade upp bilen så att bakhjulen inte hängde ner. Sen var det mycket lättare än igår. Visserligen sitter allt med Biltemaupphängningar just nu, men det funkar lika bra som original känns det som just nu.
Emil Sällberg

Kangaroo
S-Poster
Kontakt:

#14 Inlägg av Kangaroo » 2009-12-01 02:35:05

Right, smekmånad över. Kul bil för all del, men de problem som finns är blir mer och mer uppenbara. Det mest plågsamma vid inköp, saknaden av ljuddämpare, är som sagt ordnat med en ny. Listan över problem som finns kvar är dock fortfarande rätt lång. Dessutom måste ju bilen bli bättre än original för att ha något att göra på banorna.

Jag har en dryg månad kvar av sysslolöshet och målet är att hinna med så mycket som möjligt av listan. Tror knappast att allt ska bli gjort för den delen, men så mycket som möjligt.

Chassi: Stötdämparna är slut. Vill också uppgradera för banåka. Det blir nog tyvärr gula Konis. Skulle helst ha coilovers, men har inte hittat något för runt/drygt 10' som känns rätt. Tips?

Spacers: Mantons spacers (http://www.manton.se/) känns bäst just nu. Någon med erfarenhet av dessa?

Motor: Helt enkelt en god service och en liten uppgradering av ECUn borde vara nog.

Bromsar: Nya belägg för bana. Tips på vilka? Funderar på PFC07. Stålomspunna slangar också.

Andra problem: Vid en lite mer inspirerad tur i helgen så kändes styrningen något vag. Måste kolla bussningar och dylikt så att det inte glappar någonstans. Likaså växelspaken är lätt diffus. Lägena är distinkta, men när man väl är i läget så kan man flytta runt spaken ett "läge" i sidled utan att något händer. Växelkors är beställt, hoppas att det hjälper.

Undrar om det kan vara så att något motorfäste är på upphällningen. Det är lite för mycket vibrationer i kupén.

Elfel finns det mängder av. Ett ormbo bor under rattstången (en blandning av larm och klåfingriga ägare). För tillfället känns det som jordfel någonstans. Till exempel så fungerar bara förbrukningsmätaren och 12V-uttaget när knappen för elbakrutan är på, interiörlampan är "på" (glöder endast lite lätt) och förardörren är stängd. Dessutom strular larmet lite. Var hittar man kopplingsscheman?

Banåkaförbredelser: R-däck. Toyo R888 lutar det mot. Lite personlig utrustning. Letar också sitta-still-stol för en rätt så lång och stor (189/94) man. Tips?
Emil Sällberg

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 -85B
Kontakt:

#15 Inlägg av Patrik Börjesson » 2009-12-01 19:24:58

el-schema finns här http://patandracing.se/ och under dokument.
Patand här på forumet som har den sidan. Mycket bra.

Lycka till!

Skriv svar