Nybörjarfrågor 944

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Skriv svar
Meddelande
Författare
iqbad
NA-Poster
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-07-20 19:47:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Bergen
Kontakt:

Nybörjarfrågor 944

#1 Inlägg av iqbad » 2009-07-20 20:05:12

Hej! Jag håller på att fundera på att skaffa mig en lite billigare bil att ha i Norge där jag bor just nu. Tyvärr så måste jag köra hem min s2000 till Sverige snart då man inte får ha en svensk bil här hur länge som helst.

Bilar är dyra i Norge och därför skulle det vara skönt med en bil som inte tappade så mycket i värde. Jag har därför funderat på en lite äldre porsche. Jag är total nybörjare då det gäller dessa bilar, men tänkte att jag kunde skriva några frågor som kanske kan hjälpa mig till att bli lite mer påläst.

Jag är inte rädd för att meka och har byggt vassa motorer och bilar förr, men aldrig porsche som sagt.

Jag funderar alltså på en 944 av något slag (ej cab).

1. Motor:

Vad är det för styrsystem på 163hk varianten? K-jet mekanisk? Har den elektronisk tändning eller brytare etc?

Vad har turbomodellerna för styrsystem? Finns det några som har LH-jettronic?

Hur är hållbarheten på dessa motorer? Hur är tillgången på delar? Hur pass dyra är delarna? Om motorn skulle rasa, vad pratar vi för summor att köpa en ny? Eller är det bättre att stoppa i nån billigare annan motor?

2. Växellåda
Vad är det för fabrikat på de manuella växellådorna? ZF? Getrag? Finns det andra bilar som har lådor som passar?

3. Chassie
Är det vanligt med rost på 944? Finns det speciella ställen man bör kontrollera?

4. Bromsar etc.
Vad är det för bultmönster på 944? Finns det andra bilar som har bromsar som passar?

5. Övrigt
Är det nåt annat som jag bör veta om angående 944? Finns det nån totalguide som man bör läsa, typ med standardfel och sådant.

Tacksam för svar!
Honda s2000 -04

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#2 Inlägg av patand » 2009-07-20 20:19:40

1. Motronic, dvs elektronisk tändning utan brytare. Moderna pjäser de däringa 944orna seru. :) 924 däremot har k-jetronic (med eller utan brytare beroende på årsmodell). Turbomodellerna av 944 har också Motronic. Ingen som har LH-jetronic.

Hållbarheten är mycket bra överlag. Många bilar som piskas hårt på bana och bara går och går. Tillgången på delar är mycket bra. Inte alltid dyrt och inte alltid billigt (kolla här t.ex: www.utzon.se så kan du bilda dig en egen uppfattning om priser för olika delar). En NY motor går nog på 80 tusen eller något sådant... men det är ju ingen vettig människa som köper en NY motor till en 15-20 år gammal bil. En fungerande begagnad motor får du för 5-10 tusen typ beroende på skick osv. Ingen mening att byta till en annan motor anser jag.

2. Audi (vet inte vilken tillverkare som stod bakom egentligen)

3. Nej, nej

4. 130/5 i stort sett bara porsche med det bultmönstret (iaf som jag känner till). Varför vill du ha andra bromsar? Porsche har mycket bra bromsar original som räcker gott och väl till för originaleffekten! Svaret är nog nej i vilket fall angående andra bromsar...

5. Ja... köper du en är du fast i träsket och vill antagligen ha fler porsche senare i livet... farligt... ;) Standardfel finns ju knappt, det är mest det allmänna skicket och givetvis serviceläget på det objekt man kollar på som är det viktiga. Visst finns det standardfel (som t.ex glapp i tändningslåset på 944or innan 85 med gamla inredningen) men det är ju mest bara småsaker och oftast lätt ordnat.

Du bör också veta att detta forum är helt outstanding när det gäller att få hjälp med fel och frågor kring dessa bilar. Du har hittat helt rätt och när du väl köpt din 944a så kommer du ha mycket glädje och nytta av all kunskap som finns samlad här! :)

Välkommen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4316
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor 944

#3 Inlägg av Erol » 2009-07-20 20:25:03

iqbad skrev:Jag funderar alltså på en 944 av något slag (ej cab).

1. Motor:

Vad är det för styrsystem på 163hk varianten? K-jet mekanisk? Har den elektronisk tändning eller brytare etc?

Vad har turbomodellerna för styrsystem? Finns det några som har LH-jettronic?

Hur är hållbarheten på dessa motorer? Hur är tillgången på delar? Hur pass dyra är delarna? Om motorn skulle rasa, vad pratar vi för summor att köpa en ny? Eller är det bättre att stoppa i nån billigare annan motor?

2. Växellåda
Vad är det för fabrikat på de manuella växellådorna? ZF? Getrag? Finns det andra bilar som har lådor som passar?

3. Chassie
Är det vanligt med rost på 944? Finns det speciella ställen man bör kontrollera?

4. Bromsar etc.
Vad är det för bultmönster på 944? Finns det andra bilar som har bromsar som passar?

5. Övrigt
Är det nåt annat som jag bör veta om angående 944? Finns det nån totalguide som man bör läsa, typ med standardfel och sådant.

Tacksam för svar!
Hej och välkommen!

Många av dina frågor finner du svar på i "biblioteket" där finns mycket info
om de olika modellerna. Men jag kan svara lite på en del av dina frågor:

1. 944.or har motronic som styrsystem, dvs. elektroniskt insprut K-jet fanns
på 924:an. Det är brytarlöst system på 944.

Hållbarheten är riktigt bra så länge service sköts, även turbo modellerna,
början man där emot att trimma de överladdade så bör man vara beredd
på att det inte håller för evigt, iofs oftast toppackningen som ger sig.

163 hk motorer brukar gå att finna för 5-8.000:- turbo rovor 10- 25.000:-
beroende på skick/uppgraderingar.

2. Lådorna härstammar från Audi men är modifierade, mao passar inte
utan en hel del modifiering.

3. Rost, det bör vara minimalt med rost på dessa bilar då de är helgalvade,
bilar som är rostiga är oftast krockade/dåligt lagade exemplar. Vanligaste
rosten är väl bakre hjulhusen.

4. bultcirkel 130/5, i stort sett bara Porsche, MB Sprinter och VW LT-serien
som delar detta mönster, ev. kan VW toureg ha samma (Audi RS2 har
samma bultmönster, detta pga. dessa bilar har Porschebromsar orinal)

5. Högerklicka på denna länk och spara dokumentet, det är en infosamanställning jag påbörjat om 944.or

Spindelleder efter -85b brukar vara ett återkommade bekymmer, kostar
ca 2000:- /sida hos Sandén eller det dubbla hos Porsche Center då man
byter hela bärarmen, går även att köpa renoveringssatese om man vill
renovera själv...



Mvh Erol



-edit- hmmm, Patand va lite snabbare...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

iqbad
NA-Poster
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-07-20 19:47:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Bergen
Kontakt:

#4 Inlägg av iqbad » 2009-07-20 20:47:53

Tack så mycket för alla bra svar! Om en beg. motor kostar under 10K så finns det ju inte så mycket att oroa sig för! Skönt att höra att det inte är så vanligt med rost heller.

Motronic, innebär det luftmängdmätare med klaff? Hur är det om någon styrenhet skulle gå sönder? Kostar det multum att köpa en ny eller är det väldigt svårt att få tag på en?

Hur är det med säkerheten på en 944? Hur står den sig vid krockar/olyckor?

Tack igen för alla svar. Bra forum det här =)
Honda s2000 -04

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#5 Inlägg av patand » 2009-07-20 21:03:29

iqbad skrev:Hur är det med säkerheten på en 944? Hur står den sig vid krockar/olyckor?
Antagligen är det väl som vilken annan 80 tals bil som helst... dvs inte så bra som moderna bilar men antagligen bättre än ännu äldre bilar...
iqbad skrev:Bra forum det här =)
Sa ju det! 8)

(har aldrigt ägt en 944a så jag lämnar de mer kluriga teknikfrågorna till någon annan)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4316
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#6 Inlägg av Erol » 2009-07-20 21:12:52

Styrboxar brukar man kunna hitta för 500-1500:-. Japp de har luftklaffar.
Finns Map/maf-kit att köpa till turbomodellerna. Dock inget man börjar med att
byta, utan det finns annat som man börjar att byta om man jagar effekt.

Ang. krocksäkerhet... ingen aning, men förmodligen inte sämre än tidsenliga bilar.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

iqbad
NA-Poster
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-07-20 19:47:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Bergen
Kontakt:

#7 Inlägg av iqbad » 2009-07-29 09:27:37

Några kompletterande frågor:

1. Var hittar jag reperationshandböcker / manualer etc. Finns det fullständiga elscheman at tillgå?

2. Har 163hk motorn kamrem? Sitter den i framkant eller bakkant? Jobbigt att byta och hur ofta ska den bytas? Rasar toppen om den går av eller är den som min gamla 240 och bara går runt?

Jag har nu mailat och frågat lite på en 944 i Norge, får se vad säljaren säger det var visst lite "fix"
Honda s2000 -04

Frostyfog
S2-Poster
Inlägg: 295
Blev medlem: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Göteborg
Kontakt:

#8 Inlägg av Frostyfog » 2009-07-29 16:48:49

Haynes-boken sägs funka ganska väl för 944

944.motorerna har kamrem+balansrem, sitter i framkant men kräver att man vet hur hårt den skall spännas (dyrt specialverktyg eller rätt "känsla") går den av är det motorrenovering som gäller på modellerna med högre komp (dvs europeiska 163hk NA-modeller), USA-modeller på 150hk och turbomotorn har andra kolvar och klarar sig har jag läst....

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#9 Inlägg av Maxx » 2009-07-29 19:12:30

PDF-kopior på Porsches verkstadshandbok för 944 finns att ladda ner lite här och var om man vill.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Användarvisningsbild
Bathory
Addict
Inlägg: 3463
Blev medlem: 2004-10-30 20:43:31
Telefon: 0706664750
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Ort: Grästorp
Kontakt:

#10 Inlägg av Bathory » 2009-07-29 19:36:39

Angående krocksäkerhet så kan jag säga att Porschen är mkt hård.
Dvs att du klarar dig troligtvis bättre i den än i andra bilar från samma era men blir väldigt svår att laga efter en krock.
Har testat själv :(

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80

iqbad
NA-Poster
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-07-20 19:47:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Bergen
Kontakt:

#11 Inlägg av iqbad » 2009-07-29 21:12:48

Om någon skulle ha en pdf eller en länk där det går att ladda ned verkstadshandboken så får ni gärna skicka ett mail till mig eric@erian.se.

Perfekt att det finns en haynes manual också!

Tack för alla svar!
Honda s2000 -04

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#12 Inlägg av Maxx » 2009-07-30 01:36:08

iqbad skrev:Om någon skulle ha en pdf eller en länk där det går att ladda ned verkstadshandboken så får ni gärna skicka ett mail till mig eric@erian.se.

Perfekt att det finns en haynes manual också!

Tack för alla svar!
http://patandracing.se/ ... klicka på 'dokument' ... klicka på de dokument du tycker verkar intressanta. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

iqbad
NA-Poster
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-07-20 19:47:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Bergen
Kontakt:

#13 Inlägg av iqbad » 2009-07-30 07:47:58

Sjösgärd skrev: http://patandracing.se/ ... klicka på 'dokument' ... klicka på de dokument du tycker verkar intressanta. :wink:
Bra tips, men länkarna verkar inte fungera.
Honda s2000 -04

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4316
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#14 Inlägg av Erol » 2009-07-31 13:06:26

iqbad skrev:
Sjösgärd skrev: http://patandracing.se/ ... klicka på 'dokument' ... klicka på de dokument du tycker verkar intressanta. :wink:
Bra tips, men länkarna verkar inte fungera.
De brukar fungera, dock så brukar den linan vara rätt så seg, så det
tar lite tid. Välj "spara som", gå sedan och ta en kaffe :wink:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#15 Inlägg av Maxx » 2009-07-31 19:53:09

Erol skrev:
iqbad skrev: Bra tips, men länkarna verkar inte fungera.
De brukar fungera, dock så brukar den linan vara rätt så seg, så det
tar lite tid. Välj "spara som", gå sedan och ta en kaffe :wink:


/ Erol
Verkar faktiskt som att länkarna är döda.

Finns här med: http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare