Jag, en hal motorvägspåfart och ett dike

924/928/944/968
Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Jag, en hal motorvägspåfart och ett dike

#1 Inlägg av Maxx » 2005-10-24 23:36:10

Var hemma på västkusten för att besöka släkt och vänner. En ganska lugn resa från Lysekil till Göteborg med S2:an höll på att sluta i diket strax utanför Uddevalla.

Hade tråcklat mig igenom rondellerna utanför Torp köpcentrum som var fulla av stressade lördagsshoppare och svängde från sista rondellen ut på motorvägspåfarten som är en lång ganska långsam kurva. Vad jag inte märkte, förrän det var försent, var att asfalten var snorhal pga av att det hade regnat lite tidigare på förmiddagen. Börjar accelerera och kollar över axeln för att ha koll på trafiken. Det skulle jag inte ha gjort. Reagerar precis försent, försöker styra emot men det hjälper inte. Låser bromsarna men är som bambi på hal is ... :shock: Går med förarsidan ner i diket som är grunt och mjukt. Lite tur ska man väl ändå ha. Nu vet jag hur det antagligen är att fastna i en sandfålla. :roll: Tyvärr klippte jag en vägmarkering med fronten som inte är lika tjusig längre. Bilen verkar i övrigt vara ganska oskadd.

Bild
Bild
Bild

Enligt bärgaren som drog upp mig så var jag inte definitivt inte den förste att åka i diket där och troligtvis inte den sista. Vägverket brukar sätta upp en skylt med varning för halka i kurvan under perioder då det regnar ofta. :roll: Att lägga ny (och mindre oljig) asfalt de 30 meter det handlar om verkar tydligen inte möjligt ...

Eller för att sammanfatta som i rubriken: Jag, en hal motorvägspåfart och ett dike. :|

Nu till det väsentliga. Fronten ska ju fixas och bilen kollas över. Försäkringsbolaget rekommenderade/anvisade mig två följande firmor:
Danielssons Bilplåt, Tullinge
A2 plåt & lack, Gustavsberg
Någon som har något att säga om dessa?

När jag pratade med försäkringsbolaget så påpekade jag att det kanske var bättre att först lämna bilen till en verkstad som kunde kolla upp bilen först och sen lämna vidare till en plåt- och lackverkstad, men nej, hon jag pratade med tyckte det var bättre att det gick åt andra hållet. Hm? Jag ska ringa firmorna ovan och höra vad de tycker.

Hur ser det ut bakom fronten? Själva fronten är väl gjord i polyuretan så den borde inte deformeras? Jag antar att det är fästen och konsoler bakom fronten som blivit lite tilltryckta?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#2 Inlägg av patand » 2005-10-25 07:06:40

Snacka om röta! Bilen verkar ju ha klarat sig med bara lite lackskråmor, hur tråkigt det än är så kunde det blivit mycket värre både för dig och bilen... hoppas reparationerna går bra! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Mårten
Addict
Inlägg: 1436
Blev medlem: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Ort: Borås
Kontakt:

#3 Inlägg av Mårten » 2005-10-25 07:32:42

Hmm, är detta en ny trend i det nya "rondellsverige"? Hal beläggning!

Här i Borås är det 2 nya rondeller där folk åker av på löpande band så fort det är blött på vägen. Varningskylten har hastigt (=provisoriskt) fått sättas upp som varnar för halka i samband med regn...
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Användarvisningsbild
Lalle944
S-Poster
Inlägg: 88
Blev medlem: 2004-03-29 10:51:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Lalle944 » 2005-10-25 08:06:30

Angående val av verkstad skulle jag rekommendera A2 plåt & lack, Gustavsberg.

De har lång erfarenhet av porschar. :)
// Alexander Larsson

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

#5 Inlägg av Jon80 » 2005-10-25 11:51:21

Beror detta på att mer och mer finkorning asfalt används? Eller är det någon ny blandning?
I tyskland har de finare asfalt, och där blir det ju skapligt halt vid väta.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
FSN
Raceputte
Inlägg: 1557
Blev medlem: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Ort: Göteborg, TORSLANDA
Kontakt:

#6 Inlägg av FSN » 2005-10-25 20:21:15

Jon80 skrev:Beror detta på att mer och mer finkorning asfalt används? Eller är det någon ny blandning?
I tyskland har de finare asfalt, och där blir det ju skapligt halt vid väta.
Beror nog snarare på dubbdäckförbud.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Användarvisningsbild
Peter L
S-Poster
Inlägg: 195
Blev medlem: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Ort: Södertälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Peter L » 2005-10-25 21:29:41

Lömsk årstid det här :shock:
Peter L

Chriz75
S-Poster
Inlägg: 120
Blev medlem: 2005-03-09 07:39:28
Kontakt:

#8 Inlägg av Chriz75 » 2005-10-26 07:23:47

Jag lät Porsches egna plåtverkstad fixa min bil. De jobbar med WV och finns ute i Täby.
Ring Porsche och fråga vem du ska kontakt med. De har gjort väldigt bra jobb med min bil.
Bla har de lackat ena bakskärmen och en dörr och det ser väldigt bra ut.
Rekomenderas...

Mvh
Christian
Senast redigerad av 1 Chriz75, redigerad totalt 2005 gånger.
Porsche 944 S2 cab

Användarvisningsbild
Porrsche
Turbo-Poster
Inlägg: 409
Blev medlem: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Ort: Sollentuna
Kontakt:

#9 Inlägg av Porrsche » 2005-10-26 14:41:28

Passa dig för A2 plåt & lack!

De gjorde ett riktigt uselt jobb med min bil och fick backa 2 gånger. Porsche Center i Stockholm har nyligen skrivit avtal med dem så dit går det inte heller att lämna bilen
Tidigare skrivit om deras klanterier:

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4614

Välj någon annan firma.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Användarvisningsbild
Pär Hylander
Raceputte
Inlägg: 4392
Blev medlem: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Laholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Pär Hylander » 2005-10-28 08:12:02

Jag tror inte såpass lite skador i den mjuka plastfronten av orsakat ngnting längre in som behöver riktas. Skulle ngt behöva riktas så skulle nog fronten sitta snett eller ngt
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

kullen
NA-Poster
Inlägg: 9
Blev medlem: 2005-10-24 08:25:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Kontakt:

#11 Inlägg av kullen » 2005-10-28 08:31:50

Trist!
Men är det så lite skador som bilden visar, så skulle jag nog hoppa över å ta det på försäkring, självrisk+bonusförlusten brukar ju kosta mer änn att bara lacka om en front.
Men det är ju olika på olika bolag...värt å kolla upp iaf.

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

#12 Inlägg av Jon80 » 2005-10-28 09:41:10

FSN skrev:Beror nog snarare på dubbdäckförbud.
Enligt bergaren verkar kurvan vara hal vid blött väglag.. Vad jag vet är dubbdäck ganska dåliga på barmark, även om det är blött.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
Pär Hylander
Raceputte
Inlägg: 4392
Blev medlem: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Laholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Pär Hylander » 2005-10-28 09:51:58

Jon80 skrev:
FSN skrev:Beror nog snarare på dubbdäckförbud.
Enligt bergaren verkar kurvan vara hal vid blött väglag.. Vad jag vet är dubbdäck ganska dåliga på barmark, även om det är blött.
Hmm, menar inte Fredrik att asfalten i tyskland är slät pga att dom inte kör med dubbade däck?

Fast å andra sidan körs det ju inte med dubbade däck på räserbanor och jag har aldrig tänkt på att räserbanor är halare i blöta än vad vanliga vägar är. Precis när det börjar regna är det ju snorhalt (är nog all smuts, olja och gummirester som löses upp), men efter ett par minuter så blir det ju bättre igen (när denna smuts är bortspolad av regnet enligt samma teori)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

#14 Inlägg av Jon80 » 2005-10-28 09:54:02

Ah, naturligtvis var det så Fredrik menade. Får skylla på en begynnande förkylning, att jag är så trög idag ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
Maxx
Addict
Inlägg: 6038
Blev medlem: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#15 Inlägg av Maxx » 2005-10-30 20:21:00

Pär Hylander skrev:Jag tror inte såpass lite skador i den mjuka plastfronten av orsakat ngnting längre in som behöver riktas. Skulle ngt behöva riktas så skulle nog fronten sitta snett eller ngt
Fronten är "ihoptryckt" på förarsidan, så att den buktar ut.

Jag har varit bortrest senaste dagarna så jag har inte hunnit med att ordna något än, men jag återkommer när det finns något att berätta.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot]