Uppgradera bromsar 968 utan M030

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
StefanQ
Turbo-Poster
Inlägg: 531
Blev medlem: 2006-11-30 20:58:44
Kontakt:

Uppgradera bromsar 968 utan M030

#1 Inlägg av StefanQ » 2007-01-23 12:50:30

Hej på er,
Jag är medveten om att det finns många trådar och åsikter kring detta ämne på forumet. Men jag tänkte kolla om det är någon som testat att sätta dessa på sin bil:

Bromsskiva Fram 318 x 28
Pris 1180 kr
Pris exkl moms 944

Denna artikel har följande referens:

99635140501 Vänster
99635140601 Höger

Detts är Boxter S framskivor, som ni kan se är bredden samma som på 968 men diametern är större...vilket i teorin skulle ge en bättre periferihastighet och därmed bättre kylning. Även hävarmen för bromsoket borde bli bättre. Om man har tur så är den enda modifieringen en adapter för att få ut bromoket.
Tyckare, låt er höras!
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25381
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#2 Inlägg av patand » 2007-01-23 13:00:27

Eftersom du efterfrågar tyckare så tycker jag: Låt bli, originalbromsarna räcker så länge du inte vråltrimmat. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Pär Hylander
Raceputte
Inlägg: 4392
Blev medlem: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Laholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Pär Hylander » 2007-01-23 13:40:58

Stämmer "navdjupet" eller vad man ska kalla det, alltså avståndet från anliggningsytan vid fälgen och centrum för bromsoket, mätt axiellt? Om inte så blir det ju en klurig adapter att tillverka, om man även behöver förskjuta bromsoket inåt eller utåt

Du ändrar ju bromsbalansen oxo.... (tackolov linjärt dock, så det blir inte så dramatiskt mycket)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Användarvisningsbild
Per Huzell
Turbo-Poster
Inlägg: 881
Blev medlem: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Jönköping
Kontakt:

#4 Inlägg av Per Huzell » 2007-01-23 13:58:58

Jo, det kan funka som du säger.
Kolla radierna (diametrarna) också.
Vet inte hur det ser ut på dina ok, men dessa är ju anpassade för en viss skivradie (mindre). Ev. kan du få slipa lite i oket.
[i]Speed is Everything[/i]

Användarvisningsbild
anders44
Carrera-Poster
Inlägg: 374
Blev medlem: 2007-01-09 10:17:59
Kontakt:

#5 Inlägg av anders44 » 2007-01-23 14:27:12

du må sjekke navdybden, og om det er plass til større omkrets skiver i calipern uten at du må space den ut.

ett alternativ er jo å beholde caliperne og finne skive fra porsche med større omkrets og space ut caliper, men da kan du igjen bytte caliper ;)

vanlig bytte er jo 993 biturbo skivene med løse nav da de er 2 delte, evnt space ut tilstrekkelig og ha gt3 skiver.

Användarvisningsbild
StefanQ
Turbo-Poster
Inlägg: 531
Blev medlem: 2006-11-30 20:58:44
Kontakt:

#6 Inlägg av StefanQ » 2007-01-23 15:46:54

Det var väl det som jag ville ha svar på, jag tror inte bromsbalansen kommer att påverkas speciellt mycket. Förhoppningsvis så kommer skivan gå lite kallare bara.
Kanske Utzon vet om offsetet stämmer...gör egentligen inget då jag ändå måste göra en bromsoksadapter...det viktiga är väl att navdjupet inte är helt åt skogen...
/S
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Ort: Älvängen
Kontakt:

#7 Inlägg av Karl Birgander » 2007-01-23 15:49:26

www.brembo.com finns en onlinekatalog där du kan kolla upp respektive bromsskiva. Alla skivor verkar inte finnas med. Annars brukar www.autoexperten.se 's katalog vara ganska utförlig.
Skulle vara kul att själv veta....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
Bosse
Dekal-Nisse
Inlägg: 2227
Blev medlem: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Göteborg
Kontakt:

#8 Inlägg av Bosse » 2007-01-23 17:39:40

Karl Birgander skrev:www.brembo.com finns en onlinekatalog där du kan kolla upp respektive bromsskiva. Alla skivor verkar inte finnas med. Annars brukar www.autoexperten.se 's katalog vara ganska utförlig.
Skulle vara kul att själv veta....
Jo, 968 standard har lika bromsar runt om som 944s2.
968 M030 har samma bromsar som 944 turboS. (hålborrade skivor dock)
Bosse
968 CS M030
Grand Prix white Såld.
Numera 944 S2 Cabrio
Star Ruby S2 Cab
Bild

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Ort: Älvängen
Kontakt:

#9 Inlägg av Karl Birgander » 2007-01-23 18:02:36

Bosse skrev:
Karl Birgander skrev:www.brembo.com finns en onlinekatalog där du kan kolla upp respektive bromsskiva. Alla skivor verkar inte finnas med. Annars brukar www.autoexperten.se 's katalog vara ganska utförlig.
Skulle vara kul att själv veta....
Jo, 968 standard har lika bromsar runt om som 944s2.
968 M030 har samma bromsar som 944 turboS. (hålborrade skivor dock)
Bosse
Japp! Det visste jag, tänkte bara att det kunde vara kul att veta om det räcker med en distans för att kunna ha lite större bromsar.
Mina skivor är snart dags att byta fram.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
anders44
Carrera-Poster
Inlägg: 374
Blev medlem: 2007-01-09 10:17:59
Kontakt:

#10 Inlägg av anders44 » 2007-01-23 18:05:13

om balansen blir feil kan du vel alltids montere ventil for bremsestyring? men på så liten oppgradering tviler jeg

Användarvisningsbild
Utzon.se
Sponsor
Inlägg: 298
Blev medlem: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Partille
Kontakt:

#11 Inlägg av Utzon.se » 2007-01-23 21:15:54

StefanQ skrev:Kanske Utzon vet om offsetet stämmer
http://www.sebro.eu/Kataloge/cars.20060911_PORSCHE.pdf
996-skivorna verkar vara grundare (mått 4) än 968-skivorna
Jag har alla skivor hemma utom till 914 och familje-jeepen.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Användarvisningsbild
StefanQ
Turbo-Poster
Inlägg: 531
Blev medlem: 2006-11-30 20:58:44
Kontakt:

#12 Inlägg av StefanQ » 2007-01-24 21:08:53

Hej Peter,
Låter intressant. Vad tror du om inbyggnad mot spindeln, borde funka va?
Vad tror du om 330mm till Cayenne 205854, eller är det en skiva med handbromstrumma?
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Användarvisningsbild
Per Huzell
Turbo-Poster
Inlägg: 881
Blev medlem: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Jönköping
Kontakt:

#13 Inlägg av Per Huzell » 2007-01-24 23:54:04

Man bör väl kolla också att broms-oket kan "svälja" den nya skivan.
Eftersom det är en större diameter på skivan så kan det mindre oket gå emot där jag markerat. Då för man slipa av lite där.
Flyttar man ut oket för långt riskerar man att broms-klossen ligger utanför skivan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
[i]Speed is Everything[/i]

Användarvisningsbild
Pär Hylander
Raceputte
Inlägg: 4392
Blev medlem: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Laholm
Kontakt:

#14 Inlägg av Pär Hylander » 2007-01-25 09:27:34

Per Huzell skrev:Man bör väl kolla också att broms-oket kan "svälja" den nya skivan.
Eftersom det är en större diameter på skivan så kan det mindre oket gå emot där jag markerat. Då för man slipa av lite där.
Flyttar man ut oket för långt riskerar man att broms-klossen ligger utanför skivan.
I det här fallet då skivan går från ca 300 till 330 mm och om vi antar att okets tangeringspunkter från skivan är ca 150 mm från varandra ( i höjdled) så innebär det att belägget flyttas ut ca 0,9mm vs skivans ytterkant.

Är det verkligen tillräckligt mycket för att kunna skapa problem? Är inte slitkanten orginal på en skiva ca 1 mm radiellt ungefär?

(går vi upp på en monsterstor skiva, 380 mm från 300 så blir motsvarande mått 2 mm)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Ort: Älvängen
Kontakt:

#15 Inlägg av Karl Birgander » 2007-01-25 09:47:58

Pär Hylander skrev:Är det verkligen tillräckligt mycket för att kunna skapa problem? Är inte slitkanten orginal på en skiva ca 1 mm radiellt ungefär?
1 mm stämmer nog väldigt väl enligt min tolkning av mina skivor.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare