Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Jarlingar
S-Poster
Posts:115
Joined:2017-07-10 11:54:37
Bilmodell:Röd 944 N/A
Årsmodell:1983
Contact:
Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#61 Post by Jarlingar » 2020-02-05 13:28:03

Det mesta pekar på att originalspridarna hänger med upp till 7psi (0.5bar) laddning innan dom maxar :thumbsup: :D

AFR (svängdörren) är en begränsning men den har dokumenterat klarat 300 häst på E85!
DME till 85.B klarar av MAF direkt om man väljer rätt modell.
Den tidigare DME använder 12V och lirar inte med MAF.
85.B har även FQS i DME'n och kan enkelt backa tändningen 3° och öka på bränslet 6%, det ska funka med 5psi laddning.

Så med vad jag lyckats läsa mig fram så blir det motronic som får fixa biffen.
Öka på bränslet med justerbar progressiv 2:1 BTR.
Tändningen backas under övertryck efter egen pneumatisk design.
Injustering med BB lambda med loggning.

Det här tar 944'an så långt det är möjligt utan att börja byta ut insprut och kompsänka.
Siffror varierar... Men det pekar mot att det kommer landa i 220-250 ponnys på veven :shock: :D

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts:855
Joined:2007-06-08 16:55:30
Bilmodell:911or, 931, 924
Årsmodell:Vet ej
Location:Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#62 Post by safe » 2020-02-05 13:56:03

Det borde bli lite extra liv i 944an med nära 250 vevhästar. Jag hade gissningsvis en bit över 300 i min 951 jag hade, den kändes grymt kvick.

Tänk på att du behöver öka soppatrycket med 0.5 bar bara för att hålla jämn takt med laddet.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts:115
Joined:2017-07-10 11:54:37
Bilmodell:Röd 944 N/A
Årsmodell:1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#63 Post by Jarlingar » 2020-02-06 09:43:15

Mmm den turbon kan jag tänka mig var rolig.. :)

Läste nån siffra på vad original bränslepump skulle klara, tror det skulle vara lugnt iaf.
Annars finns ju Bosch 044..

2:1 BTR så ökar den soppatrycket med 1 bar vid 0.5 bar övertryck.
Original så har 944 gen 1 2.5bar soppatryck, och 3.5bar verkar vara vad spridarna klarar innan dom tappar spraybilden.

Om jag nu behöver så mycket tryck får visa sig.
Nya spridare är ingen större utgift och dom är enkla att byta iaf. :thumbsup:

Jarlingar
S-Poster
Posts:115
Joined:2017-07-10 11:54:37
Bilmodell:Röd 944 N/A
Årsmodell:1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#64 Post by Jarlingar » 2020-02-07 09:08:47

Minnesanteckning.

900/3.14*0.1=28.66Hz

Det är alltså formel för uträkning av frekvens för knackningar.
0.1 är cylinderdiameter i meter.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts:855
Joined:2007-06-08 16:55:30
Bilmodell:911or, 931, 924
Årsmodell:Vet ej
Location:Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#65 Post by safe » 2020-03-09 15:12:38

Kommit vidare?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts:115
Joined:2017-07-10 11:54:37
Bilmodell:Röd 944 N/A
Årsmodell:1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#66 Post by Jarlingar » 2020-03-09 17:32:27

Nja det är biljakt just nu, men det finns några alternativ iaf :thumbsup:

Innan maj borde det finnas en 944'a på gården igen :D

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts:855
Joined:2007-06-08 16:55:30
Bilmodell:911or, 931, 924
Årsmodell:Vet ej
Location:Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#67 Post by safe » 2020-03-09 17:48:14

"Gilla"
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts:115
Joined:2017-07-10 11:54:37
Bilmodell:Röd 944 N/A
Årsmodell:1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#68 Post by Jarlingar » 2020-06-30 21:01:51

Nu står det en röd skönhet på uppfarten :)
83'a med 14,000 mil på mätaren och två tidigare ägare.

Blir lite kläm å känn nu i sommar så kanske kompressorbygget kommer igång till vintern.

Jarlingar
S-Poster
Posts:115
Joined:2017-07-10 11:54:37
Bilmodell:Röd 944 N/A
Årsmodell:1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#69 Post by Jarlingar » 2020-11-12 10:41:25

Det händer iaf någonting här.. :roll:

Exhaust Eaton m62.jpg

Har tagit upp cad'andet igen, riktigt roligt då det är nog en 15 år sedan jag ritade något.. Fusion 360 är ganska lättlärt tycker jag :)

Detaljen vi tittar på är på intet sett en färdig detalj sett till form.. Jag leker runt lite och testar funktioner i fusion 360 bara..

Tanken är iaf att rita detaljer i fusion 360 och sedan skriva ut dom i 3D skrivare, som jag tänkte ta och köpa på black friday..
Från detaljen gör jag sedan en gjutform och gjuter en färdig detalj i aluminium :D

Spar massor med arbete på det!

Är det någon som har koll på hur mycket PLA krymper vid utskrift? eller tar skrivaren hänsyn till det vid utskrift?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts:4198
Joined:2004-09-20 22:10:24
Bilmodell:924 turbo, 924
Årsmodell:1980
Location:Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#70 Post by Cédric » 2020-11-12 14:15:09

Jag får väldigt bra noggrannhet i mina prints på min prusa mk3s, vilken printer tänkte du dig? Det är väldigt kul helt klart!

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts:855
Joined:2007-06-08 16:55:30
Bilmodell:911or, 931, 924
Årsmodell:Vet ej
Location:Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#71 Post by safe » 2020-11-12 15:17:52

Jarlingar wrote:
2020-11-12 10:41:25

Från detaljen gör jag sedan en gjutform och gjuter en färdig detalj i aluminium :D
Jobbar du med det eller har du något hemmagjuteri?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts:115
Joined:2017-07-10 11:54:37
Bilmodell:Röd 944 N/A
Årsmodell:1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#72 Post by Jarlingar » 2020-11-12 18:15:57

Det lutar åt en Creality ender 3D, antagligen pro då den har 32-bit moderkort vs den vanligas 8-bit.. Communityn runt den skrivaren verkar vara enormt så lätt att få hjälp tänker jag. :)

Nej inget professionellt gjuteri, kör hemma bara.
Ugnen är byggt kring ett kvartsfat på 80l, isolerad med högtemp isolering och ytbehandlad med eldfast bruk.
Degeln svetsade jag ihop själv, klarar 20l smällt metall.

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts:365
Joined:2015-03-27 23:18:59
Bilmodell:911 Targa samt 928 -79
Årsmodell:1977
Location:Linköping
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#73 Post by henca » 2020-11-12 20:20:17

Kul projekt!

När jag ser på det som du caddat tänkte jag förvarna lite om vilka former och figurer som är lätta att skriva ut med 3D-skrivare. Själv köpte jag en billig delta-skrivare från Kina vars basplatta bara är ca 15 cm i diameter men som kan skriva saker som är ca 30 cm höga. Jag tänkte att det är ju bara att vrida på det som man skall skriva ut så att det passar i byggvolymen. Dock var det inte riktigt så enkelt...

Som du säkert förstår är det ganska enkelt att skriva ut en pyramid, men det är svårare att skriva ut en upp-och-nedvänd pyramid. Detta eftersom det är svårt att skriva ut i "tomma luften" utan det som skrivs ut måste vila på ett tidigare lager som skrivits ut. Till viss del kan man komma förbi detta problem genom att skriva ut stödstrukturer, men dessa stödstrukturer måste sedan bearbetas bort och även om man är noggrann med filar och sandpapper blir finishen där man haft stödstrukturer aldrig lika fin som ytor som skrivits ut vertikalt.

Min delta-skrivare saknar kylfläkt för den utskrivna plasten och klarar därför bara skriva ut ca 30 graders lutning ut mot "tomma luften", med en kylfläkt gissar jag att den skulle ha klarat 45 eller kanske rentav 60 graders lutning.

Så om du t ex vill skriva ut en kub med ett cirkulärt hål igenom så får man vrida utskriften så att hålet går från byggplattan och upp igenom kuben. Om du skulle vrida den kuben så att hålet går horisontellt genom kuben vid utskrift skulle du behöva stödstrukturer inne i hålet som sedan blir svåra att få bort på ett snyggt sätt. Som alltid finns det undantag, tunna hål funkar att skriva ut, men de kanske inte blir perfekt runda.

PLA är ganska lätt att skriva ut med, jag har inte märkt någon märkbar krympning. Andra plaster som ABS kan krympa och det leder inte bara till att detaljen blir mindre än man tänkt sig, det kan också ge sprickor i det som man skrivit ut. För skrivare som har kylfläkt för det utskrivna materialet skall denna fläkt stängas av när man skriver ut den typen av material, annars blir problemet med sprickor ännu större.

m v h Henrik

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts:855
Joined:2007-06-08 16:55:30
Bilmodell:911or, 931, 924
Årsmodell:Vet ej
Location:Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#74 Post by safe » 2020-11-12 21:00:01

Just denna delen, är inte den enklare att göra i MDF om den bara ska användas som form?

Nu är jag inte rätt person att hacka ned på "villhöver" saker... så jag förstår när man letar användningsområden för leksaker :)

Köpte sjäv en superbillig 3dskrivare, 1000kr, på kjell något år sedan, hade ett perfekt användningsområde för den när jag skulle göra adaptrar för EFI spridare till 924an. Men nu gjorde jag om dem i aluminium när jag skaffade en svarv....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts:115
Joined:2017-07-10 11:54:37
Bilmodell:Röd 944 N/A
Årsmodell:1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#75 Post by Jarlingar » 2020-11-12 21:19:24

Ja jag tror jag kommer få pröva några försök innan jag får till utskrifterna som jag vill henca.. :oops:
Alla Creality skrivare har fläkt och jag plöjer lite tutorials på youtube just nu, så ganska så insatt i problematiken iaf.

Om man använder vanlig gjutsand så hade jag varit benägen att hålla med dig safe, göra en plugg i mdf eller motsv.
Men PLA är så fiffigt att det går att värma upp så att det förångas helt.

http://youtu.be/HVgPM1ojyLw

Man gjuter helt enkelt in plasten i gips, hettar upp det tills plasten är borta och sen är det bara tillsätta alujumjum :D
Man kan göra väldigt komplexa former som skulle vara otroligt tidsödande att göra med vanlig gjutsand, och det är inte bara detta projekt som jag kommer ha nytta av att göra egna detaljer..

Och visst står det en Torshälla SV-150 i garaget också.... :mrgreen:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], tungfoten