Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Skriv svar
Meddelande
Författare
Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Telefon: 0735917107
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#1 Inlägg av Gunnarsson » 2019-08-27 13:27:23

Hej!

Håller på att försöka lufta slavcylindern efter att ha bytt huvudkopplingscylindern och jag har försökt på varenda sätt som går men det vill inte fungera!

jag har försökt med bromsluftningssug, att en sitter i bilen och trycker ner kopplingen, att trycka baklänges genom slavcylindern och att trycksätta med kompressor genom det lilla hålet vid bromsvätskebehållaren, att pumpa med staven på slavcylindern men inget händer...


Men nu har jag några frågor.. Tog loss slavcylinder för att jag började fundera på om det är den som är trasig. Då rann det ganska mycket bromsvätska från ledningen, ska det verkligen göra det?

Sedan undrar jag om man ska kunna blåsa med lufttryck genom slavcylindern genom luftningsnippeln? Hände inget när jag försökte göra det..

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 649
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#2 Inlägg av safe » 2019-08-29 08:16:51

Det är knepigt att lufta ibland men att trycksätta behållaren (genom locket) brukar funka.
Jag höll på som en galning att lufta en koppling. Pedalen blev fast men sen tappade den efter ett par tryck. Det löste sig genom att byta huvudcylindern, kunde dock inte se några direkta defekter på den gamla. Slavcylindern borde läcka om den är dålig.

Tar du bort slavcylindern så kommer tu tömma behållaren, precis som om du lossar en bromsslang. Trycker du ned kopplingen lite så stänger du hålet från cylindern upp till behållaren och då rinner det ut minimalt med vätska. Samma sak funkar för bromsar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Telefon: 0735917107
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#3 Inlägg av Gunnarsson » 2019-08-29 20:56:55

Tack för svar!

Får helt enkelt försöka ett tag till! Verkar som att trycksätta behållaren är lättaste sättet att göra det på.

Användarvisningsbild
cabberobban
S-Poster
Inlägg: 145
Blev medlem: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#4 Inlägg av cabberobban » 2019-08-30 11:14:46

När du trycksätter behållaren skall du bara se till att fylla upp med ny bromsvätska ofta. Det trycks in ny luft i systemet redan innan behållaren är tom är min egen erfarenhet. Fyll på redan när det går en bit under minimi-markeringen!
944 Turbocab

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 649
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#5 Inlägg av safe » 2019-08-30 11:25:24

cabberobban skrev:
2019-08-30 11:14:46
När du trycksätter behållaren skall du bara se till att fylla upp med ny bromsvätska ofta. Det trycks in ny luft i systemet redan innan behållaren är tom är min egen erfarenhet. Fyll på redan när det går en bit under minimi-markeringen!
Det kan inte tryckas in luft innan behållaren är tom, däremot kan det vara svårt att de nivån för speciellt kopplingen. Behållaren är sektionerad (eller tas vätskan högre upp i burken) och om man inte vet exakt vart man ska kolla så kanske man kollar på nivån för fram eller bakbroms.
Så ja, håll behållaren toppad, det är enklast. En del luftare har en extra behållare som kontinuerligt toppar upp behållaren.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Telefon: 0735917107
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#6 Inlägg av Gunnarsson » 2019-08-30 23:09:52

Grymt, Ska ge mig i kast med detta på söndag!

när ni har trycksatt behållaren, har ni gjort det med kompressor genom det lilla hålet då eller har ni haft en specialadapter? (Typ luftman)

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 649
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#7 Inlägg av safe » 2019-08-31 07:10:52

Meden luftman
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Telefon: 0735917107
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#8 Inlägg av Gunnarsson » 2019-08-31 09:03:28

safe skrev:
2019-08-31 07:10:52
Meden luftman
Okey, får kanske bli att skaffa en.. Eller så borde man väl kunna göra en egen? Har ett gammalt lock till en bromsvätskebehållare, borde inte vara jättesvårt...

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 649
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#9 Inlägg av safe » 2019-08-31 11:21:07

Borde vara enkelt att göra en om man har alla grejer, annars tror jan min luftman kostade strax över hundringen. Luftman kopplar man till ett däck, ca 2bar funkar bra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

fälgen
Addict
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#10 Inlägg av fälgen » 2019-08-31 15:11:59

Jag kör med en som suger ut vätska istället för att trycka, den här https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... gI3yfD_BwE

Tycker det är smidigare och man slipper skruva av och på locket som man gör med en luftman. Nackdelen är att det är svårt att se när det inte kommer luft eftersom det ibland kommer in luft mellan slangen och nippeln, men det är bara att köra lite extra så går det bra.

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 649
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#11 Inlägg av safe » 2019-08-31 19:02:25

Jag hatar oljudet de för, förutom att man inte ser om det kommer luft...

Har man till kan man bara öppna nippeln och låta gravitationen sköta det hela också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Telefon: 0735917107
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#12 Inlägg av Gunnarsson » 2019-08-31 21:57:39

fälgen skrev:
2019-08-31 15:11:59
Jag kör med en som suger ut vätska istället för att trycka, den här https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... gI3yfD_BwE

Tycker det är smidigare och man slipper skruva av och på locket som man gör med en luftman. Nackdelen är att det är svårt att se när det inte kommer luft eftersom det ibland kommer in luft mellan slangen och nippeln, men det är bara att köra lite extra så går det bra.
Det är en sådan jag har! :D Tyckte den var grym till bromsarna, men får det inte att fungera med kopplingen..

Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Telefon: 0735917107
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Re: Lufta koppling - Tror jag är påväg att bli galen!

#13 Inlägg av Gunnarsson » 2019-09-08 16:10:24

Jag bör ge en uppdatering!

Igår erbjöd sig en vän att hjälpa mig då problemet kvarstod. Vi båda konstaterar att allt ser bra ut och att det ska gå att lufta. Vi checkar alla slangar, och vi kollar att huvudcylindern och slavcylindern verkar fungera.

Jag hade en extra slavcylinder liggandes och till slut bestämmer vi oss för att slakta den för att förstå hur den är uppbyggd. Det är då vi hittar problemet! Längst bak i cylindern har det satt sig massa skit och detta sitter jäkligt hårt! Då inser vi att det måste vara likadant på slaven som sitter på bilen så vi tog ett 2.5mm borr och tryckte igenom och vips! Det fungerar klockrent att lufta! :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare