Borra block. Nikasil, Alusil. Vilka kolvar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Shrimpen
S-Poster
Inlägg: 113
Blev medlem: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Borra block. Nikasil, Alusil. Vilka kolvar

#1 Inlägg av Shrimpen » 2018-10-28 14:00:33

Hej,

Jag behöver borra mitt block.
Cylinder 3 är repig och cylinder 2 är "på gång".

Vilka kombinationer av ytbehandlingar och kolvar fungerar?

Mvh
Anders
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 772
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Borra block. Nikasil, Alusil. Vilka kolvar

#2 Inlägg av safe » 2018-10-29 16:38:06

Finns två alternativ jag skulle använda.
1. Nikasilbehandling.
2. Stålfoder.

Alla kolvar funkar, ringar är jag lite osäker på, men kontaktar du tex Total Seal så kommer de nog förklara för dig.
Det är dock mycket viktigt att du först skaffar kolvar, sedan bearbetar blocket till rätt specifikation för dessa kolvar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1296
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Borra block. Nikasil, Alusil. Vilka kolvar

#3 Inlägg av Janne J » 2018-10-29 17:12:57

Min kompis hade samma problem, repor i en cylinder.

Loppet borrades hos http://www.wallensmotor.se/" onclick="window.open(this.href);return false; i Göteborg, de kan göra alusilbehandlingen som är original i blocket.
Aluminiumet i blocket är blandat med kisel, behandlingen är lite som en honing med en speciell pasta så att aluminiumet i loppet poleras bort och lämnar en yta av kisel, lite av ett molekylärt pyssel.

Sedan monterades en överdimensionskolv som var viktjusterad för att stämma med de andra som fortfarande var original.

Loppen blir otroligt hårda och uppvisar i stort sett inget slitage i normalt bruk, inga vändkanter efter 25000 mil eller så.
Problemet är bara att om kisellagret skavs bort blottas aluminiumet och reporna är ett faktum.
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare