Pagid + enkolvsok = strul?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
ANY
NA-Poster
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-02-24 17:49:29
Bilmodell: 944S
Årsmodell: 1988
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Pagid + enkolvsok = strul?

#1 Inlägg av ANY » 2013-06-24 19:29:02

Köpte ett par fräna Pagid race-belägg till 944S med enkolvsok. Problemet är att de på baksidan saknar urtaget för tappen i bromsoket.
Pagid1.JPG
En lösning skulle kanske kunna vara att helt sonika slipa bort tappen på bromsoksbygeln. Någon som testat?
På sidan med kolven används ju inte styrurtaget men den sidan av oket har lite längre styrkanter. Å andra sidan så skevar belägget lika mycket på båda sidor om jag vrider det.
Pagid2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Lilja
Turbo-Poster
Inlägg: 787
Blev medlem: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Ort: Genarp
Kontakt:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#2 Inlägg av Lilja » 2013-06-24 21:12:48

Jag skapade en tråd om precis samma grej för ett tag sedan.
Lösningen var tydligen att fräsa ur ett hål i beläggen som passar i styrtappen. Detta tyckte jag var för bökigt så jag slipade av tappen i oket istället.
Dock har jag inte provkört bilen än på det sättet så kan inte ge ett utlåtande om hur det funkar.
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis

Användarvisningsbild
MattiasA
S2-Poster
Inlägg: 274
Blev medlem: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#3 Inlägg av MattiasA » 2013-06-25 07:53:52

Hej,
kan du inte mäta upp hålets position på de gamla beläggen och markera ut motsvarande på de nya och sen borra lämpliga hål. Det borde väl vara enklare än att ge sig på oken.. ?

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

Användarvisningsbild
Lilja
Turbo-Poster
Inlägg: 787
Blev medlem: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Ort: Genarp
Kontakt:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#4 Inlägg av Lilja » 2013-06-25 10:12:23

Problemet är att man får strula med det varje gång man byter klotsar och kör man mycket bana blir det ganska ofta.
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis

ANY
NA-Poster
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-02-24 17:49:29
Bilmodell: 944S
Årsmodell: 1988
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#5 Inlägg av ANY » 2013-06-25 11:17:51

Ja, skall man göra nått åt beläggen så måste man nog ha tillgång till en fräs för att få hålen rätt. Kanske dessutom finns en risk att man förstör eller spräcker slitytan på beläggen? Att slipa av tappen i gjutjärn är nog en smal sak. Och skulle det misslyckas kan man nog hitta byglar från ett par ful-ok till lägre kostnad än de dyra beläggen.

Frågan är bara om beläggen hålls tillräckligt på plats med hjälp av sprintarna och kanterna på oket? Är tappen kanske bara överkonstruerad för att förenkla montage? Någon som testat?

Användarvisningsbild
911C4
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-10-16 13:25:02
Kontakt:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#6 Inlägg av 911C4 » 2020-05-06 23:10:21

Lyfter denna tråd då jag också står och svurit med två par pagid, en 944s och en batteridriven borrmaskin senaste tre timmarna.

Går det att ta bort tappen eller är det att lämna till någon med fräs?
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot]