924 Turbo -80 | EFI & IC

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
een
S2-Poster
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: GBG
Kontakt:

#31 Inlägg av een » 2007-02-26 07:12:10

Tjenare Johan!
Daniel Eén

Användarvisningsbild
KBM
NA-Poster
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-24 17:27:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Kontakt:

#32 Inlägg av KBM » 2007-02-26 17:45:09

Jo hej själv.
Jag kände tvånget att regga mig här så jag kan följa din tråd om jag nu får något vettigt att säga någongång.
Den som aldrig kommer med dumma frågor tänker aldrig.

een
S2-Poster
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: GBG
Kontakt:

#33 Inlägg av een » 2007-04-10 19:01:26

Extra turbon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Daniel Eén

een
S2-Poster
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: GBG
Kontakt:

#34 Inlägg av een » 2007-04-10 19:04:39

Lättad :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Daniel Eén

een
S2-Poster
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: GBG
Kontakt:

#35 Inlägg av een » 2007-06-01 06:20:07

Äntligen är motorblocket borrat.
Det blir att en annan snubbe med större erfarenhet som plockar ihop min motor, lite tråkigt att inte göra allt själv men det kommer iallafall bli färdigt innan polarisen har smält. :roll: resultatet blir säkert bättre också.

Det kommer bli saftig kompresion i motorn +9:1 undra om man kan köra på bensin.

Fråga:
Jag har en 944 IC, och jag funderar på att sätta in den i bilen (931). Kan man plocka bort frontplåten (den mellan lysena) för att skapa platts där under utan att skada lacken i frontplåten?
Är detta en bra/effektiv lösning eller finns det bättre?
Daniel Eén

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#36 Inlägg av patand » 2007-06-01 07:30:27

Varför höjer du kompet och hur gör du det? Tror det blir mycket svårt att ha kvar original laddtryck i motorn med den kompressionen... vad gör du mer med motorn för att klara av den höjda kompressionen? Förstår inte...:roll:

Frontplåten är punktsvetsad från fabrik, borra bort punktarna och skruva loss skruvarna underifrån så bör du kunna ta bort den utan att skada lacken på synliga ställen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

een
S2-Poster
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: GBG
Kontakt:

#37 Inlägg av een » 2007-06-01 07:41:11

Mahlekolvarva ger högre komp. sedan behövde blocket planas lite.
Åtgärd: intercooler, funderar även på Vems sprut och etanol. men i sommar blir det inkörning med mycket lågt turbo tryck om bilen blir färdig.

tackar för "frontplåts" förklaringen.
Daniel Eén

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4167
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

#38 Inlägg av Cédric » 2007-06-01 08:16:56

9:1 låter riktigt mycket. Hur ska du justera laddtrycket ?

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#39 Inlägg av patand » 2007-06-01 08:27:34

Jag föreslår att du införskaffar en knacksensor (t.ex Knock Link) som jag har så du får koll på att bilen verkligen inte spikar ens med lågt laddtryck! Intercooler är ju ett måste iaf... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

een
S2-Poster
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: GBG
Kontakt:

#40 Inlägg av een » 2007-06-01 08:38:06

Knock link det skall jag lägga på minnet. Är dom dyra? (det börjar dra iväg med kostnader det här bygget)

Jag har 81:ans motor dvs den hadde 8,5:1 i orginalkomp och mindre turbo.
så skillnaden är ju mindre för mig än med tidigare modeller.
Daniel Eén

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#41 Inlägg av patand » 2007-06-01 09:09:27

Knock Link kostar runt 1500-2000 kr inklusive givare har jag för mig. Kolla på www.motornord.se har för mig att de köpte jag av.

Aha... du har den nyare motorn, då är ju inte skillnaden lika stor förståss. Låter bättre i mina öron då. Men ta det försiktigt iaf! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
KBM
NA-Poster
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-02-24 17:27:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Kontakt:

#42 Inlägg av KBM » 2007-08-21 20:17:34

Men Daniel då, du måste berätta att du mekat i sommar, bromsoken är röda iallafall=)
Den som aldrig kommer med dumma frågor tänker aldrig.

een
S2-Poster
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: GBG
Kontakt:

#43 Inlägg av een » 2007-08-22 08:42:03

KBM skrev:Men Daniel då, du måste berätta att du mekat i sommar, bromsoken är röda iallafall=)
Skit ner dig.
Daniel Eén

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#44 Inlägg av patand » 2007-08-22 09:34:20

een skrev:
KBM skrev:Men Daniel då, du måste berätta att du mekat i sommar, bromsoken är röda iallafall=)
Skit ner dig.
Nu är frågan... ska jag rensa bort dessa inlägg... eller var det ett internt skämt?! Känns inte som tonen i framförallt det sista hör hemma på forumet om det inte var något skämt inblandat där... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
Pehr Johnsson
Addict
Inlägg: 9193
Blev medlem: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Ort: Ystad
Kontakt:

#45 Inlägg av Pehr Johnsson » 2007-08-22 09:46:46

Tonen har ju varit god innan, jag satsar mina pengar på internt skämt. Kanske har det varit blodvittring vid bromsrenovering eller nått???
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare