944 Turbo -86. "Zermattsilber-metallic"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg:4317
Blev medlem:2005-12-20 14:11:36
Kontakt:

#31 Inlägg av Erol » 2006-08-30 19:41:45

Rikard skrev: Off-set har inget med bredden på fälgen att göra däremot kan inpressningsdjupet vara olika beroende på vilken modell den är avsedd för. Hittar du en fälg med 23 mm. off-set så spelar det ingen roll om fälgen är 7 eller 10 tum. Om du däremot köper en fälg med högre off-set måste du kompensera dett med spacers för att fälgen inte skall hamna för långt in. Hoppas att det klarnat ytterligare nu!

Rikard
Offset är = mått från mitten av fälgen, till anläggningsytan på fälgen!

Dvs. har man bredare fälg måste måttet till anläggningsytan ändras,
annars kommer fälgen sticka utanför skärmkanten....

Om jag har en 8" fälg med 23 i inpressning och byter den mot en 9" fälg
med 23 i inpressning så får ja en fälg som som breddar en halv tum utåt
och en halv tum innåt.
Då måste jag kompensera detta med att ha ett annat offset som är högre
än 23 för att få fälgen längre in, i detta fall 23mm + 13mm (ca en halv tum)
= 36, jag behöver altså en fälg med offset 36!


Eller går min hjärna på tomgång nu????


Mvh Erol


PS. Förlåt Ducati att jag förstör din biltråd!

Kanske någon moderatoe alt. admin kan styra upp denna diskution i en ny tråd?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Rikard
Addict
Inlägg:1713
Blev medlem:2004-03-29 19:10:36
Kontakt:

#32 Inlägg av Rikard » 2006-08-30 20:03:53

Erol

Du har rätt i att fälgen breddar lika mycket åt båda hållen, däremot förstår jag inte varför du vill ändra spårvidden. Om du nu inte tänker köra med extremt breda fälgar förstås. Finns det mer plats inåt än utåt?
Här är en lite skiss på hur man mäter offset.

http://www.vanadisgummi.se/images/gif/offset.gif

OBS offset kan vara negativ och positiv så se upp med fälgar avsedda för turbobreddade 911:or!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg:580
Blev medlem:2004-04-26 21:50:37
Kontakt:

#33 Inlägg av Ducati » 2006-08-31 21:34:32

Men då "Ducati" säger att han hade 34-35 mm spacers bak och 20mm fram
så vart jag fundersam om det verkligen blir rätt.,...

jag hade bara spacers bak på bilen. de var 34mm tror jag. Då hade jag fälgar med ET53 som var 8" breda
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg:4317
Blev medlem:2005-12-20 14:11:36
Kontakt:

#34 Inlägg av Erol » 2006-09-01 06:33:04

Ducati skrev:
Erol skrev:Men då "Ducati" säger att han hade 34-35 mm spacers bak och 20mm fram
så vart jag fundersam om det verkligen blir rätt.,...
Jag hade bara spacers bak på bilen. de var 34mm tror jag. Då hade jag fälgar med ET53 som var 8" breda

Oki, då vet jag... trodde du använde 20 mm fram!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg:580
Blev medlem:2004-04-26 21:50:37
Kontakt:

#35 Inlägg av Ducati » 2006-11-01 17:52:42

Nu har jag börjat vintermecka med bilen

Nu har jag fått tag på 968 dörrhandtag också.
Köpte ett komplett kit av en kille på Ebay, allt är helt nytt
Allt förutom låscylindrar följde med, jag är mycket imponerad.

Jag har även försökt lacka backspeglarna som jag köpte av Revline.
Blev ganska besviken när jag fick dem, trodde de skulle vara lite bättre finish
Hursomhelst blir det inte så bra när jag försöker lacka dem. Har köpt mer färg och ska göra ett försök till.
Blir det fortfarande inte bra får jag lämna in dem till en riktig lackerare.

Bilen har fortsatt läcka kylarvätska, så jag har köpt ett set med alla kylarslangar som jag ska ta och byta nu i vinter, har börjat montera bort de gamla och har nog hittat den slangen som läckte. Kanske lite onödigt att byta alla slangar, men de har ju 20 år på nacken, så det är ju lika bra att byta.

Övrigt som behöver ses över är alla vakumslangar samt köpa nya skivor till frambromsarna.

Momoratt + ny växelspaksdamask är också införskaffat.
Kvar är turbo och oljetempmätare från VDO

Bilen kommer att bli riktigt fin till i vår.....
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
GLind
Turbo-Poster
Inlägg:942
Blev medlem:2005-06-26 09:31:45
Kontakt:

#36 Inlägg av GLind » 2006-11-01 18:10:38

Finputs! Vilken lux!

Kan väl inte vara fasligt dyrt att lämna in speglarna till en lackeringsfirma... Men är ju lika bra att prova själv å andra sidan.

Hur ska du montera Turbo och oljetemp mätarna? Och var köpte du dem?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg:580
Blev medlem:2004-04-26 21:50:37
Kontakt:

#37 Inlägg av Ducati » 2006-11-01 18:51:37

Har inte köpt själva mätarna än, men jag har köpt en platta med 3 hål som jag tänkte sätta under stereon. Mätarna köper jag från Tyskland, ca 50€ för turbomätaren. Kommer inte ihåg leverantören
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg:580
Blev medlem:2004-04-26 21:50:37
Kontakt:

#38 Inlägg av Ducati » 2006-12-28 12:34:46

Nu har jag monterat dörrhandtagen och speglarna. Jag lackade de själv, tyvärr blev inte
speglarna helt bra.
Jag har köpt en 968 vinge, men den lämnar jag bort på lackering, då skickar jag även med speglarna så de får en ordentlig lack. Dörrhandtagen blev bra däremot.
Alla kylarslangar är bytta, ny damask till växelspaken monterad.
Det jag väntar på ny är navet till Momo-ratten.
Stålomspunna bromsslangar skall monteras
Bromsbelägg bytas
Inköp av bromsskivor, ska försöka hitta hålborrade
Lack och montering av 968 vinge
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
Pehr Johnsson
Addict
Inlägg:9193
Blev medlem:2006-12-02 15:09:23
Kontakt:

#39 Inlägg av Pehr Johnsson » 2006-12-28 12:46:05

Passar speglarna rakt av på 944? Vad kostar dessa samt är det kopletta kit eller måste man flytta motorer till spaglarna?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg:580
Blev medlem:2004-04-26 21:50:37
Kontakt:

#40 Inlägg av Ducati » 2006-12-28 13:11:46

jo, de passar rakt av. Jag köpte dem av Revline, en sponsor till forumet. De kostade ca 3000. Motorer följer med.
Det är kopior tillverkade i Baltikum
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg:580
Blev medlem:2004-04-26 21:50:37
Kontakt:

#41 Inlägg av Ducati » 2007-02-28 19:24:17

Dags att uppdatera lite med vad jag gjort under vintern:
Lämnade in vingen och speglarna hos en lackerare, det blir F-n inte bra när man gör det själv.

Bytt insugningspackningar samt sett över vakumslangarna
Monterat extramätarna

Börjat installera farthållare
Bytt olja, filter samt alla tänddelar (stift, kablar, rotor samt fördelarlock)

Det som är kvar:
Montera vingen
Montera backspeglarna samt dörrsidorna

Får se hur jag gör med billjud, skulle behöva lite bättre högtalare bak men hålen var mindre än vad de var i min gamla 87a och jag vill inte börja såga i plåten
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg:580
Blev medlem:2004-04-26 21:50:37
Kontakt:

Vingen monterad

#42 Inlägg av Ducati » 2007-03-14 00:20:35

Nu är vingen monterad:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
JDr
Addict
Inlägg:1172
Blev medlem:2005-09-09 11:38:12
Kontakt:

#43 Inlägg av JDr » 2007-03-15 21:17:12

Gillar din kärra!

Får man fråga vad du tror att du skulle få för den om du sålde den? Inte vad du önskar få utan vad som är rimligt.
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

Användarvisningsbild
Ducati
Turbo-Poster
Inlägg:580
Blev medlem:2004-04-26 21:50:37
Kontakt:

#44 Inlägg av Ducati » 2007-03-19 11:35:08

tja, 70-80 är rimligt som den är nu, har lagt ner ca 25" på den sen inköpet.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Användarvisningsbild
JDr
Addict
Inlägg:1172
Blev medlem:2005-09-09 11:38:12
Kontakt:

#45 Inlägg av JDr » 2007-03-19 19:26:10

OK, tack!
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot]