944 Turbo -86. "Zermattsilber-metallic"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts:6556
Joined:2006-03-12 21:01:55
Telefon:0737168502
Bilmodell:944 S2
Årsmodell:1990
Location:Älvängen
Contact:
Re: Nya fälgar!

#16 Post by Karl Birgander » 2006-08-29 17:39:04

Ducati wrote:Jag har även beställt vita blinkers på Ebay, 400kr jämför med över 1000kr för dem här i Sverige
broberg wrote:http://www.Turnclear.com har vita blinkersglas
Jag tror det var just dessa Ducati avsåg.... :roll:

Duktigt fint åk du har!! :D :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Erol
Moderator
Posts:4321
Joined:2005-12-20 14:11:36
Bilmodell:951 Snart körbar
Årsmodell:1986
Location:Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Erol » 2006-08-29 19:16:32

Vad hade du för tjocklek på spacern bak till de gammla fälgarna? varför vart det inte bra?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts:580
Joined:2004-04-26 21:50:37
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Stockholm
Contact:

Re: Nya fälgar!

#18 Post by Ducati » 2006-08-29 21:54:27

Karl Birgander wrote:
Ducati wrote:Jag har även beställt vita blinkers på Ebay, 400kr jämför med över 1000kr för dem här i Sverige
broberg wrote:http://www.Turnclear.com har vita blinkersglas
Jag tror det var just dessa Ducati avsåg.... :roll:

hehe... :D
exakt så är det.....
Finns mycket grejer på Ebay kan jag säga!

Duktigt fint åk du har!! :D :D
Tack!
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts:580
Joined:2004-04-26 21:50:37
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Stockholm
Contact:

#19 Post by Ducati » 2006-08-29 21:56:21

Erol wrote:Vad hade du för tjocklek på spacern bak till de gammla fälgarna? varför vart det inte bra?


/ Erol
Bak hade jag 34 el 35, det blev riktigt bra, men jag ville ha 9" hjul bak
samt rätt offset.
Fram hade jag aldrig några spacers, och det var inte snyggt.
De 20mm spacerarna jag hade behövde långa hjulbultar, så jag satte aldrig på
dem
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Erol
Moderator
Posts:4321
Joined:2005-12-20 14:11:36
Bilmodell:951 Snart körbar
Årsmodell:1986
Location:Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Erol » 2006-08-29 23:36:38

Ducati wrote:[Bak hade jag 34 el 35, det blev riktigt bra, men jag ville ha 9" hjul bak
samt rätt offset.
Fram hade jag aldrig några spacers, och det var inte snyggt.
De 20mm spacerarna jag hade behövde långa hjulbultar, så jag satte aldrig på
dem
Oki, tog det inte i skärmarna bak? men 34-35 mm

Borde det inte vara lika tjocka spacers fram?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts:580
Joined:2004-04-26 21:50:37
Bilmodell:Saknar en Porsche
Location:Stockholm
Contact:

#21 Post by Ducati » 2006-08-30 09:20:09

det är olika offset fram/bak , 23 resp 15
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Rikard
Addict
Posts:1713
Joined:2004-03-29 19:10:36
Bilmodell:996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell:Vet ej
Contact:

#22 Post by Rikard » 2006-08-30 10:36:56

Ducati wrote:det är olika offset fram/bak , 23 resp 15
Nja, det där stämmer inte riktigt.

En turbo -86 har et 23 runt om!


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Erol
Moderator
Posts:4321
Joined:2005-12-20 14:11:36
Bilmodell:951 Snart körbar
Årsmodell:1986
Location:Eskilstuna
Contact:

#23 Post by Erol » 2006-08-30 11:40:55

Ducati wrote:det är olika offset fram/bak , 23 resp 15
Jo, det vet jag... men det skilljer 3 mm mellan fram och bak.

Fram till -87 hade 944:orna 23/15
Från -87 och frammåt har de 52/47

52-23= 29 och 47-15=32

Dvs. 2 st 32 mm spacers och 2 st 29 mm spacers behövs...

Rikard wrote: Nja, det där stämmer inte riktigt.

En turbo -86 har et 23 runt om!

Rikard
Detta har jag aldrig hört talas om, har du nån info om detta? All info jag har
sett ang. de tidigare har varit 23/15
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts:25403
Joined:2004-05-03 14:00:48
Bilmodell:924 Turbo
Årsmodell:1980
Location:Oxelösund
Contact:

#24 Post by patand » 2006-08-30 11:52:06

Erol wrote:Jo, det vet jag... men det skilljer 3 mm mellan fram och bak.

Fram till -87 hade 944:orna 23/15
Från -87 och frammåt har de 52/47

52-23= 29 och 47-15=32
Menar du att ET anges i tiondels millimeter? Jag trodde ET angavs i mm och i så fall är det ju runt 3 centimeter som det skiljer... :)
Last edited by patand on 2006-08-30 12:01:58, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts:6556
Joined:2006-03-12 21:01:55
Telefon:0737168502
Bilmodell:944 S2
Årsmodell:1990
Location:Älvängen
Contact:

#25 Post by Karl Birgander » 2006-08-30 11:56:37

patand wrote:
Erol wrote:Jo, det vet jag... men det skilljer 3 mm mellan fram och bak.

Fram till -87 hade 944:orna 23/15
Från -87 och frammåt har de 52/47

52-23= 29
och 47-15=32
Menar du att ET anges i tiondels millimeter? Jag trodde ET angavs i mm och i så fall är det ju runt 3 centimeter som det skiljer... :)
32-29 = 3 mm..... :wink:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts:25403
Joined:2004-05-03 14:00:48
Bilmodell:924 Turbo
Årsmodell:1980
Location:Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand » 2006-08-30 12:05:18

Karl Birgander wrote:
patand wrote: Menar du att ET anges i tiondels millimeter? Jag trodde ET angavs i mm och i så fall är det ju runt 3 centimeter som det skiljer... :)
32-29 = 3 mm..... :wink:
Ja men varför är skillnaden i skillnad intressant? 3 mm (32-29) är ju skillnaden i skillnad mellan fram och bak på en "gammal" respektive "ny" 944...

Det var väl skillnaden mellan fram och bak på samma årsmodell av 944 vi pratade om och då är det ju runt 3 centimeter... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Posts:1713
Joined:2004-03-29 19:10:36
Bilmodell:996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell:Vet ej
Contact:

#27 Post by Rikard » 2006-08-30 12:30:38

Erol wrote:
Ducati wrote:det är olika offset fram/bak , 23 resp 15
Jo, det vet jag... men det skilljer 3 mm mellan fram och bak.

Fram till -87 hade 944:orna 23/15
Från -87 och frammåt har de 52/47

52-23= 29 och 47-15=32

Dvs. 2 st 32 mm spacers och 2 st 29 mm spacers behövs...

Rikard wrote: Nja, det där stämmer inte riktigt.

En turbo -86 har et 23 runt om!

Rikard
Detta har jag aldrig hört talas om, har du nån info om detta? All info jag har
sett ang. de tidigare har varit 23/15
Det är inte konstigt om du fått fel info, 75% av alla tabeller jag set har fel off-set på 944 turbo 85-86. Men 23,3 mm. skall det vara runt om.

MVH

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Erol
Moderator
Posts:4321
Joined:2005-12-20 14:11:36
Bilmodell:951 Snart körbar
Årsmodell:1986
Location:Eskilstuna
Contact:

#28 Post by Erol » 2006-08-30 13:50:01

patand wrote:Ja men varför är skillnaden i skillnad intressant? 3 mm (32-29) är ju skillnaden i skillnad mellan fram och bak på en "gammal" respektive "ny" 944...

Det var väl skillnaden mellan fram och bak på samma årsmodell av 944 vi pratade om och då är det ju runt 3 centimeter... :roll:
Det intressanta är:

Hur tjocka spacers behöver jag på min 951 -86?
Det skilljer ca 3 cm fram och bak på samma årsmodell = Ja (dock diffar det
3 milimeter)

Men då "Ducati" säger att han hade 34-35 mm spacers bak och 20mm fram
så vart jag fundersam om det verkligen blir rätt.,...

Rikard wrote:Det är inte konstigt om du fått fel info, 75% av alla tabeller jag set har fel off-set på 944 turbo 85-86. Men 23,3 mm. skall det vara runt om.

MVH

Rikard


Detta var högst intressant för mig som äger en 951 -86 med fälgar till en
nyare bil och där med jagar spacers.....

Konstigt att jag inte hittat någon info alls på nätet om detta... Det innebär
ju att -86 så hade turbon specialdimensioner jämfört med alla andra modeller?

Har du nån sida på nätet att referera till, alt. andra referenser?


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts:4321
Joined:2005-12-20 14:11:36
Bilmodell:951 Snart körbar
Årsmodell:1986
Location:Eskilstuna
Contact:

#29 Post by Erol » 2006-08-30 13:58:30

Har nu fått lite klarhet i det hela...

Det är 23 runt om, om man använder t.ex orginalfälgar som det är samma bredd på!
Men har man bredare fälg bak så måste ET ändras för att fälgen inte skall sticka utanför
skärmkanten!

Och i mitt fall så har jag olika bredd på fälgarna!

Vilket innebär att jag behöver 4 st spacers på 29-32 mm för att det skall bli bra!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Rikard
Addict
Posts:1713
Joined:2004-03-29 19:10:36
Bilmodell:996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell:Vet ej
Contact:

#30 Post by Rikard » 2006-08-30 18:47:06

Erol wrote:Har nu fått lite klarhet i det hela...

Det är 23 runt om, om man använder t.ex orginalfälgar som det är samma bredd på!
Men har man bredare fälg bak så måste ET ändras för att fälgen inte skall sticka utanför
skärmkanten!

Och i mitt fall så har jag olika bredd på fälgarna!

Vilket innebär att jag behöver 4 st spacers på 29-32 mm för att det skall bli bra!
Erol

Off-set har inget med bredden på fälgen att göra däremot kan inpressningsdjupet vara olika beroende på vilken modell den är avsedd för. Hittar du en fälg med 23 mm. off-set så spelar det ingen roll om fälgen är 7 eller 10 tum. Om du däremot köper en fälg med högre off-set måste du kompensera dett med spacers för att fälgen inte skall hamna för långt in. Hoppas att det klarnat ytterligare nu!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users