951 -86 | "Lär dig köra"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

951 -86 | "Lär dig köra"

#1 Inlägg av Jon80 » 2006-04-16 21:30:41

Tänkte det kanske är ganska dagis att lägga till min bil i detta fina bilarkiv.
Då de flesta verkar döpa sina projekt till olika fräcka namn som "Bäst i stan", eller "Mest HK".. så tänkte jag att jag döper min till "Lär dig köra", för det är just det jag tänker använda bilen till, att lära mig köra bil ordentligt. ;) ;) Pik, pik.. Har haft körkort oavbrutet sedan 1998, och aldrig fått en bot för trafikföretelse.

Bild

Bild

En av anledningarna till att jag inte lagt ut bilen här tidigare, är för att man nästan får skämmas lite i denna skara av grymt fina 924-/944or, och som ni själva kan se, så är lacken i mattaste laget (försökt rubba).. Samt att det börjar bubbla liiiite vid targan.

Bilen är vad jag vet helt Orginal.. nästan. Framoken är tydligen från en Turbo S2.

Vintern har använts till att plocka isär hela framvagnen, och fjäderben, och producera lite egna bussningar för bärarmarna och kränghämmaren.
http://echooff.no-ip.com/porsche/bt2.jpg

I skrivande stund är en egen bakvinge i projekt-pipen. Onödigt kan tyckas, att uppfinna hjulet igen, men det är roligt att göra saker själv, och framförallt billigare (jorrå, fattig är man :)).

Här är en bild på vingen i ett AirFoil program, och utan att ha med GroundEffekten, så ger vingen en Lift-Coeficient på -3.673:
Bild

Här är en bild från vingen i SolidWorks, där båda ving-planen kan ställas. För att gör vingen dummie-proof, är MAX läget, just MAX i Downforce, finns alltså ingen anledning till att vika vingen mer, då Lift-Coeficienten då sjunker.
Bild

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
emm
Addict
Inlägg: 3901
Blev medlem: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Ort: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Kontakt:

#2 Inlägg av emm » 2006-04-16 22:39:44

Kul att se din bil Jon, fasiken vad jag är sugen på turr-bo!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Användarvisningsbild
sweanders
Turbo-Poster
Inlägg: 917
Blev medlem: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Kontakt:

#3 Inlägg av sweanders » 2006-04-16 23:02:00

Var ska du fästa vingen?

Varför dubbla vingplan, blir det mindre drag då?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Ort: Älvängen
Kontakt:

#4 Inlägg av Karl Birgander » 2006-04-16 23:09:23

Trevligt åk!
är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?

trevlig med "lär dig köra"!
vad är planen när du lärt dig köra? tävla?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

#5 Inlägg av Jon80 » 2006-04-17 08:34:12

sweanders skrev:Var ska du fästa vingen?

Varför dubbla vingplan, blir det mindre drag då?
Såg någongång en 44:a med en liknande vinge, som de fäst på orginal-gummivingen. Tror t.o.m. att det var en svensk bil, men det låter jag vara osagt.

Tyckte iallfall inte att det såg helfel ut, så jag tänkte göra ett försök. Om det blir skummt, så får jag försöka 'hitte-på' någon annan lösning ;)

Två vingplan gav bättre D-force, men utan att straffa med lika mycket Drag. Samma sak med att sätta vingarna snett bakom varandra, blev mer drag, och mindre D-force om de satt rakt ovanför varandra, då den undre vingens övertryck hamnar på undersidan av den övre (och där vill man ju ha undertryck).
Karl Birgander skrev:Trevligt åk!
är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?

trevlig med "lär dig köra"!
vad är planen när du lärt dig köra? tävla?
Det är 16"-fälgarna, tror det är som du säger, 15" går nog inte på. Dock är det 'fel' ET på fälgarna!

Om man får drömma fritt, så är planen att åka lite banträffar och lära mig åka ordentligt där, och sen ta/köpa förarlicens, och kanske handla någon billig långloppsbil och åka lite riktigt räjsing. Men vi får väll se, livet har ju som bekant sina vändningar :), och inget är ju gratis ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

#6 Inlägg av Jon80 » 2006-04-17 09:42:45

Försökte använda mina knapra Photoshop kunskaper, och klistrade in bakvingen. Fälgarna kommer att 'typ' bli som på bilden, bör väl komma längre ut då ET är lägre, och den röda kanten kommer matcha bilens färg bättre (lycakdes inte riktigt i PS). Hoppas få tillbaka fälgarna från lack i veckan

Bild
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
FSN
Raceputte
Inlägg: 1557
Blev medlem: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Ort: Göteborg, TORSLANDA
Kontakt:

#7 Inlägg av FSN » 2006-04-17 10:58:23

Två saker:

#1 Du kommer antagligen att torska din fina statistik hos ordningsmakten med den vingen.... :roll:

#2 Du skriver att MAX vinklad vinge ger MAX downforce. JAg skulle inte ta det som en sanning. Original gummivingen, bakrutans lutning, hur långt bak dina vingar sitter, hörden på dom etc. kan ställa till det ordentligt på den punkten.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Användarvisningsbild
Joakim
Forum founder
Inlägg: 1248
Blev medlem: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Ort: Linköping
Kontakt:

#8 Inlägg av Joakim » 2006-04-17 11:02:23

Varför inte använda en 968 turbovinge istället? ;)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Ort: Älvängen
Kontakt:

#9 Inlägg av Karl Birgander » 2006-04-17 12:16:42

Jon80 skrev:fäst på orginal-gummivingen.

....
Om man får drömma fritt, så är planen att åka lite banträffar och lära mig åka ordentligt där, och sen ta/köpa förarlicens, och kanske handla någon billig långloppsbil och åka lite riktigt räjsing. Men vi får väll se, livet har ju som bekant sina vändningar :), och inget är ju gratis ;)
efter att ha klämt och dragit lite i min gummivinge så tror jag inte den håller för att fästa en max.downforcevinge på...
speciellt inte om fästpunkterna är så nära varandra och centrerade.

....
låter som en trevlig plan, lik min, även om studier drar ut på tiden för min plan.....
lycka till! det är kul att åka bana!
..fast som du säger är det inte gratis... :roll: :roll:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

#10 Inlägg av Jon80 » 2006-04-17 12:23:06

FSN skrev:Två saker:

#1 Du kommer antagligen att torska din fina statistik hos ordningsmakten med den vingen.... :roll:

#2 Du skriver att MAX vinklad vinge ger MAX downforce. JAg skulle inte ta det som en sanning. Original gummivingen, bakrutans lutning, hur långt bak dina vingar sitter, hörden på dom etc. kan ställa till det ordentligt på den punkten.
1) *tihi* 8) :lol:

2) Helt sant. Vingen är beräknad med vindriktning i horizontalplanet, risken är ju ganska stor att luftströmmarna följer bakrutan, och gör så det 'blåser' något uppifrån och ner på vingen.. Vilket snarare gör så att jag inte ska ställa vingen i max-läge för att få max-d-force.

En annan detalj jag inte har med är 'Ground-effekten', som uppstår mellan vinge och bakruta / bakspoiler. Denna effekt ökar vindhastigheten under vingen, och på dettavis ökar Downforcen. Har tyvärr inte program nog att beräkna dessa effekter på 3D-object :(. (med andra ord, vingens fästsättning mm är inte beräknade).

Tror ni har rätt angående fastsättningen, möjligt att jag gör någon historia fäst på undersidan, tex där 'plupparna' som håller nere bakluckan sitter. Får kolla lite mer detaljerat på detta :)
Joakim skrev:Varför inte använda en 968 turbovinge istället? ;)
Jag är fattig ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4310
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#11 Inlägg av Erol » 2006-04-17 12:25:33

Karl Birgander skrev:är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?
Jao de ska väl funka bra om man har rätt ET, funkade iallfall fint på
polarens 951:a från -86

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Användarvisningsbild
John
Site Admin
Inlägg: 570
Blev medlem: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Kalmar
Kontakt:

#12 Inlägg av John » 2006-04-17 21:21:15

Så snygg bilen är idag. Jag skulle behålla den så och lägga pengarna på service, däck, bromsar osv. men så rist är jag :) Älskar en 944 i originallook.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

#13 Inlägg av Jon80 » 2006-04-18 06:06:06

Tack John :)

Har redan beställt ratt, 4-p bälte, och ny stol (Sabelt) till bilen, så orginallooken kommer på kant redan där. Tycker också en orginal 44:a är bra snygg framifrån. Bakifrån ser de bra ut, så länge turbo-difusorn sitter kvar.. vilket den inte gör på min bil :(.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Användarvisningsbild
GLind
Turbo-Poster
Inlägg: 942
Blev medlem: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Lund/Sthlm
Kontakt:

#14 Inlägg av GLind » 2006-06-09 14:48:37

Har du monterat alla godsaker nu. Hade varit kul att se lite bilder och uppdateringar om vad som händer.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Användarvisningsbild
Jon80
Sponsor
Inlägg: 3847
Blev medlem: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Degerfors
Kontakt:

Bilen, 2006

#15 Inlägg av Jon80 » 2006-06-11 19:06:35

Nu är äntligen allt på plats.. förutom en vinge då :oops:
Det får bli vinterns mek, och komma till 2007 -_-

Fick ÄNTLIGEN mina egna ok idag, så jag spenderade eftermidagen åt att montera och lufta dessa. Röda och fina är de iallafall. Här kommer en kavalkad av bilder:

Sidan av bilen, skitig som bara den... men jag blev skitigare :lol: :lol:
Snyggt med svarta fälgar iallafall.
Bild

Fina röda bromsok, tydligen inte orginal på 86:an, utan någon har bytt till Turbo S ok... kul att få reda på _efter_ man köpt renoveringssats
Bild

Såhär ser arbetsplatsen ut. Jon sitter kanon i stolen :lol: .
Bild

Här är en 'in-helmet-view' eller vad man ska säga. Shiftlighten på plats, och farbror-besiktningsman hade inget emot placeringen.
Bild

Såhär sitter bältet fast baki. Ingen FIA, men dock en JEL montering.
JEL = Jons Egna Lösning
Bild

Nu är det bara till att riva fuelrailen och fixa den stönigt krånglande spridaren. Man kanske skulle ta en dag och byta namn på bilen från 'lär dig köra' till 'knövel-picken' :lol: :roll:

De 50-60 milen jag rullat med bilen hitintills så har iallafall mina egna bussningar fungerat kanon. Gurra har lovat prova dem lite mer extremt, och under tiden hjälpte jag en kille på Rejsa.nu, vars 850t5 inte var kompis med PowerFlex bussningar. Han slet ut dessa på ungefär 1 timme på banan. Mostade fram bussningar med samma 'design' som dem jag har på Porschen. De höll iallfall för en heldag på banan, ska bli intressant att se vad han säger när han plockat ner dem för 'analys'. Bådar gott iallafall! *håller tummarna*

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare