Sida 1 av 2

944 S2 Cab -91; Indish Rot sommarleksak

Postat: 2007-12-10 20:49:40
av Knubbe
Jag har länge varit sugen på en 944, och då helst en S2. Efter avslutade universitetsstudier var det under våren 2007 äntligen dags att köpa en "lekbil" igen efter alldeles för många år med studiemedel som enda inkomst. Sambon tyckte att en sommarbil absolut ska vara en cabriolet, medans jag egentligen tyckte att en targa ger tillräckligt med rufs i håret.

Vi började iaf att lusläsa annonser på både "cabbar" och "targor" och fastande till slut för en röd S2 Cab -91 som vi fick loss till rätt pris. Att det blev just en cab har vi inte ångrat en sekund, trots en regnig sommar. Det är en väldigt speciell känsla att köra hemåt på en lagom krokig landsväg nedcabbat en mörk sommarnatt med svag värme på kupefläkten.

Direkt efter köpet byttes kam- och balansrem samt alla rullar. Serviceboken är fullstämlad tom 3000 mil sedan, men det står inget om när de senast var utbytta. Därför kändes det säkrast att byta dem. Motorn fick också ny olja och nytt filter i samband med rembytet. Efter det har den rullat 400 mil utan problem innan den ställdes av.

Innan det är dags att att ställa på till våren finns lite på att göra listan:
- Klä om förarstolen, skinnet är sprucket på vänstersidan vid insteget
- Byta diverse bussningar, den är lite glapp i drivlinan
- Se över bromsarna

På önskelistan, kanske till nästa säsong:
- Nya fälgar
- Ny lack

Postat: 2007-12-10 21:38:28
av Bathory
Ser fin ut :D
Grattis :D

Postat: 2007-12-10 21:38:55
av Jappe
Härligt med ännu en frontmotor porsche i Skövde. :D
Grattis ! Knubbe

Postat: 2007-12-10 21:47:16
av Pehr Johnsson
Indischrot rockar!!! Snygg bil!

Postat: 2008-04-17 11:59:59
av Knubbe
Ojdå, det var visst ett tag sedan jag besökte min egen biltråd...

Tack för de positiva kommentarerna.

Bilen hat fått sig en ordentlig service inför våren, med:
Nya stift
Ny rotor
Nytt fördelarlock
Olja i motorn
Oljefilter
Luftfilter
och ny olja i växellådan

Försöker planera in ett kopplingsbyte också eftersom den berömda gummipucken snart verkar ha gjort sitt. Eftersom bruksbilden såldes snabbt och lätt i måndags får den dock först rulla till vardags i 6 veckor innan nya bilen anländer. I går avverkades första nedcabbade turen hem från jobbet och det lär bli många fler :D.

Postat: 2008-04-17 12:50:46
av bill b
Har ni fått ordning på förarstolen som skulle kläs om?

Postat: 2008-04-17 14:29:31
av Knubbe
bill b skrev:Har ni fått ordning på förarstolen som skulle kläs om?
Nej, det står forfarande på "Att göra listan". Det har tyvärr blivit nedprioriterat på grund av tidsbrist.

Postat: 2008-12-19 18:48:43
av Knubbe
Börja denna uppdatering på samma sätt som den förra :arrow: .

Ojdå, det var visst ett tag sedan jag besökte min egen biltråd...

Porschesäsongen 2008 är över sedan länge. Porschen står inställd i garaget under sitt täcke med underhållsladdaren "tickande" och det är dags att blicka tillbaka på den gångna säsongen och sedan titta framåt på vinterns uppdateringar

Efter en ordentlig service, som jag nämnde i förra uppdateringen, inleddes säsongen med att Porschen fick tjäna som bruksbil under 2 månader medan jag väntade på leveransen av BMW:n. Eftersom vi hade en förhållandevis fin vår blev det många "bruksmil" nedcabbat 8) . Under denna tid avverkades ca 400 mil, vilket gav bra feedback om vad som behöver åtgärdas. Vissa saker akuta och vissa saker bara för att jag är "petig". Den akuta listan toppades av ett kopplingsbyte, vilket inleddes i juni. Jag vet! Mitt under bästa cab-perioden!

Kopplingssatsen beställdes av Utzon och jag passade samtidigt på att beställa ett nytt växelkors. När lådan var nedplockad fick jag bekräftelse på min misstanke att växellådsfästet var på upphällningen. Därför är det numera ersatt av ett nytt från JERD. Som jag tidigare har skrivit på forumet som så hade den ena skruven till svänghjulsgivaren satt sig ordentligt, vilket resulterade i att jag var tvungen att lyfta ur motorn för att komma åt att lossa den. Men ingen ont som inte har något gott med sig. När motorn var utlyft passade jag på att avlägsna 17 års skit från motorrummet och montera nya motorfästen. Lika bra att göra det ordentligt när an ändå är igång. Jag var dock inte lika positiv när jag bestämde mig för att lyfta motorn...

Med nya skruvar till svänghjulsgivaren och efter en ordentlig rengöring av motorrummet och allt runt omkring gick monteringen smidigt. Första veckan på semestern i juli var Porschen åter på vägen.

Med ny koppling och en uppstyvad drivlina uppdagades dock nya fel, säg den glädje som varar :cry: . Rasslet från transaxeln tilltog ordentligt, så det vara bara att sätta upp även den på den akuta åtgärdslistan. Hittade dock en bättre begagnad transaxel på blocket till bra pris som säljaren lovade ska vara helt tyst. Den ligger nu och väntar på montering. Vilket för oss in på vinterns planer:

Vinterns största förändringar kommer att ske på chassisidan. Idag känns BMW:n mer responsiv och stabil på krokiga vägar. Så kan vi ju inte ha det!!

Köpte gula konidämpare som aldrig varit monterade från en kille på forumet. De ska kompletteras med likadana bakdämpare. Jag kommer även att montera M030-krängare i både fram och bak, samt JERD-bussningar i fram. Känner jag mig själv rätt kommer även nya fjäderbenslagringar att monteras när benen ändå är demonterade, det blir dock nya i gummi. Tanken är att försöka hitta en lämplig kompromiss av bättre väghållning utan att försämra komforten för mycket. Jag vill även i fortsättningen kunna använda bilen till längre semesterresor utan att bli helt sönderskakat. Därför kommer jag inledningsvis att testa att köra med originalfjädrar fram och bara original torsionsstavar bak.

Planen är att det ska bli en hellack nästa vinter. Fronten ganska sliten efter 17 år och 20 000 mil och det finns några dörruppslag på sidorna som jag vill bli av med. Därför blir det bara några mindre kosmetiska uppdateringar denna vinter. Beställde nya dimljus/spoilerljus (de som sitter på nu är ordentligt blästrade) från Paragon Products och passade samtidigt på att beställa deras Cup-spegelsats eftersom de var så billiga när dollarn var låg :D. Det var när dollarn låg på 6kr, ibland ska man ha tur. Kommer även att monteras vita blinkers och ett nytt porschemärke. Det borde ge ett fräschare utseende trots att ny lack dröjer.

Förarstolen måste också åtgärdas. Den är ordentligt sprucken i vänster lårstöd och sidostöd. Har dock inte beslutat om jag ska lämna in och få bara förarstolen lagad eller om jag ska sats på helskinn (har idag vinyl/tyg). 5500:- för skinn till båda stolarna hos Classix är ju ganska lockande. Någon som har nappat?

Oj, detta blev visst en riktigt lång uppdatering. Den får kompensera för att det är långt mellan dem :) .

Uppdatering

Postat: 2009-01-12 19:34:51
av Knubbe
Passade på att spendera lite tid i garaget under julledigheten, så nu börjar det hända lite grejer...

Började med att placera bilen på pallbockar och demontera de främre fjäderbenen. Tusan va smidigt det var!! Bara att losssa de fyra muttrarna i toppen och de två bultarna i botten. Hade dessutom glömt bort hur trevligt det är att skruva med en bil som aldrig har sett salt :) .

När fjäderbenen låg på garagebänken konstaterade jag att jag saknar en tillräckligt djup 22mm-hylsa för att lossa muttern i toppen. Den är dock numera inköpt. Funderar nu på om jag ska måla fjäderbenen "Koni-gula" så de matchar bakdämparna eller om jag ska måla dem svarta. Hur har ni andra gjort som har monterat gula Koni

När det var stopp med fjäderbenen gav jag mig på att byta dimlljus. Det kommer garanterat ge ett lyft för fronten, se bilden på skillnad mellan gammalt och nytt.

Postat: 2009-01-12 21:15:06
av eggaD
Jag ser de berömda extraljus-huset jag letar efter (vänster)... fått nypris på 1700:- för ett hos PC. Lite väl saftigt tyckte jag.
Var köpte du ditt och pris om jag får fråga?

Postat: 2009-01-13 10:01:18
av Knubbe
eggaD skrev:Jag ser de berömda extraljus-huset jag letar efter (vänster)... fått nypris på 1700:- för ett hos PC. Lite väl saftigt tyckte jag.
Var köpte du ditt och pris om jag får fråga?
Jag köpte mina hos www.paragon-products.com för $171 per styck. Det var dock när en dollar fortfarande låg på 6 kr.

Postat: 2009-01-13 11:37:15
av Erol
Knubbe skrev: När lådan var nedplockad fick jag bekräftelse på min
misstanke att växellådsfästet var på upphällningen. Därför är det
numera ersatt av ett nytt från JERD.


Med ny koppling och en uppstyvad drivlina uppdagades dock nya fel, säg
den glädje som varar :cry: . Rasslet från transaxeln tilltog ordentligt,
så det vara bara att sätta upp även den på den akuta åtgärdslistan.
Hittade dock en bättre begagnad transaxel på blocket till bra pris som
säljaren lovade ska vara helt tyst.

Du ser inget samband med transmissinsljud och ett stumt växellådsfäste?
Kom det ökade oljudet direkt efter att du bytt fästet?

Dessutom har det diskuterats om det är bra för drivlinan att ha lådan
monterat stumt medans motorn sitter i orginal gummibussningar.

Då motorn vrider sig fram så sitter lådan stumt, kan detta framkalla oljud
i transaxeln?


Mvh Erol

Postat: 2009-01-13 20:34:56
av Knubbe
Erol skrev:
Knubbe skrev: När lådan var nedplockad fick jag bekräftelse på min
misstanke att växellådsfästet var på upphällningen. Därför är det
numera ersatt av ett nytt från JERD.


Med ny koppling och en uppstyvad drivlina uppdagades dock nya fel, säg
den glädje som varar :cry: . Rasslet från transaxeln tilltog ordentligt,
så det vara bara att sätta upp även den på den akuta åtgärdslistan.
Hittade dock en bättre begagnad transaxel på blocket till bra pris som
säljaren lovade ska vara helt tyst.

Du ser inget samband med transmissinsljud och ett stumt växellådsfäste?
Kom det ökade oljudet direkt efter att du bytt fästet?

Dessutom har det diskuterats om det är bra för drivlinan att ha lådan
monterat stumt medans motorn sitter i orginal gummibussningar.

Då motorn vrider sig fram så sitter lådan stumt, kan detta framkalla oljud
i transaxeln?


Mvh Erol
Jo, jag har funderat i precis de banorna.

Det hörs en tydligt transmissionsljud från växellådan. Ljudet från transaxeln är dock helt annat.

Det fanns en svagare rassel tidigare, som jag då misstänkte hade ett samband med den dåliga gummipucken i tryckplattan. Men efter kopplingsbytet har det som sagt ökat. Det hörs mest när man släpper gasen efter acc., eller när man kör på jämn gas. Vid full acc. försvinner det nästan helt. Min slutsats är att eftersom det låter mest när drivlinan är obelastad borde lagren i transaxeln vara dåliga. Eller tänker jag fel?

Postat: 2009-01-14 01:20:22
av Erol
Bytte du till en fjädrad koppling istället för en med gummipuck?


/ Erol

Postat: 2009-01-14 07:54:48
av Knubbe
Erol skrev:Bytte du till en fjädrad koppling istället för en med gummipuck?


/ Erol
Japp, med kopplingssats från Utzon.