944 -83 | Åter i sadeln

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Skriv svar
Meddelande
Författare
svartpippi
NA-Poster
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Kontakt:

944 -83 | Åter i sadeln

#1 Inlägg av svartpippi » 2019-08-09 20:15:18

Några bilder jag tog igår.
vänstersidan.jpg
front.jpg
högersidan.jpg
bak.jpg
Åter i sadeln (bakom ratten på en Porsche), då jag inte grejar att köra 911 efter min fallolycka vilket resulterade i en krossad axel, så har jag suktat efter en ny Porsche, provkört 996 men fungerar inte med axeln, 911 Turbo har alltid varit drömbilarna. Drömbil nummer 1 var den jag var tvungen att sälja en 911 Turbo (model 930). Ironiska är att jag pajade axeln då jag byggde garaget för att ha den i. En vikstege som gick sönder i gångjärnet då jag stod på den och effekten blev att jag rasade ner och landade med axeln på kanten av en betongmur.
Har letat efter något lämpligt objekt, till rätt pris och där jag kunnat provköra för att se om axeln orkar med att köra.
Kollat efter 928, 944 och 968. Nu dök denna upp och priset var tillräckligt lågt för att jag skulle kunna känna att ekonomin inte står och faller med den. Nybesiktad utan anmärkning.
Är en hel del som behöver fixas med den. Original var den röd, det syns på en hel del ställen.

Första som måste fixas är att byta ut de kolfiberstolar som satt i bilen då jag köpte den, jag är 2m lång och small, men det hjälpte inte, mina höfter var för breda för att ens nudda dynan då jag kravlade mig in, värsta akrobatikövning som min fru hade väldigt roligt åt, med höfterna vilandes på sidorna av stolen och skinkorna ca 10cm ovanför dynan bar det av hemåt, 10mil. Höfterna ömmar fortfarande på de 2 punkter som låg emot stolen.
Stolarna är nu urplockade, vilket inte var helt enkelt då den som monterade dem inte använt rätt skruvar och förstört 2 av fästen. Båda bakre/yttre fästpunkterna är förstörda, den som är för passagerarstolen har de sabbat gängorna helt på och där använt vad jag tror är en M4 och mycket längre skruv med en liten mutter som de pillat in, på förarstolen drog de loss den mutter som sitter fastsvetsad i golvupphöjningen, så för att få loss stolen fick jag borra loss bultskallen, då bulten bara snurrar. Så för att få dit originalstolar som jag är på jakt efter, har 2 uppsättningar som jag kollar på, måste jag lösa detta. Är en hel sådana saker som föregående ägare hållit på och fipplat med som de inte haft en aning om.

Men köpte bilen med vetskapen att det kommer vara massa saker att fixa till, det var även planen då jag kollade efter lämplig bil, ha något kul att skruva med och fixa i ordning till något som blir bra framöver. Den har en liten krockskada fram där föregående ägare råkade köra på en stolpe i låg fart, då han skulle flytta den på parkeringen.

Bilen har även standard felet med odometer/trippmätaren inte fungerar pga kugghjul antagligen är förstört i mätaren, varit så sen åtminstone 2008, rem och vattenpump ska vara bytt 2014, och den har inte gått någonting sen dess enligt senaste ägaren, stått i garage sen han köpte den. Kollar jag carinfo på den så har den inte varit speciellt mycket påställd sen det gjordes.

Så fixa odometer står på listan att fixa till.
Sen känns det som att byte av remmar är något som behöver göras även om den inte körts speciellt mycket sen senaste rembytet, eller vad säger ni?
Byter man vattenpump i samma veva eller hur gör man.
Det är här jag kommer ställa massa frågor, hur man bör göra och hur man gör vissa saker, så det blir rätt. Jag tänkte göra om och göra rätt på de saker som är fel.

Vilken verkstad rekommenderas, jag bor i Stockholm Norrort.

Tack för ordet för den här gången.
/Robert
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Freddie_81
Addict
Inlägg: 1884
Blev medlem: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Ort: Åkers Styckebruk
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#2 Inlägg av Freddie_81 » 2019-08-09 21:45:15

Trevlig bil och välkommen!
Angående remmarna så brukar man säga 8000 mil eller 8 år om jag inte minns fel? Vattenpump brukar sägas att den ska bytas varannat rembyte.
Så i ditt fall skulle jag nog inte vara orolig för remmar och vattenpump om det är bytt 2014.
Och i med originalstolar och njut av en riktigt trevlig bil.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Användarvisningsbild
951master
Turbo-Poster
Inlägg: 841
Blev medlem: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Ort: Orrhammar
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#3 Inlägg av 951master » 2019-08-09 21:54:18

Grattis.. Du har köpt min gamla bil.. 😁😎 Det var min första 944 å det var jag som räddade den ifrån att gå till skrot..

Året var nog 1998 tror jag..

Typ halva bilen saknades å ägaren innan köpt den för att skrota mer den.. han hade bl.a kapat ena framhörnet å sålt till någon med en krockad bil..

Inredningen var sopor å växellåda saknades.. Motorn gick på 3cyl å hade en sprucken kolv.. front, framskärm, framruta, huv saknades också kommer ja ihåg..

Färgen heter irisblau och är en porschekulör.. Lacken lades för över 20år sen så jag kan tänka mej att den inte är perfekt, men den var fortfarande väldigt fin när jag sålde den..

Trist med krockskadan å stolarna. När jag sålde den så satt det felfria originalstolar i svart helläder ifrån en turbo-90 Jag kommer inte ihåg vilket år ja sålde bilen men det var nog runt 2003..

Motorn kommer ifrån en -86, och är således den uppdaterade varianten med det bättre blocket..

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4308
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#4 Inlägg av Erol » 2019-08-09 21:57:11

svartpippi skrev:
2019-08-09 20:15:18
rem och vattenpump ska vara bytt 2014, och den har inte gått någonting sen dess enligt senaste ägaren, stått i garage sen han köpte den. Kollar jag carinfo på den så har den inte varit speciellt mycket påställd sen det gjordes.

Sen känns det som att byte av remmar är något som behöver göras även om den inte körts speciellt mycket sen senaste rembytet, eller vad säger ni?
Byter man vattenpump i samma veva eller hur gör man.
Freddie_81 skrev:
2019-08-09 21:45:15
Angående remmarna så brukar man säga 8000 mil eller 8 år om jag inte minns fel? Vattenpump brukar sägas att den ska bytas varannat rembyte.
Så i ditt fall skulle jag nog inte vara orolig för remmar och vattenpump om det är bytt 2014.
Har bilen använts sparsamt skulle jag byta remmarna ganska så omgående.

viewtopic.php?f=3&t=29596

:lorh:


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

svartpippi
NA-Poster
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#5 Inlägg av svartpippi » 2019-08-09 22:26:00

Erol, såg det inlägget. Och planen var redan innan jag köpte bilen att byta dem så snart jag kan, då mätarställningen inte gått att lita på, enda blir väl och kanske köra den till en verkstad som kan hjälpa mig med stolsfästena. Var jag ska hitta det, har ingen aning.
Bor i Stockholm Norrort.
Finns det någon bra verkstad som rekommenderas för att utföra byta av remmarna?
Vad ligger kostnaden på att byta remmarna?
Vattenpumpen behöver väl inte bytas då den ska vara bytt 2014.

svartpippi
NA-Poster
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#6 Inlägg av svartpippi » 2019-08-12 16:51:42

Tog ledigt från jobbet då jag i Söndags upptäckte att höger framhjul var helt platt. Sen stank det bensin runt bilen, framför allt bakre delen.
Köpte mig en ny garagedomkraft och nya pallbockar.
Bara för att upptäcka att någon lånat min 19mm hylsa till "fälgkorset". Så fick låna det av grannen.
Av med framhjulet ner till däcksfirman som konstaterar att det är mellan fälgen och däcket det pyser ut på flera ställen. De fixar det efter lite putsande på fälgbanan och gör rent däcket från aluminiumoxid rester från fälgen, på med tätmassa och på med däcket på fälgen, balanserar och sen var det fixat. Däcket ska förhoppningsvis hålla tätt nu, vanligt på gamla aluminiumfälgar enligt däckkillen.

Sen nästa grej och kolla upp, varför det stinker bensin, starkast doft är det vid höger bak, kollar under och ser att det droppar en droppe då och då ett par decimeter innanför höger bakdäck.
Upp med bilen på pallbock och av med hjulet och tittar runt och ser då detta.
bensinläckaget.jpg
WTF!!!
Inte konstigt det luktar bensin, denna slang kunde gått rakt av då jag körde hem och då hade det sprayat med bensin efter bilen.
Sen hur sjutton sitter bränslefiltret, ser ut som det sitter alls på rätt plats, det sitter i alla inte fast på rätt sätt enligt sprängskissera hos utzon. Är det ens ett som ska sitta där, ser lite felplacerat ut, jag har försökt lista ut hur det ska sitta/se ut genom att kolla på bilder på nätet men får inte riktigt ihop det. De bilder jag hittar är mest på modernare. Någon som har samma generation runt 1983 och kan ta lite kort och posta här eller posta till mig så jag har något att jämföra med.
Sen går den trasiga slangen i väldigt konstig vinkel runt slangen som går in i filtret. Blir inget köra med bilen förrän jag fixat detta. Går bränslerören genom kupén?
Det är ett saligt virrvarr med slangar, en del av dem ser alldeles för långa ut.

Medans jag kollade runt där så inser jag att någon har sågat av gummistoppen.
gummi-stop.jpg
Varför sågar man av dem, inte sett omd et är samma på båda sidor men misstänker det?

Saker som jag inte kollat upp än är varför tempmätaren går så högt, även fast det verkar som tempen inte är så hög som mätaren indikerar.
Sen fixa odometer kugghjulet, ska beställa ett, rekommendation på vart man kan köpa det, där det går snabbt och smidigt.

Köpte "nya" stolar igår, behöver lösa monteringen av dem, då mina gamla stolar hade 4 fästpunkter, men där 1 av de 4 är förstörda av den som monterade kolfiberstolarna som satt i då jag köpte bilen. De nya stolarna har 6 fästpunkter vilket det är på de lite nyare 944'orna.
nya_stolarna.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

svartpippi
NA-Poster
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#7 Inlägg av svartpippi » 2019-08-14 17:21:49

Lite fundersam, regnade idag och då jag sen gick ut och kollade i skuffen så såg jag ett det fanns vatten i skuffen, precis bakom baklysena och ner mot baljorna, på båda sidor. Märkligt tänker jag, funderar på hur det kan komma in, ser att det är en glipa mellan lyktorna och karossen, man ser det till och med på bilden som finns i första inlägget, ska det vara så? Känns som att det är där vattnet kommer in. Finns det någon annan väg som vattnet kan ta sig in, otät list, inte hunnit kolla det än.
Behöver fixa till garaget, så jag kan ligga och skruva utan att ligga ute på asfalten (som lutar en del), ena halvan är fylld med virke då jag byter panel på huset, den andra halvan är fylld med cyklar, gräsklippare och andra trädgårdsmaskiner, skrivbord som ska vidare till slutdestinationen då jag bara förvarar dem just nu, motorcykeln som jag måste besikta.

Användarvisningsbild
johan944
Addict
Inlägg: 3115
Blev medlem: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#8 Inlägg av johan944 » 2019-08-14 23:27:13

Brukar vara vid låsen för bakluckan som vatnet kommer in. Kolla så att avriningsslangarna inte är igensatta.
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4028
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#9 Inlägg av Cédric » 2019-08-15 07:03:09

Snygga fälgar, behöver bara sänkas lite för att få klockren look :)

Bumpstoppet kapar man o man behöver köra riktigt lågt. Jag har trimmat av mina, dock bara kanske 10-15mm för att jag behövde lite mer fjädringsväg, på bilden ser det snarare ut som 50mm avkapat eller mer.

Jag hade en av 4 muttrar trasiga på i mitt stolsfäste i golvet. Jag knackade då ut den gamla muttern och den tunna lilla plåten som håller muttern på plats. Sen svetsade jag på en ny mutter på en lite plåtbit (för att inte muttern ska rotera när man drar åt den), som jag sen kunde sticka in ungefär där gamla muttern satt och dra fast. Inte dödssnygg, men funkar ungefär som orginallösningen.

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 549
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#10 Inlägg av safe » 2019-08-15 11:45:52

Aha, den bilen.
Känner/kände grabben som satte i stolarna och bytte remmarna mm. Jag är rätt säker på att bilen inte rullat många mil sedan dess... Är det rätt spänn på remmarna så kan du nog låta de vara.
Vill minnas att den gick varm redan då, misstänkte att toppackningen är dålig eller att det fortfarande fanns luft i systemet.
Det ska sitta en packning mellan karossen och lyktorna. Som sagts så brukar det kunna läcka in genom låsen om inte dräneringen finns där.
Kommer inte ihåg riktigt men det fanns nog ett rosthål bak runt något baklyse, kanske igenspacklat.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Freddie_81
Addict
Inlägg: 1884
Blev medlem: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Ort: Åkers Styckebruk
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#11 Inlägg av Freddie_81 » 2019-08-15 14:46:45

Kan som sagt vara att det fortfarande är luft i systemet. Vet att jag hade svårt på en av mina 944:or. Men slutade med att jag ställde den i ganska kraftigt uppförslutning och luftade därefter systemet.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 549
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 944 -83 | Åter i sadeln

#12 Inlägg av safe » 2019-08-15 15:08:36

Det är lite knöligt att lufta bilar. Såg en bra grej på youtube, de hade tillverkat en tratt med en grov (1" typ) och satt fast den i ett kylar lock som man skruvade fast på behållaren/kylaren. Då kunde man fylla på så mycket att nivån i tratten alltid var högsta punkten i systemet.

Biltema har någon avancerad mojäng som man trycker in kylarvätska med tryckluft.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johns