Utveckling av 944sverige.com

Förslag på förändringar och funktioner.
Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Utveckling av 944sverige.com

#1 Inlägg av Erol » 2013-01-22 00:06:23

Det har vid flertal tillfällen påpekats att vi borde uppdatera/utveckla forumet och framförallt den övriga siten. Nu har vi (några av moderatorerna) äntligen börjat titta på detta och skissa på vad som bör förändras eller kompletteras.

Några av de förslag på vad vi skulle vilja ändra/tillföra sidan är följande:
  • Köpguide
  • Historia/modellfakta för 924/944/968
  • Länkar - Butiker, Verkstäder, Infosidor, Klubbar
  • How-to-guide t ex byta kamrem, Chassiguide
  • Restips/Roliga-vägar-guide
  • FAQ eller Wiki
  • Nyheter/Artikel om något aktuellt (t ex bilträff, intressant medlemsbil, osv)
  • Fälgguide - Översikt över fälgmodeller
Fyll på med önskemål på vad Du vill ha med här på 944sverige, vi kommer att ta in förslag och synpunkter under ett par veckor för att sedan sätta fart med att utveckla sidan. Preliminärt till den 3/2-13.

Vi är också intresserade av att veta om det finns några som kan och vill hjälpa till med att få sidan mer levande, antingen med att skriva artiklar, bidra med foton osv. Vi är även tacksamma för allt material som vi kan få för att färdigställa den nya sidan, t.ex pdf:er med information, bilder, köpguider m.m

Så kom igen och lämna dina synpunkter här i tråden, den som inte bidrar har heller ingen rätt att gnälla i efterhand :wink:


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

EranVinge
S-Poster
Inlägg: 87
Blev medlem: 2012-03-21 21:47:48
Telefon: 0703535645
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#2 Inlägg av EranVinge » 2013-01-22 16:37:45

Jag läser mycket på forumet men skriver sällan. Jag tycker mycket om de projekttrådar många skapar om sina bilar. Jag tycker det skulle vara kul om det med jämna mellanrum lyftes fram en biltråd och gjordes om till reportage på "huvudsidan". En sammanställning av projektet och lite visioner m.m. Vissa trådar är ju otroligt långa och sträcker sig över flera år och innehåller massor med spännande sidospår som kunde utvecklas.

/Jonas

Användarvisningsbild
Ragnar Joensen
Addict
Inlägg: 1326
Blev medlem: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Ort: Eslöv (Skåne's metropol)
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#3 Inlägg av Ragnar Joensen » 2013-01-22 16:53:25

Bra initiativ !

En guide jag skulle tänka mig (och hade haft använding av nyligen), är en chassis guide.

Områden, där jag hade behov av guiding, var balans mellan springrate på framfjädrar/bakfjädrar, erfarenheter med krängningshämmare, etc.

EDIT: Passar på att lägga till länkar som jag använde:

http://www.924.org/techsection/Suspensi ... ration.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.paragon-products.com/kb_results.asp?ID=58" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.paragon-products.com/kb_results.asp?ID=67" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !

968 1992

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#4 Inlägg av Erol » 2013-01-22 23:53:44

EranVinge skrev:Jag tycker det skulle vara kul om det med jämna mellanrum lyftes fram en biltråd och gjordes om till reportage på "huvudsidan". En sammanställning av projektet och lite visioner m.m. Vissa trådar är ju otroligt långa och sträcker sig över flera år och innehåller massor med spännande sidospår som kunde utvecklas.
Detta är en av tankarna/möjligheterna med nyheter/artiklar på hemsidans startsida.
Ragnar Joensen skrev:En guide jag skulle tänka mig (och hade haft använding av nyligen), är en chassis guide.

Områden, där jag hade behov av guiding, var balans mellan springrate på framfjädrar/bakfjädrar, erfarenheter med krängningshämmare, etc.
Chassieguide finns med på vår lista. Tack för läkarna!


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

hanilton199
Turbo-Poster
Inlägg: 410
Blev medlem: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#5 Inlägg av hanilton199 » 2013-01-24 23:08:11

Chassieguide på svenska skulle vara solklart.

Exempel: Nån som byt nåt kanske komplicerat på bilen , som vet hur man gör och förklarar sen på svenska....

steg för steg
Är ägare av porsche 944 -84

Användarvisningsbild
emm
Addict
Inlägg: 3901
Blev medlem: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Ort: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#6 Inlägg av emm » 2013-01-28 15:49:57

Utökning av biblioteket med klistrade trådar typ how-to (Naphets har ju gjort en hel del sådana), dessutom slipper jag ringa och störa dig Erol =)

Köpråd hade varit lysande eftersom dessa frågor alltid kommer upp.

Bra initiativ!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Användarvisningsbild
Ragnar Joensen
Addict
Inlägg: 1326
Blev medlem: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Ort: Eslöv (Skåne's metropol)
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#7 Inlägg av Ragnar Joensen » 2013-02-04 12:01:38

Ett förslag:

I Ventilen på PCS hemsida kan man öppna ett forum, t.ex. "Porsche 928", och på samma sätt som här se, vilka trådar har nya, olästa inlägg. Bra funktion.

Men i Ventilen kan man hoppa till första olästa inlägg i nästa tråd (eller nästa ämne som det kallas på Ventilen) med olästa inlägg. Här på 944Sverige, måste man ta sig tillbaka till forumet, t.ex. "Våra banbilar", och sen välja nästa tråd.

Är det möjligt att få till en sån fiffig finess ?
Senast redigerad av 1 Ragnar Joensen, redigerad totalt 2013 gånger.
Porsche fantast !

968 1992

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3807
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#8 Inlägg av [Bobo] » 2013-02-04 13:51:26

De menylänkar som jag oftast använder på sidan är "nya inlägg" och "Visa dina inlägg".
En sak som skulle glädja mig vore om "nya inlägg" kunde hamna statiskt någonstans, så man slipper gå via Forumindex. Bara ett klick extra, jag vet, men jag saknar den där bredvid "Visa dina inlägg". :D

Kan dessutom tycka att inläggen klassas som nya lite för kort tid.
Jag skulle gärna se att "nya inlägg" visade de senaste typ 30 inläggen, oavsett tid.
Tror att fler skulle se köpes/säljes-anonnserna och användarnas frågor skulle bli sedda av fler.

Jag skulle gärna se en ordentlig bildbank. En tråd med bara bilder, inga diskusioner.
Det skulle även vara nice med lite sammanställningar av alla trådar som är kanon, men oändligt långa.
Jag tänker till exempel på tråden med reservdelar som delas med andra bilar. All info i den tråden skulle kunna samlas på en sida och på så vis kunna hållas uppdaterad.

Jag hoppas att ni inte planerar några visuella uppdateringar.
Det här är ett av få forum som är behagligt att sitta i enligt mig.
Bra färgskala, tydliga menyer och snabb att ladda.

Som ni ser i min status är jag tydligen beroende. Det säger väl en del om vad jag tycker om 944Sverige...
Stort tack till er som jobbar med att hålla forumet igång! :#cheers:
Men ändra inte mitt knark för mycket är ni snälla...

Bobo

Användarvisningsbild
bergodalvana
Addict
Inlägg: 2009
Blev medlem: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Ort: Munkedal, TEL 0761361306
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#9 Inlägg av bergodalvana » 2013-02-04 14:50:38

Det jag saknar är en enbart bildbank på sin egna bil, visst man har ju sin biltråd men tyvärr så är det 99% av fallen text och alldeles för lite bilder, och ibland tröttnar jag på att läsa om bilar när jag kommit halvvägs... Även en mer utformad medlemsida är önskvärt, med info om var man bor, namn, bild, eventuella telefonummer, andra intressen m.m... är alltid kul om man hittar nya vänner med kanske andra intressen än bara 944 (om det nu finns, hehe)

Sen har designen sett mer eller mindre likadan ut sen jag blev medlem (2007), en ny fräsch layout hade jag välkomnat, dags att ta forumet in i 2010-talet ;)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Bild

"its not the fart that kills - its the smell"

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25381
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#10 Inlägg av patand » 2013-02-04 15:35:45

OM designen skall ändras öht så ska det ske försiktigt och i små steg som provas av "alla" innan de permanentas. Minns hur fel det blev för något år sedan när allt ändrades och ingen längre trivdes på forumet. Det blev "ramaskri" och layouten ändrades tillbaka till utsprunget.

Jag håller alltså med Bobo, ändra inte knarket för mycket... :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

thesaint
Site Admin
Inlägg: 287
Blev medlem: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Ort: Umeå
Kontakt:

Utveckling av 944sverige.com

#11 Inlägg av thesaint » 2013-02-19 23:43:08

Förändringarna som vi snackat om är egentligen inte så mycket visuellt utan innehållsmässigt på första sidan. Där ligger lite av fokus.

Om ni har förbättringsförslag hur man skulle kunna lyfta forumet till 2013 så skriv det här eller under en egen rubrik i förslag och förbättringar delen i forumet.

Jag använder ni mig istortsett alltid av funktionen i forumet som säger visa nya inlägg och ligger det nåt med en vettig rubrik läser jag det.

Själv är jag av åskiten att utseendet på forumet är istortsett oviktigt så länge det inte är allt för obskyra färgkombinationer osv som gör att det blir jobbigt att läsa. Det är innehållet som är det viktiga.

Ang bildbank kan det vara värt att undersöka. Det kan gå att lägga på webhotellet där forumet ligger om man begränsar storleken på filerna automatiskt.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#12 Inlägg av Erol » 2013-02-19 23:53:48

[Bobo] skrev:Det skulle även vara nice med lite sammanställningar av alla trådar som är kanon, men oändligt långa. Jag tänker till exempel på tråden med reservdelar som delas med andra bilar. All info i den tråden skulle kunna samlas på en sida och på så vis kunna hållas uppdaterad.
Yes, detta tittar vi på. Både någon form av FAQ, GDS-galleri och reservdelsinfo.
[Bobo] skrev:Jag hoppas att ni inte planerar några visuella uppdateringar.
Det här är ett av få forum som är behagligt att sitta i enligt mig.
Bra färgskala, tydliga menyer och snabb att ladda.

Som ni ser i min status är jag tydligen beroende. Det säger väl en del om vad jag tycker om 944Sverige...
Stort tack till er som jobbar med att hålla forumet igång! :#cheers:
Men ändra inte mitt knark för mycket är ni snälla...
I dagsläget är inte forumet det primära, dvs. forumet fungerar bra men det saknas mycket på sidan i övrigt t.ex. köpguide, uppdaterad länksida, GDS-tips m.m. Dock så skulle programvaran till forumet behöva uppdateras och anledning till att detta inte är gjort beror på att vi använder oss av en specialbyggd layout som kräver mer än vad vi som håller i trådarna klarar av.

Alternativen vi har är att stanna kvar på den versionen vi kör nu med de funktioner som finns eller uppdatera med möjlighet till nya funktioner och med en annorlunda layout, dock så kommer vi försöka att göra en så neutral och snarlik layout som möjligt.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Användarvisningsbild
bergodalvana
Addict
Inlägg: 2009
Blev medlem: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Ort: Munkedal, TEL 0761361306
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#13 Inlägg av bergodalvana » 2013-02-20 16:18:31

Personligen så är jag mindre och mindre på forumet, då det tyvärr ställs mer eller mindre samma frågor hela tiden, trim till N/A, passar dessa fälgar på min bil osv.... osv...
Så för mig hade en ny layout med en bildbank, annonsörer, dvs en dynamisk sida exempelvis Garaget.org varit välkommande och fått mig att besöka forumet mer ofta.
Bara lite tankar...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Bild

"its not the fart that kills - its the smell"

Användarvisningsbild
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Inlägg: 510
Blev medlem: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#14 Inlägg av robinkjellstedt » 2013-03-12 12:07:45

Jag hade gärna sett att man kunde ha en "info-sida" om sig och sin bil där man kan både presentera sig själv och lägga upp bilder på sin bil, likt på Garaget. Då får man det lite mer sammanfattat än vad projekt-trådarna är. Ibland vill man ju bara kolla på snygga bilar och slippa läsa så mycket!

hanilton199
Turbo-Poster
Inlägg: 410
Blev medlem: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Utveckling av 944sverige.com

#15 Inlägg av hanilton199 » 2013-04-05 17:25:14

bergodalvana skrev:Personligen så är jag mindre och mindre på forumet, då det tyvärr ställs mer eller mindre samma frågor hela tiden, trim till N/A, passar dessa fälgar på min bil osv.... osv...
Så för mig hade en ny layout med en bildbank, annonsörer, dvs en dynamisk sida exempelvis Garaget.org varit välkommande och fått mig att besöka forumet mer ofta.
Bara lite tankar...

Jo de klart, de blir ju nya medlemmar hela tiden, så det är la därför det blir ofta samma frågor.
Är ägare av porsche 944 -84

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare