Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Freddie_81
Addict
Inlägg: 1893
Blev medlem: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Ort: Åkers Styckebruk
Kontakt:

Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#31 Inlägg av Freddie_81 » 2016-05-06 20:52:53

Vad ser du för utpris på en blästertunna? Och va inte blyg nu. Lite måste du ju få kvar i fickan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3807
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#32 Inlägg av [Bobo] » 2016-05-06 21:13:13

Freddie_81 skrev:Vad ser du för utpris på en blästertunna? Och va inte blyg nu. Lite måste du ju få kvar i fickan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fick en förfrågan på PM häromdagen och kastade ut ett pris som jag av reaktionen att döma såhär i efterhand nog måste revidera en aning...
Det tog mig tre dagar att bygga den första tunnan och den är mestadels byggd av material som jag hade liggande som jag kunde offra till tunnbygget plus att jag hittade på under gång. Men om allt måste köpas blir det ju dyrare såklart...
Ju fler jag bygger desto fortare kommer det ju gå nu när jag vet hur jag ska gå till väga för att det ska fungera, men någon form av timlön måste det ju generera för att det ska vara värt att ta tid från Jaguarrenoveringen...

Kommer nog inte kunna komma under 2000kr för själva tunnan med pistol, slangar, kopplingar och glas.
Belysningen kostar nog mest som enskild komponent skulle jag gissa.
Akvariebelysning skulle nog funka utmärkt tror jag, men jag har inte testat än.
Har glömt att ta bild på hur jag löst det med lamporna (men jag kanske skrev om det?!). Jag har just nu två bygglampor utanför skåpet som riktas neråt genom glaset. Funkar perfekt, men jag har inte gjort någon permanent installation för belysningen än. Tänkte testa lite olika varianter och se vad som funkar bäst.
LED-belysning i skåpet funkade inte. För ogästvänlig miljö för dom stackarna... :?

Motsvarande storlek på skåp kostar närmare det dubbla, men då är det ju återcirkulerande skåp.
Skulle utan större svårigheter kunna montera en tratt på undersidan av blästertunnan och göra den återcirkulerande också om det är intressant för någon.
Funderade på det så sent som idag när jag tömde tunnan för tredje gången...
Ska nog sätta en lucka i botten som man kan hälla tillbaka sanden i hinken igenom iallafall.

Om någon är sugen är det bara att hojta! :D

Bobo

Användarvisningsbild
Freddie_81
Addict
Inlägg: 1893
Blev medlem: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Ort: Åkers Styckebruk
Kontakt:

Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#33 Inlägg av Freddie_81 » 2016-05-06 21:16:55

Jag kan definitivt vara intresserad. Och återcirkulerande är det nog då för min del. Men är lite fundersam på storleken, kommer att blästra en del fälg som jag planerar. Hur får dessa plats?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3807
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#34 Inlägg av [Bobo] » 2016-05-06 21:33:39

Freddie_81 skrev:Jag kan definitivt vara intresserad. Och återcirkulerande är det nog då för min del. Men är lite fundersam på storleken, kommer att blästra en del fälg som jag planerar. Hur får dessa plats?
Återcirkulerande löser jag, som sagt.
Men då kanske du även behöver någon form av stativ för den?
Räkna med att det tillkommer några hundralappar för struten.

Har dessvärre ingen lös fälg att testa med. Alla mina är klädda i gummi...
Men det går ju att göra luckan annorlunda för att göra det lättare att lassa in större grejer om det visar sig att det inte funkar.
Kan t.ex dela tunna på längden som man gör när man bygger grill och sätta gångjärnen på baksidan istället.
Det går ju även att använda hålet för glaset att ladda genom.

Ska leta reda på en lös fälg och testa!
Hur stora fälgar vill du få in?

Bobo

Användarvisningsbild
Freddie_81
Addict
Inlägg: 1893
Blev medlem: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Ort: Åkers Styckebruk
Kontakt:

Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#35 Inlägg av Freddie_81 » 2016-05-06 21:54:53

Om jag får önska, men som nog inte funkar 20". Men realistiskt 17" iaf. Har funderat på att bygga själv också, dock större. Men ser liksom inte tiden för det på överskådlig planering. Men min garagegranne har planer även han, vi kanske slår våra huvuden ihop? Men såklart vore det bra att veta vad du får in i tunnan. Ska ta ett snack med garagegrannen så presenterar jag ditt koncept så får vi se.
Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Borken
S-Poster
Inlägg: 200
Blev medlem: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#36 Inlägg av Borken » 2016-05-07 09:11:26

Jag har ett julaskåp som jag moddad en hel del. Lysröret som satt i höll väl ett halvår efter det monterade jag i en skottlampa som jag hade liggandes och den har hängt med 3-4 år (kanske längre). Så dessa funkar tydligen bra i blästerskåp billigt är det också :)

typ en sån här
Bild

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3807
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#37 Inlägg av [Bobo] » 2016-05-07 09:35:40

Hade tänkt använda en korglampa som på bilden. Men dom tar ganska mycket plats i skåpet kom jag fram till.
Tror att det bästa är att montera belysningen på utsidan av skåpet.

Man slipper bekymra sig över dammet och blästra lampglas och jag tror att det blir svårt att slå två halogenlampor med en glödlampa... :wink:

Bobo

Borken
S-Poster
Inlägg: 200
Blev medlem: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#38 Inlägg av Borken » 2016-05-07 13:20:25

ok, jag klarar mig på en 40 wattare.... Klart glaset blir blästrat men ljuset blir så mjukt å fint då :)

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3807
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#39 Inlägg av [Bobo] » 2016-05-07 14:49:29

Borken skrev:ok, jag klarar mig på en 40 wattare.... Klart glaset blir blästrat men ljuset blir så mjukt å fint då :)
Jag har inte koll på hur mycket mina två lämnar ifrån sig. Men såhär ljust blir det. :D
IMG_20160507_142440.jpg
Gick över alla skarvar med karosseritätning idag på morgonen. Det visade sig vara en dum idé. Torktiden är nämligen 24h vilket innebär att jag inte kunnat blästra idag. :evil:
IMG_20160507_103149.jpg
Nu ska det väl förhoppningsvis vara tätt överallt iallafall...
Hoppas att det blir lite snyggare när jag lackat över kladdet. :?

Hittade en 14"-are att testa med och den fick plats utan problem.
Ska försöka leta reda på en större fälg att testa med också...
IMG_20160507_110708.jpg
IMG_20160507_110638.jpg
Notera att jag har gallret i botten kvar och det finns gott om plats att röra sig inne i tunnan med fälgen inlagd.
Det är hålet som är nålsögat. Få man bara in fälgen på något vis så kommer det inte vara några problem att komma åt att blästra.

Bobo
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3807
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#40 Inlägg av [Bobo] » 2016-05-08 18:29:49

Sånt som jag bygger från scratch ska tydligen bli grönt i slutänden har det visat sig...
IMG_20160508_105702.jpg
Karosseritätningen gjorde sitt jobb vilket innebar att jag kunde blaska på ett lite muntrare färglager. :D
När jag ändå hade allt isärplockat för att lackas passade jag på att ändra slangdragningen för luftslangen och bytte ut plexiglaset. Lät skyddsfilmen som sitter på plexiglaset från butik sitta kvar och det verkar som att det dämpar väldigt effektivt. :D

Den nya slangdragningen funkar perfekt och är flexibel. Luftslangen går genom en gummibussning som tätar runt både hålet i tunnan och runt slangen, men som kan flyttas om man behöver komma åt på något extremt ställe. Försöker skapa så mycket flexibilitet som möjligt i blästertunnan. :D
IMG_20160508_105603.jpg
IMG_20160508_105725.jpg
IMG_20160508_105534.jpg
Återstår att fixa permanenta fästpunkter för belysningen, men i övrigt känner jag att det här projektet börjar närma sig slutet. :D
Har som jag tidigare nämnt lite funderingar på någon form av tömningsfunktion i botten, men jag tror att jag lämnar den delen till nästa version.
För att det ska funka med min setup skulle jag bli tvungen att lyfta tunnan eller på annat sätt flytta den för att ha någon nytta av en lucka på undersidan.

Om man lägger tunnan i en "vagga" så funkar det dock. Då funkar det ju även med en tratt för återcirkulering av sanden...
Men det sparar jag som sagt till nästa tunna.

Skicka ett PM om du är sugen. :D

Bobo
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

QV_
Addict
Inlägg: 1168
Blev medlem: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#41 Inlägg av QV_ » 2016-05-08 22:15:39

Själv har jag det billigaste skåpet ifrån Verktygsboden (1000 spänn). Nästan värdelöst.
När det gäller blästerskåp så är volym att föredra och god ventilation.
Får man in ett 110mm spirorör med utsugsfäkt så kan börja se något när man jobbar....

Planen är iallafall att använda delarna i mitt lilla till ett större. Men först skall byggnaden upp.
Är lite sugen på dom dära trycksatta blästerbehållarna.
Problemet jag har är ju stopp i sandmatningen, det skall tydligen vara väldigt känsligt på lufttrycket men jag har inte grottat ner mig i ämnet. Blästrar helt enkelt för lite detaljer.

Men du måste ha ett otroligt tålamod... Blästra på 4 kg! Tar det något? Eller måste man nöta i tid och otid.

/Janne

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3807
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#42 Inlägg av [Bobo] » 2016-05-08 22:48:34

QV_ skrev:Själv har jag det billigaste skåpet ifrån Verktygsboden (1000 spänn). Nästan värdelöst.
När det gäller blästerskåp så är volym att föredra och god ventilation.
Får man in ett 110mm spirorör med utsugsfäkt så kan börja se något när man jobbar....

Planen är iallafall att använda delarna i mitt lilla till ett större. Men först skall byggnaden upp.
Är lite sugen på dom dära trycksatta blästerbehållarna.
Problemet jag har är ju stopp i sandmatningen, det skall tydligen vara väldigt känsligt på lufttrycket men jag har inte grottat ner mig i ämnet. Blästrar helt enkelt för lite detaljer.

Men du måste ha ett otroligt tålamod... Blästra på 4 kg! Tar det något? Eller måste man nöta i tid och otid.

/Janne
Skillnaden på det jag använder och det mög du beskriver är nog att jag använder en blästerpistol och tillhörande slang som egentligen är anpassat för friblästring. Rekommenderat arbetstryck är just 4bar...
Rost går fort, men pulverlack rår den inte på vid det trycket. Men det är det å andra sidan inte så många blästrar som gör oavsett tryck.
Har för vana att borsta bort det värsta innan jag blästrar, men vanlig lack och sånt är inga problem.

Har ingen erfarenhet av deras minsta modell, men jämfört med Verktygsbodens 3500kr-skåp (som är det enda jag har att jämföra med) upplever jag framförallt tunnan som ett betydligt bättre format.
Sikten i min tunna med dubbla halogenlampor går inte att jämföra med lysrören som brukar sitta i dom "vanliga" skåpen och dammbildningen är minimal. :D
Har hittills bara kopplat in dammsugaren vid ett tillfälle och det var under den första testperioden.
Sen dess har det inte känts nödvändigt. :D

När jag blästrade hos fälgen-Erik var dammsugaren ett måste och i hans skåp (från Verktygsboden) var det munstycket som satte igen hela tiden när det började bli för sönderslagen sand i rotation.
I min tunna utan återcirkulering sätter slangen igen när blästermedlet är för slitet. Är väl en smaksak var man vill ha stoppen. Tror inte att dom går att komma ifrån om man inte byter sand i tid.

Har som jag skrivit tidigare kört min sand fyra varv utan problem, vilket motsvarar ganska många timmars blästring. Har glömt att klocka, men det kanske jag borde göra... :?
Är inne på min andra säck nu och har ju blästrat flera timmar om dagen i fyra dagar...

Bobo

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare