Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sebastu
Carrera-Poster
Inlägg: 367
Blev medlem: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

#316 Inlägg av Sebastu » 2016-08-30 13:04:03

Vilken enorm klump! Ja, jag menar alltså bakaxeln, inte hunden :)

Min favorittråd lever igen! Heja Bobo, men du får skaffa fler värnelement, för nu kommer den kalla årstiden :(

QV_
Addict
Inlägg: 1168
Blev medlem: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

#317 Inlägg av QV_ » 2016-08-30 16:41:55

Just handbromsbackarna (bakbromsarna) vill man gärna byta när axeln är nere.
Det brukar vara djä..... trångt när axeln sitter på plats....

/Jan

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3808
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

#318 Inlägg av [Bobo] » 2016-08-30 19:45:07

Sebastu skrev:Min favorittråd lever igen! Heja Bobo, men du får skaffa fler värnelement, för nu kommer den kalla årstiden :(
Haha
Tack så mycket! :D
Har en björn och ett vattenelement, men har funderat på att installera infravärme också...
QV_ skrev:Just handbromsbackarna (bakbromsarna) vill man gärna byta när axeln är nere.
Det brukar vara djä..... trångt när axeln sitter på plats....

/Jan
Jag kan inte se hur man ska kunna byta något där bak utan att ta isär i princip allt eller åtminstone ta ner hela paketet... :shock:
Vansinnigt dum konstruktion ur ett rent mek-hänseende.

Fortsatte rivningen idag med goda resultat. :D
Det blir ordentligt skitigt runt diffen med åren kan jag meddela...
IMG_20160830_111748.jpg
IMG_20160830_112637.jpg
IMG_20160830_115553.jpg
IMG_20160830_155059.jpg
Har påbörjat det ganska omfattande rengöringsarbetet med kallavfettning och stålborste...
Det positiva med att allt var oljigt är att det var väldigt lite rost. :D
Allt ska dock tas ner till stål, rostskyddas och lackas blanksvart igen.

Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med diffen. Ser ingen direkt anledning att ta isär den eller ens öppna den om den inte lämnar ifrån sig några riktigt märkliga ljud vid närmare inspektion...
IMG_20160830_155105.jpg
Arbetet fortsätter tills jag tröttnar...

Bobo
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

QV_
Addict
Inlägg: 1168
Blev medlem: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

#319 Inlägg av QV_ » 2016-08-31 17:23:58

angående diffen så kan ju alltid sila oljan och inspektera resterna. Dock inte i melitta kaffefilter för de är för täta.

Annars är det ju bara att "låta bli". Skulle den vina så kan man ju fixa det efter att bilen har blivigt färdig.
Har ju själv haft min bil nedplockad i molekyler och det tar tid att åtgärda allt efter de första 100 provkörningarna.... Problemet med att få en bil körbar efter en sådan omfattande renovering är att man inte vet vad det är som vibrerar eller skramlar. Man har ju liksom varit på ALLT.

/Jan

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare