förserie 951a från 1985?

924/928/944/968
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#16 Inlägg av patand » 2007-01-23 18:30:50

Karpis bil borde enligt Claves info vara en riktigt tidig -85a alltså, nr 135 av 283 st tillverkade det året. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
claves
Addict
Inlägg: 2268
Blev medlem: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Ort: Malmö
Kontakt:

#17 Inlägg av claves » 2007-01-23 18:50:33

Hmmm.. slänger man sig med en massa siffror så ska de vara rätt.... någon bok säger att det tillverkades 179st 944 turbo 85 medans andra säger att det fanns en serie med 49st 944 turbo 84 redan... så det är svårt att säga vad som är vad.. men de som har lite udda siffror är amerikanska böcker och de har ofta inte med 90-91 års turbo bilar då de inte såldes i usa då....

Jämför jag med chassi nummret på min egen bil och vad jag vet så stämmer de första siffrorna jag posta bäst.....

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Jan-Erik
S-Poster
Inlägg: 155
Blev medlem: 2006-03-31 09:26:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Löddeköpinge
Kontakt:

#18 Inlägg av Jan-Erik » 2007-01-23 19:17:13

Hej,

Angende 944 Turbo-85. Om man läser i Teknikens Värld 1986 nr 5 sidan 6 står det beträttat om en 944 Turbo-85 hos Lasse Jönsson i Karlstad, känd Porschehandlare. Denna artikel ledde till en tur till honom i April månad, reultatet blev en annan 944 Turbo-85. Detta blev min första Porsche, jag var verkligen jättenöjd med denna bil, den gick som ett skott. Denna bil hade gått som testbil på fabriken och hade gått ca 3500 mil när jag köpte den. Då den importerades av PSE fick bilen samma dekal som svensksålda bilar.Jag kan lova att den inte var sotig. Annars såldes det inga nya 944 Turbo -85 i Sverige utan modellan kom till Sverige som 86.
Tyvärr bytte jag bort den senare på året till en nästan ny-86 som bara hade gått några hundra mil. Vilken bevikelse... den var ju hur slö som helst... Vadan detta? Jag började forska lite runt skllnaderna på bilarna. Efter lite letande och jämförande kom jag fram till att den första bilen verkligen skilde sig från den andra jag köpte. Det som var det lättaste att se var att 85:an skulle ha 98 Oktan. Den lappen som satt klistrad i tankluckan skilde. När jag sedan frågade vidare berättade bland annat Lasse Jönsson att han varit med på presentationen av 944 Turbo. Hans intryck var att "förseriebilarna" var starkare än de nya 86:orna som blev Svensksålda. Om bilen var 25 Hk starkare och lättare fick jag aldrig verifierat, men inte ens den 250Hk som jag skaffade snart efter 86:an hade samma bottendrag som 85 . Så vad jag fick fram var att det var lite högre komp och därför krävde 98 oktan.
Om man kikar tillbaka på grunderna till 944 Turbo, var det en bil som ofta benämns GTP. Denna bil var i grunden en 924 Turbo som utrustades med en 2,5 liters motor och en 16V topp. Bilen hade chassinummer 924-005 Denna bil byggdes till LeMans 1981 och vägde 998kg. Laddtrycket var 1,1 bar och motorn lämnade 420hk vid 6800 rpm. Bilen slutade som sjua totalt med Jurgen Barth och Walter Röhl bakom spakarna.

Mvh
Jan-Erik

Användarvisningsbild
Pär Hylander
Raceputte
Inlägg: 4392
Blev medlem: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Laholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Pär Hylander » 2007-01-23 19:55:05

Jan-Erik skrev:Hej,

Angende 944 Turbo-85. Om man läser i Teknikens Värld 1986 nr 5 sidan 6 står det beträttat om en 944 Turbo-85 hos Lasse Jönsson i Karlstad, känd Porschehandlare. Denna artikel ledde till en tur till honom i April månad, reultatet blev en annan 944 Turbo-85. Detta blev min första Porsche, jag var verkligen jättenöjd med denna bil, den gick som ett skott. Denna bil hade gått som testbil på fabriken och hade gått ca 3500 mil när jag köpte den. Då den importerades av PSE fick bilen samma dekal som svensksålda bilar.Jag kan lova att den inte var sotig.
Kul story!

Vet du om den bilen finns i livet fortfarande? Eller bilen från testet i TV?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

karpis
S2-Poster
Inlägg: 281
Blev medlem: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Ort: Dala-Husby
Kontakt:

#20 Inlägg av karpis » 2007-01-23 19:56:17

Då är ju min kärra lite speciel om det är så att den är en av dom 283st från de året..intresant med Porsche historia,ja allt med Porsche är ju roligt:)

Karpis

Jan-Erik
S-Poster
Inlägg: 155
Blev medlem: 2006-03-31 09:26:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Löddeköpinge
Kontakt:

#21 Inlägg av Jan-Erik » 2007-01-23 20:14:34

Jo, bilen finns kvar i livet. Dock har jag tyvärr ingen koll på den bilen som var på bild i Teknikens Värld.

//J-E

Användarvisningsbild
Pehr Johnsson
Addict
Inlägg: 9193
Blev medlem: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Ort: Ystad
Kontakt:

#22 Inlägg av Pehr Johnsson » 2007-01-23 22:39:52

Riktigt kul att ha dig här Jan-Erik, du har ju varit med en tid och har mycket intressant info att tillföra. Själv var man ju bara 12år när du begav dig till Karlstad -86...
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Användarvisningsbild
Per Huzell
Turbo-Poster
Inlägg: 881
Blev medlem: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Jönköping
Kontakt:

#23 Inlägg av Per Huzell » 2007-01-23 23:01:02

Kollade i Peter Morgans bok.
Claves info stämmer. Konrads bil är från 1986 med ganska högt tillverkningsnummer i serien nedan så den borde vara en sen 86:a.

Nummerserien ZZZ95ZGN10001-2760 var den blyfria motornM44/51 för RoW/USA.

Enligt Morgans bok så reserveras de 60 första numrena för "Porsche internal use".
[i]Speed is Everything[/i]

Användarvisningsbild
Pehr Johnsson
Addict
Inlägg: 9193
Blev medlem: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Ort: Ystad
Kontakt:

#24 Inlägg av Pehr Johnsson » 2007-01-23 23:15:15

karpis skrev:här är mitt chassinummer ZZZ95ZFN100135 mitt verkar stämma med bokstaven F som står för -85..
Då blir ju din bil nummer 75 av Europe/Row bilarna, om man räknar bort de 60 första!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Konrad
NA-Poster
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-01-23 11:45:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Kontakt:

#25 Inlägg av Konrad » 2007-01-26 14:47:29

Allt detta är mycket intressant och tackar för den trevliga anekdoten från Jan-Erik.
Jag vet att G betyder att min bil borde vara tillverkad 86 men det finns fortfarande oklarheter.

Jag servade bilen av en Porschespecialist i Malmö för 6 år sedan och han påpekade att min bil var märklig för att det fanns flera delar av karossen som var tillverkade i aluminium där det enligt hans erfarenhet skulle vara i stål. Jag ska försöka nu få tag i en den ägaren som importerade bilen från Stuttgart 86.

Det är iallafall inte en sen 86a för den är inskriven på vägverket förstagången i februari 86.

Användarvisningsbild
Per Huzell
Turbo-Poster
Inlägg: 881
Blev medlem: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Jönköping
Kontakt:

#26 Inlägg av Per Huzell » 2007-01-26 15:12:42

Ge inte upp utan sök info.
Det kan ju vara jättekul om det döljer sig en spännande historia bakom denna bil.
[i]Speed is Everything[/i]

Konrad
NA-Poster
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-01-23 11:45:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Kontakt:

#27 Inlägg av Konrad » 2007-01-29 18:00:24

Hej kommer lite mer info som inte behöver vara sanning då jag inte än kan backa upp det på papper.

Min 944 ska enligt en av de tidiga ägarna vara en bil som byggdes på våren 85 för att sedan köras ner till Portugal där Porschehandlare från hela Europa samlades för att prova den nya modellen. Denna förserie hade uppskruvad turbo och ska enligt förre ägaren inneha 50hk extra samt att bärarmarna och lite andra detaljer var tillverkade i aluminium för att sänka vikten.

Det var tydligen vanligt att man förskönade prestandan innan man släppte en modell för att handlarna skulle bli extra nallade att köpa in de första serieproducerade bilarna.

Efter Portugal gick bilen till Schweiz innan den importeras av Kaiser bil (Täby) i januari 86.

Så när jag läser Jan-Eriks berättelse börjar jag tro att bilen kan vara från samma serie som Jan-Eriks 85a. På tanklocket står det att den endast tar 98oktan precis som på Jan-Eriks men samtidigt säger chassinumret att den är tillverkad som 86a.

Snart får jag ringa ner till fabriken och ställa Dr Porsche mot väggen.

Jan-Erik
S-Poster
Inlägg: 155
Blev medlem: 2006-03-31 09:26:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Löddeköpinge
Kontakt:

#28 Inlägg av Jan-Erik » 2007-01-29 18:10:41

Hej,

Verkar stämma bra med det jag skrivit. Ang chassienummer, har Du kollat så att det det står samma i pappren som det är instämplat i bilen?? Låter lite korkat, men jag har själv sett sådana misstag.. Bärarmarna på samtliga Turbo är av aluminium dock ändrades de till längre from -87 och behölls sedan till -95. Jo, jag minns att 944 inte gjordes till 95, men 968 skulle egentligen hetat 944S3...Vilka andra detaljer som skulle vara alu vet jag inte, men skulle vara trevligt att lära sig.

MVH
J-E

Användarvisningsbild
Pehr Johnsson
Addict
Inlägg: 9193
Blev medlem: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Ort: Ystad
Kontakt:

#29 Inlägg av Pehr Johnsson » 2007-01-29 19:15:12

Spännnade läsning Konrad! Forska vidare i din bil och låt oss få veta allt du får fram. Stämmer det du skrivit så är det ju skitkul med en sådan historia till bilen!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Användarvisningsbild
Pehr Johnsson
Addict
Inlägg: 9193
Blev medlem: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Ort: Ystad
Kontakt:

#30 Inlägg av Pehr Johnsson » 2007-02-01 10:40:01

Konrad skrev: Denna förserie hade uppskruvad turbo och ska enligt förre ägaren inneha 50hk extra samt att bärarmarna och lite andra detaljer var tillverkade i aluminium för att sänka vikten.


Snart får jag ringa ner till fabriken och ställa Dr Porsche mot väggen.
Vad jag har läst så skulle 924 Carrera GT vara lättad med bla dörrar i aluminium. Kan det varit så att man även använt dessa dörra på förseriebilarna?

RING!! :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare