Sida 1 av 1

Jag, en hal motorvägspåfart och ett dike

Postat: 2005-10-24 23:36:10
av Maxx
Var hemma på västkusten för att besöka släkt och vänner. En ganska lugn resa från Lysekil till Göteborg med S2:an höll på att sluta i diket strax utanför Uddevalla.

Hade tråcklat mig igenom rondellerna utanför Torp köpcentrum som var fulla av stressade lördagsshoppare och svängde från sista rondellen ut på motorvägspåfarten som är en lång ganska långsam kurva. Vad jag inte märkte, förrän det var försent, var att asfalten var snorhal pga av att det hade regnat lite tidigare på förmiddagen. Börjar accelerera och kollar över axeln för att ha koll på trafiken. Det skulle jag inte ha gjort. Reagerar precis försent, försöker styra emot men det hjälper inte. Låser bromsarna men är som bambi på hal is ... :shock: Går med förarsidan ner i diket som är grunt och mjukt. Lite tur ska man väl ändå ha. Nu vet jag hur det antagligen är att fastna i en sandfålla. :roll: Tyvärr klippte jag en vägmarkering med fronten som inte är lika tjusig längre. Bilen verkar i övrigt vara ganska oskadd.

Bild
Bild
Bild

Enligt bärgaren som drog upp mig så var jag inte definitivt inte den förste att åka i diket där och troligtvis inte den sista. Vägverket brukar sätta upp en skylt med varning för halka i kurvan under perioder då det regnar ofta. :roll: Att lägga ny (och mindre oljig) asfalt de 30 meter det handlar om verkar tydligen inte möjligt ...

Eller för att sammanfatta som i rubriken: Jag, en hal motorvägspåfart och ett dike. :|

Nu till det väsentliga. Fronten ska ju fixas och bilen kollas över. Försäkringsbolaget rekommenderade/anvisade mig två följande firmor:
Danielssons Bilplåt, Tullinge
A2 plåt & lack, Gustavsberg
Någon som har något att säga om dessa?

När jag pratade med försäkringsbolaget så påpekade jag att det kanske var bättre att först lämna bilen till en verkstad som kunde kolla upp bilen först och sen lämna vidare till en plåt- och lackverkstad, men nej, hon jag pratade med tyckte det var bättre att det gick åt andra hållet. Hm? Jag ska ringa firmorna ovan och höra vad de tycker.

Hur ser det ut bakom fronten? Själva fronten är väl gjord i polyuretan så den borde inte deformeras? Jag antar att det är fästen och konsoler bakom fronten som blivit lite tilltryckta?

Postat: 2005-10-25 07:06:40
av patand
Snacka om röta! Bilen verkar ju ha klarat sig med bara lite lackskråmor, hur tråkigt det än är så kunde det blivit mycket värre både för dig och bilen... hoppas reparationerna går bra! :)

Postat: 2005-10-25 07:32:42
av Mårten
Hmm, är detta en ny trend i det nya "rondellsverige"? Hal beläggning!

Här i Borås är det 2 nya rondeller där folk åker av på löpande band så fort det är blött på vägen. Varningskylten har hastigt (=provisoriskt) fått sättas upp som varnar för halka i samband med regn...
/M

Postat: 2005-10-25 08:06:30
av Lalle944
Angående val av verkstad skulle jag rekommendera A2 plåt & lack, Gustavsberg.

De har lång erfarenhet av porschar. :)

Postat: 2005-10-25 11:51:21
av Jon80
Beror detta på att mer och mer finkorning asfalt används? Eller är det någon ny blandning?
I tyskland har de finare asfalt, och där blir det ju skapligt halt vid väta.

Postat: 2005-10-25 20:21:15
av FSN
Jon80 skrev:Beror detta på att mer och mer finkorning asfalt används? Eller är det någon ny blandning?
I tyskland har de finare asfalt, och där blir det ju skapligt halt vid väta.
Beror nog snarare på dubbdäckförbud.

Postat: 2005-10-25 21:29:41
av Peter L
Lömsk årstid det här :shock:

Postat: 2005-10-26 07:23:47
av Chriz75
Jag lät Porsches egna plåtverkstad fixa min bil. De jobbar med WV och finns ute i Täby.
Ring Porsche och fråga vem du ska kontakt med. De har gjort väldigt bra jobb med min bil.
Bla har de lackat ena bakskärmen och en dörr och det ser väldigt bra ut.
Rekomenderas...

Mvh
Christian

Postat: 2005-10-26 14:41:28
av Porrsche
Passa dig för A2 plåt & lack!

De gjorde ett riktigt uselt jobb med min bil och fick backa 2 gånger. Porsche Center i Stockholm har nyligen skrivit avtal med dem så dit går det inte heller att lämna bilen
Tidigare skrivit om deras klanterier:

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4614

Välj någon annan firma.

Postat: 2005-10-28 08:12:02
av Pär Hylander
Jag tror inte såpass lite skador i den mjuka plastfronten av orsakat ngnting längre in som behöver riktas. Skulle ngt behöva riktas så skulle nog fronten sitta snett eller ngt

Postat: 2005-10-28 08:31:50
av kullen
Trist!
Men är det så lite skador som bilden visar, så skulle jag nog hoppa över å ta det på försäkring, självrisk+bonusförlusten brukar ju kosta mer änn att bara lacka om en front.
Men det är ju olika på olika bolag...värt å kolla upp iaf.

Postat: 2005-10-28 09:41:10
av Jon80
FSN skrev:Beror nog snarare på dubbdäckförbud.
Enligt bergaren verkar kurvan vara hal vid blött väglag.. Vad jag vet är dubbdäck ganska dåliga på barmark, även om det är blött.

Postat: 2005-10-28 09:51:58
av Pär Hylander
Jon80 skrev:
FSN skrev:Beror nog snarare på dubbdäckförbud.
Enligt bergaren verkar kurvan vara hal vid blött väglag.. Vad jag vet är dubbdäck ganska dåliga på barmark, även om det är blött.
Hmm, menar inte Fredrik att asfalten i tyskland är slät pga att dom inte kör med dubbade däck?

Fast å andra sidan körs det ju inte med dubbade däck på räserbanor och jag har aldrig tänkt på att räserbanor är halare i blöta än vad vanliga vägar är. Precis när det börjar regna är det ju snorhalt (är nog all smuts, olja och gummirester som löses upp), men efter ett par minuter så blir det ju bättre igen (när denna smuts är bortspolad av regnet enligt samma teori)

Postat: 2005-10-28 09:54:02
av Jon80
Ah, naturligtvis var det så Fredrik menade. Får skylla på en begynnande förkylning, att jag är så trög idag ;)

Postat: 2005-10-30 20:21:00
av Maxx
Pär Hylander skrev:Jag tror inte såpass lite skador i den mjuka plastfronten av orsakat ngnting längre in som behöver riktas. Skulle ngt behöva riktas så skulle nog fronten sitta snett eller ngt
Fronten är "ihoptryckt" på förarsidan, så att den buktar ut.

Jag har varit bortrest senaste dagarna så jag har inte hunnit med att ordna något än, men jag återkommer när det finns något att berätta.